اعتراف بزرگ شیائومی: برای ساخت YU7 سه تسلا مدل Y را اوراق کردیم!
لی جون، مدیرعامل شیائومی، در یک رویداد زنده اعتراف کرد که این شرکت برای درک رموز موفقیت تسلا و توسعهٔ شاسیبلند جدید خود یعنی YU7، سه دستگاه تسلا مدل Y را خریداری و بهطور کامل کالبدشکافی کرده است. این غول فناوری چینی با این اقدام، رویکرد شفاف و جسورانهٔ خود برای رقابت در بازار شلوغ خودروهای برقی را آشکار ساخت. لی جون با تحسین محصول رقیب، مدل Y را خودرویی بسیار برجسته خواند و حتی در مقایسهای رودررو، آن را در کنار YU7 به نمایش گذاشت. این حرکت نشان میدهد که شیائومی بهجای ادعاهای اغراقآمیز، به یادگیری از بهترینهای بازار ایمان دارد.
مدیرعامل شیائومی در مرکز همایشهای ملی پکن به حضار گفت:
ما در ابتدای سال جاری میلادی سه دستگاه مدل Y خریدیم، قطعات آن را یکبهیک جدا کردیم و هر جزء را بهصورت جداگانه موردمطالعه قرار دادیم.
البته این روش که تحت عنوان مهندسی معکوس شناخته میشود، در صنعت خودروسازی و دیگر صنایع امری کاملاً مرسوم است. شرکتها همواره محصولات رقبا را برای محک زدن و الهام گرفتن خریداری و قطعهقطعه میکنند تا از مواد، نرمافزار و تکنیکهای تولید آنها بیاموزند. این رویکرد ظاهراً برای شیائومی بسیار موفقیتآمیز بوده است. شاسیبلند YU7 تنها طی ۱۸ ساعت از زمان عرضه، حدود ۲۴۰ هزار سفارش دریافت کرد. این استقبال بینظیر باعث ایجاد لیستهای انتظار طولانی شده و برخی خریداران باید بیش از یک سال برای تحویل خودروی خود صبر کنند. این حجم از تقاضا بهقدری زیاد است که خودِ لی جون در شبکههای اجتماعی از مشتریان خواسته تا بهجای انتظار در صف طولانی، گزینههای دیگری مانند ژیپنگ G7 و حتی همین تسلا مدل Y را در نظر بگیرند.