نبرد سدان‌های اسپرت: آکورا اینتگرا، کادیلاک CT4-V، لکسوس IS500 و آئودی S3

جمعه 27 تیر 1404 - 12:00
مطالعه 10 دقیقه
نبرد سدان‌های اسپرت
چهار سدان کامپکت از آمریکا، اروپا و ژاپن در جاده‌های پرپیچ‌وخم کالیفرنیا رقابت کردند تا بهترین سدان اسپرت سال را مشخص کنند.
تبلیغات

بازهم به سراغ سدان‌های اسپرت رفتیم و در جاده‌های پرپیچ‌وخم کالیفرنیای جنوبی به آزمایش آن‌ها پرداختیم. آکورا اینتگرا تایپ S کاملاً با روح سدان‌های اسپرت هم‌خوانی دارد حتی با وجودی که صندوق بار آن درب هاچ‌بک مانند دارد. قیمت پایه آن 54,095 دلار است و با رنگ متالیک به‌عنوان تنها آپشن، قیمت نهایی به 54,695 دلار رسید که تایپ S را به ارزان‌ترین خودرو در این گروه تبدیل کرد.

آئودی کوچک‌ترین سدان خود را در سه نسخه عرضه می‌کند شامل A3 پایه، RS3 پرقدرت و S3 که میانگین این دو است و برای این آزمایش انتخاب شد. S3 برای سال 2025 قدرت بیشتری دارد و قدرت موتور 2 لیتری توربوشارژ آن با 22 اسب بخار افزایش به 333 اسب بخار رسیده درحالی‌که گشتاور در 400 نیوتن متر ثابت مانده است. S3 مدل 2025 از سیستم کنترل گشتاور دیفرانسیل عقب RS3 بهره می‌برد که به بهبود فرمان‌پذیری کمک می‌کند. قیمت پایه S3 از 49,995 دلار شروع می‌شود اما در تیپ پرستیژ به 56,195 دلار می‌رسد. خودروی ما با 4,645 دلار آپشن اضافی مثل پکیج S اسپرت، به قیمت نهایی 60,840 دلار رسید.

کادیلاک CT4-V نسخه‌ای اسپرت است که پایین‌تر از CT4-V بلک‌وینگ قرار می‌گیرد. قیمت پایه آن 48,790 دلار است و خودروی ما از 6,220 دلار آپشن اضافی بهره می‌برد. ارزان‌ترین آپشن، لنت‌های ترمز پرفورمنس 100 دلاری است و تنها موردی بود که روی اعداد آزمایشی تأثیر گذاشت؛ بنابراین، با قیمت نهایی 55,010 دلار، CT4-V در این گروه ارزش بالایی در برابر قیمت داشت و با انتخاب هوشمندانه آپشن‌ها می‌توان حتی ارزان‌تر شود.

کمی از موتورهای چهار سیلندر فاصله گرفتیم و به دنیای V8 لکسوس IS500 وارد شدیم. شاید لکسوس IS350 F Sport با موتور V6 و 311 اسب بخار و قیمت پایه 47 هزار دلار به دیگر سدان‌ها نزدیک‌تر بود اما V8 تنفس طبیعی IS500 با قیمت پایه 60,595 دلار که با آپشن‌ها به 69,265 دلار رسید، ما را مجذوب کرد و گران‌ترین خودرو گروه شد.

کپی لینک

طراحی بیرونی و کابین

کابین‌های آئودی زمانی معیار خودروسازی بودند اما کابین S3 با زوایای تیز، سطوح صاف و مواد خشک، حس سابق را ندارد. کابین با نورپردازی و نمایشگرهای بزرگ سعی در جلب‌توجه دارد اما صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر مرکزی گزینه‌های بیش‌ازحدی دارند. عجیب است که آمپر سوخت دائمی نیست و فقط مسافت باقی‌مانده را نشان می‌دهد. S3 کوچک‌ترین خودروی گروه است اما تناسبات خوبی دارد و رنگ قرمز روشن و رینگ‌های 19 اینچی شیک، ظاهر آن را جذاب‌تر کرده‌اند. لکسوس IS500 قدیمی‌ترین خودرو گروه است و کابین آن حس نوستالژی دارد تا جایی که گویی پیش از عصر موبایل ساخته شده است. بااین‌حال، تجربه لکسوس در ساخت IS مشهود است. صدای رضایت‌بخش بسته شدن درها، عملکرد روان دسته‌دنده و حس فرمان، کیفیت را منتقل می‌کنند.

نبرد سدان‌های اسپرت
نبرد سدان‌های اسپرت

CT4-V هم قدیمی است و صفحه‌نمایش 8 اینچی کوچکش این را نشان می‌دهد اما سیستم ناوبری عالی کار می‌کند و کابین سنتی با اهرم تعویض دنده و دکمه‌های فیزیکی، ارگونومی خوبی دارد هرچند که پلاستیک‌های خشک از حس لوکسی کابین کاسته‌اند. طراحی بیرونی، با خطوط تیز و رنگ خاکستری، محافظه‌کارانه اما جذاب است. کابین آکورا، کادیلاک را شرمنده می‌کند، درحالی‌که برخی اینتگرا را یک هوندا سیویک لوکس می‌دانند، طرح دورنگ، سطوح جذاب و مواد باکیفیت، کابین را ارتقا داده‌اند. دید راننده به لطف کاپوت پایین و ستون‌های باریک A عالی است اما صندلی‌ها حس خودروی اقتصادی می‌دهند. طراحی بیرونی برای برخی بیش‌ازحد اسپرت و برای برخی دیگر به‌اندازه کافی جذاب است.

نبرد سدان‌های اسپرت
نبرد سدان‌های اسپرت
کپی لینک

پیشرانه و پرفورمنس

این چهار خودرو نشان می‌دهند که اجماعی بر قوای محرکهٔ ایده‌آل سدان اسپرت وجود ندارد. لکسوس سنتی‌ترین رویکرد را با موتور V8 تنفس طبیعی طولی، گیربکس اتوماتیک هشت سرعته و دیفرانسیل عقب دارد. کادیلاک نیز با گیربکس اتوماتیک و دیفرانسیل عقب اما با موتور 2.7 لیتری توربو چهار سیلندر عرضه شده است. آئودی از موتور 2 لیتری توربو چهار سیلندر عرضی با گیربکس دوکلاچه هفت سرعته و سیستم چهارچرخ محرک استفاده می‌کند درحالی‌که آکورا موتور 2.0 لیتری توربوی محرک جلو و گیربکس دستی شش سرعته دارد. قدرت چهار سیلندرها با 320 تا 333 اسب بخار نزدیک بود اما در گشتاور با 515 نیوتن متر در CT4-V، 420 نیوتن متر در اینتگرا و 400 نیوتن متر در S3 تفاوت داشتند. پیشرانهٔ V8 لکسوس هم با 472 اسب بخار و 535 نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین بود.

نبرد سدان‌های اسپرت
نبرد سدان‌های اسپرت

آئودی با استفاده از سیستم چهارچرخ محرک و لانچ کنترل، در 4.2 ثانیه به 96 کیلومتر بر ساعت رسید و لکسوس (4.3 ثانیه)، کادیلاک (4.7 ثانیه) و آکورا (5.1 ثانیه) را پشت سر گذاشت. در 400 متر، آئودی و لکسوس با 12.8 ثانیه برابر بودند. V8 لکسوس با وجود حجم 5 لیتری، برای رسیدن به اوج گشتاور 535 نیوتن متر در 4800 rpm نیاز به دور بالا دارد درحالی‌که موتورهای توربوی سه خودروی دیگر حداکثر گشتاور را در دورهای پایین‌تر ارائه می‌دهند. بااین‌حال، در شتاب 8 تا 96 کیلومتر بر ساعت، پاسخ آنی V8 لکسوس بدون نیاز به بوست توربو، S3 را با نیم ثانیه اختلاف شکست داد. IS500 هنگام سبقت‌گیری هم بهترین بود.

کپی لینک

تجربهٔ رانندگی

S3 در جاده‌های پرپیچ‌وخم بسیار توانمند است و چسبندگی آن به‌راحتی قابل‌استفاده است ولی استخراج این توانایی چندان لذت‌بخش نبود. فرمان بی‌حس و لاستیک‌های 235/35 که هر ناهمواری را منتقل می‌کنند، مقصر بودند. حتی با کمک‌فنرهای نرم، سواری آئودی به دلیل فاق کوتاه لاستیک، نسبت به کادیلاک و لکسوس خشن‌تر بود. CT4-V دیفرانسیل عقب با توزیع وزن بهتر نسبت به آئودی، تعادل شاسی عالی دارد اما چسبندگی جانبی 0.92 جی آن کمتر از میانگین گروه است. تنظیمات متعددی برای وزن فرمان، حساسیت پدال گاز، صدای موتور، پاسخ ترمز و مدیریت کشش ارائه شده که می‌توان ترکیب دلخواه را با دکمه V ذخیره کرد. فرمان در حالت اسپرت بهترین بازخورد را دارد و لاستیک‌ها روی رینگ‌های 18 اینچی سواری آرامی در بزرگراه ارائه می‌دهند.

سواری لکسوس به همان اندازه خوب است و در صندلی‌ای شبیه به یک مبل راحتی، به صدای V8 گوش می‌دهید. در پیچ‌های سریع لکسوس روان و بدون مشکل عمل می‌کند اما در پیچ‌های تند، انعطاف اولیه که سواری نرم را فراهم می‌کند، باعث حرکت بیشتر تعلیق نسبت به دیگران می‌شود. در تغییر مسیرهای سریع، IS500 با وزن 1814 کیلوگرم، سنگین‌تر حس می‌شود. پدال ترمز طولانی و نرم است و کنترل پایداری بیش‌ازحد دخالت می‌کند. آکورا با فنرها و کمک‌فنرهای سفت، در حالت اسپرت پلاس در بزرگراه سواری پرتکانی دارد اما در حالات دیگر انتقادی نداشتیم. شاسی قابل‌پیش‌بینی، فرمان سریع و دقیق و پدال ترمز سفت، تحسین همگان را برانگیخت. یکی از دلایل اصلی عملکرد خوب آکورا، وزن کم 1453 کیلوگرمی است که از هر سه خودروی دیگر سبک‌تر است. این ماشین با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S، چسبندگی نزدیک به 1 جی دارد و بی‌تردید خودرویی بود که همه می‌خواستیم در پیچ‌ها برانیم.

کپی لینک

برنده

آکورا اینتگرا تایپ S با وجود شتاب کمتر، به لطف هندلینگ سرزنده و لذت‌بخش، حس عالی فرمان و ترمزهای قدرتمند، برندهٔ این رقابت شد. یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو کابین خوش‌ساخت بود. پرفورمنس قدرتمند S3 همراه با مصرف سوخت خوب، ظاهر اسپرت و امکانات فراوان، آن را به مقام دوم رساند اما فرمان و هندلینگ آئودی خیلی هیجان‌انگیز نبود و فضای تنگ عقب به دلیل ابعاد کوچک نیز امتیاز S3 را کاهش داد. با توجه به عملکرد فوق‌العادهٔ CT4-V بلک‌وینگ، انتظار رتبه بهتری برای CT4-V داشتیم اما موتور چهار سیلندر با صدای پیکاپ مانند و فقدان جذابیت، حس ناخوشایندی منتقل می‌کند. کادیلاک همچنین سال‌هاست کابین CT4 را ارتقا نداده که با توجه به ظاهر جذاب بیرونی ناامیدکننده است. لکسوس نیز در جایگاه آخر قرار گرفت هرچند که هنوز هم جذابیت زیادی دارد. اگر از پس هزینه سوخت برآیید، V8 تنفس طبیعی این سدان ژاپنی یک جواهر است. صندلی‌ها نیز بهترین گروه بودند اما قیمت بالا، مزایای لکسوس را کم‌رنگ کرد.

مقام چهارم: لکسوس IS500

نقاط قوت: صدای فریبنده V8، کیفیت ساخت مشهود، صندلی‌های فوق‌العاده

نقاط ضعف: مصرف سوخت بالا، پدال ترمز نرم، حس قدیمی شدن

مقام سوم: کادیلاک CT4-V

نقاط قوت: شاسی متعادل، قدرت کافی، ظاهر جذاب

نقاط ضعف: کابین بی‌روح، صدای موتور پیکاپی، گیربکس کند

مقام دوم: آئودی S3

نقاط قوت: سرعت خیره‌کننده، گیربکس اتوماتیک روان، مصرف سوخت بهینه

نقاط ضعف: فرمان مصنوعی، سواری ناآرام، منطق نامناسب نمایشگرها

مقام دوم: آکورا اینتگرا تایپ S

نقاط قوت: شاسی بی‌نقص، کابین لوکس، گیربکس دستی

نقاط ضعف: پرسروصدا در مسیرهای ناهموار، سواری پرتکان در بزرگراه، صندلی‌های ارزان

کپی لینک

مشخصات فنی

 

آکورا اینتگرا تایپ S

آئودی S3

کادیلاک CT4-V

لکسوس IS500

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توربو

2.0 لیتری I4 توربو

2.7 لیتری I4 توربو

5.0 لیتری V8

قدرت

320 اسب بخار

333 اسب بخار

320 اسب بخار

472 اسب بخار

گشتاور

420 نیوتن متر

400 نیوتن متر

515 نیوتن متر

535 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

7 سرعته دوکلاچه

10 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

چهارچرخ

عقب

عقب

فاصلهٔ محوری

2,735 میلی‌متر

2,631 میلی‌متر

2,776 میلی‌متر

2,799 میلی‌متر

طول

4,724 میلی‌متر

4,506 میلی‌متر

4,755 میلی‌متر

4,757 میلی‌متر

عرض

1,900 میلی‌متر

1,816 میلی‌متر

1,813 میلی‌متر

1,839 میلی‌متر

ارتفاع

1,407 میلی‌متر

1,415 میلی‌متر

1,422 میلی‌متر

1,435 میلی‌متر

وزن

1454 کیلوگرم

1621 کیلوگرم

1636 کیلوگرم

1806 کیلوگرم

شتاب صفر تا 96

5.1 ثانیه

4.2 ثانیه

4.7 ثانیه

4.3 ثانیه

400 متر

13.8 ثانیه

12.8 ثانیه

13.3 ثانیه

12.8 ثانیه

حداکثر سرعت

270 کیلومتر بر ساعت

250 کیلومتر بر ساعت

265 کیلومتر بر ساعت

240 کیلومتر بر ساعت

شتاب جانبی

0.99 جی

0.95 جی

0.92 جی

0.91 جی

توقف از 110

46.6 متر

46.3 متر

47.5 متر

47.2 متر

مصرف سوخت

9.8 لیتر ترکیبی

9.0 لیتر ترکیبی

10.2 لیتر ترکیبی

11.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

54,095 دلار

49,995 دلار

48,790 دلار

60,595 دلار

قیمت تست‌شده

54,695 دلار

60,840 دلار

55,010 دلار

69,625 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.