عقبنشینی ولوو از برنامه تمام برقی شدن تا سال 2030
ولوو برنامههای الکتریکیسازی خود را تعدیل کرده و قصد دارد در کنار خودروهای الکتریکی، همچنان به تولید مدلهای پلاگینهیبریدی و هیبریدی خفیف هم ادامه دهد.
ولوو که قصد داشت تا سال 2030 به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود، از برنامههای خود عقبنشینی کرده است. این شرکت رسماً اعلام کرده است که در آینده، 90 تا 100 درصد فروش جهانی ولوو به خودروهای تمام الکتریکی و پلاگینهیبریدی اختصاص خواهد داشت و خودروهای هیبریدی خفیف هم صفر تا 10 درصد مابقی را تشکیل خواهند داد. در سهماههٔ دوم سال جاری، سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش ولوو 26 درصد بوده که این بالاترین رقم در بین خودروسازان لوکس محسوب میشود. همچنین اگر خودروهای پلاگینهیبریدی را هم اضافه کنیم، این سهم به 48 درصد میرسد.
در سال آینده ولوو قصد دارد مجموع سهم خودروهای پلاگینهیبریدی و تمام الکتریکی از کل فروش خود را به 50 تا 60 درصد برساند. این شرکت سوئدی هماکنون پنج خودروی تمام الکتریکی شامل EX30، EX40، EC40، EX90 و EM90 (مینیون مخصوص بازار چین) را در سبد محصولات خود دارد و پنج خودروی تمام الکتریکی دیگر هم در راه است. یکی از این پنج مدل جدید، سدان الکتریکی ES90 است که بهتازگی تیزر آن منتشر شده است. با وجود تغییر برنامههای ولوو، هدف بلندمدت این شرکت برای تبدیل شدن به برندی تمام الکتریکی همچنان بر قوت خود باقی است و تغییر برنامهها هیچ تأثیر بزرگی روی سرمایهگذاریهای شرکت نخواهد گذاشت.
ولوو تغییر شرایط بازار و نیازهای خریداران را دلیل تغییر برنامههای خود اعلام کرده است. علاوه بر این، گسترش زیرساختهای خودروهای الکتریکی کندتر از حد انتظار بوده، مشوقهای دولتی در برخی بازارها حذف شده و تعرفه واردات خودروهای الکتریکی از چین نیز ابهامات بزرگی را ایجاد کرده است. به گفتهٔ ولوو، برای حرکت صنعت خودروسازی به سمت الکتریکیسازی، حمایت قدرتمند و پایدارتر دولتها نیاز است. مدیرعامل شرکت سوئدی دراینباره گفته است:
ما معتقدیم که آینده الکتریکی خواهد بود ولی واضح است که گذار به الکتریکیسازی بهطور یکنواخت صورت نخواهد گرفت و خریداران و بازارهای مختلف سرعت پذیرش متفاوتی خواهند داشت. ما در عین حفظ موقعیت پیشرو در صنعت خودروسازی از لحاظ الکتریکیسازی، انعطافپذیر هستیم
درنتیجهٔ تغییر برنامهها، طرح کاهش تولید دیاکسید کربن ولوو هم تعدیل خواهد شد. این شرکت قصد داشت تا سال 2030 تولید دیاکسید کربن به ازای هر خودرو را 75 درصد نسبت به سال 2018 کاهش دهد اما حالا این رقم 65 درصد در نظر گرفته شده است. همچنین حالا هدف کاهش تولید دیاکسید کربن در سال 2025 نسبت به سال 2018 بجای 40 درصد، بین 30 تا 35 درصد در نظر گرفته شده است. در نیمهٔ اول امسال، تولید دیاکسید کربن ولوو به ازای هر خودرو 25 درصد کمتر از سال 2018 بوده است. ولوو همچنین به خودروهای پلاگینهیبریدی بهعنوان پلی به آیندهٔ تمام الکتریکی نگاه میکند. جدیدترین دادهها نشان میدهند که حدود نیمی از مسافتی که خودروهای پلاگینهیبریدی جدید ولوو طی میکنند، در حالت تمام الکتریکی است. بااینوجود، این روزها بازار خودروهای الکتریکی شبیه دومینو شده و خودروسازان مختلف یکی پس از دیگری از برنامههای الکتریکیسازی خود عقبنشینی میکنند.