نیسان دوگانه سوز آپشنال: مشخصات فنی، ظرفیت بار، قیمت و بررسی کامل امکانات

شنبه 16 فروردین 1404 - 05:30
مطالعه 11 دقیقه
10
بسیاری از عزیزان همراه پدال درباره نیسان دوگانه سوز آپشنال سؤالاتی دارند که می‌خواهیم در مقاله پیش رو به آن‌ها بپردازیم.
تبلیغات
کپی لینک

معرفی نیسان دوگانه سوز آپشنال

یکی از قدیمی‌ترین خودروهای حال حاضر دنیا که همچنان در خط تولید قرار دارد وانت زامیاد است که با نام‌های متنوعی همچون نیسان جونیور و یا نیسان آبی شناخته می‌شود. این فسیل زنده که از چند دهه قبل می‌بایست راهی موزه می‌شد هم‌اکنون در نسخه‌های گوناگونی تولید شده و به دست مشتریان می‌رسد؛ اما باید دانست این شرکت نیسان ژاپن بود که پیکاپ وانت خود با نام جونیور را راهی بازار کرد. وانت زامیاد موجود در کشورمان در واقع سومین نسل جونیور است که اولین بار در سال 1970 میلادی تولید شده است. این خودرو به حدی وضعیت نمادین پیدا کرده که حتی مقامات سایپا و زامیاد نیز به آن اشاره کرده و می‌گویند رنگ آبی بدنه به همین خاطر تغییر نمی‌کند!

طبیعی است که به عنوان خودرویی بسیار قدیمی، وانت نیسان یا همان زامیاد راندمان بسیار پایین و مصرف سوخت بسیار بالایی داشته باشد و به همین خاطر است که زامیاد از چند سال پیش درصدد تولید آن با قوای محرکه دیگر از جمله دوگانه سوز و دیزلی بوده است. وانت نیسان دوگانه سوز علیرغم کاستی‌های خود با استقبال نسبی در بازار مواجه شد اما نقطه‌ضعف اصلی این خودرو به نبود ساده‌ترین امکانات رفاهی مربوط می‌شود و به همین خاطر زامیاد اقدام به معرفی نسخه جدیدی از نیسان دوگانه سوز با پسوند آپشنال کرد. همان‌طور که از نام این مدل برمی‌آید، نیسان دوگانه سوز آپشنال از قوای محرکه با سوخت بنزی/گاز طبیعی و همچنین چند آپشن اضافی از جمله فرمان هیدرولیک، کولر، دیلایت، ایموبلایزر و همچنین لاینر اتاق بار سود می‌برد. البته باید دقت داشت خود نیسان دوگانه سوز آپشنال در چهار تیپ SVPDH، SVPD، SVD و SVDH تولید می‌شود که تفاوت‌های آن‌ها در نوع لاستیک و نصب یا عدم نصب تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلوست. با اینکه در قرن 21 صحبت از چنین آپشن هایی (!) خنده‌دار خواهد بود اما به هر حال نصب آن‌ها در روی یک وانت بسیار قدیمی و سالخورده جزو نکات مثبت خواهد بود.

کپی لینک

مشخصات فنی نیسان دوگانه سوز آپشنال

شاید مهم‌ترین چیز برای خریداران وانت نیسان قابلیت‌های باربری این خودرو باشد و نکته تأسف‌بار برای صنعت خودروی کشور آن است که با گذشت چند دهه هنوز نتوانسته جایگزینی شایسته و مناسب برای نیسان وانت پیدا کند. علیرغم تمام کاستی‌های موجود، وانت نیسان توانایی‌های حمل بار قابل قبولی دارد و به همین خاطر وسیله امرارمعاش طیف وسیعی از خریداران محسوب می‌شود. این وانت از پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری با حداکثر قدرت 94 (بنزین) و 80 (گاز) اسب بخار سود می‌برد و حداکثر گشتاور آن نیز در حالت بنزین و گاز به ترتیب 187 و 160 نیوتون متر اعلام شده است. یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز نیرو را راهی چرخ‌های عقب می‌کند. در ادامه مشخصات فنی کامل وانت تولیدی زامیاد را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم.

کپی لینک

موتور

مدل موتور

M24+ (MPFI)

حجم موتور

2389 سی‌سی

تعداد سیلندر و چیدمان

4 سیلندر خطی

نوع سوخت

بنزین یورو 5/گاز طبیعی فشرده CNG

حداکثر سرعت مجاز

90 کیلومتر در ساعت

حداکثر قدرت موتور

80 اسب بخار در دور 4500 متر (گاز)/94 اسب بخار در دور 4500 (بنزین)

حداکثر گشتاور خروجی

160 نیوتون متر در دور 2500 (گاز)/187 نیوتون متر در دور 2500 (بنزین)

مصرف سوخت ترکیبی

12.6 لیتر در صد کیلومتر (گاز)/9.9 لیتر در صد کیلومتر (بنزین)

نسبت تراکم

8.3 به 1

استاندارد آلایندگی

یورو 5 + EOBD

کپی لینک

سیستم انتقال قدرت

سیستم حرکتی

محور عقب محرک

گیربکس

CH S5-220 با کنترل دستی

تعداد دنده سیستم

5+1

نسبت دیفرانسیل

5.571

کلاچ

تک صفحه‌ای خشک با عملگر هیدرولیکی

کپی لینک

سیستم ترمز

محور جلو/محور عقب

دیسکی/کاسه‌ای

ترمز دستی

مکانیکی بر روی گاردان

امکانات سیستم ترمز

ABS+EBD (چهار کاناله)

کپی لینک

ابعاد

فاصله بین محوری

2865 میلی‌متر

طول/عرض/ارتفاع

4850/1730/1700 میلی‌متر

اتاق بار: طول/عرض/ارتفاع

2300/1600/400 میلی‌متر

حداقل فاصله از زمین

210 میلی‌متر

کپی لینک

اوزان

وزن ناخالص G.V.W

3800 کیلوگرم

وزن خالص C.V.W

1790 کیلوگرم

ظرفیت مجاز حمل بار + سرنشین

2010

ظرفیت حمل نفرات (صندلی)

1+1

کپی لینک

سیستم فرمان

نوع سیستم فرمان

فرمان مکانیکی/فرمان هیدرولیکی (آپشن) – جعبه‌فرمان مهره مارپیچ

قطر غربیلک فرمان

380 میلی‌متر

کپی لینک

سیستم تعلیق و اکسل

تعلیق جلو

مستقل – جناغی دوبل و تورشن بار

تعلیق و اکسل عقب

فنر تخت – اکسل صلب

نوع کمک‌فنر و تعداد (جلو/عقب)

هیدرولیکی – تلسکوپی (2/2)

کپی لینک

تایر و رینگ

سایز تایر جلو

بایاس (7.00 -16) و رادیال (7.00R16)

سایز تایر عقب

بایاس (7.50-16) و رادیال (7.50R16)

جنس و سایز رینگ

رینگ فولادی (تایر بایاس 5.5F*16 و تایر رادیال 5.5J*16)

کپی لینک

سیستم الکتریکی

باتری

12V-70Ah

مشخصات دینام

14V-65/90A

مشخصات استارت

12V-1.1KW

کپی لینک

مخزن سوخت

ظرفیت باک

40 لیتر

ظرفیت مخزن

113/120 لیتر

کپی لینک

عملکرد

حداکثر شیب روی

30 درصد

کپی لینک

سایر تجهیزات

مجهز به سیستم تهویه مطبوع

چراغ رانندگی در روز

تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو

ایموبلایزر

لاینر اتاق بار

کپی لینک

مقایسه نیسان دوگانه سوز آپشنال با سایر مدل‌ها

یکی از عوامل مهمی که باعث شده نیسان دوگانه سوز آپشنال همچنان روی خط تولید حضور داشته باشد عدم وجود رقیب واقعی برای آن است. با این وجود تلاش‌هایی جهت بهینه‌سازی این خودروی قدیمی و همچنین تولید رقبایی داخلی برای آن صورت گرفته اما تجربه نشان داده مشتریان بیش از همه به دنبال خرید نیسان وانت هستند و علاقه چندانی به مدل‌های دیگر ندارند. تا چند سال قبل اصلی‌ترین عضو خانواده وانت نیسان مدل تک سوز آن بود که هم‌اکنون نیز با موتوری بهینه تولید می‌شود. این موتور همانند نسخه دوگانه سوز قدرت 94 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتون متری دارد اما وزن خالص آن 1620 کیلوگرم و وزن ناخالص نیز 3800 کیلوگرم است و ظرفیت مجاز حمل بار و سرنشین آن اندکی بیشتر از مدل دوگانه سوز و برابر با 2180 کیلوگرم است. البته با توجه به مصرف سوخت ترکیبی 10.7 لیتری نسخه تک سوز وانت نیسان (ظرفیت باک 65 لیتر) به نظر می‌رسد مدل دوگانه سوز برای خریداران گزینه مناسب‌تری باشد هرچند استهلاک قوای محرکه آن بیشتر خواهد بود.

شرکت زامیاد در پاسخ به انتقادات از حضور طولانی‌مدت وانت نیسان روی خط تولید به فکر به‌روزرسانی آن بود و نهایتاً با همکاری چینی‌ها چندین بار نسبت به تولید نسخه دیگری از وانت موردبحث با نام‌هایی همچون شوکا و پادرا اقدام کرد که این تلاش‌ها نیز تا حدود زیادی ناکام ماند. یکی از رقبای داخلی وانت نیسان همین مدل پادرا پلاس است که از قوای محرکه و ظرفیت حمل بار مشابه وانت نیسان قدیمی استفاده می‌کند اما دارای ظاهر و کابین جدیدی است. با اینکه طراحی ظاهری پادرا پلاس بسیار بهتر از وانت نیسان است اما مشتریان علاقه زیادی به آن نشان نداده‌اند. پادرا پلاس همچنین به امکانات بیشتری از جمله مه شکن جلو و عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه‌بالابر برقی، ریموت و قفل مرکزی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو، سیستم صوتی بلوتوث و USB و... مجهز است و راحتی اتاق بیشتری دارد اما همان‌طور که گفته شد مشتریان همچنان به دنبال نیسان آبی هستند.

دو وانت پرطرفدار دیگر در کشورمان سایپا 151 و ایران‌خودرو آریسان 2 هستند که اگرچه سواری راحت‌تر و امکانات بیشتری دارند اما در بحث حمل بار به هیچ عنوان توانایی رقابت با نیسان دوگانه سوز آپشنال را ندارند و در سطحی پایین‌تر به دنبال کسب سهم از بازار هستند. در واقع 151 و آریسان 2 بیشتر مناسب حمل بارهای سبک درون‌شهری هستند درحالی‌که نیسان وانت برای حمل بارهای سنگین بکار می‌رود.

با اینکه همه ما نیسان دوگانه سوز را به عنوان وانت پیکاپ می‌شناسیم اما خود زامیاد از آن به عنوان کامیونت نام می‌برد و اینجاست که دو رقیب دیگر برای آن ظاهر می‌شوند هرچند که از نظر طراحی کلی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. یکی از مشهورترین و جدیدترین رقبای نیسان وانت کامیونت فورس F38 بهمن موتور است. این کامیونت چینی در واقع محصولی از شرکت فوتون است که تناژ 3.8 تنی دارد و از این نظر رقیبی برای وانت قدیمی زامیاد محسوب می‌شود. طراحی کامیونت بهمن موتور بسیار به‌روزتر از وانت نیسان است و در بخش کابین نیز اگرچه از پلاستیک فراوانی استفاده شده اما وضعیت آن بهتر از رقیب قدیمی و سالخورده خود است و امکانات بیشتری دارد. از نظر تجهیزات نیز کفه ترازو به سمت کامیونت فورس F38 بهمن موتور سنگینی می‌کند و در آن نمایشگر لمسی، ترمز اضطراری خودکار، کنترل پایداری، کمک به حرکت در سربالایی، تهویه خودکار و... وجود دارند.

کامیونت بهمن موتور از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی با 139 اسب بخار قدرت و 196 نیوتون متر گشتاور سود می‌برد و از این نظر نیز بر وانت زامیاد برتری دارد. تفاوت مهم پیشرانه دو خودرو به ارائه حداکثر گشتاور آن‌ها مربوط می‌شود که در زامیاد در دور 2500 به دست می‌آید درحالی‌که برای کسب حداکثر گشتاور فورس F38 باید دور موتور را تا 4800 بالا ببرید. با بررسی تمامی موارد فوق واضح است که کامیونت بهمن موتور از لحاظ قوای محرکه، توانایی حمل بار و تجهیزات و امکانات برتر از نیسان دوگانه سوز آپشنال ظاهر می‌شود اما بازهم بازار از وانت نیسان استقبال بسیار بهتری به عمل آورده است که دلیل آن را می‌توان در قیمت پایین‌تر، وفور قطعات یدکی و قیمت مناسب آن‌ها، راحتی تعمیرات، بازار خرید و فروش داغ‌تر و... دانست.

بیشتر بخوانید:

خود زامیاد در تلاشی دیگر برای جایگزینی نیسان وانت با محصولی جدیدتر به سراغ خودروی چینی دیگری با نام فوتون واندر رفته است. این خودرو که به تازگی رونمایی شده و هنوز هم در دسترس خریداران قرار ندارد با توجه به مشخصات خود نخواهد توانست رقیبی برای زامیاد 24 باشد. فوتون واندر به پیشرانه 1.6 لیتری با 112 اسب بخار قدرت و 147 نیوتون متر گشتاور مجهز است و حداکثر وزن مجاز آن به 2550 کیلوگرم می‌رسد که بسیار کمتر از رقم 3800 کیلوگرمی نیسان وانت است. به این ترتیب واندر بیشتر مناسب رقابت با خودرویی همچون آریسان 2 خواهد بود و از آنجایی که اخبار متنوعی درباره قیمت بالاتر آن به گوش می‌رسد بنابراین از همین حالا باید آن را رقیب ناکام دیگری در برابر وانت نیسان دانست.

کپی لینک

قیمت نیسان دوگانه سوز آپشنال

در حال حاضر قیمت کارخانه وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال حدود 640 میلیون تومان است درحالی‌که قیمت بازار آن با افزایشی عجیب در چند روز گذشته به حدود 745 میلیون تومان رسیده است. در جدول زیر می‌توانیم قیمت تمامی نسخه‌های وانت نیسان را مشاهده کنیم. همچنین اگر به دنبال اطلاع از قیمت روز خودرو هستید می‌توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.

مدل

مشخصات

قیمت کارخانه

قیمت بازار

نیسان وانت بنزینی

آپشنال SVPDH

۶۲۱,۵۰۰,۰۰۰

۶۲۲,۰۰۰,۰۰۰

وانت نیسان بنزینی

آپشنال رادیال SVPDH

۶۲۷,۲۰۰,۰۰۰

۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰

وانت نیسان بنزینی

آپشنال هیدرولیک SVPDH

۶۲۵,۵۰۰,۰۰۰

۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰

وانت نیسان بنزینی

آپشنال هیدرولیک رادیال SVPDH

۶۳۱,۲۰۰,۰۰۰

۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰

وانت نیسان بنزینی

دریچه گاز سیمی

---

---

وانت نیسان دوگانه سوز

SVPD-دریچه گاز برقی

---

۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰

وانت نیسان دوگانه سوز

آپشنال SVD

۶۲۴,۰۰۰,۰۰۰

۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰

وانت نیسان دوگانه سوز

آپشنال رادیال SVD

۶۲۹,۷۰۰,۰۰۰

۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰

وانت نیسان دوگانه سوز

آپشنال هیدرولیک SVD

۶۴۱,۱۰۰,۰۰۰

۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰

وانت نیسان دوگانه سوز

آپشنال هیدرولیک رادیال SVD

---

---

وانت نیسان دیزلی

---

۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰

---

وانت پادرا پلاس

بنزینی - مالتی مدیا

۶۱۶,۸۹۰,۰۰۰

---

وانت پادرا پلاس

دوگانه سوز

۶۶۲,۸۹۰,۰۰۰

---

وانت پادرا پلاس

لانگ

۶۴۵,۹۹۰,۰۰۰

---

کپی لینک

نگهداری و تعمیرات نیسان دوگانه سوز

با اینکه نیسان دوگانه سوز آپشنال حتی در مقایسه با استانداردهای چند سال پیش نیز خودرویی بسیار قدیمی و از رده خارج محسوب می‌شود اما همچنان محبوبیت بالایی دارد که دلایل اصلی آن را می‌توان در توانایی حمل بار زیاد، فراوانی قطعات و لوازم‌یدکی، سهولت در تعمیر و نگهداری و بازار خرید و فروش پررونق دانست. صنعت خودروی داخلی هنوز نتوانسته جایگزینی شایسته و مدرن برای این خودرو پیدا کند و این خود حاکی از ضعف شدید خودروسازان داخلی است. البته افزایش قیمت خودرو روی قطعات نیسان وانت نیز تأثیر گذاشته اما قیمت قطعات آن ارزان‌تر از برخی رقبای چینی یاد شده است. برای مثال دیسک صفحه ‌این خودرو قیمتی در حدود 4 تا 5 میلیون تومان دارد و برای خرید کیت جلوبندی آن باید حدود 12 میلیون تومان هزینه کرد.

کپی لینک

جمع‌بندی

صنعت خودروی کشورمان فاصله زیادی با برندهای معتبر جهانی دارد و بررسی تاریخچه و مشخصات خودرویی همچون وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال چنین چیزی را به خوبی نشان می‌دهد. درحالی‌که صنعت خودروی جهان به سمت استفاده از وانت پیکاپ های کم‌مصرف‌تر، مدرن‌تر و هیبریدی حرکت می‌کند اما زامیاد همچنان در حال تولید وانت نیسان چند دهه قبل با مصرف سوخت بسیار بالا و ایمنی ضعیف است. خریداران نیز ناچار به خرید چنین محصولی هستند چراکه جایگزینی واقعی برای آن وجود ندارد. وانت زامیاد دارای نکات مثبتی همچون توانایی حمل بار مطلوب، قطعات یدکی فراوان و تعمیرکاران ماهر است و نان‌آور خانواده برای طیف وسیعی از افراد محسوب می‌شود. نسخه دوگانه سوز این خودرو مصرف سوخت کمتری داشته و مدل آپشنال نیز ویژگی‌هایی همچون سیستم تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک و ایموبلایزر دارد که وضعیت رفاهی آن را کمی بهبود می‌بخشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.