ولوو

معرفی ولوو EX90، شاسی‌بلند برقی پرچم‌دار با 500 اسب بخار قدرت

پس از تیزرها و تبلیغات فراوان، سرانجام رسماً EX90 به‌عنوان شاسی‌بلند الکتریکی پرچم‌دار جدید ولوو معرفی شده است. این خودرو به‌عنوان برادر تمام الکتریکی XC90، بر اساس پلت‌فرم جدیدی ساخته شده است. EX90 اولین مدل از محصولات الکتریکی متعددی به‌حساب می‌آید که ولوو وعده داده هرسال معرفی کند تا اینکه در پایان دهه جاری به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود.

EX90 قصد دارد همچنان شهرت ولوو به ایمنی بالا را حفظ کند و به همین دلیل، به تکنولوژی لیدار مجهز شده که می‌تواند تا فاصلهٔ ۲۵۰ متری عابرین پیاده را تشخیص دهد. این سیستم در کنار سنسوری که بالای شیشهٔ جلو نصب شده، قابلیت خودران سطح سه را فراهم می‌کند. ولوو همچنین شاسی‌بلند جدید خود را به رادار داخلی هم مجهز کرده تا از فراموش شدن حضور کودکان یا حیوانات در خودرو جلوگیری شود.

کراس‌اوور الکتریکی جدید ولوو با قوای محرکهٔ دو موتور چهارچرخ محرک ارائه خواهد شد و برد آن ۶۰۰ کیلومتر ادعا شده است. EX90 در ابتدا در دو نسخه عرضه می‌شود که هردو به باطری‌های ۱۰۷ کیلووات ساعتی مجهز هستند و می‌توان با استفاده از شارژرهای سریع ۲۵۰ کیلوواتی DC، از ۱۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها را ظرف ۳۰ دقیقه شارژ کرد. مدل پایهٔ این خودرو ۴۱۴ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این اعداد در نسخهٔ پرفورمنس به ۵۱۷ اسب بخار و ۹۱۰ نیوتن متر می‌رسند. این نسخه که ۲۸۱۸ کیلوگرم وزن دارد، ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

EX90 در ظاهر هرچند هنوز هم کمی به XC90 کنونی شبیه است اما طراحی کلی آن از کانسپت ریشارژ سال ۲۰۲۱ الهام گرفته و شباهت‌هایی هم با مدل جدید پولستار ۳ دارد که به‌تازگی معرفی شده و هردو از پلت‌فرم مشترک SPA2 استفاده می‌کنند. با وجود ظاهر نسبتاً جعبه‌ای شکل، ضریب درگ در EX90 به عدد مناسب ۰.۲۹ Cd رسیده است.

در داخل این کراس‌اوور جدید سوئدی شاهد یک نمایشگر لمسی عمودی بزرگ ۱۴.۵ اینچی در کنسول مرکزی هستیم که تقریباً کنترل همهٔ عملکردهای خودرو از طریق آن صورت می‌گیرد زیرا در اینجا دکمه‌های فیزیکی بسیار کمی دیده می‌شود. به گفتهٔ ولوو، این طراحی داخلی ساده و بدون پیچیدگی، رانندگی با EX90 را ایمن‌تر خواهد کرد. این نمایشگر بزرگ که از سیستم‌عامل اندروید اتوموتیو گوگل استفاده می‌کند، به فرمان‌های صوتی به‌خوبی پاسخ می‌دهد و از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور برخوردار است. علاوه بر این، یک نمایشگر افقی باریک هم به‌عنوان صفحه آمپر مقابل راننده قرار گرفته است.

در کابین این خودرو به‌طور گسترده‌ای از متریال پایدار مثل پارچه‌های پشمی و پلاستیک‌های بازیافتی از بطری‌ها استفاده شده است. در همین حال، به گفتهٔ ولوو، این ماشین درواقع یک کامپیوتر بسیار پیشرفته روی چرخ است. به‌عنوان‌مثال، راننده می‌تواند گوشی هوشمند خود را به کلید خودرو تبدیل کند و وقتی گوشی در جیبش باشد و به خودرو نزدیک شود، قفل درها به‌طور خودکار باز شده و تنظیمات قبلی برای صندلی، سیستم تهویه و… اعمال خواهد شد.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، ولوو قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود و EX90 اولین گام در این مسیر است. البته برای کسانی که هنوز نمی‌خواهند سراغ خودروهای تمام الکتریکی بروند، ولوو مدل XC90 قدیمی را بروز می‌کند و همچنان صرفاً به‌صورت پلاگین‌هیبریدی در کنار EX90 به بازار عرضه خواهد کرد. هم‌اکنون امکان پیش‌خرید این کراس‌اوور برقی در ایالات‌متحده وجود دارد اما قیمت آن هنوز مشخص نیست. البته به گفتهٔ ولوو، یک نمونهٔ کاملاً مجهز از این خودرو زیر ۸۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. تحویل EX90 به خریداران در اوایل سال ۲۰۲۴ صورت می‌گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. aMiRsHaYaN

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    چه عجب عقبش خوب شده (بجز اون تیکه چراغ روی شیشه)

    موافقم 54
    مخالفم 3
    1. مزدا

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2038 ديدگاه)

      حاجی دلمون رفت!!

      موافقم 35
      مخالفم 0
    2. MILADZM

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (345 ديدگاه)

      فقط به نمای داخلی توجه کنید تا ببینید این تسلا چه کرده با دنیای خودرو
      حتی فکرش را هم نمیکردیم روزی تسلا تبدیل بشه به الگویی برای خودروسازان سنتی مثل هوندا و ولوو و ….

      موافقم 23
      مخالفم 49
      1. حمزه آجرلو

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (70 ديدگاه)

        آقای میلاد ، سلام ، در جواب هیت شما به ال اف ای ، باید بگم ، ماشینی که متقاضی نداره ، قیمتش افزایش پیدا نمیکنه ، این یک ، دوما شما اعلام کردی دوازده تا ال اف ای تو نمایندگی خاک میخورن !!!!! ، اصلا ، ال اف ای رو تو نمایندگی نمیفروختن و نمیفروشن ، این از اصول اولیه بازار هست که اگر این محصول در ابتدا سیصد هزار دلار بوده و الان شده یک میلیون ، یعنی تعداد متقاضی صد برابر فروشنده هست که اینطور شده !!!!! ، واقعا چرا اینقدر اصرار به اشتباهت داری ، بازار های خودروی جهان بازار های پویا و بدور از رکوده ، مثل ایران نیست که یک پژو پارس بزاری نمایشگاه و یه قیمت فضایی بزاری ، بگی به جهنم اگه نخریدن هم ضرر نمیکنم ، نخیر ، مخصوصا مخصوصا تو آمریکا ، قانون عرضه و تقاضا پادشاهی میکنه . این بحث ال اف ای رو من چند بار به شما توضیح دادم ، لطفا به شاهکار هایی که حرفی درش نیست ، هیت نده ، خودروهایی چون کاررا جی تی ، اس ال آر مک لارن ، ال اف ای ، انزو ، مک لارن اف وان ، … ، اینا تاج صنعت خودرو سازیه تاریخ هستند .

        موافقم 20
        مخالفم 5
        1. MILADZM

          ۱۹ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (345 ديدگاه)

          تاج به فورد جی تی میگن که در عرض سه سوت مشتری براش پیدا شد روی هوا قاپیدش .
          انقد هم تقاضا براش زیاد بود که فورد مجبور شد بیشتر از تعداد قبلی تعیین شده برای سقف تولید GT تولید کنه
          ماشینی که بعد از اینهمه سال هنوز مونده رو دست نمایندگی تاج نیس
          LFA هم اگه چیز خوبی بود مطمئن باش همون روز یا اصلا ساعات اولیه عرضه و فروش مشتری براش پیدا میشد توی یه چشم به هم زدن همشون ثبت سفارش میشد و فروش میرفت
          الکی به شکم هر ماشینی اسم ” شاهکار ” نبند

          موافقم 1
          مخالفم 20
        2. phonix

          ۱۹ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1798 ديدگاه)

          اقا میلاد میشه بگی لکسوس برای چی باید ماشین اضافی تولید کنه اونم با اون قیمت ؟
          مگه پفکه ؟
          همشون فروش رفتن حالا تو هعی بگو

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. AHMADREZA

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (877 ديدگاه)

        متاسفانه هر شرکتی هم که این مانیتور ها رو نزنه میشه کابین قدیمی و فسیل و عقب افتاده
        نمونش آلفارومئو و مازراتی و دوج و نیسان و… 🙂

        موافقم 31
        مخالفم 0
        1. D:

          ۱۹ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (72 ديدگاه)

          فول ترین حالت زیر 80!!
          مثل اینکه سوئدی ها دارن نشون میدن چین کار سختی داره
          مدل y باید کم کم به خودش فکر کنه بازی سخت میشه

          موافقم 13
          مخالفم 0
      3. phonix

        ۱۹ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        اقا میلاد قبل از تسلا هم ولو یه مانیتور بزرگ عمودی داشت
        تنها شرکتی که از کسی برداشت نداشته همین ولوو هست

        موافقم 26
        مخالفم 1
        1. ehsan.fa

          ۱۹ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1901 ديدگاه)

          ولوو تحت تملک چینی هاس در واقع چینی محسوب میشه دیگه، ولی با کیفیت سوئدی

          موافقم 1
          مخالفم 16
      4. Pooriya-BMW_Germany

        ۱۹ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (584 ديدگاه)

        تسلا به عنوان یک استارت اپ توانست موفق بشه ولی به عنوان یک خودروساز خیر

        تسلا این ایده را به خودروسازان داد که از انرژی الکتریکی میتوان به عنوان پیشران خودروها استفاده کرد

        ولی این خودروسازان مشهور و با تجربه بودند که از این ایده بهره گرفتند
        خودرو فقط نیرو محرکه نیست بخش‌های مختلف خیلی تاثیر مهم در عملکرد نهایی خودرو دارند

        موافقم 5
        مخالفم 1
      5. مازیار

        ۱۹ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (2584 ديدگاه)

        حرفتون اصلا بجا نیست چون …
        بیشترین ایراد به تسلا مربوط به همون نمای داخلی هست اونوقت چطور میتونه الگو باشه؟
        صرفا بخاطر یه مانیتور وسط که اونم به بی روح ترین شکل صورت گرفته و تو مبحث سادگی از اونور بوم افتاده؟

        موافقم 6
        مخالفم 0
  2. Just toyota

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    طراحیش رو کلا دوست دارم ( هر چند میتونست زیبا تر هم باشه ) تو قسمت جانبی و پشتی من رو یاده نسل جدید رنجرور فول سایز میندازه ، ولی از لحاظ تکنولوژی ولوو واقعا سنگ تمام گذاشته و مطمئنم این تبدیل به ایمن ترین خودرو سال ۲۰۲۳ میشه چون از لحاظ ایمنی واقعا نسبت سایرین تو یه لول دیگه ای قرار داره ، ماشین واقعا دوست داشتنی و پیشرفته ای است امیدوارم بتونه جای خودش رو تو بازار شلوغ و پر رقابت الکتریکی ها پیدا کنه

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. حمزه آجرلو

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (70 ديدگاه)

      ال ای دی های دور چراغ جلو ، قبل از فیس لیفت ، حقیقتا زیباتر بودن .

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. Just toyota

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    یه نظر سنجی :
    ولوو ex90 : لایک
    مرسدس eqs suv : دیسلایک
    انتخاب خودم مرسدس هست

    موافقم 65
    مخالفم 34
  4. Taha Malek

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (914 ديدگاه)

    خیلی خوشم اومد
    نسخه فول زیر 80k برد 600km صفر تا صد 4.5 کیفیت ساخت و ایمنی ولوو دیگ آدم چی میخواد

    موافقم 37
    مخالفم 0
  5. GMA

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (745 ديدگاه)

    بنظرم متاسفانه افت طراحی داشته نسبت به XC90

    موافقم 8
    مخالفم 30
  6. elonlion

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    یه مطلبی مطالعه کردم در مورد سود تسلا در مقابل تویوتا که وسیع ترین بازار جهانی و بیشترین فروش خودرو رو دارا هستش
    در سه ماهه سوم 2022 تسلا سود خالص 3.29 میلیارد دلاری داشته در همین مدت تویوتا سود خالص 3.15 میلیارد دلاری داشته
    این در حالی هستش که تویوتا حدود 8 برابر تسلا خودرو فروخته این یعنی تسلا از هر خودرو 8 برابر بیشتر از تویوتا سود کسب میکنه
    این ارقام تکان دهنده هستش برای صنعت خودرو تا الان شاهد چنین چیزی نبودیم حتی نزدیکش هم تصور نمیشده
    خودرو های جدید باتری های جدید ارقام فروش بیشتر فروش نرم افزار در اینده ارزش سهامی تسلا رو به رنک یک بالا تر از اپل و ارامکو میرسونه در اینده

    موافقم 13
    مخالفم 21
    1. Taha Malek

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (914 ديدگاه)

      اهان
      خب چیش عجیبه تویوتا خودرو هاش اقتصادی ان خودرو اقتصادی هم یعنی تیراژ بالا ولی سود کم تو هر ماشین
      دوما این مطلب چ ربطی به تسلا داره
      سهام تسلا هم مطمئنن بعد از الکتریکی سازی کامل افت میکنه

      موافقم 13
      مخالفم 10
    2. حمزه آجرلو

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (70 ديدگاه)

      اگر میزان داراییه ایلان ماسک رو در سال دو هزار و نوزده با الان مقایسه کنی ، در عرض دو سال به قول نشریات ، دویست و پنجاه میلیارد دلار درآمدش و سرمایه اش بیشتر شده ، یعنی این آقا در هر ثانیه باید هفتاد میلیون تومن در آمد داشته باشه ، این شما و اینم ماشین حساب ، آقای ماسک ، ثانیه ای هفتاد میلیووون در آمد داشته در عرض دو سال گذشته ، قطعا سود زیادی از هر ماشین گیرش اومده و قطعا بیشتر این سرمایه بی حساب کتاب افزایش پیدا کرده .

      موافقم 5
      مخالفم 6
  7. دیجی

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (303 ديدگاه)

    نظر شخصی خیلی خیلی ساده وبدون روحه

    موافقم 5
    مخالفم 8
  8. electriclovecar

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (123 ديدگاه)

    میدونید یکی از طراحان بخش مالتی مدیا ولوو ایرانی هستش ی خانومه هستش ک توو برنامه من-تو بود و خودش گفت

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. phonix

      ۱۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      دوست عزیز ایرانیا تو جا های متفاوتی کار میکنن تا دلت هم بخواد تو کشورهای غربی ایرانی مقیم یا دورگه داریم
      دیگه اینکه تو گروه طراحی مالتی مدیا هستن کار شاخی نیست
      بالاخرهما ایرانی ها اکثرا تحصیلات عالیه داریم این نوع خبرسانی بیشتر برای کار های بزرگ انجام میشه مثلا مدیر بخش پرتاب ناسا ایرانیه یا فلان ایرانی جایزه فیلز گرفته و یا دکتر های ایرانی مشهور هستن وجایزه بین المللی میبردن
      همین دولت سوئد وزیر ایرانی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. محمدرضا

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1072 ديدگاه)

    چرا ابعاد اصلا ذکر نشده
    فکر کنم هم اندازه eqa باشه

    موافقم 2
    مخالفم 6
    1. Taha Malek

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (914 ديدگاه)

      XC90 رو تا بحال از نزدیک دیدی ؟ این همون حدوداس
      آخه eqa?

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. محمدرضا

        ۱۹ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        اشتبای تایپی بود🤣s

        موافقم 4
        مخالفم 0
  10. پدرام

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    طراحی اش خوبه

    موافقم 7
    مخالفم 0
  11. Bahman

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    به نظر من قسمت زیادی از زیبایی و جذبه ی خودرو مربوط به جلو پنجره اش میشه و چون در خودرو های برقی هنوز با طراحی جلو پنجره مشکل دارن و الگوی خاصی برای خود شکل ندادن یک نوع کمبود و نقص ظاهری در خودروی برقی دیده میشه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  12. ferimia

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    طراحی بیرونش مثل همیشه خیلی خوبه.
    برد الکتریکیش هم به نظرم زیاد گفتن😂 تهش ۵۳۰ ۵۴۰ کیلومتره که جای پیشرفت داره.
    ولی طراحی داخلش به دلم نمیشینه…
    لعنت بر بنیان گذار این سبک از طراحی داخلی

    موافقم 4
    مخالفم 10
  13. Amir mahdi @-1387

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    فکر کنم صد سال دیگه بیاد ایران

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. بهنام

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (833 ديدگاه)

    آیودی Q8 ای ترون معرفی شد که بنظرم در کنار ایکس شش نسل اول متناسب ترین و خوش تراشترین شاسی بلند کوپه تا بحاله .

    موافقم 4
    مخالفم 1
  15. Hadi

    ۱۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (581 ديدگاه)

    خوبه نسبت به xc90 الان خیلی تغییر عجیب نکرده 👌🏼
    ‌کلا ولوو متفاوت تر از هر برند دیگه ایه و ت ایمنی حرفی باقی نمیذاره…

    موافقم 6
    مخالفم 0
  16. امیر

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اونایی که هی تسلا تسلا میکنن ، یه تحقیقی در مورد ولوو ECC مفهومی در سال 1993بکنن(یعنی 30 سال قبل) تا بفهمن که ولوو همیشه جلوتر از زمان بوده و هست ، تسلا جای خود ، ولوو هم جای خود.!ّ

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا