آموزشمقالات

دوربین ثبت وقایع خودرو؛ مزایا، قیمت و هر آنچه باید بدانید

در جدیدترین مقاله آموزشی پدال می‌خواهیم شما را با دوربین ثبت وقایع خودرو و مزایا و قیمت آن آشنا کنیم.

با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات متنوعی در دسترس مالکان خودروها قرار گرفته است. همچنین با وجود تهدیدهای مختلف از سوی دیگر رانندگان و همچنین افرادی سودجو که به دنبال ایجاد تصادفات غیرواقعی و دریافت خسارت و دیه هستند، استفاده از یک دوربین ثبت وقایع در خودرو امری ضروری خواهد بود؛ اما این دوربین چیست و چگونه کار می‌کند؟ انواع آن کدام ها هستند و با چه قیمتی می‌توان آن را خریداری کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها همراه پدال باشید.

دوربین ثبت وقایع خودرو چیست؟

این دوربین که با نام دوربین داشبورد یا داش کم، ریکوردر ویدئو دیجیتال DVR و EDR شناخته می‌شود یک دوربین قابل‌نصب در کابین خودروست که بی‌وقفه تصاویر را از طریق شیشه جلو خودرو و گاهی اوقات شیشه عقب و سایر شیشه‌ها ضبط می‌کند. برخی داشم کم‌ها شامل یک دوربین برای ضبط تصاویر داخل خودرو با زاویه ۳۶۰ درجه هستند و با استفاده از ارتباط ۴G می‌توانند به‌صورت خودکار تصاویر و ویدئوها را ارسال کنند.

همچنین بخوانید:

دوربین‌های EDR و برخی داش کم‌های دیگر اطلاعات مفیدی همچون شتاب افزایشی و کاهشی، سرعت، زاویه فرمان، داده‌های جی‌پی‌اس، ولتاژ برق و… را نیز جمع‌آوری می‌کنند. به منظور تصویربرداری از بخش جلوی خودرو و جاده یک دوربین با زاویه باز معمولاً ۱۳۰ یا ۱۷۰ درجه در شیشه جلو خودرو نصب می‌شود. همچنین برخی دوربین‌ها در بالای داشبورد و پشت آینه وسط نصب می‌شوند و این مورد بستگی به نوع دوربین و طرز کار آن دارد. برای استفاده از دوربین ثبت وقایع عقب هم یک دوربین در شیشه عقب یا در پلاک پشتی خودرو نصب می‌شود و ویدئوهای آن به نمایشگر ارسال می‌شوند. باید گفت رزولوشن دوربین تعیین‌کننده کیفیت کلی ویدئوهای ضبط شده خواهد بود. دوربین‌های HD به‌صورت استاندارد دارای کیفیت ۱۰۸۰p هستند هرچند برخی دوربین‌ها می‌توانند با کیفیت‌های مختلف همچون ۱۲۹۶p (داش کم‌های چینی معمولاً با چنین کیفیتی تصویربرداری می‌کنند)، ۱۴۴۰p یا کیفیت بالاتر هم کار خود را انجام دهند. دوربین‌های پشتی نیز معمولاً کیفیت ۷۲۰p دارند.

انواع دوربین ثبت وقایع خودرو

دوربین ثبت وقایع خودرو بر اساس میدان دید خود به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • دوربین دید بیرونی برای تصویربرداری از بخش جلو یا عقب خودرو و جاده
  • دوربین درون کابین که با نام تاکسی کم نیز شناخته می‌شود

برخی دوربین‌های تصویربرداری داخل کابین دارای نمایشگری هستند که به آینه وسط خودرو متصل می‌شود و گاها حتی جای خود آینه را نیز می‌گیرد تا تصاویر پشت را نشان دهد. برخی نمایشگرها نیز به شیشه جلو، داشبورد یا دیگر بخش‌های مناسب کابین متصل می‌شوند. به منظور اطمینان از عملکرد ۲۴ ساعته چنین دوربین‌هایی می‌توان از یک تشخیص‌دهنده حرکت استفاده کرد تا به این ترتیب دوربین فقط زمانی کار تصویربرداری را انجام دهد که یک خودرو یا انسان یا هر موجود متحرک دیگری تشخیص داده می‌شود. به این ترتیب در استفاده از باتری و فضای ذخیره فیلم و تصاویر صرفه‌جویی می‌شود.

دوربین‌های ثبت وقایع معمولاً از کارت‌های حافظه MicroSDHC یا MicroSDCX کلاس ۱۰ و بالاتر استفاده می‌کنند و دارای فضای ذخیره ۱۶ گیگابایت یا بیشتر هستند. همچنین اکثر داش کم‌ها از قابلیت ارتباط با جی‌پی‌اس برخوردار هستند. مدل‌های مجهزتر و گران‌تر این وسایل مفید دارای وای فای، بلوتوث و ارتباط ۴G خواهند بود. به منظور اجرای دستورات صوتی و ضبط تصاویر، برخی دوربین‌ها از میکروفون فابریک سود می‌برند. با استفاده از ارتباطات ۴G نیز می‌توان پیام‌های کوتاه ارسال کرد یا با دیگر تماس برقرار نمود.

طرز کار دوربین ثبت وقایع خودرو

داش کم‌ها معمولاً از طریق سیستم برق خودرو کار می‌کنند هرچند می‌توان آن‌ها را از طریق فندک خودرو نیز فعال کرد. روش دیگر نیز اتصال مستقیم آن به سیستم برق خودروست. به منظور ذخیره فایل‌ها و فیلم‌برداری در زمان خاموش بودن خودرو، این دوربین‌ها دارای باتری لیتیوم پلیمر LiPo هستند هرچند محدودیت‌های کاربردی متنوعی نیز دارند. این باتری‌ها طول عمر ۲ تا ۳ ساله و سیکل شارژ و تخلیه ۳۰۰ تا ۵۰۰ بار خواهند داشت. با گذشت زمان مواد داخل باتری‌ها تخریب شده و توانایی آن‌ها کاهش خواهد یافت. در این صورت دوربین شاید به‌صورت ناگهانی خاموش و روشن شود و در عملکرد آن اختلال به وجود آید.

همچنین بخوانید: اگر باتری ماشین خوابید چه کنیم؟

مزایای استفاده از دوربین ثبت وقایع

از جمله مزایای چنین دوربین‌هایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت شواهد و اسناد ضروری در زمان وقوع تصادفات
  • کمک به شناسایی سارقان و اثبات جرم و دریافت خسارت
  • بهره‌مندی از تخفیف‌های برخی شرکت‌های بیمه‌ای
  • بهبود رفتار رانندگان

مناطق مورداستفاده دوربین ثبت وقایع خودرو

داش کم‌ها به‌طور گسترده در روسیه و به عنوان وسیله‌ای مفید در برابر افراد متخلف و تبهکار مورداستفاده قرار می‌گیرند تا مدرک کافی برای اثبات جرم آن‌ها وجود داشته باشد. فروش دوربین‌های ثبت وقایع خودرو در بریتانیا به رکوردهای جدیدی رسیده و گزارش‌ها نشان می‌دهد این وسیله بیشترین رشد خرید بین تمامی دستگاه‌های الکترونیکی را دارد. داش کم‌ها در چین نیز وسایلی شناخته شده هستند. این دوربین‌ها وقایع مشهور زیادی را تصویربرداری کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان سقوط هواپیماها، سقوط شهاب‌سنگ‌ها، تصادفات خودرویی و… اشاره کرد. با توجه به محبوبیت بالای چنین وسایلی، خودروسازان نیز در محصولات لوکس و مدرن خود دوربین‌ها را به‌صورت فابریک نصب می‌کنند.

قوانین استفاده از دوربین‌های ثبت وقایع خودرو

اگرچه داش کم‌ها محبوبیت فزاینده‌ای دارند و به عنوان وسیله‌ای برای اثبات جرم افراد کلاه‌بردار و تبهکار به کار می‌روند اما نگرانی‌هایی را نیز در زمینه حریم شخصی افراد ایجاد کرده‌اند. به همین خاطر است که در کشورهای مختلف قوانینی برای چگونگی استفاده از آن‌ها تصویب شده است. استفاده از این دوربین در کشور اتریش برای نظارت بر دیگران ممنوع است و حداکثر جریمه متخلفان ۲۵ هزار یورو تعیین شده است. همچنین کشور سوئیس نیز استفاده از آن را در محیط‌های عمومی ممنوع کرده و در کشور آلمان هم اگرچه امکان استفاده از دوربین‌های کوچک شخصی وجود دارد اما بارگذاری تصاویر و ویدئوها در وب‌سایت‌های عمومی به معنی نقض قوانین حریم شخصی خواهد بود. ادارات پلیس در برخی کشورها از دوربین ثبت وقایع خودرو برای جمع‌آوری اسناد و مدارک بیشتر در ترافیک‌ها و تعقیب و گریزها استفاده می‌کنند. برخی داش کم‌ها در زمان روشن شدن چراغ‌ها و آژیر هشدار به‌صورت خودکار فعال می‌شوند.

قیمت دوربین ثبت وقایع خودرو

این دوربین‌ها بسته به میزان حافظه داخلی، تعداد لنزها، کیفیت تصویربرداری، امکانات و تجهیزات جانبی و… قیمت‌های متنوعی دارند. درصورتی‌که به دنبال خرید یک دوربین مناسب برای تصویربرداری از نمای جلو و عقب خودروی خود باشید باید بودجه‌ای بین ۲ تا ۷ میلیون تومان را در نظر بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    لوازم افتر مارکتی برقی خودرو باید شارژی ساخته باشن چون توی خودروهای امروزی مثل محصولات ۱۴۰۰ به بعد ایران خودرو وقتی از جایی سیم می گشی سیستم مالتی پکس و کامپیوتر خودرو قاطی می کنه بهتره شارژی باشن و دستکاری روی سیسم کشی خودرو نشه

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Liebherr

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      کاملاً موافقم من یه تارا مدل ۱۴۰۱ دارم ، ۳ بار چراغ جلو کامل عوض شده دوباره یکیش خراب شده(تنظیم ارتفاعش خراب میشه) دینام و استارت تعویض شد ، چراغ ایربگ دفعه دومه که روشن شده ، شیر سرد وگرم تهویه قاطی میکنه (که قلقش رو پیدا کردم) ماشین پر بنزین چراغ بنزین روشن میشه یکی از باند های عقب خراب شد خود به خود درست شد اصلاً یه وضعی ، حلا خیلی جرات میخواد تو این ماشین دستکاری کنی.

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. mosafer

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    وسیله لازمی هست در این دوران ،علاوه بر تصادفات عادی در کمک به تشخیص تصادفات ساختگی با عابر پیاده هم خیلی به کمک میاد.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  3. SS

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (742 ديدگاه)

    چند سال هست از دشکم شیائومی روی ماشینم استفاده میکنم
    کیفیت تصویر خیلی خوبی داره و نیازی به دستکاری سیمکشی هم نداره
    اگر خودروتون یو اس بی داشته باشه که مستقیم وصل میشه و اگر نباشه هم تبدیل فندکی داره
    اگر خیلی نگران هستید هم میتونید از پاوربانک استفاده کنید که قابلیت ضبط 24 ساعته بدون استفاده از برق ماشین رو هم میده

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا