اولین کامیون‌های هیدروژنی ولوو راهی تست‌های جاده‌ای شدند

جمعه 3 تیر 1401 - 05:00
مطالعه 3 دقیقه
Volvo-1
کمپانی ولوو تراکس از چند سال پیش تاکنون برخی کامیون‌های الکتریکی را معرفی کرده بود و حالا نوبت به حضور در بخش قوای محرکه هیدروژنی سلول سوختی...
تبلیغات

کمپانی ولوو تراکس از چند سال پیش تاکنون برخی کامیون‌های الکتریکی را معرفی کرده بود و حالا نوبت به حضور در بخش قوای محرکه هیدروژنی سلول سوختی می‌رسد. این شرکت سوئدی اعلام کرد تست‌های نسل بعدی کامیون‌های خود را با نگاه به قوای محرکه پاک و بدون آلایندگی شروع کرده است. این کامیون‌ها اولین کامیون‌های سلول سوختی الکتریکی ولوو محسوب می‌شوند و چند سالی می‌شود که سوئدی‌ها روی تکنولوژی موردبحث کار می‌کنند. در سال 2010 بود که برنامه تولید محصولات الکتریکی با تکنولوژی سلول سوختی مطرح شد. در این حالت بنزین برای تولید گاز هیدروژن بکار می‌رفت و در عوض الکتریسیته تولید می‌شد.

ولوو از چنین تکنولوژی‌های برای تریلرها استفاده کرده بود و حالا به دنبال تولید کامیون‌های سنگین بدون آلایندگی است که از باتری‌ها و بیو گاز استفاده می‌کنند. این شرکت می‌گوید کامیون‌های موردبحث شعاع حرکتی مشابه نمونه‌های قابل‌مقایسه دیزلی خواهند داشت و برد آن‌ها به حدود 1000 کیلومتر خواهد رسید. نیروبخش این کامیون‌ها نیز یک جفت سلول سوختی هیدروژنی است که 300 کیلووات الکتریسیته تولید می‌کنند و تنها خروجی آن‌ها از اگزوز بخارآب خواهد بود. زمان سوخت‌گیری دوباره محصولات جدید ولوو کمتر از 15 دقیقه خواهد بود.

راجر آلم رئیس ولوو تراکس می‌گوید:

ما چندین سال است که این تکنولوژی را توسعه می‌دهیم و بسیار خوشحالیم که اولین کامیون‌های ما تست‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. ترکیب الکتریسیته و سلول سوخت هیدروژنی به مشتریان ما اجازه خواهد داد تا آلایندگی دی‌اکسید کربن را به‌صورت کامل از کامیون‌های خود حذف کنند

ولوو در زمینه تکنولوژی هیدروژنی به نام های مطرحی همچون تویوتا، هیوندای و نیکولا می‌پیوندد. اگرچه این شرکت‌ها برنامه‌های آزمایشی محدودی را در دنیا به راه انداخته‌اند اما باید زیرساخت‌های سوخت‌گیری در مقیاس گسترده راه‌اندازی شوند. ولوو همچنین می‌گوید هیدروژن باید به‌صورت پاک‌تر و از منابع انرژی تجدید پذیر به دست آید تا این تکنولوژی موفق شود.

آلم می‌افزاید:

ما انتظار داریم تأمین هیدروژن پاک‌تر در سال‌های آینده به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد زیرا بسیاری از صنایع به این گاز برای کاهش دی‌اکسید کربن تکیه خواهند کرد. البته ما نمی‌توانیم منتظر حمل‌ونقل کربن‌زدایی شده بمانیم و حتی الآن نیز دیر شده است. به همین خاطر پیام صریح من به همه شرکت‌های حمل‌ونقل این است که امروز سفر را با الکتریسیته، بیو گاز و دیگر گزینه‌های در دسترس شروع کنید. کامیون‌های سلول سوختی یک بخش مهم از صنعت برای حمل‌ونقل طولانی‌تر خواهند بود

ولوو می‌خواهد آزمایش واقعی این کامیون‌ها به دست مشتریان را از چند سال آینده شروع کند و تحویل نهایی به مصرف‌کنندگان را نیز از نیمه دوم دهه جاری میلادی کلید بزند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.