معرفی YZF-R1M جدید، سریع‌ترین موتورسیکلت تاریخ یاماها

دوشنبه 24 شهریور 1404 - 08:00
مطالعه 3 دقیقه
یاماها YZF-R1M
یاماها YZF-R1M با تکیه بر تکنولوژی الهام‌گرفته از مسابقات موتوجی‌پی، لقب سریع‌ترین موتورسیکلت تولیدی تاریخ این شرکت ژاپنی را از آن خود کرده است.
تبلیغات

در دنیای موتورسیکلت‌های اسپرت، نام یاماها همواره با نوآوری و قدرت گره خورده است اما در میان تمام مدل‌های افسانه‌ای این شرکت که طی هفت دهه تولید شده‌اند، یک نام بیش از همه می‌درخشد: یاماها YZF-R1M. این موتورسیکلت، باوجودآنکه قدرتمندترین محصول تاریخ یاماها نیست، به لطف ترکیبی بی‌نظیر از مهندسی پیشرفته، آیرودینامیک الهام‌گرفته از مسابقات و وزن سبک، توانسته لقب سریع‌ترین موتورسیکلت تولیدی تاریخ یاماها را به خود اختصاص دهد. این هیولای دوچرخ با تکیه بر پیشرانهٔ مشهور CP4، بدنهٔ فیبر کربنی و مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین سیستم‌های الکترونیکی، به‌راحتی به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست میابد که البته به‌صورت الکترونیکی محدود شده است. این محدودیت سرعت، نتیجهٔ یک توافق نانوشته میان سازندگان بزرگ موتورسیکلت برای جلوگیری از جنگ سرعت بی‌پایان است، اما شکی نیست که R1M توانایی فراتر رفتن از این مرز را نیز دارد.

کپی لینک

قلب تپنده با DNA مسابقه

در مرکز این شاهکار مهندسی، پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی CP4 قرار دارد که قدرتی معادل ۱۹۷ اسب بخار در ۱۳,۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. ویژگی منحصربه‌فرد این موتور، استفاده از میل‌لنگ صلیبی است؛ تکنولوژی‌ای که مستقیماً از موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای یاماها در کلاس موتوجی‌پی به عاریت گرفته شده است. این طراحی نه‌تنها گشتاوری یکنواخت و شتاب‌گیری فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد، بلکه صدایی وحشی و بی‌نظیر نیز تولید می‌کند که به امضای R1 تبدیل شده است.

کپی لینک

فراتر از یک موتور قدرتمند

اما سرعت افسانه‌ای R1M تنها مدیون پیشرانهٔ آن نیست. شاسی آلومینیومی و سبک دلتاباکس، سیستم تعلیق مسابقه‌ای و الکترونیکی ساخت اوهلینز و رینگ‌های ۱۰ پرهٔ منیزیمی، همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا پایداری و هندلینگی استثنایی، به‌خصوص در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند، فراهم کنند. این مجموعه با ترمزهای قدرتمند برمبو و لاستیک‌های چسبندهٔ بریجستون RS11 تکمیل می‌شود تا کنترل کامل را در اختیار راکب قرار دهد. علاوه بر این، استفاده از متریال سبک نیز وزن موتورسیکلت را به تنها ۲۰۵ کیلوگرم رسانده است.

کپی لینک

جادوی الکترونیک

یاماها R1M توسط یک مغز دیجیتال پیشرفته کنترل می‌شود. این موتورسیکلت به مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های کمکی راننده مجهز است که شامل کنترل کشش حساس به زاویه، کنترل لغزش، لانچ کنترل و مدیریت ترمز موتور می‌شود؛ اما گل سرسبد این مجموعه، سیستم ثبت اطلاعات GPS آن است. این سیستم به راکب اجازه می‌دهد تا داده‌های هر دور خود در پیست، ازجمله زمان‌بندی، نقشه مسیر و اطلاعات فنی موتور را ضبط و تحلیل کند؛ ابزاری که مستقیماً از دنیای مسابقات حرفه‌ای آمده و به بهبود عملکرد کمک شایانی می‌کند.

کپی لینک

طراحی‌شده برای شکافتن هوا

ظاهر تهاجمی و خطوط تیز R1M تنها برای زیبایی نیست. بدنهٔ کامل فیبر کربنی و بالچه‌های آیرودینامیک که با الهام از موتوجی‌پی طراحی شده‌اند، داون‌فورس تولید می‌کند و پایداری موتورسیکلت را در شتاب‌گیری‌های سنگین و سرعت‌های بالا به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند. این طراحی هوشمندانه باعث می‌شود R1M هوا را با کمترین مقاومت بشکافد و به حداکثر پتانسیل سرعتی خود دست یابد. این سوپراسپرت دوچرخ با قیمت پایهٔ ۲۷,۷۰۰ دلار عرضه می‌شود.

منبع: TopSpeed

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.