معرفی ولوو سوپرتراک، کِشنده‌ دماغ‌دار با 50 درصد کاهش مصرف سوخت!

پنج‌شنبه 27 مهر 1402 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
Volvo-SuperTruck-1
به درخواست وزارت انرژی آمریکا، ولوو کامیون کِشنده‌ای ساخته است که کمتر از نصف مدل‌های هم‌رده، سوخت مصرف می‌کند.
تبلیغات

در سال 2016، وزارت انرژی ایالات‌متحده از ولوو ساخت کِشنده‌ای را خواست که مصرف سوختی نصف کامیون‌های معمول داشته باشد. حال سازندهٔ سوئدی اعلام کرده که نه‌تنها به این هدف دست پیدا کرده بلکه حتی از آن فراتر رفته است. به گفتهٔ ولوو، به لطف پیشرفت‌های آیرودینامیکی و متریالی، این کِشنده با نام سوپرتراک 2، تا 134 درصد کارآمدتر از یک کِشندهٔ سال 2009 خواهد بود که از آن به‌عنوان نقطهٔ شروع پروژه استفاده شد. این در حالی است که وزارت انرژی ساخت کامیونی 100 درصد کارآمدتر را خواسته بود.

ولوو می‌گوید بخش عمده‌ای از این بهبود مصرف سوخت از طریق بهینه‌سازی آیرودینامیک حاصل شده است. کابین سوپرتراک 2 به شکل کاملاً گوه‌ای با شیشهٔ جلوی خمیده طراحی شده و پانل‌های پایین تریلر نیز 50 درصد درگ کمتری را نسبت به کامیون سال 2009 به همراه دارند. بااین‌حال، این کاهش چشمگیر مصرف سوخت فقط به خاطر بهبود آیرودینامیک نیست زیرا ولوو با اقداماتی مثل استفاده از میل‌گاردان کامپوزیتی و کاهش محورها نسبت به دیگر کامیون‌های آمریکایی، از وزن کِشنده هم کاسته است. علاوه بر این، کابین کامیون هم کوتاه‌تر ساخته شده که به‌نوبهٔ خود کاهش وزن را به دنبال دارد.

سوپرتراک 2 به سیستم هیبریدی خفیف 48 ولتی هم مجهز شده است که در قالب یک استارت ژنراتور یکپارچه عمل می‌کند. به لطف این ویژگی، راننده می‌تواند بدون نیاز به روشن کردن پیشرانه، از تمام تجهیزات رفاهی کامیون استفاده کند. هرچند سوپرتراک 2 صرفاً به‌عنوان یک کانسپت طراحی شده اما به گفتهٔ ولوو، درس‌هایی که در طول توسعهٔ این کامیون آموخته است را هم‌اکنون در کامیون‌های تولیدی خود به کار می‌گیرد. این شرکت همچنین قصد دارد دستاوردهای این پروژه در زمینهٔ کاهش مصرف سوخت را در دنیای واقعی آزمایش کند نه‌فقط در تونل باد.

رئیس ولوو تراکس آمریکای شمالی دراین‌باره می‌گوید:

تیم پروژه روی رانندگی در شرایط واقعی تمرکز کرد. داده‌ها فقط در آزمایشگاه یا در جاده‌های صاف و خالی با شرایط بهینه و بار سبک جمع‌آوری نشدند. سوپرتراک 2 ما در دنیای واقعی در جاده‌هایی با ترافیک و تغییرات ارتفاع و با حداکثر وزن ناخالص 30 تن آزمایش شد.

ولوو قصد دارد سوپرتراک 2 را در کنفرانس مدیریت انجمن‌های حمل‌ونقل آمریکا که از 14 تا 17 اکتبر در آستین تگزاس برگزار می‌شود برای اولین بار به نمایش بگذارد. علاوه بر سوپرتراک 2، ولوو در این رویداد کامیون کِشندهٔ تمام الکتریکی VNR Electric 6x2 را هم به نمایش درمی‌آورد که به لطف باطری 565 کیلووات ساعتی، برد 440 کیلومتری دارد. موتور الکتریکی این کامیون هم 455 اسب بخار قدرت و 5500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.