فولکس واگن

گپاردا؛ هاچبک سه‌چرخ آلمانی با قدرت 20 اسب بخار معرفی شد!

یک شرکت آلمانی از هاچبک عجیب و سه‌چرخ خود با نام گپاردا (Geparda) رونمایی کرد. این خودرو برای نوجوانان قابل استفاده است و تنها ۲۰ اسب بخار قدرت دارد.

اکثر افرادی که به خودرو علاقه دارند از همان سنین کودکی و نوجوانی به دنبال رانندگی با وسایل نقلیه بوده‌اند. برخی از رانندگان توانسته‌اند در سن ۱۴ سالگی رانندگی با خودرو را بیاموزند درحالی‌که برخی دیگر مجبور بوده‌اند تا سن ۱۸ سالگی صبر کنند و در آموزشگاه‌ها مهارت رانندگی را یاد بگیرند. در آلمان می‌توان گواهینامه رانندگی A1 را در سن ۱۶ سالگی دریافت کرد اما با این گواهینامه امکان راندن یک خودروی عادی وجود ندارد.

هاچبک جالبی که مشاهده می‌کنید برای افرادی تولید شده که می‌خواهند هرچه سریع‌تر با یک خودرو رانندگی کنند. گِپاردا (در زبان آلمانی به معنی یوزپلنگ) بر اساس فولکس‌واگن آپ شکل گرفته است. برای اینکه گِپاردا بتواند در دسته وسایل نقلیه L5e آلمان قرار گیرد تغییرات زیادی را تجربه کرده. ما با یک خودروی سه‌چرخ واقعی روبرو نیستیم چراکه اکسل عقب عجیب آن دارای دو چرخ در وسط است.

به همین دلیل است که وقتی از کناره‌ها به گِپاردا نگاه می‌کنیم آن را به حالت شناور می‌بینیم. حالت چرخ‌ها و طراحی بخش عقب این خودرو ما را به یاد فولکس‌واگن XL1 می‌اندازد. چرخ‌های عقب نیز در فاصله کاملاً نزدیکی به یکدیگر نصب شده‌اند تا حالت سه‌چرخ را ایجاد کنند. کمپانی تولید کننده گِپاردا ادعا می‌کند شاسی خودرو برای بهبود پایداری بهینه شده و همچنین در بخش جلو از پایدار کننده H&R و در بخش عقب از فنرهای ایباخ استفاده شده است. گِپاردا را می‌توان رقیبی برای سیتروئن آمی، فیات توپولینو و اوپل راکس ای دانست چراکه هر سه خودرو برای رانندگی افراد ۱۶ ساله طراحی شده‌اند.

اگرچه سه خودروی یاد شده استلانتیس از نوع برقی هستند اما گِپاردا به پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه در محصولات فولکس‌واگن با قدرت ۵۹ یا ۷۴ اسب بخار عرضه می‌شود اما در هاچبک سه‌چرخ موردبحث تنها ۲۰ اسب بخار قدرت دارد. نیروی تولیدی هم از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌شود. البته گِپاردا می‌تواند به سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و بنابراین در روی کاغذ امکان تردد با آن در اتوبان وجود دارد.

وزن گِپاردا ۹۰۷ کیلوگرم است و در هر صد کیلومتر ۴.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، چهار کیسه هوا، ترمز ضد قفل و کنترل پایداری جزو ویژگی‌های خودرو هستند. گِپاردا ظرفیت حمل چهار نفر دارد. این خودرو قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود و نسبت به هاچبک‌های مشهور اروپایی، اصلا ارزان نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Car love

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (549 ديدگاه)

    جاپونیا ٣چرخ میزدن وقتی ٣چرخ مد نبود 😂😂

    موافقم 9
    مخالفم 9
    1. جومونگ

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      « کیا در سال ۱۹۴۴ و با نام یانگ سانگ کار خود را به عنوان شرکتی متخصص در تولید قطعات دوچرخه‌ها شروع نمود. نام این شرکت در سال ۱۹۵۲ به کیا تبدیل شد و با تولید خودروی تحت لیسانس K-360 در سال ۱۹۶۲ وارد میدان شد. این خودرو در واقع یک پیکاپ کوچک و سه‌چرخ متعلق به مزدا بود.
      کیا در سال ۱۹۹۷ ورشکسته گردید و در سال ۱۹۸۸ با هیوندای ادغام شد »

      اول دوچرخه ساخت بعد سه چرخه ساز شد تهشم ورشکسته شد 😂

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. جومونگ

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کیا در سال ۱۹۸۸ ورشکسته گردید و در سال ۱۹۹۷ با هیوندای ادغام شد

        این دو تا عدداش جا بجا شده بود . خود پدال هم تو متن جابجا زده . اینم لینک برو لذت ببر :

        https://www.pedal.ir/vision/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%85%DA%86%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%A2%D9%86%D9%87%D8%A7/

        موافقم 6
        مخالفم 2
      2. ٣چرخه

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اینکه ٣ چرخه بسازی اوکیه ولی اینکه ۴چرخ بسازی بعد یهو تو حرکت بشه ٣چرخه بده :)))))

        موافقم 5
        مخالفم 5
        1. ۲ چرخه

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ببین پس کیا چیه که همون ۳ چرخه هم نتونست بسازه و رفت از بقیه گدایی کرد
          دیگه ته تهشه !
          دوچرخه سازان سئول 😂

          موافقم 11
          مخالفم 1
        2. ٣چرخه

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          وقتی میتونه ۴ چرخی بسازه که چرخش در نمیره چرا دیگه ٣ چرخه بسازه؟؟ :))))

          قسمت دردناکش اینه ۴چرخاش فروششون از مزدا بیشتره الان 🥲

          موافقم 4
          مخالفم 2
    2. جومونگ

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کیا که همون ۳ چرخه هم نتونست بزنه اول دوچرخه زد !
      بعدش مزدا و هوندا در حقش پدری کردن و گفتن بیا این ۳ چرخه رو بگیر از روش کپی کن ازین فلاکت در بیای . چند سالی گدایی این اون کرد و بعد هیوندا اومد و خریدش و با هم چند سالی هست آت آشغال میسازن 😂

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. danielo

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این مایه ننگ خودروسازی آلمان رو هرچه زودتر باید محو کرد😑

    موافقم 9
    مخالفم 3
  3. ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3273 ديدگاه)

    بیاریدش ایران با پراید معاوضه میکنم ۱۵ میلیون هم دارم
    سر میدم

    موافقم 11
    مخالفم 2
  4. ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3273 ديدگاه)

    پشمام ۲۲ هزار دلار
    😱😱😱

    موافقم 9
    مخالفم 0
  5. حسین دهمرد

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    یه همچین چیزی واسه آموزش رانندگی لازمه منتها میشه سیستم انتقال قدرتش رو مثل موتورسیکلت کرد و یه موتور ارزونتر بزاری روش تا قیمتش بیاد زیر ده هزارتا.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. jalopy

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    حالا که هم این اومد و هم نسل جدید مینی بنظرم وقتشه مستربین دوباره دست به کار شهXD

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. ali

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    این اگه لاستیک عقبش ترکید چطوری میخواد عوضش کنه؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا