وانت نیسان اکستند (زامیاد EX): تمام آنچه باید درباره نیسان آبی جدید بدانید
زامیاد، نسخه جدید وانت نیسان را با نام اکستند (یا EX) آماده عرضه به بازار کرده است. این وانت باستانی که سالهاست در خط تولید حضور دارد، به این زودیها قصد خداحافظی ندارد و زامیاد در تدارک تولید و عرضه نسخه بهروز شده آن است. بیشتر از یک سال پیش، در تیر ۱۴۰۲، مدیرعامل وقت زامیاد خبر از تولید نسخه جدیدی از وانت نیسان با نام اکستند داد. قرار بود تولید این نسخه در سال ۱۴۰۲ آغاز شود، اما این اتفاق رخ نداد و صرفاً وانت نیسان اکستند در نمایشگاههای مختلف خودروی کشور به نمایش درآمد. اخیراً زامیاد کاتالوگ رسمی این وانت جدید را منتشر کرده که نشان از عرضه آن در آینده نزدیک دارد.
بررسی جامع وانت نیسان اکستند (زامیاد EX)؛ نیسان آبی در کالبدی جدید
مدل فعلی وانت نیسان به دلیل عدم پشتیبانی از استانداردهای روز، مجوز تولید نداشته و تا یک ماه دیگر از خط تولید کنار خواهد رفت. بر اساس تفاهمنامهای که در مهرماه سال گذشته میان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به امضا رسید، تولید وانت نیسان بر پایه استانداردهای قدیمی تنها تا سقف ۳۵ هزار دستگاه مجاز شناخته شد و ادامه تولید آن منوط به رعایت کامل استانداردهای ۸۵ گانه است. طبق گفته بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد، تاکنون ۳۰ هزار دستگاه از این تعداد تولید شده و مابقی نیز طی یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.
ویژگیهای ظاهری و ابعاد نیسان اکستند
مهمترین تغییر وانت نیسان اکستند نسبت به نسخه قبلی، افزایش ۱۶ سانتیمتری طول کابین است که از بیرون با ستون B پهنتر قابل مشاهده است. این افزایش طول کابین بهمنظور بهبود شرایط نشستن راننده و افزایش ایمنی سرنشینان صورت گرفته است.
- فاصله محوری: از ۲,۸۶۵ میلیمتر به ۳,۰۳۰ میلیمتر (افزایش ۱۶ سانتیمتری)
- طول کلی: از ۴,۸۵۰ میلیمتر به ۵,۰۱۰ میلیمتر
- عرض و ارتفاع: بدون تغییر، به ترتیب ۱,۷۳۰ و ۱,۷۰۰ میلیمتر
- ابعاد اتاق بار: بدون تغییر، همچنان ۲,۳۰۰ میلیمتر طول، ۱,۶۰۰ میلیمتر عرض و ۴۰۰ میلیمتر ارتفاع
تغییرات داخلی و رفاهی
- بجای صندلی نیمکتی قبلی، از صندلیهای مجزا برای راننده و سرنشین استفاده شده است.
- قابلیت تنظیم صندلی راننده در چهار جهت و صندلیهای جدید قابل تنظیم در دو جهت به لیست امکانات اضافه شده است.
- این تغییرات میدان دید راننده و تسلط بر غربیلک فرمان را بهبود میبخشد.
- با استفاده از پوشش فومی برای درِ کنسول، در صورت استفاده راننده از کابین برای استراحت، یکپارچگی صندلیها مشابه طرح قدیم (نیمکتی) فراهم میشود.
پیشرانه و عملکرد
- وانت نیسان اکستند با نسخه ارتقاءیافته همان موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر Z24 قدیمی تولید میشود که M24 پلاس نام دارد.
- این موتور با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کنترل آلایندهها، با استفاده از کاتالیست جدید، سیستم مدیریت موتور (EMS) و کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل، توسط مگا موتور تولید شده است.
- دریچه گاز برقی و حذف مسیر برگشت سوخت از ریل به باک از دیگر تغییرات موتور M24 پلاس است.
مشخصه | موتور Z24 | موتور M24 پلاس |
---|---|---|
حداکثر توان خروجی | ۹۴ اسب بخار | ۹۴ اسب بخار |
حداکثر گشتاور خروجی | ۱۸۷ نیوتن متر | ۱۸۰ نیوتن متر |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
دریچه گاز | سیمی | برقی |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | یورو ۵ |
ایمنی و امکانات دیگر
- سیستم تهویه (کولر ارتقا یافته)
- دیلایت
- مه شکن عقب
- ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت)
- تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
قیمت وانت نیسان اکستند
هنوز قیمت وانت نیسان اکستند به صورت رسمی اعلام نشده است، اما قطعاً شاهد افزایش چند میلیون تومانی نسبت به نسخه معمولی خواهیم بود که هماکنون با موتور M24 پلاس ۵۷۹ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین، برای نسخه اکستند باید انتظار قیمتی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم.
[gallery columns="2" size="full" link="file" ids="727880,727882,727887,727889"]