متفرقه

چرا ویژگی‌های جذاب به خودروهای اقتصادی نمی‌رسند؟

هزینه، هزینه و هزینه! اما مگر اضافه کردن یک آپشن کوچک چقدر هزینه‌بر خواهد بود؟

خودروسازان هزینه‌های زیادی را صرف طراحی، توسعه و نهایتا تولید خودروها می‌کنند. با پایان این فرایند، روند دریافت تاییده آن‌ها شروع می‌شود و باید برای دریافت مجوز حضور در خیابان‌ها، تست‌های گوناگونی را رد کنند که خود هزینه‌ای گزاف را بر دوش آن‌ها خواهد گذاشت. برای نمونه لوتوس الیزه را در نظر بگیرید؛ سازنده بریتانیایی این خودروی اسپرت کوچک برای دریافت تاییده ایمنی آن از سازمان‌های آمریکایی مبغلی ۵۰ میلیون دلاری را هزینه کرده بود.

حال این را در نظر بگیرید که الیزه چندان خودروی پرفروشی به شمار نمی‌رفت. در مقام مقایسه می‌توان به یک سدان مردمی‌پسند مانند تویوتا کمری نگاه کنیم که درطول عمر خود به دست بیش‌از ۲ میلیون مالک رسیده است اما لوتوس تنها ۶,۳۲۵ دستگاه الیزه و اگزیج را روانه خیابان‌های ایالات‌متحده کرده است. اگر مبلغ ۵۰ میلیون را بر این تعداد تقسیم کنیم می‌بینیم لوتوس به‌ازای هر دستگاه، ۷,۹۰۵ دلار را هزینه کرده است. به‌عبارت دیگر، ۳۰ درصد مبلغ نمونه صفر این خودرو (۳۹,۹۸۵ دلار) صرف وارد کردن آن به خاک آمریکا شده است. به همین دلیل است که خودروسازان برای حذف کوچک‌ترین بخش‌های غیرضروری دست‌وپا می‌زنند.

یک نمونه دیگر این مسئله، جایگزین‌شدن چراغ‌های راهنمای نارنجی‌رنگ خودرو با نمونه‌ها قرمز است که اتفاقا به دید بهتر و جلب توجه رانندگان دیگر کمک می‌کند؛ اما خودروسازان مشتاق حذف آن هستند چراکه هزینه اضافه‌ای را بر گردن آن‌ها قرار می‌دهد و احتمالا در تولید انبوه به یک قبض چند میلیون دلاری تبدیل خواهد شد. حال درک می‌کنید که چرا نسل پیشین خودروهای لوتوس به به‌روزترین امکانات موجود مجهز نبودند.

پس چرا خودروسازان برای دور شدن از هزینه‌های اضافه، خودرویی را مطابق تمام قوانین جهانی و منطقه‌ای طراحی نمی‌کنند تا نیازی به بازنگری آن نداشته باشند؟ بگذارید نگاهی به تنها رقیب جدی الیزه بیاندازیم: آلفارومئو ۴C؛ خودرویی که برای گذراندن تست‌های ایمنی و تصادف جاده‌های آمریکایی طراحی نشده بود. بنابراین وقتی که مهندسان ایتالیایی به این نکته توجه کردند، مجبور شدند تمام خودرو را از ابتدا بازمهندسی کنند.

بنابراین اگر سازنده بخواهد از یک ویژگی کوچک مانند کیسه هوای سقفی در محصول تازه‌اش استفاده کند، مجبور می‌شود چیزی حدود ۱۵ میلیون دلار دیگر را هم کنار بگذارد تا همین یک آپشن را در آن بگنجاند. اما نکته این است که اگر این خودروی خیالی به تعداد ۱۵ میلیون دستگاه فروخته شود، هزینه بهبود آن به ۱ دلار به‌ازای هر خودرو کاهش می‌یابد و ناگهان، تعبیه کیسه‌هوای سقفی منطقی به نظر می‌رسد.

شاید ساختن یک ون دیفرانسیل عقب با موتور V8، توسعه یک رودستر کوچک با موتور V12 یا یک وانت مسابقه‌ای خیابانی ایده‌ای جذاب به‌نظر برسد اما از آنجا که تعداد معدودی از مردم به خرید آن‌ها رغبت خواهند داشت، فروش آن کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه، هزینه توسعه آن به‌ازای هر دستگاه افزایش می‌یابد… و این اصلی‌ترین عامل تولیدنشدن خودروهای جذاب و خاص با قیمتی اقتصادی است. به همین دلیل است که لوازم و ویژگی‌های خاص زمانی راه خود را در خودروهای ارزان باز می‌کنند که میلیون‌ها یا هزاران نفر به خرید آن‌ها علاقه‌مند باشند؛ اگر هم این تعداد انسان آن را بخواهند، مشخصا آن آپشن دیگر خاص نیست!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1014 ديدگاه)

    همیشه برام سوال بود .

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. net

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      عکس تیتر که میز و صفحه نمایش گذاشته پشت صندلی شلوغ میشه برای ماشین های لوکس اشرافی و این میز پشت و صفحه نمایش پشت صندلی انچنان کاربردی ندارد. قاشق و چنگال و لیوان ماشین رولزرویس هم یه چیز الکی هست و فضای ماشین رو اشغال کرده

      موافقم 9
      مخالفم 11
    2. net

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      اِشغال

      موافقم 3
      مخالفم 6
    3. زیزیگولو

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (5047 ديدگاه)

      خریدارای خودرو هر سال دنبال آپشنا و تکنولوژیای جدیدتر هستن و حالا بعضی از خریدارا فقط آپشنای بدردبخور دوست دارن و بعضی از خریدارا هم میگن ماشین هر چقدر زلم زیمبو و آپشنای بیشتری داشته باشه بهتره و از نظر من آپشن تا حدی که ایمنیو راحتی سرنشینا رو تامین کنه منطقی هستش و بعضی آپشنا که بیشتر جنبه نما و تزئین دارن و بدرد هر جایی نمیخورن فقط پول هدر دادن واسه مشتری هستش مثل آپشن گرم کن صندلی که بدرد کشورایی مثل کویت و امارات و قطر نمیخوره و فقط بدرد مناطق و سرزمینای سردسیر مثل کانادا و کشورای اسکاندیناوی و …….. میخوره

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. net

        ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        گرم کن و سرد کن صندلی اپشن خوبیه و برای همه کشورها باید انجام شود. اون کارخانه که در امریکا و اروپا و ژاپن و کره داره ماشین تولید می کنه حتما برای کشورهای عربی که تولید نمیکنه شاید طرف تو کشور عربی خواست ماشینشو بفروشه به یک کشوری دیگر که هواش سرده یا با ماشینش خواست از کشور عربی عبور کنه از مرز بره کشور سردسیر . کشورهای عربی هوا گرمه از اپشن گرم کن استفاده نکنند و از اپشن سرد کن صندلی استفاده کنند مهم نیست . یا مثلا کارخانه های تولید ماشین برای امریکای شمالی و اروپا سردکن صندلی نگذارند بگویند چون ان کشورها هوا سرده، فقط اپشن گرم کن صندلی میزاریم 😀

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. Blue

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (365 ديدگاه)

    اون قسمتی که گفتین جایگزینی چراغ راهنمای قرمز جای نارنجی هزینه اضافی داره رو متوجه نشدم !
    تغییر رنگ چراغ چرا هزینه داره ؟!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. علی صفرپور

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (112 ديدگاه)

      در ابتدا چراغ راهنما همون چراغ ترمز اصلی بود که موقع فعال شدن فلش میزد. مثل راهنمای بعضی مدلای چینی جدید یا نیسان مورانو 2005. اما بعدا برای افزایش ایمنی، چراغ راهنما از چراغ اصلی جدا میشه که با توجه به صحبت‌هایی که در این متن کردیم، برای خودروسازا هزینه بر بوده.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3375 ديدگاه)

    این عکس اول پست عجب چیزیه
    هایما 7x بخرم پشتشو اون شکلی میکنم
    💪🏻

    موافقم 0
    مخالفم 7
    1. JaMsHiD

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1014 ديدگاه)

      داداش عاشق تفکراتتم

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3375 ديدگاه)

        ارزو بر جوانان عیب نیست
        تا ده سال دیگه افت قیمت داره هایما
        پس من میتونم راحت تر بخرمش
        بعد فولش میکنم یه دسته دو میخرم می‌دونم که دوامش بالاست و مثل ایرانیا نیست و بعد ده سال به خرج نمیوفته♥️♥️
        صفرشو سوار شدم می‌دونم تا ۱ میلیون کارکرد هم دووم میاره ♥️♥️♥️

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1329 ديدگاه)

          بعد ده سال به خرج نمیوفته چون اصلا وجود نداره که بخواد به خرج بیوفته😂

          موافقم 2
          مخالفم 0
        2. ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3375 ديدگاه)

          نخیر وجود داره خوبشم وجود داره اصلا از خود ایران خودرو میخرم
          بلاخره که یدونه گیر میارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Taha Ayoobi

          ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1329 ديدگاه)

          من نمیدونم شوخی میکنی یا نه
          ولی ایشالا به چیزی که میخوای برسی

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. الکساندر گراهامبل

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    چرا این عدد ها زیاده سر یه اپشن ؟چرا ؟مگه زیر میزی ای اخاذی ای چیزیه ؟مثلا رضوانی یا هرکی باید همینجوری پول مفت بده؟
    یکی لطفا توضیح بده بم

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1014 ديدگاه)

      توی متن گفته ماشبن های خاص و گران قیمت و فول سایز و فوق لاکچری ، برای همینه که بسیار گران هستن .
      چون ماشین هزینه توسعه داره ، باید تست ایمنی روش انجام بشه ، تست آلایندگی و غیره داره برای همینه قیمتشون اصلا اقتصادی نیست تا هزینه توسعه ماشین در بیاد و برای همینه توسعه ماشین اصلا کار راحتی نیست . در ضمن ، تولید یه آپشن به صورت محدود برای یه ماشین تولید محدود بسیار آسون تر از یه آپشن برای خودروی تولید انبوهی هست که قراره میلیونی فروش بره . چون اون آپشن حالا یا سیستم ایمنی باید جوری طراحی بشه که هم قیمت ماشین رو اقتصادی نگه داره ، هم درست کار کنه ، هم توی تیراژ بالا به مشکل بر نخوره . که اگه به مشکل بر بخوره باعث ورشکستگی شرکت میشه . مثل تاکاتا که فقط یه قطعه رو کار نگذاشت .

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. 18:45

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (475 ديدگاه)

    ممنون از آقای صفرپور که مثل همیشه مطالب خاص و بدرد بخور رو مینویسن👍👍❤️

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. Taha Ayoobi

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1329 ديدگاه)

    خیلی مقاله عالی بود.
    همیشه برام سوال بود واقعا.

    پس نگو افزایش قیمت خودرو های داخلی بی حکمت نیست، چون دکمه ای اس پی خیلی هزینه توسعه داره😂😂😂

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (112 ديدگاه)

      تازه رو دنا هایی که ای اس پی گذاشتن میگن دنا پلاس توربوشارژ آپشنال
      رولز رویس و بنز به ماشیناش لقب آپشنال نداده

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا