بسیاری از مخالفان تولید خودروهای برقی بر سودآوری پایین کنونی خودروهای برقی تاکید میکنند و میگویند که هر خودروی برقی تازه هزینه بالاتر از خودروهای درونسوز را روی دوش خودروسازان میگذارد. هر چند این ادعا نسبتا درست در همه شرایط صدق نمیکند اما در تجارت دورهای وجود دارد که با نام «دره مرگ» شناخته میشود و میتواند در تولید خودروهای برقی خلل ایجاد کند.
دره مرگ عبارتی است که معمولا به فاصله خالی میان درآمد و سود در میان روند توسعه یک محصول تولید انبوه جدید در ابعاد بزرگ اطلاق میشود. این عبارت به دورهای اشاره میکند که شرکت، هزینههای زیادی را برای توسعه محصول از دست میدهد و برای دستیابی به هدف خود، نمیتواند از آن اجتناب کند. یک شرکت در دره مرگ مجبور میشود قیمتی را انتخاب کند که به آن توان رقابت در بازار را بدهد و بهطور همزمان هزینه توسعه محصول را در سریعترین زمان ممکن جبران کند.
این دوره مهم که باعث شکست بسیاری از مجموعههای دانشبنیان در سراسر جهان میشود، گریبانگیر خودروسازیهای بزرگی چون تسلا، جنرالموتور و فورد هم شده بود. بهتازگی شرکت ولوو 12 ماه را صرف آمادهسازی طرحی کرده که نحوه برخورد این شرکت با دره مرگ مهاجرت به خودروهای برقی را شرح میدهد. سوئدیها با موفقیت از آن بیرون آمدند؛ آنها در سال 2023 موفق شدند تا بهترین فروش و درآمد خود را در تاریخ 97 سالهشان تجربه کنند.
رکورد فروش 708,716 دستگاه ولوو در سال 2023 باعث رشد 21 درصدی درآمد این شرکت به 56.37 میلیارد دلار شد و سود 3.61 میلیارد دلاری را برایش بههمراه آورد. به این ترتیب، سود ولوو در مقایسه با سال 2022، 43 درصد افزایش داشت که برای این خودروساز خبر خوبی به شمار میرفت. در سال گذشته میلادی، 113,419 دستگاه ولوو برقی به فروش رسیده که باعث رشد 34 درصدی بازار خودروهای برقی این شرکت از سال 2022 شده است. مجموعه یادشده بیشتر به مدلهای C40 و XC40 متکی بود و از تمام پتانسیل سبد محصولاتش یعنی مدلهای بزرگتری چون EX30، EX90 و EM90 استفاده نکرده است.
برپایه گزارشها ولوو، قیمت باتریهای لیتیومیونی تاثیر مستقیمی روی قیمت عرضه محصولاتش میگذاشته است که امری بدیهی به نظر میرسد. مدیرعامل ولوو کارز، «جیم روآن»، میگوید:
باور دارم که تلاش سخت ما در سالهای 2022 و 2023 ما را به هدفمان در سالهای بعدی خواهد رساند. استراتژی ما بهخوبی تعریف شده و کاملا مناسب مجموعه ولوو کارز، مشتریانمان و محیطزیست هستند.نتیجه کار ما با نگاه به دفتر ثبت سفارشها و عملکرد مالیمان روشن است؛ مشتریانمان چیزی را که میخرند دوست دارند.
ولوو برخلاف برخی خودروسازان دیگر، در راه برقیشدن شجاعت به خرج داده و با استراتژی درست در سطح بینالمللی به سهم 18 درصدی از بازار خودروهای برقی دست یافته است. سوئدیها بهجای انتظار کشیدن برای اتمام دوره خودروهای درونسوز و تولید آنها تا آخرین لحظه ممکن، تغییر با آغوش باز پذیرفتند و به بازیکنی قدرتمند در این حوزه تبدیل شدند. ولوو در تلاش است پیش از اتمام دوره خودروهای درونسوز به سودآوری در حوزه خودروهای برقی برسد و به این هدف بسیار نزدیک شده است.