بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا، نبرد بریتانیا و آلمان در میدان شاسی‌بلندهای برقی

شنبه 4 مرداد 1404 - 10:00
مطالعه 8 دقیقه
بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
ابرشاسی‌بلند لوتوس الترا با هدف به چالش کشیدن ب‌ام‌و iX به میدان آماده است اما آیا در این نبرد بریتانیا و آلمان، لوتوس موفق خواهد شد؟
تبلیغات

شاسی‌بلندهای بزرگ همیشه برای جلب‌توجه طراحی شده‌اند. ظاهری جسورانه، تجمل افراطی و اغلب شعار «هرچه بزرگ‌تر، بهتر» ویژگی این خودروها را تعریف می‌کند. با پیشرانه الکتریکی، این شاسی‌بلندها پرفورمنسی قوی‌تر از اجداد بنزینی خود ارائه می‌دهند و فناوری باتری به نقطه‌ای رسیده که دیگر نگرانی بابت برد وجود ندارد. چهار سال پیش، ورود ب‌ام‌و iX موجی از شگفتی و حیرت ایجاد کرد. شگفتی از ظاهر بحث‌برانگیزش که بسیاری از طرفداران ب‌ام‌و را به چالش کشید و حیرت از تجربه رانندگی‌اش که رقبا را کاملاً از میدان به درکرد. حالا نسخه‌ای کاملاً به‌روزشده از iX به بازار آمده و این سؤال را مطرح کرده که کدام شاسی‌بلند الکتریکی بزرگ بیشترین شانس را برای گرفتن تاج پادشاهی iX دارد؟ لوتوس الترا وارد میدان می‌شود. شاید اوضاع برای این برند کمی نابسامان باشد اما این تقصیر محصولاتش نیست زیرا هایپرکار خیره‌کننده اوایا و سدان امیا هردو خودروهای فوق‌العاده‌ای هستند که به ریشه‌های اسپرت لوتوس وفادار مانده‌اند اما آیا شاسی‌بلند پرچم‌دار این برند آنچه برای غلبه بر iX لازم است را دارد؟

کپی لینک

ب‌ام‌و iX

iX از زمان عرضه در سال 2021، در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس بزرگ خودرویی تقریباً شکست‌ناپذیر بوده و در تمام مقایسه‌های ما رقبا را یکی پس از دیگری کنار زده است؛ اما این موفقیت باعث نشده ب‌ام‌و به خود غره شود زیرا مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های میان‌دوره‌ای برای بهبود عملکرد، بهره‌وری و فناوری داخل کابین iX معرفی شده‌اند. مدل پایه xDrive45 که اینجا تست شده، جایگزین xDrive40 قبلی شده و در نسخهٔ M Sport قیمتی 78,405 پوندی دارد.

کپی لینک

لوتوس الترا

برای بسیاری، تصور یک شاسی‌بلند لوتوس با فلسفه برندی که به خاطر خودروهای اسپرت سبک‌وزن شهرت دارد، ناسازگار به نظر می‌رسد اما واقعیت صنعت خودروسازی مدرن این است که اگر قرار است خودروهای اسپرت کم‌تیراژ ادامه حیات دهند، مدل‌های محبوب‌تر و سودآورتر باید در کنارشان وجود داشته باشند؛ استراتژی‌ای که پورشه با کاین و بعدها ماکان با موفقیت اجرا کرد. روی کاغذ، الترا با مدل 600 که از 86,715 پوند شروع می‌شود، در مقایسه با iX قیمتی رقابتی دارد.

کپی لینک

روی جاده

هر دو خودرو از نظر سواری و هندلینگ عملکرد چشمگیری دارند اما ب‌ام‌و پکیج کامل‌تری ارائه می‌دهد. الترا کمی تیزتر است، به‌ویژه وقتی تحت‌فشار قرار گیرد اما iX در این زمینه فاصله کمی با آن دارد و درعین‌حال راحتی سواری و نرمی بیشتری ارائه می‌کند. مزیت اصلی الترا، فرمان است. حس وزن فرمان کمی طبیعی‌تر از ب‌ام‌و است و غربیلک نازک‌تر و سفت‌تر آن حس بهتری در دست دارد.

کپی لینک

ویژگی‌های فناوری

ب‌ام‌و پیشرانه الکتریکی iX را بازنگری کرده و حالا بهره‌وری و قدرت بیشتری ارائه می‌دهد؛ مدل پایه xDrive45 حالا 402 اسب بخار تولید می‌کند. این رقم فاصله زیادی با الترا دارد که نسخهٔ پایهٔ آن با 603 اسب بخار شروع می‌شود. اگر سراغ مدل رده‌بالا بروید، 905 اسب بخار در اختیار خواهید داشت که برای شتاب صفرتاصد تنها 2.95 ثانیه کافی است. هر دو خودرو از سیستم تعلیق بادی استفاده می‌کنند و الترا در سرعت‌های بالا ارتفاع را کاهش می‌دهد تا درگ کمتری داشته باشد.

بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
کپی لینک

شارژ و مصرف انرژی

اگرچه بهره‌وری انرژی برای خریداران در این رده قیمتی اولویت اصلی نیست اما ب‌ام‌و می‌تواند مسافت بسیار بیشتری را با یک شارژ طی کند. الترا با 3.9 کیلومتر به ازای هر کیلووات ساعت، در تست ما حدود 418 کیلومتر برد داشت درحالی‌که ب‌ام‌و با وجود باتری که ظرفیت خالص آن 13 کیلووات ساعت کمتر از رقیب است، بیش از 531 کیلومتر را با هر بار شارژ طی کرد. در زمینه شارژ اما لوتوس به‌وضوح برنده است. درحالی‌که iX سرعت شارژ 175 کیلووات دارد، الترا می‌تواند تا 350 کیلووات شارژ شود. با این سرعت شارژ، باطری از 10 تا 80 درصد ظرف تنها 20 دقیقه شارژ می‌شود درحالی‌که شارژ 10 تا 80 درصد در ب‌ام‌و 34 دقیقه زمان می‌برد.

بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
کپی لینک

کارایی

هیچ‌کدام از این خودروها کمبود فضا ندارند. فضای سر در iX عملاً بی‌انتها به نظر می‌رسد و کف تخت کابین، حس جاداری و را تقویت می‌کند. الترا در قسمت بالای سر کمی محدودتر از ب‌ام‌و است اما در فضای زانو هیچ خودرویی در این سگمنت به گرد پایش نمی‌رسد. پکیج سفارشی چهارنفره، کابین عقب الترا را با صندلی‌های ماساژوردار فوق‌العاده راحت، لوکس‌تر می‌کند.

بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
بی‌ام‌و iX در برابر لوتوس الترا
کپی لینک

مقام اول: ب‌ام‌و iX

iX مدت‌هاست که شاسی‌بلند موردعلاقه ما در این سگمنت است و به‌روزرسانی‌های میان‌دوره‌ای، این برتری را در برابر لوتوسی که در برخی زمینه‌ها هماورد خوبی بود، تثبیت کرده‌اند؛ اما تقریباً در همه معیارهای مهم، ب‌ام‌و عملکردی فوق‌العاده دارد؛ راحتی، نرمی، فضا و عملکرد همگی عالی هستند. بهترین بخش، بهبودهای پیشرانه و سیستم تعلیق است که نقطه‌ضعف بهره‌وری متوسط مدل قبلی را برطرف کرده‌اند. حالا iX در این زمینه هم پیشتاز کلاس خود است؛ بنابراین، کسانی که به دنبال یک شاسی‌بلند الکتریکی لوکس هستند، بیش‌ازپیش یک گزینه شماره یک واضح دارند.

کپی لینک

مقام دوم: لوتوس الترا

لوتوس با دو محصول رده‌بالای نزدیک به هم وارد بازار خودروهای الکتریکی شد. از این دو، شاسی‌بلند الترا به‌اندازه سدان امیا متقاعدکننده نیست و در این رقابت هم نمی‌تواند کاملاً بر ب‌ام‌و iX غلبه کند. بااین‌حال، نکات مثبت زیادی مثل فضای سخاوتمندانه صندلی‌های عقب وجود دارد، درحالی‌که کابین حس منحصربه‌فرد و لوکسی دارد، هندلینگ عالی است و پرفورمنس هم فوق‌العاده است اما در یکی دو زمینه کلیدی در این کلاس مثل راحتی سواری و شعاع حرکتی، الترا نمی‌تواند با رقیبش رقابت کند هرچند که خودرویی بسیار توانمند است.

کپی لینک

مشخصات فنی

 

ب‌ام‌و iX xDrive45

لوتوس الترا 600

قوای محرکه

دوموتوره

دوموتوره

قدرت

402 اسب بخار

603 اسب بخار

گشتاور

700 نیوتن متر

710 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

تک سرعته

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

5.1 ثانیه

4.5 ثانیه

حداکثر سرعت

200 کیلومتر/ساعت

250 کیلومتر/ساعت

ظرفیت باطری

100.6 کیلووات ساعت

112.0 کیلووات ساعت

شعاع حرکتی

590 کیلومتر

490 کیلومتر

طول

4,965 میلی‌متر

5,103 میلی‌متر

عرض

1,970 میلی‌متر

2,019 میلی‌متر

ارتفاع

1,695 میلی‌متر

1,636 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,000 میلی‌متر

3,019 میلی‌متر

وزن خالص

2525 کیلوگرم

2645 کیلوگرم

حجم صندوق بار

500 لیتر

688+46 لیتر

قیمت پایه

78,405 پوند

86,715 پوند

قیمت تست‌شده

91,200 پوند

104,990 پوند

 منبع: AutoExpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.