ثبت اختراع باطری حالت جامد شیائومی؛ 800 کیلومتر رانندگی با 10 دقیقه شارژ!

دوشنبه 26 خرداد 1404 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
Xiaomi-1
شیائومی با ثبت اختراع باتری حالت جامد جدیدی که برد حداکثر 1200 کیلومتر و شارژ فوق‌سریع را ارائه می‌کند، گامی بزرگ در فناوری خودروهای الکتریکی...
تبلیغات

شیائومی با ثبت اختراع باتری حالت جامد جدیدی که برد حداکثر 1200 کیلومتر و شارژ فوق‌سریع را ارائه می‌کند، گامی بزرگ در فناوری خودروهای الکتریکی برداشته است.

شیائومی پتنت (ثبت اختراع) جدیدی را منتشر کرده که ورود این شرکت به حوزه توسعه باتری‌های حالت جامد را نشان می‌دهد. این پتنت، ساختار الکترود لایه‌ای را توصیف می‌کند که هدایت یونی و چگالی انرژی را بهبود می‌بخشد یعنی دو مانع کلیدی در تجاری‌سازی این فناوری نسل بعدی باتری. هسته این طراحی شامل یک جمع‌کننده جریان با چندین لایه مواد الکترود است که از مواد فعال، عوامل رسانا، چسب‌ها و یک الکترولیت جامد ساخته‌شده از پلیمرها و نمک‌های فلزی تشکیل شده است. الکترولیت جامد در امتداد ضخامت لایه الکترود نفوذ می‌کند، مسیرهای انتقال یون را کوتاه‌تر کرده و عملکرد را ارتقا می‌دهد. شیائومی اعلام کرده که این روش با خطوط تولید باتری‌های لیتیومی موجود سازگار است و می‌تواند تولید انبوه در آینده را تسهیل کند.

شیائومی ادعا می‌کند که پروتوتایپ این باتری از طراحی سلول به بدنه (CTB) پشتیبانی می‌کند و راندمان حجمی ۷۷.۸ درصدی را ارائه می‌دهد. پکیج باتری با ارتفاع تنها ۱۲۰ میلی‌متر، استفاده بهتری از فضا را فراهم می‌کند و توزیع وزن را بهبود می‌بخشد. مشخصات این باطری شامل برد بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) و قابلیت شارژ سریع برای ۸۰۰ کیلومتر در ۱۰ دقیقه است. این پیشرفت با تلاش گسترده صنعت خودروسازی برای توسعه باتری‌های حالت جامد هم‌راستا است. بازیگران جهانی مانند CATL، بی‌وای‌دی، تویوتا، سایک و ب‌ام‌و نیز در حال پیشبرد فناوری‌های مشابه هستند. ب‌ام‌و آزمایش جاده‌ای نمونه اولیه i7 را آغاز کرده، درحالی‌که CATL و سایک تولید محدود را تا سال ۲۰۲۷ هدف‌گذاری کرده‌اند. تویوتا نیز قصد دارد اولین مدل‌های باتری حالت جامد خود را بین سال‌های ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ عرضه کند.

باتری‌های حالت جامد، الکترولیت مایع در سلول‌های لیتیوم یون معمولی را با مواد جامد جایگزین می‌کنند و نوید بهبود چگالی انرژی، ایمنی و پایداری حرارتی را می‌دهند. بااین‌حال، موانع مهمی مانند هدایت یونی محدود، مشکلات تماس سطحی و تشکیل دندریت لیتیوم همچنان وجود دارد. سه نوع الکترولیت جامد شامل سولفید، اکسید و پلیمر در حال بررسی هستند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را در هدایت، پایداری و قابلیت تولید دارند. پتنت شیائومی نشان‌دهنده پیشرفت در رفع چالش‌های انتقال یون در الکترودهای ضخیم است که یکی از گلوگاه‌های اصلی در کاربردهای شارژ سریع محسوب می‌شود. تحلیلگران معتقدند این پیشرفت می‌تواند راه را برای ادغام باتری‌های حالت جامد داخلی در خودروهای الکتریکی آینده شیائومی، مانند جانشین SU7، هموار خواهد کرد و وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی مانند CATL و BYD را کاهش می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.