تویوتا

یادی از تویوتا کریسیدا دهه 90، سدان لوکس و اصیل ژاپنی

نسل آخر تویوتا کریسیدا یکی از سدان‌های ژاپنی محبوب در دههٔ ۹۰ میلیاردی بود که در کشورمان به‌طور گسترده توسط پلیس مورداستفاده قرار گرفت.
تویوتا کریسیدا

کریسیدا یکی از سدان‌های لوکس تویوتا بود که در دههٔ ۹۰ میلادی به‌طور گسترده‌ای وارد بازار کشورمان شد و به شهرت رسید. پیشینهٔ این خودرو به سدان کامپکتی بنام مارک II بازمی‌گردد که در سال ۱۹۶۸ راهی بازار ژاپن شد. از سال ۱۹۷۶ اما مارک II به یک سدان میان سایز تبدیل شد و تا سال ۱۹۹۲ تویوتا آن را با نام کریسیدا در بازارهای صادراتی عرضه کرد. هرچند مارک II در سه نسل دیگر تا سال ۲۰۰۷ تولید شد اما بازار آن صرفاً به ژاپن محدود بود و کریسیدا در ابتدای دههٔ ۹۰ از بازارهای جهانی حذف شد زیرا با عرضهٔ مدل‌های لکسوس، کریسیدا تحت‌الشعاع خودروهای برند لوکس جدید تویوتا قرار گرفت و بازار خود را از دست داد.

تویوتا کریسیدا

آخرین نسل کریسیدا در بازارهای جهانی، بهترین نسخهٔ آن بود. این خودرو که در اواخر سال ۱۹۸۸ وارد بازار شد، هرچند ظاهری محافظه‌کارانه داشت اما نقدهای مثبتی را دریافت کرد و مورد تحسین قرار گرفت. بااین‌حال، تنها چند ماه بعد، کریسیدا زیر سایهٔ لکسوس فرار گرفت و هرچند تا سال ۱۹۹۲ همچنان در نمایندگی‌های فروش دیده می‌شد اما تقریباً فراموش شده بود. هرچند کریسیدا قطعاً بین طرفداران دریفت بازاری نداشت اما با پلت‌فرم محرک عقب و پیشرانهٔ شش سیلندر خطی برگرفته از سوپرا، جذابیت خاص خود را داشت.

تویوتا کریسیدا

کریسیدا به‌عنوان پرچم‌دار تویوتا در بازار ایالات‌متحده، در سال ۱۹۷۸ راهی بازار این کشور شد و تا زمان پایان عرضه همچنان گران‌ترین سدان تویوتا در آمریکا محسوب می‌شد. هدف از عرضهٔ کریسیدا این بود که به نمایندگی‌های تویوتا خودروی لوکسی بدهد تا خریداران زمانی که قصد تعویض تویوتا کروناهای خود را داشتند سراغ آن بروند. بیشتر آمریکایی‌ها در آن زمان خودروهای ژاپنی را صرفاً وسیله‌هایی برای حمل‌ونقل ارزان می‌دانستند اما درست زمانی که این نگرش در حال تغییر بود، کریسیدا به بازار آمد. این خودرو برخلاف مدل‌های کراون و مارک II، در بازار آمریکا موفق عمل کرد و فروش آن تا سال ۱۹۸۵ به‌طور پیوسته افزایش یافت.

تویوتا کریسیدا

در آن زمان، رئیس‌جمهور آمریکا «رونالد ریگان» و نخست‌وزیر ژاپن «زنکو سوزوکی» بر سر محدودیت صادرات خودروهای ژاپنی به آمریکا به توافق رسیدند و سهمیهٔ محدودی برای فروش این خودروها در بازار ایالات‌متحده تعیین شد. این اما نه‌تنها تقاضا برای کریسیدا را کاهش نداد بلکه منجر به تشکیل لیست انتظار شد. به همین دلیل، تویوتا وقتی محبوبیت کریسیدا را دید، به فکر ایجاد یک برند لوکس افتاد و در سال ۱۹۸۳ کار روی لکسوس را آغاز کرد.

تویوتا کریسیدا

دراین‌بین، کریسیدا همچنان به تأثیرگذاری خود ادامه می‌داد. این خودرو برای یک تویوتا گران بود و به‌اندازهٔ یک ب‌ام‌و سری ۵ هیجان‌انگیز و مشهور نبود اما پکیجی مشابه رقبای آلمانی را با کیفیت عالی و قیمت پایین‌تر ارائه می‌کرد. در سال ۱۹۸۸ نسل چهارم کریسیدا (در اصل نسل ششم مارک II) به بازار آمد. در آن زمان، آکورا لجند در حال تجربهٔ فروش خوبی بود و موفقیت لکسوس را پیش‌بینی می‌کرد. کریسیدا همچنان بر اساس مارک II بازار ژاپن ساخته شده بود اما حالا لوکس‌تر و سریع‌تر از همیشه شد.

تویوتا کریسیدا

مهندسان تویوتا به رهبری «تاداکیو واتانابه» بدنهٔ ساکت‌تر و مستحکم‌تری برای کریسیدا طراحی کردند اما بیشتر توجهات به پیشرانهٔ این خودرو جلب شد. زیر کاپوت این نسل یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی قرار گرفته بود که از موتور سوپرا مشتق شده و ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشت. برای تعویض دنده‌های سریع‌تر نیز تویوتا از یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک جدید با کنترل کامپیوتری استفاده کرد. سیستم تعلیق عقب نیز بازطراحی شد و ترمز ABS به لیست آپشن‌ها اضافه شد. کریسیدا سدان اسپرتی نبود اما رانندگی لذت‌بخشی داشت و امکانات رفاهی زیادی مثل کروز کنترل و سیستم صوتی پریمیوم را ارائه می‌کرد. اکثر نقدهای این خودرو مثبت بودند هرچند که برخی ظاهر آن را بیش‌ازحد شبیه به کمری می‌دانستند.

تویوتا کریسیدا

در سال ۱۹۸۹ فروش کریسیدا ۶۸ درصد افزایش یافت و به حدود ۲۴ هزار دستگاه رسید اما تابستان همان سال موجی از سفارشات به نمایندگی‌های لکسوس سرازیر شد و LS400 مثل بمب در بازار آمریکا ترکید. هرچند تویوتا از موفقیت سریع و فوق‌العادهٔ لکسوس بسیار خوشحال بود اما این برای کریسیدا فاجعه‌ای را به دنبال داشت و فروش آن تا سال ۱۹۹۲ به تنها ۳,۶۰۰ دستگاه رسید. خودروی دوم لکسوس یعنی ES250 که بر اساس کمری ساخته شده بود، کمی ارزان‌تر از کریسیدا بود و ازآنجایی‌که نمایندگی‌های لکسوس و تویوتا نزدیک به هم بودند، بسیاری از خریداران به سمت لوگوی L حرکت می‌کردند. مجموعاً حدود ۵۰ هزار دستگاه از نسل چهارم کریسیدا در آمریکا فروخته شد و سپس جای خود را به تویوتا آوالون داد.

تویوتا کریسیدا

هرچند کریسیدا با کنترل‌های الکترونیکی فراوان و مشکل سوختن واشر سرسیلندر در زمان خود خودروی پیچیده‌ای محسوب می‌شد اما بسیار جان‌سخت بود. ازآنجایی‌که کریسیدا شبیه کمری بود، ارزش خاصی پیدا نکرد و اکثر نمونه‌های آن پس از استفاده راهی گورستان‌های خودرو شدند. بسیاری از نمونه‌های باقیماندهٔ نسل آخر کریسیدا نیز با تعویض گیربکس به دستی و تجهیز به پیشرانه‌های توربوشارژ جدیدتر، از حالت استاندارد خارج شدند و به همین دلیل امروزه نمونه‌های کم‌کار و فابریک کریسیدا مثل نمونه‌ای که در اینجا با کارکرد ۷۲ هزار کیلومتر می‌بینید بسیار کمیاب هستند. بااین‌حال، درحالی‌که تنها دو روز به پایان زمان حراج این خودرو باقیمانده، بالاترین رقمی که تا این لحظه پیشنهاد شده تنها ۵,۵۵۵ دلار است.

در کشورمان کریسیدا به‌طور گسترده‌ای توسط نیروی پلیس و دیگر ارگان‌ها مثل صداوسیما مورداستفاده قرار گرفت و همین موضوع باعث شهرت آن در بین مردم شد. کریسیدا حتی تا اوایل دههٔ ۸۰ شمسی در نیروی پلیس خدمت می‌کرد. این سدان لوکس ژاپنی با دو پیشرانهٔ مختلف در ایران عرضه شد. اکثر نمونه‌های کریسیدا با پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر به کشورمان آمدند که ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور داشت و با گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک وارد شد. موتور دوم که بسیار کمیاب‌تر است، همان نمونهٔ ۳ لیتری مذکور با ۱۹۰ اسب بخار بود که در تعداد اندکی به ایران آمد. در حال حاضر نمونه‌های دست‌دوم کریسیدا بسته به میزان کارکرد و تمیزی از حدود ۲۵۰ میلیون تا بیش از ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2730 ديدگاه)

    همیشه این ماشینو دوست داشتم

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (10347 ديدگاه)

      وای
      وای
      وای
      این مقاله کُمپلت باس من ، همش باس من 😢👶❤،من عاشق این عزیزم ، متاسفانه شرایط و مکان نگهداریشو ندارم و اگر نه برای خریدش درنگ نمیکردم!!!

      دوستان ، تا کسی نشینه پشت فرمونش ، کلاژ نگیره ، فرمونشو نچرخونه ، دنده عوض نکنه ، نمیتونه بفهمه و درک بکنه چه اعجوبه‌ایه این ساموراییِ نازنین.

      کیلومترها باهاش تو جاده خاکی و خراب رانندگی کنید ، کوچکترین خاکی به داخل وارد نمیشه و آب تو دلتون تکون نمیخوره!!!

      کریسیدا و گالانت اون موقع‌ها حکم تک خالِ لوکس‌هایِ در دسترس ثروتمندان را داشتند و جالب‌تر اینکه آکورد رو کسی که میخرید از خریداران کریسیدا و گالانت هم خفن‌تر بودش!!!

      کریسیدا‌ها چندین تیپ داشتن که داخلشون توسی مشکی قرمز بود و امروزه نمونه‌های تو قرمز سالمش بیشتر پیدا میشه به سبب وارداتی شخصی نه اورگانی و نظامی!!!

      نمونه‌های خوابیده و زیر صد هزار کیلومترشو کسی زیر یک میلیارد نمیفروشه در صورتی که قیمتش همون ۵۰۰ میلیونِ!!!

      موافقم 13
      مخالفم 6
      1. زیزیگولو

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5527 ديدگاه)

        تویوتا کریسیدا یکی از شناخته شده ترین مدلای تویوتا تو دهه نود میلادی بوده و نسل ششمش که بین سالای ۱۹۸۸-۱۹۹۶ تولید میشده وارد بازار ایران شده که اون موقع یکی از بهترین وارداتیای بازار ایران بوده و حتی بعد از گذشت این همه سال هنوزم طرفدارای خودشو داره ……….. بطور کلی ماشینای دهه نود میلادی واسه همه ی علاقمندای به ماشین جالب جذاب بودن چون اون موقع طراحی و امکاناتی داشتن که با اون چیزی که تو ماشینای قدیمی تر دیده میشده خیلی تفاوت داشته و میشه این دهه رو دهه انقلاب فناوریو طراحیو تغییر تو صنعت خودروی جهان دونست چون تو این دهه ماشینا از حالت کلاسیک دراومدن و امکانات بیشتری بهشون اضافه شد ……. یکی از ماشینای نوستالژیک دهه ۹۰ میلادی همین تویوتا کریسیدا هستش

        موافقم 18
        مخالفم 0
    2. froG-driVer

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (317 ديدگاه)

      سنچوری قدیمی بهتر نبود؟

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (10347 ديدگاه)

        سنچوری فلسفه‌اَش جداست ، اصلاً ربطی به کریسیدا و باقی ژاپنی‌ها نداره!!!

        حتی لکسوس LS هم نمیتونید با سنچوری مقایسه کنید چه برسه به کریسیدا و …!!!

        اگر فرض بگیریم که تویوتا و باقی ژاپنی‌ها را خدا میسازه / باید بگیم سنچوری را خدایان هفت آسمان میسازند!!!

        موافقم 8
        مخالفم 12
        1. NAVID@@98

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (382 ديدگاه)

          نه اتفاقا فرضت اشتباهه نظرت هم اشتباهِ.!
          چون کلا اشتباههِ
          و بد تویوتا و باقی ژاپنی ها را شیطان میسازه بد
          و سنچوری را ابلیس هف سر و رفقا میسازه!

          موافقم 10
          مخالفم 7
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (10347 ديدگاه)

      من بچه مچه ندارم ولی اگر داشتم چه پسر میشد چه دختر ، اسمشو میذاشتم (تاداکیو واتانابه)👑

      تمام مهندسان تویوتا را باید تندیس طلایی‌شون رو ساخت و گذاشت گوشه گوشه‌ی شهرهای ژاپن!!!

      آقا من خیلی فکر کردم ، اگر نمونه‌ی تمیز و به قیمتشو پیدا کردم میخرم ، اگر شما جایی را میشناسید که تمیزش رو میفروشند لطفاً به من خبر بدید ، ممنون میشم👋🏻

      البته از نزدیک نمونه‌های شش سیلندر و تو چرمش رو تا حالا ندیدم ولی به نظرم همون نمونه‌ی ساده و تو مخملی و پارچه‌ایشم گیر بیاد تمیز باشه ۱۰۰ هیچ از همه ماشین چینی ایرانی کره‌ای‌های امروزی بالاتره((( تا سواریشو تجربه نکنید اصلاً متوجه جوگیری من نمیشید که چرا اینقدر این ماشینو دوست دارم ، البته بگم که گالانت و آکورد هم حرف نداره ولی خدماتشون دیگه کمیاب یا حتی نایاب شده و کریسیدا هنوز همه چیزش گیر میاد البته گران )))!!!

      موافقم 10
      مخالفم 6
    4. ممد ژانگولر

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3743 ديدگاه)

      یادش بخیر قدیما به دوستامون میگفتیم ماشین بابات چیه هنگ میکرد بعد دو دقیقه سکوت میگفت بگذریم چه خبرا.انقدر قدیما شرم و حیا بود .

      موافقم 11
      مخالفم 1
  2. محمد ۱

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (215 ديدگاه)

    در کل یادش به خیر…

    اما .. ستونهای ایمنی نداشت… اگه چپ میکرد… له میشد….

    متاسفانه یکی از دوستانمون را در اون سالها در یک حادثه واژگونی … از دست دادیم…!!
    سرشون بین ستون و فرمان پرس شد…

    موافقم 6
    مخالفم 14
  3. blackwing

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (994 ديدگاه)

    اینو ببینی باید بگی :
    Toronaga Sama 🙏🏼

    موافقم 10
    مخالفم 1
  4. محمد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشین ارزنده ، راحت و بسیار خوبی بود اما به خاطر ارگان هایی که تو ایران از این ماشین استفاده میکردن هیچوقت حس خوبی بهش نداشتم الان هم نسبت هم دوره ای های خودش خوش قیمت تره ولی خیلی از ماشین باز ها به خاطر سابقه این ماشین تو ایران روی خوش بهش نشون نمیدن بیشتر نمونه های تو بازار از مدل gl و بیسیک هستن و نمونه های فولش هم موتور به روز تری دارن هم کابین های چرم دوزی شده و بسیار شیک ، یه مدل ۳۰۰ تا کار این ماشین رو به همه لگن های صفر ایران خودرو و سایپا ترجیح میدم

    موافقم 14
    مخالفم 3
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1143 ديدگاه)

    بسیار زیبا

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3874 ديدگاه)

    هنوزم بعضیا جای ماشینای ایرانی میان اینو میخرن از بس ماشین لوکس خوبیه

    موافقم 16
    مخالفم 2
  7. Taha Ayoobi

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1744 ديدگاه)

    عاشقشم

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. BMW

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1338 ديدگاه)

    لوکس بودن 😎

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. johnmarston

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    به وضوح میشه حس کرد که اولین ماشین لکسوس یعنی Ls400 از این ماشین الهام گرفته شده

    موافقم 9
    مخالفم 2
  10. يوسف

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (962 ديدگاه)

    ماشین باحالیه و رانندگی خوبی هم داره

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. RIO

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    https://divar.ir/v/gZ9Myqku?ref=android

    تویوتا کریسیدا ۶ سیلندر

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3874 ديدگاه)

      زودتر از تو اینو دیدم لینکشم فرستادم ولی کامنتم رو قبول نکردن یارو با من مشکل داره کامنت قبول نمیکنه

      موافقم 5
      مخالفم 2
  12. genius

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    جالبه حتی دهه 70 هم جانفدایان و عشاق ولای_ت در سازمان ن.ا.جا بجای حمایت از تولید ملی و آری به فرمان بزرگ خود عاشق محصولات چشم بادامی های شینتو ژاپنی بودند هنوز هم هستن!!!!!!

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3874 ديدگاه)

      حیف این ماشین دست آنها و حیف آوردن نام این ماشین از زبان شما🖕🏻

      موافقم 9
      مخالفم 2
  13. Peyman.JDM

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    جون میده یکی بخری 3s بندازی روش بری عشق و حال

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. سید دانیال

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا کاش هر ایرانی برای یک بار میتونست یه خودرو بدون گمرک وارد کنه بدون حق فروش تا حداقل یک بار مزه رانندگی به دلش بشینه…

    موافقم 11
    مخالفم 0
  15. محمدمطیع

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تویوتا حرف نداره من با تویوتا کرونا مدل ۸۳میلادی رانندگی‌ روسال۷۵یادگرفتم هنوزم عاشق تویوتا هستم دمشون گرم برساختن همچین برندی
    ماهم کشورمون ماشین می‌سازه کاردستی بچه ژاپنی ها اروپای ها هنوز کیفیت بالا تری دارن

    موافقم 6
    مخالفم 2
  16. 8Dark8Night8

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    داشبردش شباهت زیادی با داشبرد قدیمی و اصلی پژو 405 داره

    موافقم 3
    مخالفم 3
  17. Reza

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سال ۱۳۷۲ یک سرمه ای اش را بنا به دلایلی دو روز از طرف شرکتی که توش کار میکردم در اختیار داشتم.وقتی میخواستم پس بدمش خدا شاهده انگار عضوی از بدنم را میخواستم جدا کنم.هر چیزی یک وقتی داره الان هیییییچ موضوعی منو جذب نمیکنه!!

    موافقم 8
    مخالفم 1
  18. H

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جالبه بدونید این ماشین تو امریکا میلیون کیلومتری داره کار میکنه ولی هنوز هم خریدار داره در صورتی که مرسدس های دهه ۹۰ ۱۰۰ هزار تا هم شاید نرسیده باشن ولی خریدار نداره(به خاطر همکاری افتضاح مرسدس)

    موافقم 5
    مخالفم 0
  19. نا اشنا

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام .
    من یک دونه کریسیدا آبی متالیک-فول ۲۴۰۰ سی سی دارم .
    زیاد ازش استفاده نمیکنم .
    بیشتر اوقات تو پارکینگ هست .
    دلم نمیاد بیرون ببرم

    موافقم 5
    مخالفم 1
  20. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من عاشق سه این سه برند هستم
    اینا بایستی جزو عجایب هفتگانه دنیا باشن
    هر مدلش رو داشته باشی آخر جنسه
    تویوتا
    یاماها
    پاناسونیک. 😘😘

    موافقم 4
    مخالفم 0
  21. محمد حسینی

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان کسی میدونه کریسیدا gl اتومات تو بازار ایران abs داره یا نه ؟
    بعد چهار چرخ دیسکه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا