کادیلاک

کادیلاک XT5، جانشین شایستهٔ SRX

کادیلاک SRX در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان یک کراس اوور/SUV متوسط لوکس و برای رقابت با بزرگانی جون مرسدس بنز ML و ب ام و X5 به بازار آمد. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۹ معرفی‌شده و با مدل ۲۰۱۰ عرضه شد. این نسل ۱۲ سانتیمتر کوتاه‌تر از نسل قبلی شده و بر روی پلت فرم دیفرانسیل جلوی Theta جنرال موتورز شکل‌گرفته بود. درحالی‌که نسل اول از پلت فرم دیفرانسیل عقب Sigma جنرال موتورز استفاده می‌کرد. درهرحال STX به موفق‌ترین محصول کادیلاک تبدیل شد به‌گونه‌ای که از سال ۲۰۱۰ به بعد پرفروش‌ترین خودروی کادیلاک در ایالات‌متحده محسوب می‌شود. این کراس اوور لوکس در آخرین سال فروشش یعنی سال ۲۰۱۵ موفق به فروش حدود ۱۰۰ دستگاه در سراسر جهان شد.

2017 Cadillac XT5
۲۰۱۷ Cadillac XT5
حال جنرال موتورز به‌تازگی از جانشین این کراس اوور محبوب بانام XT5 پرده‌برداری کرده است. XT5 اولین کراس اوور کادیلاک است که بانام سری XT به بازار می‌آید. درحالی‌که دومین محصول کادیلاک پس از CT6 بشمار می‌رود که از شیوهٔ نام‌گذاری جدید این شرکت استفاده می‌کند و کادیلاک امید زیادی به موفقیت آن دارد.

2017 Cadillac XT5
۲۰۱۷ Cadillac XT5
XT5 همانند SRX نسل دوم بر روی پلت فرم دیفرانسیل جلو شکل‌گرفته و در دو گزینهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل خریداری است. شاسی جدید بکار رفته در این خودرو موجب شده که در حدود ۱۳۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی شود.

2017 Cadillac XT5
۲۰۱۷ Cadillac XT5
طراحی XT5 را می‌توان تکامل‌یافتهٔ SRX دانست. چراکه در عین این‌که کلیت طراحی SRX را حفظ کرده، مدرن‌تر و زیباتر شده است و بیشتر یک SRX پالایش‌شده را برای بیننده تداعی می‌کند. در جلو چراغ‌ها متفاوت از گذشته شده و جلوپنجره بزرگ‌تر شده است و در عقب نیز چراغ‌های بومرنگ شکلی طراحی‌شده‌اند که قبلاً مشابه آن‌ها را در مدل‌های ELR و CT6 دیده بودیم.

هرچند طراحی خارجیِ XT5، کادیلاک بود آن را فریاد میزند اما وقتی پا به داخل خودرو می‌گذارید بیشتر با یک طراحی آلمانی مواجه می‌شوید. طراحی داشبورد که طبق شیوهٔ طراحی داخلی جدید کادیلاک شکل‌گرفته کاملاً جلب‌توجه می‌کند. صفحه‌نمایش آن در مقایسه با رقبایی چون ولوو XC90 بیش‌ازحد کوچک است و منوهایی به‌هم‌ریخته و شلوغ دارد اما از وضوح خوبی برخوردار است.

2017 Cadillac XT5
۲۰۱۷ Cadillac XT5
اگر با طراحی داخلی مدل جدید CT6 آشنایی داشته باشید، در XT5 هم همان نوع طراحی، رنگ و کیفیت را مشاهده می‌کنید و به نظر می‌رسد کادیلاک به هدف خود که جلب خریداران SUVهای لوکس هم‌کلاس از شرکت‌هایی چون آئودی، ب ام و، لکسوس و مرسدس بنز به سمت XT5 است موفق عمل کرده است.

از مبحث طراحی خارجی و داخل که بگذریم به بخش مشخصات فنی و قوای محرکه می‌رسیم. XT5 فعلاً برای ایالات‌متحده تنها با یک موتور ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور عرضه می‌شود که انتقال نیروی آن توسط گیربکس هشت سرعته اتوماتیک انجام می‌گیرد. هرچند ۳۱۰ اسب بخار قدرت برای رقابت با بسیاری از SUVهای لوکس متوسط کافی به نظر می‌رسد اما در برابر رقبای اسپرت خود حرفی برای گفتن ندارد.

2017 Cadillac XT5
۲۰۱۷ Cadillac XT5
البته کادیلاک می‌تواند با به‌کارگیری پیشرانه ۳ لیتری V6 دو توربو ۴۰۰ اسب بخاری متعلق به CT6 در XT5 این نقص را جبران کند. XT5 برای عرضه در بازار چین به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. هردوی این موتورها به‌صورت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل سفارش هستند.

2017 Cadillac XT5
۲۰۱۷ Cadillac XT5
رانندگی با XT5 بی‌روح و بی هیجان است و ترمزها نیز حالتی اسفنجی دارند؛ اما با انتخاب حالت رانندگی اسپرت و همین‌طور سفارش سامانهٔ چهارچرخ متحرک، هیجان به رانندگی افزوده می‌گردد؛ هرچند که تأخیری قابل‌توجه از زمانی که یک حالت رانندگی را انتخاب می‌کنید تا زمانی که خودرو آن را اجرا می‌کند وجود دارد. به دلیل قدرت نسبتاً کم پیشرانه برای یک کراس اوور متوسط، همواره مجبور بودیم بر پیشرانه فشار وارد آورده و آرزو کنیم که کاش XT5 قدرتمندتر بود.

2017 Cadillac XT5
۲۰۱۷ Cadillac XT5
بازار SUVهای لوکس متوسط بسیار رقابتی است و حریفان قدرتمندی چون آئودی Q5، ب ام و X3 ، مرسدس بنز GLC و به‌تازگی جاگوار F-Pace در آن حضور دارند درحالی‌که لینکلن MKX و لکسوس RX از رقبای مستقیم XT5 بشمار می‌روند. هرچند XT5 با کروز کنترل فعال، سامانه‌های ایمنی زیاد و امکانات لوکسی مانند آینهٔ داخلی مبتنی بر دوربین، مجهزتر از لینکلن MKX است و انتخاب بهتری نسبت به آن محسوب می‌شود اما به‌سختی می‌توان عملکردی اسپرت از آن انتظار داشت.

جدول مشخصات فنی

پیشرانه V6 3.6 لیتری
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۷ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت
محور محرک جلو
وزن خالص ۱۸۰۷ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۲+۳
مصرف سوخت شهر/ جاده ۱۲.۳۸ / ۸.۷۱ لیتر
قیمت پایه ۳۹۹۹۰ دلار
قیمت نمونۀ مورد آزمایش ۵۸۰۰۰ دلار
منبع: autoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا سی بی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (90 ديدگاه)

    دوستان فقط به مصرف سوختش نگاه کنید…..12.38 اونم تو شهر
    بعد استاندارد ایران همچنان استاندارد لانه شیطان رو قبول نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. armin

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (421 ديدگاه)

      فکر کنم پشت تیوولی رو از رو این زدن …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Lord Cezar

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (300 ديدگاه)

    40 هزار دلار . یکم از مفت گرونتره .
    عاشق چراغای جلوشم . کادیلاک یاد گرفته باید چیکار کنه .
    فقط میتونم بگم خوش به حال صاحابشون .
    امیدوارم مدل 2 لیتر توربوش به منطقه آزاد بیاد . البته اگه دلالا بذارن اون قیمت پایه حفظ بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. جواد

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    من تنها یک مشکل با کادیلاک دارم اونم کنار گذاشتن اسمهای باشکوه خودش و استفاده از سیستم حروف و عدد هستش به نظرم جالب نیست حتی لینکلن هم بعد چند وقت داره دوباره اسمها را به سیستم خودش برمیگردونه که فعلا با کانتیننتال شروع کرده امیدوارم کادیلاک هم همین کار بکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Zodiac

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    واقعا با ابهت وزیباست قیمت بسار خوبیم داره
    امیدوارم کادیلاک به چایگاه واقعی ولایق گذشتش هر چی زودتر برگرده.دیدن اینجور ماشینهای با ابهتی روح ادم جلا میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AliZeus

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (420 ديدگاه)

    همه چیز عالی، زیبا و توامان با ابهت همیشگی کادیلاک…فقط بنظرم کابینش می تونست کمی بهتر و شلوغ تر باشه…ضمنا کادیلاک فقط مشکی :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. moein

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    واقعا هم جانشین شایسته ایه
    آفرین به ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. asa

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    ای جانم وقتی یک خبری در باره کادیلاک در این سایت گذاشته میشه هم من و هم خود پدال روح تازه ای میگیریم. برای من خودرو سازی در کادیلاک خلاصه میشه . استاندارد جهاااان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Nima

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      چند وقت پیش همین جمله رو پدال گذاشت که:
      کادیلاک قبلا استاندارد جهانى بود و الان هم داره توى همون راه قدم برمیداره
      دور نیس اصلا نیس
      کادیلاک بازم بهترین شرکت خودرو ساز دنیا میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. احسان(احسان سابق)

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    واقعا کراس اوور خوشکلیه.کادیلاک در زمینه طراحی این ماشین کمتر از شاهکار عمل نکرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Hamid

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    310 اسب کمه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ارمان

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    توش خوبه؟ به نظرم گزینهای بهتر زیادی هست
    اما خوب کایلاکم خاص تودشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب چیزیه، یکی از یکی بهتر، زیباتر و استخوان دار تر. ابهت بالایی داره. مدتی است که کادیلاک داره خیلی خوب کار می کنه. همین روند رو ادامه بده، میتونه به یکی ازبهترینها، مثل قدیم تبدیل بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بهنام طیبی

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    چه خودروساز توپی خداییش. به این زیبایی قیمتش هم عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علیرضا4225

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    کادیلاک= اصالت؛ شایستگی؛پرستیژ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. erfan

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (237 ديدگاه)

    من که رقباشو انتخاب میکنم. rx جدید رو به این ترجیح میدم. یا benz glc تا وقتی بنز هست کی میاد اینو بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا