عرضه زیکر 9X در اروپا، شاسیبلند لوکس چینی با ۱۴۰۰ اسب بخار!
زیکر، برند لوکس و پرفورمنس گروه جیلی، با به نمایش گذاشتن شاسیبلند پلاگینهیبریدی 9X در لندن، رسماً برای ورود به بازار بریتانیا در سال ۲۰۲۶ اعلام آمادگی کرد. این رویداد که در کنار رود تیمز برای سرمایهگذاران و رسانههای چینی برگزار شد، نمایشی از قدرت محصولی بود که با هدف به چالش کشیدن غولهای آلمانی مانند بامو و آئودی طراحی شده است. لوتار شوپت، مدیرعامل اروپایی زیکر که خود سابقهای ۲۳ ساله در بامو دارد، در مصاحبهای اختصاصی با اتو اکسپرس اعلام کرده که بریتانیا یکی از بازارهای اولویتدار این برند است. زیکر که تحت مالکیت جیلی فعالیت میکند، با تکیه بر قدرت یک غول صنعتی و روح اروپایی که حاصل سرمایهگذاریهای عظیم در مراکز تحقیق و توسعه و طراحی در سوئد است، قصد دارد جایگاه خود را در بازار خودروهای لوکس تثبیت کند.
ستارهٔ اصلی رویداد لندن، بدون شک شاسیبلند 9X بود. این خودروی هیبریدی به یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی مجهز است که وظیفه تأمین انرژی برای سه موتور الکتریکی قدرتمند را بر عهده دارد. خروجی نهایی این مجموعه، قدرتی معادل ۱۳۹۵ اسب بخار است. این مشخصات خیرهکننده با یک باتری ۷۰ کیلووات ساعتی، معماری الکتریکی ۹۰۰ ولتی و بردی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر تکمیل میشود. زیکر 9X میتواند صفرتاصد را تنها در ۳.۱ ثانیه طی کند که نیم ثانیه سریعتر از بامو M5 هیبریدی است. شگفتانگیزتر اینکه، شارژ باتری آن از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها به حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
اگرچه عرضه نسخه فرمان راست 9X هنوز رسماً تأیید نشده اما با توجه به اشتراک پلتفرم آن با لوتوس الترا، عرضهٔ این پرچمدار در بازار بریتانیا محتمل به نظر میرسد. به گفتهٔ شوپت، فرآیند آمادهسازی و همولوگیشن برای بازار بریتانیا در حال انجام و پیشرفت سریع است و مذاکرات با گروههای نمایندگی برای ایجاد شبکه توزیع و فروش آغاز شده است. زیکر با یک پیشنهاد وسوسهانگیز به میدان آمده است تا نگرانیهای مشتریان در مورد برد و سرعت شارژ را برطرف کند. شوپت دراینباره میگوید:
ما یک راهکار جامع ارائه میدهیم که شامل خدمات شارژ، اتصالپذیری و گارانتی ۱۰ ساله است؛ همه اینها در یک بازه قیمتی پایینتر از رقبای لوکس ارائه میشود.
این برند چینی با استراتژی امتحانپسدادهٔ «ارائه ارزش و تکنولوژی بالا در برابر قیمت»، مستقیماً خورههای تکنولوژی که از دنیای تسلا میآیند و خریداران سنتی برندهای لوکس را که از قیمتهای گزاف خسته شدهاند، هدف گرفته است. به نظر میرسد نبرد برای تسخیر بازار خودروهای لوکس اروپا، با ورود این مدعی قدرتمند چینی، وارد مرحله جدید و هیجانانگیزی شده است.