سانتافه دست دوم یا اکستریم TXL مقایسه و راهنمای خرید دو دیفرانسیل 3 میلیارد تومانی
ایران یکی از عجیبترین کشورهای دنیا برای خرید و فروش این خودرو است. این مورد در مقایسهی سانتافه 2017 و اکستریم TXL دیده میشود. شما میتواند با بودحهی 3/5 تا 4 میلیارد تومان، سراغ شاسیبلند کرهای 8 سال کار کرده بروید که امکانات و آپشنهای خاصی ندارد؛ اما رقیب چینی با فناوریهای مدرن و گارانتی هم وجود دارد که البته، وسوسهکننده است. دیگر مورد جالب اینکه، سانتافه 2017 صفر کیلومتر یا نزدیک به صفر کیلومتر در بازار ایران، 5 تا 5/5 میلیارد تومان قیمتگذاری شده و اندک نمونههای 2018، 6 تا 6/5 میلیارد تومان هستند!
در ایران مشابه بسیاری دیگر کشورهای دنیا، محبوبیت شاسیبلندها در ابعاد مختلف، افزایش یافته و غالب مردم، این سبک خودروها را به سدان و هاچبک معمولی ترجیح میدهند. این شرایط، از اوایل دهه 80 خورشیدی با شروع واردات گسترده از برندهای مختلف، تقویت شد؛ اما کیا و هیوندای توانستند سریعتر از خودروسازان دیگر کشورهای جهان، بازار کراساورهای ایران را تصاحب کنند.
اولین سانتافه سال 2001 معرفی شد و البته به بازار ایران نرسید. نسل دوم و سوم بین سالهای 2007 تا 2018 فروش بسیار خوبی در کشورمان داشتند و موفق به جلب رضایت عمومی شدند. با ممنوعیت واردات، نسل چهارم هرگز به ایران نرسید. البته قرار است سانتافه نسل پنجم با کد مدل MX5 و طراحی 2024 از طریق کارخانهی هیوندای در چین وارد کشور ما شود.
سال 2017 برند اکسید (Exeed) توسط چری تاسیس شد تا مدلهای لوکس این شرکت را جدا از دیگر محصولات نشان دهد. شاسی بلند اکستریم TXL / TX اولین محصول چری با برند اکسید محسوب میشود. این مدلها، صرفا با طول بدنهی متفاوت، سال 2019 معرفی شدند. در ابتدا هدف از تولید اکسید، ورود به بازار امریکا عنوان شد اما این آرزو هرگز برای چری به ثمر نرسید. در عوض، بازار روسیه، خاورمیانه و کشورهای امریکای جنوبی، خریدار خودروهای اکسید شدند. امروزه 7 محصول شامل سدان و شاسی بلند و چند مدل برقی با برند اکسید تولید میشوند.
مقایسه طراحی هیوندای سانتافه 2017 با اکستریم TXL
در بحث طراحی خودروها، ارزش برند نیز اهمیت دارد و سلیقههای مختلف را تحت تاثیر قرار میدهد. سانتافه 2017 از سبک طراحی ساختار شکن و منحصربه فرد استفاده نمیکند؛ اما اکستریم TXL برای مشتری ایرانی زیبایی عامهپسند نزدیک به شاسیبلندهای مدرن جهان دارد. شکی نیست که در این مقایسه، اکستریم زیباتر از سانتافه است؛ ولی افرادی که با تنفر از خودروهای چینی صحبت میکنند و برند سازنده را به عنوان بخشی از پرستیج خود میدانند، جذب هیوندای 2017 میشوند. در مجموع، میتوان انتظار داشت، سانتافه دست دوم برای خریدارن مسنتر، جذابتر باشد و افراد جوان علاقهمند به مدلهای مدرن، اکستریم TXL را ترجیح دهند.
سانتافه 2017 با چراغهای اسپرت و خطوط مواج در قسمتهای مختلف، یکی از زیباترین محصولات هیوندای در اواخر دههی 2020 است. ادوات پلاستیکی در سپرها و رکاب این خودرو دیده میشوند اما چندان حجیم و توی ذوق نیستند. در نمای عقب سانتافه 2017 نیز، ترکیبی هماهنگ از اجزای مختلف دیده میشود که هرچند قدیمی و تکراری به نظر میرسد؛ چشمنواز است.
از نظر ویژگیهای لوکس طبیعتا TXL با جلوپنجرهی کروم، برتری خود را نشان میدهد. اکستریم، وابستگی چندانی به مواد پلاستیکی ندارد و صرفا برای زیر سپر تا قاب گلگیر، ادوات سیاه استفاده میکنند. اکستریم TXL در نمای پشت، محصولات پورشه و دیگر برندهای مطرح اروپایی را الگو قرار داده و کاملا مدرن دیده میشود.
از نظر ابعاد و اندازه، اکستریم TXL برتری واضحی نسبت به سانتافه 2017 دارد. این موضوع نهتنها ابهت خودروی چینی را در چشم بینندگان بیشتر میکند؛ راحتی بیشتری برای سرنشینان نیز خواهد داشت.
ابعاد | هیوندای سانتافه 2017 | اکستریم TXL |
---|---|---|
طول (میلیمتر) | 4700 | 4775 |
عرض (میلیمتر) | 1880 | 1872 |
ارتفاع (میلیمتر) | 1690 | 1685 |
فاصله محوری (میلیمتر) | 2700 | 2800 |
مقایسه کابین هیوندای سانتافه 2017 با اکستریم TXL
شاید در بحث طراحی بیرونی و بدنه، سانتافه 2017 طرفداران خاص خود را داشته باشد اما برای مقایسهی نمای داخلی و کابین، شرایط کاملا به نفع اکستریم TXL است. حتی اگر فناوریهای مدرن و نمایشگرهای بزرگ در شاسیبلند چینی را مد نظر قرار ندهیم، مواد نرم روی داشبورد و چرم به کار رفته در قسمتهای مختلف TXL حس یک خودروی لوکس را فراهم میکند. سانتافه از اساس، با هدف رقابت در کلاس لوکس طراحی نشده و به همین دلیل، پلاستیک خشک روی داشبورد و کیفیت متوسط برای تودریها وجود دارد.
ترکیب داشبورد و طرح فرمان در سانتافه 2017، سبک قدیمی این خودرو را نشان میدهد. کیفیت تصویر و گرافیک در نمایشگر 8 اینچ، قابل مقایسه با نمونههای مدرن در خودروهای چینی نیست؛ ضمن اینکه امکانات جدید مثل دید 360 درجه یا دوربین جلو برای غالب نمونههای وارداتی ارایه نمیدهد. دیگر مورد در سانتافه 2017 که احتمالا برای خریداران جوان آزار دهنده به نظر میرسد؛ طرح سیلندری برای پشت فرمان و فقدان کامپیوتر سفر با امکانات پیشرفته است.
دو نمایشگر 12/3 اینچ در کنار هم روی داشبورد اکستریم TXL دیده میشود. طرح فلز با رنگ نقرهای، برای قسمتهای مختلف استفاده شده و همراه خروجی هوای باریک، ترکیبی کاملا مدرن را تشکیل میدهد. نصب اسپیکر سیستم صوتی و کلیدهای تنظیم صندلی برقی، داخل تودریها، دیگر تفاوت مهم اکستریم TXL با سانتافه 2017 است.
هر دو خودروی مذکور، از صندلیهای چرم با راحتی قابل قبول استفاده میکنند اما 10 سانتیمتر فاصله محوری بیشتر برای اکستریم TXL، راحتی جلوی زانو را افزایش میدهد و نقش مهمی در سفرهای بین شهری دارد. از سویی دیگر، صندوق عقب سانتاقه دو ردیف صندلی، حدود 600 لیتر فضای حمل بار فراهم میکند که بیشتر از صندوق 470 لیتری اکستریم TXL است.
مقایسه پیشرانه هیوندای سانتافه 2017 با اکستریم TXL
برخلاف نسل دوم، نسل سوم سانتافه که تا سال 2018 وارد ایران شد، از موتور 6 سیلندر محروم ماند. سانتافه 2017 موجود در کشور ما موتور 4 سیلندر 2.4 لیتر تنفس طبیهی مجهز به فناوری GDi با 174 تا 192 اسب بخار قدرت و 227 تا 247 نیوتون متر گشتاور دارد. این خودرو با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 11 ثانیه فراهم میکند و حدود 12 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.
اکستریم TXL، با موتور 2 لیتر توربو قدرت 261 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتنمتر همراه گیربکس 8 سرعته اتوماتیک فراهم میکند. آزمونهای غیررسمی از این مدل، صفر تا صد کیلومتر برساعت 7 تا 8 ثانیه و مصرف سوخت نزدیک به 10 لیتر در صد کیلومتر را نشان دادهاند. نهایت سرعت اکستریم TXL،محدود شده به 200 کیلومتر برساعت است.
مقایسه تجهیزات هیوندای سانتافه 2017 با اکستریم TXL
امکانات | هیوندای سانتافه 2017 | اکستریم TXL |
---|---|---|
تعداد کیسه هوا | 6 عدد | 6 عدد |
ترمزها و سیستمهای پایداری | ABS, ESC, BAS, VSM, ESS, TSA, HAC, DBC | ABS, EBD, BOS, ESP, TCS, EBA, HAC, HDC |
ترمز پارک الکترونیکی | دارد | دارد + اتوهلد |
انواع رادار | ندارد | دارد |
هداپ | ندارد | دارد |
ضد واژگونی | ندارد | دارد |
اتوپارک | دارد (مدل های سفارشی) | دارد |
دوربین دید عقب | دارد | دارد (داینامیک) + دوربین 360 درجه |
سنسور پارک | ندارد | جلو و عقب |
ترمز اضطراری هوشمند | ندارد | دارد |
سقف پانوراما / سانروف | دارد | دارد |
نوع صندلیها و امکانات | چرمی، گرمکن جلو و عقب، سردکن جلو، حافظه IMS | چرمی، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی در 6 جهت، 3 حافظه |
تهویه مطبوع دوگانه با خروجی عقب | دارد | دارد |
سیستم صوتی | با صفحه 8 اینچ، 6 بلندگو، USB, AUX, بلوتوث | دستیار صوتی، 23 بلندگو و ساب، نمایشگر لمسی 12.3 اینچی |
چراغها | زنون جلو + LED عقب، چراغ روشنایی روز، مشایعت تا منزل | LED با AFS، تنظیم ارتفاع اتومات چراغ جلو |
سنسور نور و باران | دارد | دارد |
رینگ چرخ | 18 اینچ | 20 اینچ |
گرمکن فرمان | دارد | دارد |
تنظیم گودی کمر صندلی راننده | دارد | دارد |
آینه برقی با گرمکن، تاشونده، الکتروکرومیک، | دارد | دارد |
نمایشگر پشت آمپر | TFT کوچک | مانیتور 12 اینچ |
کولباکس / محفظه خنک | دارد | دارد |
درب صندوق برقی | دارد | دارد |
کامپیوتر سفری | دارد | دارد |
تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان | دارد | دارد |
شیشهشور چراغهای جلو | دارد | ندارد |
مقایسه قیمت هیوندای سانتافه 2017 با اکستریم TXL
پیشتر اشاره کردیم که سانتافه 2017 با کارکرد حدود 100 هزار کیلومتر، به بودجهی 3/5 تا 4 میلیارد تومانی نیاز دارد. البته غالب نمونههای موجود پس از 8 سال تولید، مستهلکتر هستند و ممکن است به قیمت 3 میلیارد تومان نیز فروخته شوند. در سمت دیگر، اکستریم TXL توسط مدیران خودرو به قیمت 3/4 میلیارد تومان پیشفروش میشود و در بازار آزاد، کمتر از 4 میلیارد تومان است. گارانتی اکستریم TXL شامل دوره 7 ساله یا 200,000 کیلومتر است.