خودروسازان چینی از کمکاری برندهای ژاپنی در تولید خودروهای برقی استفاده کرده و حالا زیکر X وارد ژاپن شده است. این شاسیبلند الکتریکی ساخت چین، در خیابانهای توکیو تردد کرده و برای ورود به بازار ژاپن در سال ۲۰۲۵ آماده میشود!
شرکت چینی زیکر، زیرمجموعه گروه خودروسازی جیلی، با انتشار تصویری توسط معاون رئیس این شرکت، یوهویی ژائو، حضور شاسیبلند الکتریکی زیکر ایکس را در خیابانهای توکیو تأیید کرد. این خودرو با پلاک ثبتشده محلی در حال تردد بود که نشاندهنده آمادگی زیکر برای ورود رسمی به بازار ژاپن در سال ۲۰۲۵ است. برند لوکس جیلی قصد دارد دو مدل زیکر X و زیکر ۰۰۹ را بهعنوان اولین خودروهای خود در این بازار عرضه کند. طبق گزارشها، این شرکت در ابتدا نمایندگیهایی در مناطق کلیدی مانند توکیو و کانسای افتتاح خواهد کرد تا فروش و خدمات پس از فروش را پشتیبانی کند. هر دو مدل با فرمان سمت راست ارائه خواهند شد.
نسخه ژاپنی زیکر X از نظر طراحی مشابه مدل عرضهشده در چین است. این شاسیبلند الکتریکی با طول ۴,۴۵۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۳۶ میلیمتر، ارتفاع ۱,۵۷۲ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۷۵۱ میلیمتر، بدنهای جمعوجور اما جادار دارد. فضای بار آن از ۳۶۲ لیتر (در حالت پنجنفره) تا ۱۱۸۲ لیتر (با خواباندن صندلیها) متغیر است که برای یک شاسیبلند الکتریکی مناسب به نظر میرسد. کابین با طراحی مینیمال و متمرکز بر فناوری به یک صفحهنمایش مرکزی ۱۴.۶ اینچی است که اکثر کنترلها از طریق آن انجام میشود همراه با یک صفحه آمپر دیجیتال برای راننده مجهز است.
پیشرانههای زیکر X در ژاپن مشابه نمونههای بازار چین هستند. نسخه تکموتوره محرک عقب، ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید میکند و بر اساس استاندارد CLTC، بردی بین ۴۲۰ تا ۵۶۰ کیلومتر (بسته به ظرفیت باتری) ارائه میدهد. نسخه دوموتوره چهارچرخ محرک، ۴۲۲ اسب بخار قدرت دارد و بردی بین ۵۰۰ تا ۵۱۰ کیلومتر فراهم میکند. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در نسخه دو موتور حدود ۳.۸ ثانیه و زمان شارژ باتری (از ۱۰ تا ۸۰ درصد) حدود ۳۰ دقیقه است. علاوه بر زیکر X، مینیون بزرگ زیکر ۰۰۹ هم در سال ۲۰۲۵ در ژاپن عرضه خواهد شد. این خودرو با برد حداکثری ۹۰۰ کیلومتر و پیشفروش بیش از سه هزار دستگاه در چین، در بخش ونهای لوکس با قیمت بالای ۵۵ هزار دلار پیشتاز است.
زیکر X با فرمان سمت راست اولین بار در تایلند در آگوست ۲۰۲۴ معرفی شد و در دو نسخه با قیمت ۱.۱۹۹ میلیون تا ۱.۳۴۹ میلیون بات (تقریباً ۳۶,۲۶۰ تا ۴۰,۸۰۰ دلار) عرضه میشود. این در حالی است که در چین، قیمت پایه این مدل از ۲۰,۵۰۰ دلار شروع میشود که نشاندهنده تفاوت قابلتوجه قیمتگذاری در بازارهای مختلف است. برای نمونه، در استرالیا، قیمت زیکر X از ۴۹,۹۰۰ تا ۶۴,۹۰۰ دلار متغیر است. قیمت در ژاپن هنوز اعلام نشده، اما انتظار میرود با توجه به استانداردهای بازار و هزینههای وارداتی، بالاتر از چین باشد. زیکر تاکنون در نزدیک به ۳۰ بازار جهانی ازجمله سوئد، هلند، تایلند، مکزیک و استرالیا حضور یافته و قصد دارد تا پایان ۲۰۲۵ به ۵۰ بازار جهانی گسترش یابد. ورود به ژاپن، زیکر را به دومین خودروساز چینی پس از بیوایدی تبدیل میکند که وارد بازار خودروهای الکتریکی ژاپن میشود.
Hadi
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴زیکر ام جی هواووی آواتار و بی وای دی تنها خودروسازان چینی هستن که طراحی شون یکم با بقیه چینی ها فاصله داره و حال و هوای کره ای اروپایی و آمریکایی داره ماشیناشون
فقط نمیدونم چرا زیکر تو ایران نیامد با اینکه خود جیلی یبار با 4 محصول چند سال پیش اومد و موفق هم بود تقریبا
دوست دارم بدونم تو جنگ بین الکتریکی های چینی بالاخره بی وای دی پیروز میشه یا زیکر
خودم طراحی متفاوت خاص و اسپرت زیکر رو بیشتر جذاب میدونم نسبت به بی وای دی
حسین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴کدوم جنگ؟ فروش بی وای دی خیلی بیشتره!
Mohammad
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴بازار آزاد به این میگن
ای کاش ایران هم بازار آزاد داشت و مردم قدرت خرید داشتن اون وقت معلوم میسد چینی رو ترجیح میدادن یا غربی
پارسا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خودروهای چینی همشون آشغالن فقط ظاهر دارن حتی بی وای دی و زیگر هم اشغالی بیش نیستند.
من پژو پرشیای خودم رو با هیچ کدوم از این آشغالها عوض نمیکنم .