شرکت انویولو از نوآوری جدید خود برای دوچرخههای برقی رونمایی کرده است. تکنولوژی گیربکس CVP انویولو باعث تولید محصولاتی جذابتر خواهد شد.
گیربکسها همانند نقش مهمی که در خودروها و موتورسیکلتها بر عهده دارند، باعث بهینهسازی قابلتوجه راندمان دوچرخهها نیز میشوند. با پیشرفت دوچرخههای برقی شاید فکر کنید قوای محرکه دوچرخههای سنتی دیگر موردنیاز نخواهد بود. البته با افزایش تقاضا برای چنین محصولاتی واضح است که نمونههای برقی باید چیزی فراتر از تجربه دوچرخهسواری کنونی را ارائه کنند و حتی برخی شرکتها مدعی شدهاند محصولاتشان جایگزینی برای خودروها خواهد بود. به همین خاطر استفاده از گیربکسهای بهینه جهت ارائه حداکثر راندمان باتری، ابعاد جمعوجور و ساختار سبکوزن جزو ضروریترین ویژگیهای دوچرخههای برقی خواهد بود و این محصولات با وجود گیربکسی کارا میتوانند حداکثر قدرت را به چرخها برسانند. در واقع همهچیز حول محور شعاع حرکتی بالا و حداقل وزن ممکن میچرخد. اینجاست که گیربکس CVT هاب انویولو با نام CVP یا چرخ سیارهای متغیر پیوسته قدمی درست در مسیری صحیح به نظر میرسد.
انویولو جزو نامهای مشهور در دنیای دوچرخهسواری است و CVP هاب جدید آن با فاصله زیاد خلاقانهترین تکنولوژی تا به اینجا محسوب میشود. این تکنولوژی از نظر مفهوم کلی مشابه گیربکسهای ضریب متغیر پیوسته موجود در اسکوترها و خودروهای کوچک خواهد بود و طیف بینهایتی از نسبتهای دنده را ارائه میکند. این گیربکس با گوی های چرخشی بین دو حلقه کار کرده و حلقه ورودی در سمت راست قدرت را از پدال یا پیشرانه برقی دریافت میکند. حلقه خروجی سمت چپ نیز نیرو را به زمین منتقل خواهد کرد.
داخل این سیستم از روغنی ویژه برای تعویض دندههای بیوقفه و مکرر استفاده میشود. طریقه کارکرد تکنولوژی گیربکس CVT انویولو از طریق تغییر زاویه گوی ها بهصورت خودکار یا دستی و همچنین تغییر نسبت حلقههای ورودی و خروجی خواهد بود. به این ترتیب سیستم میتواند بیوقفه و مداوم عمل تعویض دنده را در حال حرکت یا سکون انجام دهد. البته در مقایسه تکنولوژی شرکت یاد شده و زنجیرهای سنتی باید به یک نکته دقت کرد که آنهم راندمان است. درحالیکه اکثر کارشناسان این صنعت زنجیر و دنده سنتی را کاراترین روش در دوچرخهها میدانند (راندمان ۹۸ تا ۹۹ درصد) اما باید دانست گیربکس انویولو با اندکی اتلاف قدرت همراه خواهد بود.
یکی از وبسایتهای بررسی کننده این تکنولوژی راندمان CVP را حدود ۸۵ درصد اعلام کرده است که قطعاً بالاتر از راندمان دوچرخههای برقی فعلی و پایینتر از راندمان دوچرخههای سنتی خواهد بود. در نهایت همهچیز به قربانی شدن برخی ویژگیها جهت کسب تکنولوژی جدید مربوط میشود و مهندسان انویولو معتقدند راندمان پایینتر CVP در برابر مزیتهای بیشمارش موضوع خاصی نخواهد بود. همچنین تعویض دندههای نرمتر باعث راحتی دوچرخهسوار خواهد شد. به لطف طراحی جمعوجور میتوان از تکنولوژی موردبحث در تمامی دوچرخههای برقی استفاده کرد. همچنین CVP نیاز به سیستمهای پیچیده فعلی را از بین میبرد و نتیجه آن هزینههای نگهداری کمتر و عملکرد بیصدا خواهد بود.
amir-mr
۱۴ مرداد ۱۴۰۲جالب بود،لطفاً بیشتر از موتور سیکلت خبر کار کنین بنظر تعداد مقالات برای موتور کمه باتشکر
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ مرداد ۱۴۰۲چشم حتما سعی می کنیم
داری گلی
۱۵ مرداد ۱۴۰۲قطعا به درد ایران نمیخوره من اگه دستم برسه اولین کار خوردش میکنم ببینم داخلش چه خبره یه گریسکاری ام بکنم که قطعا دیگه نمیتونم جمعش کنم روغنش ام میریزه یه نفت شور میکنم واسکازین میریزم داخلش که زنگ نزنه میره توی انبار هیچ مهندس مکانیک دیگه ای ام فکر نکنم اینجا بتونه جمع کنه اونو خلاصه که ۷۵ میلیون سر کنجکاوی من به فنا میره البته با گمرک و سود کاسب اینجا صد و بیست سی میلیونم کمتر نمیرسه که به نظرم به درد ما نمیخوره و در کل ارزش خرید نداره توی ایران.
معین
۱۵ مرداد ۱۴۰۲اها چون تو کنجکاوی بدرد ایران نمیخوره
محمدرضا
۱۵ مرداد ۱۴۰۲تشکر ،من عاشق این مباحث هستم ،الان تو کار ضرایب گریبکس ماشینای فرمول یکم ،خخخخ
علیرضا
۱۵ مرداد ۱۴۰۲سلام گیربکس cvt هست . Cvp اشتباه
مصطفی صفاتی
۱۹ مرداد ۱۴۰۲سرعتش کم بود ۲۶ کیلومتر بر ساعت معادل همون دوچرخه سواری معنولی هستش که با ۲۱ دنده به راحتی قابل حصول هستش باید این سیستم بتونه تا ۴۰ کیلومتر سرعت داشته باشه تا رقابت کنه با دوچرخه های برقی