هشدار مدیرعامل ولوو: خودروسازان چینی برندهای غربی را نابود خواهند کرد
هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو در اظهارنظری تکاندهنده پیشبینی کرده است که با تشدید رقابت در بازار جهانی خودرو، برخی از برندهای خودروسازی غربی در مقابل هجوم رقبای قدرتمند چینی دوام نخواهند آورد و از بین خواهند رفت. این هشدار جدی از سوی مدیر یک برند اروپایی که مالکیت آن در اختیار غول خودروسازی چینی یعنی جیلی است، اهمیت ویژهای دارد. ساموئلسون که پس از یک دوره کنارهگیری، برای هدایت ولوو در این دوران پرچالش به این شرکت بازگشته است، معتقد است که حرکت صنعت خودرو به سمت برقی شدن، یک روند بازگشتناپذیر است و این تحول، نظم قدیم بازار را بر هم خواهد زد.
ساموئلسون با اشاره به آیندهٔ صنعت خودرو، بر این باور است که بازیکنان جدیدی ظهور خواهند کرد. او دراینباره میگوید:
صنعت خودرو برقی خواهد شد؛ هیچ راه بازگشتی وجود ندارد. ممکن است در برخی مناطق این فرآیند کمی بیشتر طول بکشد، اما مسیر روشن است. تا حدود ۱۰ سال دیگر، تمام خودروها برقی و کمهزینهتر خواهند بود. بازیگران جدیدی ظهور خواهند کرد، درست همانطور که فورد، جنرال موتورز، تویوتا و فولکسواگن در دنیای قدیم بودند.
او با قاطعیت اضافه میکند:
در دنیای جدید، دو یا سه برند چینی بسیار قدرتمند وجود خواهند داشت. این موضوع فضا را برای قدیمیها تنگتر میکند؛ بنابراین، موجی از بازسازی ساختارها به راه خواهد افتاد. برخی شرکتها خود را با شرایط جدید وفق میدهند و زنده میمانند و برخی دیگر نه.
ولوو به دلیل تعلق به شرکت جیلی، موقعیت منحصربهفردی در میان خودروسازان اروپایی دارد. جیلی مالک برندهایی مانند لوتوس، زیکر، پولستار و لینکاندکو است و در خط مقدم انقلاب خودروهای برقی قرار دارد. ساموئلسون این ارتباط را یک مزیت بزرگ میداند و تأکید میکند:
هرچه صنعت خودروسازی چین قویتر شود، ارتباط ما با جیلی ارزشمندتر میشود.
به گفته او، برندهای چینی در حال حاضر بیش از نیمی از بازار کشور خود را در اختیار دارند و با ورود به اروپا، فشار را بر خودروسازان اروپایی و آمریکایی که در بخش کوچکتری از بازار رقابت میکنند، افزایش دادهاند. البته با وجود تأکید بر آینده تمام برقی، ولوو رویکردی واقعبینانه در پیش گرفته است. ساموئلسون معتقد است که خودروهای پلاگینهیبریدی بهعنوان یک پل انتقالی مهم عمل خواهند کرد تا زمانی که زیرساختهای شارژ در همهجا فراگیر شود. او پیشبینی میکند که بسته به تقاضای مشتری و توسعه زیرساختها، سلطه کامل خودروهای برقی ممکن است به چند سال پس از ۲۰۳۰ موکول شود.