دوج

دوج چارجر جدید؛ ماسل کار برقی که فورد موستانگ را کوچک جلوه می‌دهد!

مقایسهٔ ابعاد و وزن نسل جدید دوج چارجر با فورد موستانگ نشان می‌دهد که این دو خودرو هرگز رقیب یکدیگر نیستند و چارجر به‌تنهایی در یک کلاس قرار می‌گیرد.

شورلت کامارو و دوج چلنجر از خط تولید کنار رفتند و این باعث شد فورد موستانگ در بازار ماسل کارهای آمریکا تنها شود. بااین‌حال، چند روز پیش دوج نسل جدید چارجر را در نسخه‌های سدان و کوپهٔ الکتریکی و بنزینی معرفی کرد که نسخهٔ کوپهٔ آن در اصل جایگزین چلنجر محسوب می‌شود و بنابراین طبیعی است که آن را رقیب موستانگ بدانیم. بااین‌حال، اگر این دو ماشین را باهم مقایسه کنیم، خواهیم فهمید که واقعاً رقیب مستقیم یکدیگر نیستند.

دوج چارجر جدید در کلاس کاملاً متفاوتی نسبت به موستانگ قرار دارد زیرا فقط ۴ سانتی‌متر از مرسدس بنز S کلاس کوتاه‌تر است. این اندازهٔ بزرگ اما فقط مختص چارجر سدان نیست و نسخهٔ کوپه هم به همین اندازه عظیم‌الجثه است. آخرین باری که یک برند آمریکایی چنین کوپهٔ بزرگی تولید کرد را به یاد نمی‌آوریم. طول چلنجر هیچ‌گاه از ۵ متر فراتر نرفت و کوپه‌های بزرگ دههٔ ۹۰ مثل فورد تاندربرد و شورلت مونت‌کارلو همگی نزدیک به ۵ متر یا کمی بیش از این طول داشتند؛ بنابراین، اگر بخواهیم آخرین کوپه‌های آمریکایی که بزرگ‌تر از چارجر جدید بودند را پیدا کنیم باید سراغ لینکلن کانتیننتال مارک VIII و بیوک ریویرا دههٔ ۹۰ با طول حدود ۵,۲۶۰ میلی‌متر برویم. این یعنی طی ۲۵ سال گذشته کوپه‌ای به بزرگی چارجر از خودروسازان آمریکایی ندیده‌ایم.

اگر چارجر کمی کوچک‌تر بود شاید می‌توانستیم با اغماض آن را رقیب موستانگ بدانیم اما مسئلهٔ وزن هم در اینجا مطرح است. نسخهٔ الکتریکی این خودرو که با نام دیتونا شناخته می‌شود، با ۲۶۵۰ کیلوگرم وزن، ۸۵۰ کیلوگرم از موستانگ سنگین‌تر است. البته هنوز از وزن چارجر بنزینی خبر نداریم ولی بااین‌حال، هنوز هم موستانگ در برابر ماسل کار جدید دوج کوچک به نظر می‌رسد. البته می‌دانیم که دوج در طول توسعهٔ چارجر جدید شورلت کامارو و پورشه تایکان را معیار قرار داده است و بنابراین، هرچند در دستور پخت این ماشین بزرگ کمی ادویهٔ پونی کار ریخته شده اما مطمئناً رقیب موستانگ نخواهد بود. این یعنی چارجر جدید به‌تنهایی در یک کلاس قرار خواهد گرفت. در جدول زیر می‌توانید مقایسهٔ ابعاد و وزن نسل جدید چارجر را با دیگر خودروها ببینید.

خودرو طول (میلی‌متر) عرض (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
دوج چارجر دیتونا ۵,۲۴۷ ۲,۱۴۱ ۲۶۵۰
فورد موستانگ ۴,۸۱۸ ۲,۰۸۰ ۱۸۰۰
مرسدس بنز S کلاس ۵,۲۸۸ ۲,۱۰۸ ۲۱۵۰
پورشه تایکان ۴,۹۶۳ ۲,۱۴۶ ۲۰۷۲
دوج چارجر هلکت ۵,۱۰۵ ۱,۹۸۹ ۲۰۸۰
دوج چلنجر هلکت ۵,۰۱۶ ۱,۹۸۹ ۲۰۰۰
دوج چارجر ۱۹۶۸ ۵,۳۰۳ ۱,۹۴۵ ۱۸۳۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. فقط انگلستان

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    برتری ظاهری چلنجر هم به ابعاد خیلی بزرگشه وقتی کنارش میایستی خودروهای دیگرو فراموش میکنی اینقدر که بزرگ و باابهته.

    موافقم 9
    مخالفم 11
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      هیچ‌کدومشون اون چیزی نیستن که باید باشن ، کاش حداقل کامارو بیاد از این ضعف نهاد استفاده رو ببره!!!
      حالا ضعف چیه ؟!
      ضعف طراحی‌ای هست که به همه چیز میخوره جز ماسل‌کار!!!
      ماسل یعنی آرنولد ، هادی چوپان ، رونی کلمن!!!

      موافقم 13
      مخالفم 5
      1. Cailo

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خودتم فهمیدی چی بلغور کردی رفیق؟

        موافقم 5
        مخالفم 2
    2. A.m.A

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (92 ديدگاه)

      کاش اندازه موستانگ بود ولی انجین همی حذف نمیشدتو این نسل

      موافقم 16
      مخالفم 0
  2. ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (204 ديدگاه)

    خواستن به همون چارجر ۶۸ نزدیکتر بشن .
    برعکس اکثر کاربرا ، من حس میکنم دوج خواسته خالص تر به چشم بیاد و حس سنگینی و عظمت و ابهت یا بهتر بگم در یک کلمه امریکایی بودن رو به هر چیزی ترجیح داده . حتی رقابت ۶۰ ساله ی خودروهای عضلانی ، حتی پرفورمنس ، حتی حرفای منتقدین و …
    صرفا خواسته بزرگ ، باشکوه و امریکایی باشه . براش مهم نبوده که کامارو و موستانگی این وسط هستن یا نه . فقط خواسته یه دوج قلدر امریکایی باشه که به چیزی جز خودش اهمیت نمیده . حتی به طرفدارا .
    باید دید آیا این استراتژی جواب میده یا نه .

    موافقم 17
    مخالفم 4
    1. A.m.A

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (92 ديدگاه)

      قلدری با جاروبرقی
      منطقیه!
      من دیگه از استلانتیس بریدم.دیگه نمیکشم.
      تنها ماسل کار واقعی باقی مونده رو به فنا داد و به جاش ماسل جارو برقی داده آخه کدوم ابلهی به جایگزینیه انجینای همی با دوتا آرمیچر تو جلو و عقب فکر میکنه تو اون خراب شده.
      آخه ماسل کار ۴چرخ محرک برقی یا ۶سیلندر نوکرتم.
      خب چه کرمیه میرن یه کوپه آلمانی میخرن خودشونو راحت میکنن.
      نمیشد همون همی بیصاحابو یکم حجمشو کمتر میکردن و استاندارشو بیشتر میکردن تا بشه رو خط نگهش داشت.همونطوری که فورد نگه داشت انجین کایوت رو تو نسل جدید موستانگ.خریت از این بیشتر آخه.به جای توسعه موتورای الکتریکی روی یه انجین همی کوچیکتر مثلا۴لیتری کار میکرن که روی تمام پیکاپ ها،کراس‌اوور ها،شاسی بلندا مثل جیپ و… قابل نصب باشه.

      خیلی دلم پر بود!!!

      موافقم 2
      مخالفم 2
  3. Galant.VR4(JDM)

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    فعلا که جز هیکل بزرگش دیگه کارایی یه ماسل‌کار واقعی مثل فورد رو نداره.
    عشق فقط همون فورد دیگه چارجر برقی فاقد‌اعتبار

    موافقم 7
    مخالفم 12
  4. ali_x76

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (340 ديدگاه)

    به نظرم overhang عقبش خیلی زیاده و جا داشت فاصله محوری بیشتری برای خودرویی با این طول در نظر می‌گرفتن.
    خودروهایی با معماری الکتریکی امروز، با طول مشابه به ماشین‌های هم‌کلاس بنزینی، فاصله محوری خیلی بیشتری دارن که این قضیه توی چارجر جدید به چشم نمیخوره.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. Undercover

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    نمیدونم چرا هر بار می بینمش فکر میکنم چلنجره تا چارجر.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. STD

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جلوش شبیه چلنجره . از کنار و عقب همون چارجره .
      هر دو تاش یکی شدن دیگه . فرق چلنجر و چارجر فقط تو ۲ تا دره فعلا .

      موافقم 7
      مخالفم 0
  6. علی

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    جدی می فرمایید ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. A.m.A

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    به نظر من طراحی چهار درش تناسب بیشتری داره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. BMW

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    چی بگم براش🥲

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Taha Ayoobi

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    عجب چیز بزرگیه پس
    کم کم داره خوشم میاد ازش
    فقط دوتا مشکل میبینم
    یکی منحل شدن چلنجر
    یکی طراحی
    و گرنه عالیه
    آها البته نبود موتور هشت سیلندر هم یکی از بدی هاس
    و گرنه عالیه

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. Mohammad hasan

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (41 ديدگاه)

      تا زمانی که عملکرد این خودرو اثبات نشه
      این ظاهر بزرگ توجیه شدنی نیست…

      نسل پیشین دوج اگرچه بزرگ بود ولی به حد کافی قدرتمند هم بود…

      موافقم 5
      مخالفم 0
    2. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (233 ديدگاه)

      کم کم جا میفته داداش
      وگرنه ظاهری خیلی خوبه
      ولی موتوری نه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  10. خدای دوم

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منی که عاشق دوج بودم با این خبر متنفر شدم😎😎🤮

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. mehran

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    بعضیا یه جوری از ماشین های برقی انتقاد میکنن که انگار چندتا ماشین برقی عوض کردن ،چطور از کجا رو چه حسابی این همه تنفر، من خودمم طرفدار ماشین بنزینیم ،ولی برقی برای کسایی که ماشین باز نیستن واقعا مناسبه ، و تنفر هم ندارم ازش چون از نزدیک هم ندیدم (برقی چینی نمیگم منظورم برقی های گلدر مثل بی وای دی ،تسلا و کره ای ها و ..)

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا