کرایسلر

چرا کرایسلر باید نسل جدید پیشرانه‌های V8 همی را توسعه دهد؟

درحالی‌که فورد و جنرال موتورز همچنان به پیشرانه‌های V8 متعهد هستند، استلانتیس در تصمیمی عجولانه و اشتباه قصد کنار گذاشتن موتورهای همی را دارد.

این روزها با تسریع روند الکتریکی‌سازی در صنعت خودروسازی، بحث در مورد آیندهٔ پیشرانه‌های درون‌سوز زیاد است. درحالی‌که بسیاری از خودروسازان در حال حرکت به سمت خودروهای الکتریکی هستند، شرکت‌هایی مثل فورد و جنرال موتورز همچنان به پیشرانه‌های V8 وفادار مانده‌اند. این موضوع سؤال جالبی را مطرح می‌کند، چرا استلانتیس، شرکت مادر کرایسلر، دوج، جیپ و رم، نسل جدید پیشرانه‌های V8 همی را توسعه نمی‌دهد؟ در ادامه مزیت‌های توسعه موتورهای هشت سیلندر جدید توسط این گروه خودروسازی بزرگ را بررسی می‌کنیم.

صنعت خودروسازی خصوصاً در مناطقی مثل اتحادیهٔ اروپا و کالیفرنیا، با مقررات سخت‌گیرانه‌ای در رابطه با تولید گازهای گلخانه‌ای مواجه است. در کالیفرنیا، هیئت منابع هوایی (CARB) استانداردهای دقیقی را در این رابطه وضع کرده است و فیات-کرایسلر که حالا بخشی از استلانتیس است، برای مطابقت با این قوانین و جبران آلایندگی بالای محصولات خود، چند سال پیش از تسلا اعتبار آلایندگی خرید. این کار باعث شد فیات-کرایسلر بتواند مقررات CARB را رعایت کند اما این راه‌حلی پایدار و بلندمدت نیست و سرمایه‌گذاری در توسعهٔ تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ موتورهای V8 می‌تواند حرکت بسیار بهتری باشد.

جنرال موتورز و فورد هردو نشان داده‌اند که پایبندی به پیشرانه‌های درون‌سوز مانع از حرکت به‌سوی آینده‌ای سبزتر نمی‌شود. این غول‌های خودروسازی روی توسعهٔ نسل بعدی پیشرانه‌های V8 سرمایه‌گذاری کرده‌اند که وعدهٔ افزایش قدرت و گشتاور و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را می‌دهد. این کار هم با استانداردهای زیست‌محیطی جدید مطابقت دارد و هم به ترجیح خریداران برای خودروهای بزرگ‌تر پاسخ می‌دهد.

در حال حاضر صنعت خودروسازی در حال تجربهٔ دورهٔ گذار است. در این مرحله، درحالی‌که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در حال افزایش است، خودروهای درون‌سوز همچنان خریداران زیادی دارند که این موضوع در خودروهای بزرگ‌تر مثل پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها بیشتر دیده می‌شود؛ بنابراین، ساخت موتور هشت سیلندر کم‌مصرف و کم‌آلاینده که مطابق با استانداردهای آلایندگی امروز و آینده باشد بسیار مهم خواهد بود و یک V8 همی پیشرفته می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

با این کار، جامعهٔ طرفداران موپار همچنان صدای جذاب V8 را خواهند شنید. آن‌ها عاشق قدرت وحشیانه و صدای متمایز موتورهای همی در جیپ، دوج و رم هستند. آن‌ها موتور V8 را فقط برای پرفورمنس نمی‌خواهند بلکه این بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت برندهای موپار است. این جامعه بخش قابل‌توجهی از بازار آمریکا تشکیل می‌دهند که استلانتیس نباید قید آن را بزند. جنرال موتورز برای سری جدید موتورهای V8 بلوک کوچک خود وعدهٔ قدرت و گشتاور بیشتر، بهبود ۵ درصدی مصرف سوخت و کاهش دورقمی آلایندگی را داده است که این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در تکنولوژی درون‌سوز می‌تواند سازگاری بیشتری با محیط‌زیست را به همراه داشته باشد. استلانتیس هم می‌تواند کاری مشابه این را با موتورهای V8 همی انجام دهد.

در این دوران که صنعت خودروسازی در مقطع حساسی قرار گرفته است، استلانتیس فرصتی برای هموار کردن مسیر حرکت خود به سمت جلو خواهد داشت. این شرکت با سرمایه‌گذاری در نسل جدیدی از موتورهای V8 همی که مطابق با قوانین آلایندگی هستند، می‌تواند تعهد خود را هم به سنت‌ها و هم به پیشرفت نشان دهد. آیندهٔ موتور V8 در تضاد با مسئولیت‌های زیست‌محیطی نیست. این می‌تواند نیروی محرکه‌ای به‌سوی فردای سبزتر باشد و درعین‌حال خواسته‌های طرفداران پرشور موپار در سراسر جهان را برآورده کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای
منبع
MoparInsiders

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    موتور ۱۶ سیلندر رو چیکار کنیم 🙁

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      ده سال پیش باید موتور جدید توسعه میداد وقتی که حدود یازده سال دیگه تولید ماشین های بنزینی ممنوع میشه توسعه موتور جدید چه مزیتی می‌تونه برای استلانتیس داشته باشه ؟ وقتی همون سرمایه رو می‌تونه باهاش روی نسل جدید باتری ها و پلتفرم الکتریکی سرمایه گذاری کنه ، توی مقاله فورد و جنرال موتورز رو مثال زد ولی این دو شرکت هم با سرعت به سمت الکتریکی سازی میرن خصوصا جنرال موتورز که کادیلاک از ۲۰۳۰ و شورلت رو از ۲۰۳۵ تمام برقی می‌کنه چه متاسفانه چه خوشبختانه این دهه آخرین عصر ماشین های احتراقیه و شرکت ها نمیان روی فناوری در حال منسوخ شدن سرمایه گذاری کنن

      موافقم 12
      مخالفم 18
      1. Homayoun

        ۱۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (580 ديدگاه)

        و افسوس که آخرین بازموندهای موتورهای افسانه ای هم چیزی نسیب کشور نخواهد شد به لطف خودخواهی بعضیها

        موافقم 10
        مخالفم 0
    2. Viper

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      خیلی دلم واسش تنگ میشه….

      موافقم 14
      مخالفم 0
    3. parhamiof

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      واقعا خیلی غمناکه حتی اگه یدونه سیلندر ازش کم بشه

      موافقم 17
      مخالفم 0
  2. JDM سابق

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    دوج بیش از حد سنتیه
    تا الان بالای ۳۹۰ میلیون دلار مالیات آلایندگی فقط بخاطر آلایندگی وحشتناک موتوراش میده حالا این پول به جیب کی میره؟ به جیب برقی سازا مثل تسلا و با پرداخت هزینه اعتبار تسلا نصیب دوج میشه که بتونه در بازارهایی مثل کالیفورنیا که قوانین آلایندگی وحشتناک سنگین هستن فروش داشته باشه ولی توسعه موتورهای درون سوز جدید هم مشکلات خودش رو داره. یه سرمایه کلفت میخواد و امکان داره دوام زیادی نخواهد داشت چون برقی ها در راه اند و درون سوز ها روز به روز به تحت فشار بیشتر قرار میگیرن

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. محسن

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      یه بنده خدایی بود مگفت الایندگی باتری و لاستیکای تسلا از ماشین فورد موستانگ بیشتر بود حالا کاری هم ندارید به نیروگاه ذغالی که الایندگیش هزاران بار بیشتر از ماشین هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. AMIN (M.A.S)

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (816 ديدگاه)

    تحلیل یه سایت اقتصادی ایرانی میگفت استلانتیس شده کاس داغ تر اش و زیاده روی توی سرمایه گذاری برقی باعث شکست هاش از رقبا تو بازار اروپا شده

    معرفی موستانگ جدید با موتور V8 یه شوک غیر منتظره به استلانتیس بود که با رها کردن این بخش تمام سهمش به فورد میرسه
    توی مصاحبه های جدیدشون میگن قرار نیست درونسوز هارو رها کنیم انگار از اون حرفا که فقط برق میخوایم عقب نشینی کردن

    یه ماشین عضلانی با پلتفرم جورجیا یا پلتفرم کواتروپورته با موتور همی الومینیمی میتونه بازیو به نفع خودشون برگردونه و بازاریابی درست تو بازارهای زیاد باعث میشه معادلات تغییر کنن
    به نظر که ممکن میاد
    ببینیم استلانیس چیکار میکنه

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1927 ديدگاه)

      اتفاقا کرایسلر به هیچ عنوان نباید از پلتفرم شرکت های دیگه استفاده کنه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. R@min

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1679 ديدگاه)

    مطمئنا تا ۱۵ سال دیگه حداقل !!! آمریکا ممنوعیتی برای موتورهای بنزینی نمیزاره. آمریکا فقط یه ایالت کالیفرنیا مهاجر و تحت سلطه دموکرات ها نیست.

    برای توسعه یه موتور جدید و پلتفرم حداقل ۲ میلیارد دلار سرمایه میخواد البته پلتفرم های آلفا هم هست اما سود این قضیه به طور کامل بر می گشت و چندین مدل داج احیا می شد.

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. H2

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (382 ديدگاه)

      حذف دموکراتها از آمریکا، برای دنیا از نون شب واجبتره
      ترامپ باید برگرده

      موافقم 23
      مخالفم 6
  5. parhamiof

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    برام عجیبه که دوج و جیپ و رم یکی از بهترین شرکتان
    میرن تو یه گروه انقدر آشغال میشه اون گروه
    واقعا استلانتیس روز به روز افت میکنه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. H2

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    “”” این موضوع سؤال جالبی را مطرح می‌کند، چرا استلانتیس، شرکت مادر کرایسلر، دوج، جیپ و رم، نسل جدید پیشرانه‌های V8 همی را توسعه نمی‌دهد؟”””
    چون تفکرات اروپایی پژو-سیتروئن داره به این شرکتها غالب میشه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  7. Javad

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    یه مشت عدد و رقم میارن و میگین ماشین ها برای محیط زیست مضر هستنوباید برقی سازی بشه.
    اوکی قبول دارم خودرو ها به محیط زیست آسیب میزنن و با برقی سازی دنیا خوب نمیشه.
    با کشتی هایی که موتور دیزل دارن که حجمش ۲۰۰۰۰ لیتر هست چیکار میخوان بکنن؟
    با هواپیماها که سوخت فسیلی میسوزونن میخوان چیکار کنن؟
    همه این آلایندگی ها میره داخل اتمسفر

    موافقم 9
    مخالفم 0
  8. Javad

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    ادامه کامنت قبلی

    موتور RT-flex96C
    ۱۴ سیلندر
    حجم: ۲۵.۵۰۰ لیتر
    ردلاین : ۱۰۲ دور بر دقیقه
    مصرف سوخت در روز: ۲۵۰ تن( مصرف سوخت موتور کشتی ها به علت عبور از اقیانوس به صورت ساعتی یا روزانه حساب میشه)
    تا الان ۲۵ دستگاه از این موتور ساخته شده و سفارش ۸۶ تای دیگه هم داده شده.
    چندتا ال۹۰ باید ۲۴ ساعته کار کنن در حد ۱ ساعت این بزرگوار آلایندگی تولید کنن.
    تازه این یه نمونه از هزران نمونه هست

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. H2

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (382 ديدگاه)

      میفهمم چی میگی ولی حساب کتابت خیلی هم درست نیست
      اون بخش حمل و نقل که بعهده خودروهای سواری و تجاریه هم همچین کوچیک نیست
      “”سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، در جدیدترین گزارش خود از تردد یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون خودرو سواری و تجاری در جهان خبر داده است. بر اساس گزارش این موسسه بین‌المللی که بر پایه آمار سال ۲۰۲۰ تهیه شده است، طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تعداد خودروهای فعال در جهان ۴ درصد رشد کرده است.””
      بر اساس این آمار اگه هر ماشین “بعنوان مثال” بطور متوسط روزی 3 لیتر بسوزونه میشه تقریبا روزی 5 میلیارد لیتر که اصلا رقم کمی نیست
      درحال حاظر در جهان حدود 4544 کشتی کانتینر بر با ظرفیتهای گوناگون وجود داره.
      بطور مثال موتور کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” با ۱۲ متر طول ۸۳ هزار اسب بخار قدرت دارد. موتور این کشتی ۱۱ سیلندر دارد که قطر هر سیلندر آن ۹۰ سانتیمتر است. کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” تقریبا ۲۳ گره دریایی (۴۲ کیلومتر) در ساعت سرعت دارد و روزانه بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ تن گازوئیل (۲۸۰ هزار لیتر) مصرف سوخت آن است که البته در مقایسه با کامیون بسیار با صرفه‌تر است.
      حالا 280 هزار لیتر که بیشترین در نوع خود است را در 4544 کنی میشه تقریبا یک میلیارد و سیصد میلیون لیتر در روز. ضمن اینکه حمل و نقل دریایی و ریلی خیلی بصرفه تر از حمل و نقل جاده ایه.
      بازم میگم منظورتو کامل متوجه شدم ولی تغییر سوخت خودروهای سواری و تجاری ساده تر از کشتیها و هواپیماها و قطارهاست.
      ضمن اینکه الان تکنولوژی جایگزین موتورهای غول پیکر درونسوز وجود نداره. به همین دلیله که یه سریها سوخت آینده رو هیدروژن میدونن. چون هم میتونه در موتورهای درونسوز استفاده بشه (چه کوچک چه غول پیکر) و هم بطورت پیل سوختی بی سر و صدا با آلایندگی صفر. میتونه نیروگاه های تولید برق و صنایع انرژی بر مثل ذوب آهن و تولید سیمان رو ساپورت کنه

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. javad-bmw

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (128 ديدگاه)

        سلام رفیق
        ممنون بابت توضیح کاملت
        حرفت رو کاملا قبول دارم،ولی بعضی ها میان میگن راه نجات زمین اینه که خودرو ها برقی بشن،این واقعا منطقی نیست.

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. H2

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (382 ديدگاه)

          موافقم
          بنظر منم تک قطبی بودن اصلا منطقی نیست

          موافقم 6
          مخالفم 0
  9. blackwing

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (884 ديدگاه)

    فورد حالا حالاها تا چند سال آینده موتور V8 خودش رو زیر کاپوت ماستنگ و وانت‌های اف۱۵۰ استفاده میکنه ، جنرال موتورز هنوز گسترده‌تر قراره از موتورهای بلوک کوچک هشت سیلندر استفاده کنه.

    کوروت نسل هشت تا ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ تولید میشه ، کادیلاک CT5-V بلک وینگ تا ۲۰۲۶ ، کادیلاک اسکالید درون سوز تا ۲۰۲۶ ، تمام وانت‌های V8 شورولت و GMC تا ۲۰۳۰ و کلیه مدل‌های تاهو ، سابربن و یوکان با موتور ۶.۲ لیتری تا آخر این دهه تولید میشن.

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. محسن

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      ولی بعدش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Viper

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    هیچ موتور آمریکایی جذاب تر از v8 همی نخواهد بود ….

    موافقم 3
    مخالفم 4
  11. Amard

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (771 ديدگاه)

    به نظر من اصلا جای تاسف نداره تویوتا با اون عظمتش گذاشته کنار لندکروز با v6 داد بیرون دوج هم میزاره کنار عوضش الکتریکی میاد البته شایدم سوخت جدید بیاد که آنوقت یه فکر دیگه میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. محسن

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      تویتا عظمتش با مدل عظمت دوج فرق داره دوج ماشیناش عظمت دارن تویتا شرکتش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Enzo Ferrari 2008

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    چقدر زود به فکرش افتادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Navid A J

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    با مصرف صدی 16-17 لیتری، سرنوشت بهتر از این نمیشد براش متصور شد. انجینشون خیلی خوبه و مرگ نداره، برعکس، ترنسمیشنشون افتضاح. بعد از 120 هزار کیلومتر میفته تو خرجی که دیگه تمومی نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا