بدترین خودروهای اسپرت: فورد موستانگ نسل دو

نگاهی به کوچک‌ترین، کُندترین و زشت‌ترین موستانگ تاریخ

Ford Mustang 1974
Ford Mustang 1974

چه خودرویی است؟

این نسل دوم فورد موستانگ بود که با نام موستانگ II شناخته می‌شد و در دو نسخهٔ کوپه و لیفت‌بک ساخته شد.

Ford Mustang Liftback 1974
Ford Mustang Liftback 1974

کی و کجا ساخته شد؟

موستانگ II در سال 1973 در نمایندگی‌های فورد برای فروش عرضه شد و تولید آن تا سال 1978 ادامه داشت. این خودرو در میشیگان، کالیفرنیا، نیوجرسی و مکزیک تولید شد و بیش از چهار میلیون دستگاه از آن در طی چهار سال به فروش رسید.

ford-mustang-1977-02

مشخصات فنی

نسل دوم موستانگ هیچ بخش یا قطعهٔ مشترکی با نسل اول پرافتخارش که یک ماسل کار واقعی بود نداشت و بر اساس مدل پینتو ساخته شده بود. بااین‌حال موستانگ II از همان طرح سنتی موتور جلو و دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد و یک موتور چهار سیلندر، یک شش سیلندر و یک هشت سیلندر بنزینی برای آن ارائه شد؛ اما موستانگ II درواقع خودروی بسیار متفاوتی از پینتو بود. این خودرو مجهز به سیستم فرمان راک ‌اند پینیون و ترمزهای دیسکی جلو بود و سطح ارتعاشات و سروصدای کمتری نسبت به پینتو داشت.

ford-mustang-1977-03

چرا بد است؟

موستانگ نسل دو از یک خودروی اسپرت خوب فاصله داشت اما باید گفت که این خودرو در زمانی به دنیا آمد که اقتصاد آمریکا وضعیت بسیار بد و دشواری داشت. این سال‌ها همزمان بود با ایجاد بحران سوخت در ایالات‌متحده، افزایش نرخ بیمه و ایجاد استانداردهای جدید و سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و مقررات ایمنی. به همین دلیل فورد هم ابعاد موستانگ را کاهش داده بود و هم موتورهای بسیار کوچک‌تر و ضعیف‌تری برای آن ارائه کرده بود.

mustang_ii_hatchback_1

پیشرانهٔ پایهٔ موستانگ II یک واحد چهار سیلندر بود که به معنای واقعی کلمه یک فاجعه بود زیرا این موتور در سال 1974 تنها 90 اسب بخار قدرت داشت. پیشرانهٔ بعدی هم یک نمونهٔ V6 بود که با تنها 17 اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به موتور پایه، چندان بهتر نبود؛ اما همه‌چیز بدتر شد زمانی که فورد مبدل کاتالیزوری اجباری را روی موستانگ نصب کرد که قدرت این موتورها را به ترتیب به 83 اسب بخار و 97 اسب بخار کاهش داد. البته خوشبختانه در سال 1976 این دو موتور مورد تجدیدنظر قرار گرفتند و چند اسب بخار به قدرت آن‌ها اضافه شد اما همچنان با قدرت افسانه‌ای نسل اول کیلومترها فاصله داشتند.

Ford Mustang Mach 1 1974
Ford Mustang Mach 1 1974

البته یک موتور V8 هم برای موستانگ II در نظر گرفته بود اما این موتور هم در سال 1974 و در مدل مک وان تنها 105 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد! آن‌هم درحالی‌که موستانگ مک وان نسل اول در سال 1971 با 375 اسب بخار قدرت خیابان‌ها را به آتش می‌کشید. فورد اما برای افزایش جذابیت موستانگ II در سال 1978 نسخه‌ای خاص از آن‌را با نام کینگ کبرا معرفی کرد که مجهز به یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 بود اما این نسخه هم تنها 140 اسب بخار قدرت داشت.

Ford Mustang King Cobra 1978
Ford Mustang King Cobra 1978

از سوی دیگر، ساخت موستانگ نسل دو بر روی مدل ارزان‌قیمت و پینتو هم هرگز ایدهٔ خوبی نبود. علاوه بر این، پینتو به دلیل مکان نامناسب نصب باک سوخت که در تصادفات از عقب منجر به چندین مورد انفجار و آتش‌سوزی شده بود، بسیار بدنام بود؛ بنابراین درحالی‌که موستانگ II و پینتو در بسیاری از اجزا با یکدیگر تفاوت داشتند اما مخزن سوخت موستانگ همانند پینتو بود و در همان‌جا نصب شده بود.

Ford Mustang Cobra 1976
Ford Mustang Cobra 1976

فورد در نسل دوم موستانگ یک ماسل کار کوچک‌تر، هوشمندانه‌تر و کم‌مصرف‌تر را تولید کرده بود اما حقیقت این بود که طرفداران موستانگ خواهان یک ماسل کار V8 واقعی بودند چراکه موستانگ همواره با عملکرد و سرعت بالا شناخته می‌شد نه به‌عنوان خودرویی دوست دار محیط‌زیست و کم‌مصرف؛ اما این‌ها تمامی معایب موستانگ II نبودند. طراحی احمقانه، کیفیت ساخت بد، طراحی داخلی سؤال‌برانگیز و… همگی از ایرادات نسل دوم فورد موستانگ بودند ولی ما بدگویی از این خودرو را در همین‌جا متوقف می‌کنیم چراکه موستانگ II فروش بسیار مناسبی داشت و نام موستانگ را زنده نگه داشت.

Ford Mustang Mach 1 1974
Ford Mustang Mach 1 1974

اما همه با این نظر موافق نیستند

هرگز نمی‌توان انکار کرد که موستانگ II به‌هیچ‌عنوان خودرویی مناسب و در شان نام پرافتخار و افسانه‌ای موستانگ نبود. همچنین این ماشین با پیشرانه‌های کم‌توان و ناامیدکننده، تعلیق نامناسب، کیفیت پایین و ایمنی ضعیف هرگز برای رانندگی خودروی لذت بخشی نبود؛ اما موستانگ II تأثیر مهم و بزرگی در تاریخ این ماسل کار آمریکایی داشت چراکه موجب شد موستانگ هرچند ضعیف و ناتوان اما همچنان به حیات خود ادامه دهد. موستانگ II از اینکه این خودرو هم مانند بسیاری از نام‌های پرافتخار آمریکایی مانند AMC جاولین، پلیموث باراکودا، پونتیاک GTO و… به تاریخ بپیوندد جلوگیری کرد.

Ford Mustang King Cobra 1978
Ford Mustang King Cobra 1978

 

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

33 دیدگاه

  1. Madjid
    سوابق: (6423 دیدگاه) ,

    هر چی که هست بازم موستانگه.😍😍
    ازین گذشته ، نجات دهنده ی نسل این اسب های وحشی از خطر انقراض بوده. پس علاوه بر خوب بودن دوست داشتنی هم هست.
    حاضرم 100 سال هم که شده سوارش بشم.

    پاسخ
      1. Elemento
        سوابق: (6423 دیدگاه) ,

        نیما جان خودش گفته دیگه.
        الکی که اسمش رو نذاشتن کینگ کبرا.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (970 دیدگاه) ,

          دقیقا کینگ!
          سال 1978 هیچ ماسل کارى قویتر از این نبوده.
          فقط و فقط پونتیاک ترنس ام H/O بوده که از موتور 400 تونسته 345 اسب بگیره و خوب شتابش هم 5.9 هست و بهتره ماستنگه

      2. تصویر پروفایل امیر دهقان
        امیر دهقان
        سوابق: (160 دیدگاه) ,

        سلام
        نه نیما جان اینطور نیست
        موستانگ نسل دو کینگ کبرا فقط سال 1978 تولید شد و مجهز به موتور 5 لیتری (حجم دقیق 4.9 لیتر) V8 با 140 اسب بخار قدرت (قدرت دقیق 139 اسب بخار) بود. نسخه های مک وان و کبرا مدل 1977 و 1978 هم از همین موتور استفاده میکردن و همین قدرت رو داشتن.

        http://www.automobile-catalog.com/make/ford_usa/mustang_2gen_ii/mustang_2gen_ii_king_cobra/1978.html

        http://fastestlaps.com/models/ford-mustang-ii-king-cobra

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (970 دیدگاه) ,

          امیر جان از همون منابع شما براتون مدرک آوردم که کینگ کبرا اسپشیال 345 اسب بخاره

        2. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (970 دیدگاه) ,

          فقط کلمه استاندارد!
          نمیدونم مدل اسپشیال استاندارد هست یا نه
          به نظرم استاندارده چون حرفى از شلبى و بقیه تبونر ها درش نیس

        3. تصویر پروفایل امیر دهقان
          امیر دهقان
          سوابق: (160 دیدگاه) ,

          در این زمینه نمیتونم با اطمینان حرف بزنم چون تو سایت اتومبیل کاتالوگ هم اثری از این مدل 345 اسب بخاری نیست و بعید میدونم موستانگ نسل دو بصورت استاندارد و کارخونه ای همچین قدرتی داشته باشه چون اواخر دهه ۷۰ همه خودروسازای آمریکایی قدرت ماسل کارها رو خیلی پایین آوردن

        4. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (970 دیدگاه) ,

          اتومبیل کاتالوگ منبع معتبریه ولى کامل نیس
          مثلا کامارو هاى موشن و کوروت کال اوى رو نداره و خیلى ماشین دیگه

      3. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1758 دیدگاه) ,

        نیما حرفت درسته
        کینگ کبرا موتور 302 فورد روش نصب بوده و این قدرت رو داشته

        پاسخ
  2. Zenvo
    سوابق: (207 دیدگاه) ,

    (پیشرانهٔ 5 لیتری V8 بود اما این نسخه هم تنها 140 اسب بخار قدرت داشت.)
    فقط بنزین حرام میکرده. همان زمان پورش 911 با موتور 2/5 لیتری کوچک خود حدود160 اسب بخار قدرت داشت. راستی دهه ی 60 تا 90 به عبارتی دوران اوج خودروسازی امریکا بود. این 2 را با هم مقایسه کنید.باک بنزین این ماشین ها در مکانی بسیار افتضاح نصب شده بود. بدون هیچ تفکری جان هزاران انسان را به خطر انداخته و چند مورد تلفات داشت. جالب نبود. اصلا جالب نبود.

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (533 دیدگاه) ,

      زیاد عصبانی نشو داداش عمدا قدرت رو کم کردن وگرنه نسل اول رو نوشته 375 اسب بخار منتها بخوای نبینی دیگه نمیبینی

      پاسخ
    2. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1758 دیدگاه) ,

      Zenvo
      بالای 1000 مرتبه گفته شده که امریکاییها رو گشتاور تاکید دارن نه اسب بخار بعد باز امثال شما این حرف رو که دیکه نخ نما شده رو تکرار میکنن
      در ضمن اگر هم اینجور کهشما میگی باشه شما برو پورشه سوار شو و این امریکایی های پر مصرف رو من و دوستانم سوار میشیم

      پاسخ
  3. Amir
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    ماشین های امریکایی هیچ وقت موتور پر بازده نداشتن
    و ندارن

    پاسخ
    1. Ghost
      سوابق: (81 دیدگاه) ,

      دوست عزیز بهت پیشنهاد میدم یه تحقیق راجع به کروت c3 (دقیق یادم نمیاد چه مدلیش بود) بکنی چون نظرت عوض میشه

      پاسخ
      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1758 دیدگاه) ,

        Ghost عزیز
        اون کوروتی رو که شما میگی مدلzr-1 سال 1969 هستش
        موتور اون ماشین 427 المینیومی با کاربراتور 4 دهنه ی هولی هست و قدرتش هم 580 اسب هستش

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (970 دیدگاه) ,

      داشتن و دارن
      توى دهه 50 براى من یه موتور بیارین که از 3.5 لیتر اتمسفریک 350 اسب بگیره
      توى دهه ۶٠ برام یه موتور بیار از 7 لیتر 800 اسب بگیره
      توى دهه ٧٠ برام یه موتور بیار از 7.4 لیتر 710 اسب اتمسفریک بگیره
      توى دهه ٨٠ برام یه موتور بیار از ۴ لیتر 1000 اسب بگیره
      توى دهه ٩٠ برام یه موتور بیار از 5.7 لیتر 880 اسب داشته باشه
      توى ٢٠٠ به بعد یه موتور بیار که از 2.3 لیتر 350 اسب بگیره.

      آمریکا میتونه. بسته به نیاز از یه موتور توان میگیره. براى این که مصرف و استهلاک بیاد پایین و ١٠ ها دلیل دیگه

      رولزرویس تا دهه ٧٠ از 6.6 لیتر فقط 160 اسب میگرفت!!!
      تازه بدون بحران نفتى و قوانین سخت آمریکا و ازجمله کاتالیزور اگزوز

      پاسخ
      1. Elemento
        سوابق: (6423 دیدگاه) ,

        عالی.
        جواب این دوستان رو خیلی خوب دادین.
        واقعا حضور نیما برای همه ی ماشین های امریکایی کافیه.
        من میخواستم یک سری توضیحاتی بدم ولی واقعا نیاز نبود.
        چون کلا تخصص خودروسازان امریکایی در حجم های زیر 3 لیتر نیست.
        ولی بالای 3 لیتر فقط راست کار خودشونه.

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1758 دیدگاه) ,

          مخلص داش نیما هم هستم
          کاملا نیما درست میگه
          این ها رو هم اضافه کنید
          موتور 426 همی کرایسلر که 425 اسب قدرت داشته در 1970 که بعدها مشخس شد قدرت واقعیش 600 اسبه
          موتور 455 sd پونتیاک که در 1973 قدرتی بابر با حدود 350 اسب داشته
          موتور 440 کرایسلر که در 1969 قدرتی برابر با حدود 390 اسب داشته
          موتور 396 شورولت که در 1965 قدرتی برابر با 325 اسب داشته
          و………………………….

        2. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1758 دیدگاه) ,

          راستی باز هم هستش
          موتور 572 شورولت با 750 اسب قدرت و گشتاور نزدیک به 1200
          نیوتن
          موتور 454 شورولت که در 1970تا بیش از 360 اسب قدرت داشته
          موتور 455 بیوک که در 1970 بیش از 365 اسب قدرت و گشتاور 750 نیوتنی داشته و رو مدل gsx نصب شده

        3. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1758 دیدگاه) ,

          بچه ها یه نکته مهم بگم
          موتور 454 شورولت رو کاپریس و شول و کوروت استاندارد از 360 اسب قدرت داشته
          در مدل zr-1 سال 1970 قدرتش با منبعی که نیما قبلا گذاشته بود 710 اسب هستش

        4. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (970 دیدگاه) ,

          عزیزمى داداش😘
          نظر لطفته

      2. ونوم
        سوابق: (533 دیدگاه) ,

        درود به استاد نیما استاد ماشین امریکایی و علی شوی عشق ماشین امریکایی و بقیه دوستان

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1758 دیدگاه) ,

          فدای تو ونوم جان
          حالا پاسخ به amir
          چندتا موتور بهت معرفی میکنم اگه انگلیسی بلدی برو در موردش تحقیق کن تا حساب دستت بیاد
          موتور 413 مکس ودج دوج که در اوایل دهه ی 60 بیش از 550 اسب قدرت داشته
          موتور 396 شورولت که در 1970 قدرتی برابر با 400 اسب داشته
          موتور 350 که قوی ترین مدلش 370 اسب بوده
          موتور همی کرایسلر 300 مدل 1959 که 385 اسب قدرت داشته
          موتور 427 کوروت 1969 که برابر با 580 اسب قدرت داشته
          برو یه مقدار تحقیق کن اگه زبان انگلیسی بلدی تا دیگه از این حرفا نزنی

        2. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (970 دیدگاه) ,

          عزیزمى داداش
          قربونت ونوم جان😊

      3. تصویر پروفایل datsun
        datsun
        سوابق: (671 دیدگاه) ,

        درود نیما جان
        انجین دوازده سیلندر نیسان 1969 شش لیتری قدرت 600hp

        1970 انجین دوازده سیلندر شش لیتری هفتصد اسب بخار

        1970 انجین دوازده سیلندر شش لیتری توربو 900 اسب بخار

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (970 دیدگاه) ,

          داتسون جان عالیه به اطلاعاتم بسیار اضافه کردى
          😊😊
          نمیدونستم نیسان اصلا موتور ١٢ سیلندر داره
          خیلى ممنون
          بازده هاى خیلى خوبى هم داشتن.
          کاش نیسانم الان 12 سیلندر داشت.

        2. JDM eat sleep
          سوابق: (48 دیدگاه) ,

          و تویوتا سون 1970 با موتور 8 سیلندر 800 اسبی
          امریکایی بازا یو تیو پ رو باز کنن میفهمن استریت ریسرها چه ماشینهایی هستن
          جون بابا

  4. Muhamad
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    این ماشین. بدین ب من بدین …
    بچه بابام نیستم بگم بده

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (571 دیدگاه) ,

    یه نمونه کوچیک و سادش رو تو شیراز دیدم، حقیقتا به هر چیزی شبیه بود جز تصورم از یه ماستنگ قلدر آمریکایی!!!

    پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    تقریبا 8 سال پیش بود توی یه اوراقی داشتیم واسه لوازم پونتیاک چونه میزدیم ک با صاحب گاراژ روی قیمت به توافق نرسیدیم و صاحب گاراژ برای اینکه مارو ترغیب کنه تا لوازم رو به قیمتی ک میخواد بفروشه گفت : لوازم به همون قیمتی ک اول گفتم به علاوه اون اتاق موستانگ دو هم ک گوشه گاراژ هست واسه شما تا ناراضی از گاراژ نرید :)) این ماشین حکم اشانتیون رو داشت واسمون. وااقعا ماشین ناله ای هست من ک پراید رو بهش ترجیه میدم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.