دوئل هوندا آکورد و کیا اپتیما

به چهارمین روز برگزاری دوئل‌های خودرویی پدال رسیدیم و برای امروز به سراغ سدان‌های خانوادگی متوسط رفته‌ایم تا آن‌ها را هم به این رقابت‌های جذاب دعوت کنیم. خودروهایی که در این کلاس حضور دارند به شرح زیرند:

شورلت مالیبو

فورد فیوژن

هوندا آکورد

فولکس‌واگن پاسات

هیوندای سوناتا

هیوندای i40

کیا اپتیما

مزدا 6

نیسان آلتیما

اوپل اینسیگنیا

پژو 508

رنو تالیسمان

اشکودا ساپرب

سوبارو لگاسی

تویوتا اونسیس

تویوتا کمری

برای نخستین رقابت این گروه سدان‌هایی را روبروی هم قرار داده‌ایم که هر دو در کشورمان هم حضور دارند یعنی هوندا آکورد از ژاپن و کیا اپتیما از کرهٔ جنوبی.

accord-vs-optima

هوندا آکورد

honda-accord-2016-1024-03

هوندا آکورد یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین خودروهای این کلاس است که همواره با هم‌وطنش تویوتا کمری بر سر عنوان پرفروش‌ترین سدان بازار ایالات‌متحده در نبرد است. بااین‌حال آکورد همواره رتبهٔ نخست یا دوم این عنوان را در اختیار دارد. آکورد در حال حاضر در نسل نهم خود قرار دارد که در سال 2013 معرفی شده است. البته نسل کنونی این سدان پرطرفدار ژاپنی سال گذشته در میانهٔ چرخهٔ زندگی خود فیس‌لیفتی را تجربه کرده است و هم‌اکنون در دو نسخهٔ کوپه و سدان به بازار عرضه می‌شود. برای این ماشین دو موتور چهار سیلندر 2 لیتری و 2.4 لیتری به همراه یک واحد 3.5 لیتری V6 ارائه می‌شود که ما برای تطابق با رقیب کره‌ای موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را انتخاب کرده‌ایم که 185 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT به چرخ‌های جلو انتقال میابد.

کیا اپتیما

kia-optima-2016-1600-0e

کیا اپتیما نیز لااقل برای ما ایرانیان خودروی آشنایی است چراکه سه نسل آخر آن در کشورمان حضور داشته و خصوصاً در دو نسل آخر به فروش مناسبی هم دست پیدا کرده است؛ اما بااین‌حال اپتیما بسیار کم‌سابقه‌تر از رقیب کهنه‌کار ژاپنی است به‌گونه‌ای پیشینهٔ آن به سال 2000 بازمی‌گردد و هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد. این نسل اپتیما که از سال 2015 به بازار آمده است، در طراحی کاملاً دنباله‌روی طراحی موفق نسل قبلی است و به همین دلیل برخی آن‌را یک فیس‌لیفت تلقی می‌کنند. بااین‌حال کیا اپتیما برخلاف آکورد فقط با موتورهای چهار سیلندر از 1.6 لیتری توربو گرفته تا 2.4 لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که همین نمونهٔ اخیر در رقابت ما شرکت کرده است. این موتور 185 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد که بسیار به آکورد نزدیک بوده و بنابراین رقابت کاملاً پایاپای و برابری را شاهد هستیم؛ اما نیروی موتور در اپتیما برخلاف رقیب ژاپنی توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند.

مشخصات فنی

هوندا آکورد کیا اپتیما
پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر 2.4 لیتری 4 سیلندر
قدرت 185 اسب بخار 185 اسب بخار
گشتاور 245 نیوتن متر 240 نیوتن متر
گیربکس CVT 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 7.6 ثانیه 7.5 ثانیه
مصرف سوخت 7.8 لیتر 9.4 لیتر
وزن 1500 کیلوگرم 1540 کیلوگرم
طول 4.86 متر 4.85 متر
قیمت پایه 27 هزار دلار 22.8 هزار دلار
قیمت در ایران 236 میلیون حدود ۱۹۰ میلیون

 

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

111 دیدگاه

    1. Mehran nikfar
      سوابق: (177 دیدگاه) ,

      اره شبیه رینگای آ ام گ هستن.ولی فقط شبیه به اوناست.اون نیست.

      پاسخ
    2. amin
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      ای بابا هرکاری میکنی تو این مملکت همه را به بنز وبی ام و ربط میدن بابا بس کنین دیگه شورشو دراوردید.

      پاسخ
    1. ahmad reza
      سوابق: (19 دیدگاه) ,

      اپتیما حیفش بود با آکورد بیفته … اختلاف خیلی کمی اونم فقط توی استهلاک داشتن

      پاسخ
  1. Amir
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    خیلی دوست دارم ببینم تالیسمان با کی رقابت میکنه
    اونم خیلی ماشینه معرکه ایه

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      کل خودروهایی که بالا اسم برده را میشه مقابل هم قرار داد و مقایسه کرد ازشورلت مالیبو تا تویوتا کمری حالا ببین کدوما دوست داری با کدوم مقایسه کنی.

      پاسخ
  2. حمید
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    هوندا واقعا ماشین بهتریه اما چون وارد کنندش قطعات و خدماتشو درست ارائه نکرده توی بازار ایران موفق نبوده.حیف😒😒😒

    پاسخ
  3. حميد
    سوابق: (1069 دیدگاه) ,

    هوندا مارک بهتریه
    استهلاک خودروهای ژاپنی کمتره
    تو تعمیر گاها پر کیا و هیوندای هست
    منتهی اپتیما طراحی زیباتری داره

    پاسخ
  4. Sina
    سوابق: (225 دیدگاه) ,

    این که در کیفیت هوندا شکی نیست درست ، اما من……. به هوندا رای دادم، گفتم شکی نیست دیگه

    پاسخ
  5. شاهین قلاوندی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    متاسفانه کیا اپتیمایی که به ایران میارن موتورش از نوع mpi هست که هم قدرتش و هم گشتاورش کمتره شتابش هم حدود 10(تازه توی شهر های کوهستانی حدود 11 هست ) که نسبت به هم رده های ژاپنیش اصلا خوب نیست البته توی نسل جدید یه تعداد با موتور gdi هم وارد کردن ولی باز هم بیشتر موتور هاشون mpi بود ولی به خاطر طراحی خوب و قیمت بسیار مناسب (توی منطقه آزاد اروند که ما هستیم با 105 تومن فول ترین نمونه صفر کیلومتر با موتور 2.4 رو میشه خرید ) پر فروش ترین ماشینه توی منطقه آزاد ارونده

    پاسخ
  6. کاوه آهنگر
    سوابق: (355 دیدگاه) ,

    انتخاب مشخصه دیگه ، جناب آکورد
    در رقابت این کلاس سه خودروی آکورد ، مزدا 6 و کمری میتونن سه مقام اول رو بدست بیان. البته انصافا نمیشه از سایر ژاپنی های حاضر در این کلاس چشم پوشی کرد

    پاسخ
  7. آریا
    سوابق: (113 دیدگاه) ,

    بدون تعصب هوندا بهتره
    با تعصبم هوندا بهتره
    کلا بهتره ولی قیمتش تو ایران باعث شده رقابتو واگذار کنه

    پاسخ
  8. Iman
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    شتاب هردو اشتباه خورده و به اعداد کارخونه ربطی نداره
    اپتیما ٧.۵ ثانیه!!!!!
    اونم ماشین کره ای،!

    پاسخ
  9. Benz& Porche
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    لطفا سند رو کنید لکسوس کفته مامی خواهیم امسال ماهی ۱۰۰۰گدستگاه ls بفروشیم که در سال بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تامیشه .و بنز امسال در ایالت متحده ۱۵ هزارتا فروخت وامسال پرفروش ترین برند لوکس سال شد که لکسوس تو خواب هم نمیتونه ببینه. وهیچ زمانی فروش ls از بنز بالاتر نبود و در اروپا ls در سال ۲۰۱۵ فقط فقط ۱۰۰ عدد فروخت. و در خود ژاپن فروش بنز از لکسوس بیشتره و این یعنی.the best or nothing. لطفا باسند حرف بزنید با اعداد وارقام بازی نکنید. لکسو س کجا سلطان اشتوتگارتی کجا . حرف مدیر عامل لکسوس:مرسدس بنز کار فوق العادهای انجام داده s class زیباست. این ها همه باسند مدرک در سایت خود پدال موجود است.

    پاسخ
  10. h112
    سوابق: (356 دیدگاه) ,

    این بحث ها بی فایده است وقتی که اپتیما بهتر از اکوورد…. 🙂
    ولی فکر کنم شتاب دو تا رو اشتباه زدی….

    پاسخ
  11. رضا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    من هوندا رو بیشتر دوست دارم ولی نه با تفاوت قیمتی 46 میلیونی که اینجا نوشته، با این تفاوت به نظرم اپتیما منطقی تر به نظر میرسه چون ارقام خیلی به هم نزدیکه، و اینکه درباره نرمی و هندلینگ و یه سری چیزای دیگه چیزی نگفتن

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid...Audi
      Hamid...Audi
      سوابق: (307 دیدگاه) ,

      آپشن و امکانات چیزیه که اکثر جامعه دنبالشن و وقتی با قیمت کمتر اون آپشن ها رو پیدا میکنن میرن میخرنش.ولی یه عده ماشین باز و عشق رانندگی هم این وسط هستن که هندلینگ و سیستم تعلیق و قدرت موتور(در کل لذت رانندگی) واسشون مهم باشه.

      پاسخ
  12. power active
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    من چند سال پیش مدل ۱۹۹۲ داشتم. وقتی گرفتم دیسک و صفحش و عوض کردم ماشین پرواز میکرد با ۲ ۱۰۰ تا میرفتم. صدای موتور اصلأ تو اتاق نبود. دور پیچ اصلان متوجه نمیشدی‌. داخل گلگیر یه چیزی شبیه کمک فنر بود که به به بدنه گلگیر وصل بود. واقعأ ماشین خوبی بود. پشیمون شدم وقتی فروختمش…

    پاسخ
  13. سهيل
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    هیچ کدوم این دوتا رو قبول ندارم ولی به کیا رای دادم چون حداقل یه ظاهر جوون پسند داره آکوردم که ماشین پیرمردیه

    پاسخ
  14. بهرام
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    آخه کدوم عاقلی میاد این دوتا رو باهم مقایسه میکنه آخه ؟؟؟

    پاسخ
  15. در جواب متعصبان
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    امان از آدمای متعصب وصد البته فاقد تجربه!!!
    در شماره 410 مجله ماشین مطلبی در مورد مقایسه اپتیما، آکورد و کمری چاپ شده که دوستان می تونن به خودشون زحمت بدن به جای رای و کامنت های متعصبانه و روهوا یه نگاهی بهش بکنن!
    هرچند با اختلاف جزئی ولی اپتیما اول شده!!!!!!!
    من نمیگم چرا یه عده به آکورد رای دادن ولی خدایی این همه اختلاف واقعا مسخرس و نشونده تعصب کورکورانه هست.
    اگر تو دنیای واقعی (نه مجازی) تجربه استفاده از اپتیما و آکورد را داشته باشین میفهمید اختلاف کیفیتی که این دوستان ازش صحبت می کنن پرت و پلایی بیش نیست!
    مخصوصا که آکورد با اون اختلاف قیمت و خدمات و قیمت قطعات تو بازار ایران اصلا انتخاب منطقی نیست.

    پاسخ
    1. بهزاد
      سوابق: (924 دیدگاه) ,

      آقا جون در جواب!
      شما اومدی ابرو را درست کنی زدی چشو درآوردی.
      شما به همه میگی بی تجربه و متعصب و بعدش همه انتظار دارن از تجربتون بگید که رفتید از تجربه ی مجله ماشین شماره 410 میگید!
      صحبت کیفیت دیگران پرت و پلاس خب شما چه تجربه ی کیفی از اینها دارید؟

      پاسخ
      1. در جواب بهزاد
        سوابق: (16 دیدگاه) ,

        بنده هم اپتیما 2012 و همین طور همینطور آکورد 2013 داشتم من نمیگم هوندا ماشین بدیه یا اپتیما کیفیتش بیشتره یا بهتره! حرفم اینه که زمانی که اپتیما فروختم حدودا 114هزارتا کارکرد داشت ولی چندان تفاوت کیفیتی که این دوستان ازش صحبت می کنن بین اون و آکوردندیدم( هر دوتا هم دست و دوم خریدم اپتیما 2 سال و آکورد هم حدودا 1.5 سال داشتم) این طور صحبت از فاصله بین این 2تا ماشین واقعا پرت و پلاست وبیشتر جنبه روانی و تعصبی داره! مجله ماشین 410 هم صرفا مثال زدم چون وقتی مطلبشو دیدم با توجه به تجربه خودم واقعا منصفانه بود.
        بزرگترین ترین مشکل آکورد تو بازار قیمت وحشتناک قطعات و نداشتن خدمات و بازار دست و دوم ضعیف و صد البته قیمت غیر منطقی هست. تا یدونشو نفروشی متوجه حرفم نمی شید!!

        پاسخ
  16. علی اکبر
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    یعنی هوندا اینقدر برتری داره نسبت به کیا که اختلاف قیمت 46 میلیونی توجیه داشته باشه ؟؟

    اگر قیمت رو فاکتور بگیریم بله هوندا برنده است ولی وقتی 46 میلیون پایین تر شما می تونی کیا فول بخری چرا باید هوندا رای بیاره ؟

    پاسخ
  17. حامد
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    وقتی رانت دولتی پشت واردات ماشین های کره ای باشه این اختلاف قیمت معنی پیدا میکنه. ی لطف بکن تکنولوژی ژاپن رو با کپی کاری کره مقایسه نکن.

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      دوستان دقت کنید اختلاف قیمت دلاری این 2 ماشین 4200 دلاره که اگه با قیمت هر دلار 3800 حساب کنیم باید اختلافی حدود 16 میلیون تومن باشه ، ولی در بازار ایران این اختلاف 46 میلیونه خوب خودتان قضاوت کنید اگر اختلاف قیمت همین 16 تومن بود کی میومد ماشین کره ای بخره ، در بازار ایران این اختلاف فاحش قیمت هاست که باعث شده اکثرا برن ماشین کره ای بخرن در حالی که تو دبی از هر 10 ماشین حداقل 7 ماشین ژاپنیه و آپشن های ماشین ها هم کامل و به روز

      پاسخ
  18. شایان
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    به شخصه هوندا رو خیلی قبول دارم اما متاسفانه شرکت گلرنگ افتضاح کار کرد در مورد این برند نه تنها آکورد از اپتیما بهتره بلکه من محصول دیگه ی هوندا ینی CR-V رو خیلی بهتر از سانتافه و حتی RAV4 میدونم. هوندا خودش تکنولوژی ساخت موتور و شاسی داره که کمپانی های معدودی این توانایی رو دارن

    پاسخ
  19. هومن
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    یه تفاوت عمده هم که نویسنده بهش اشاره نکرده من اشاره کنم اینه که برند کیا بعد از چند سال شروع میکنه اتاقش به سر و صدا که شما حتی هونداهای مدل 91 رو سوار شین هنوز اتاقش بی سرو صداس و زیراپتیما و سپراشم که به کف خیابونا گیر میکنه صندلی عقبشم که فاجعس سرتون تو سقفه 3 نفر عقبش اصلا راحت نیستند و کوبیدنش که یاد پژو می افتی و شتاب ضعبفش وموتور و گیربکس قدیمی تر نسبت به هوندا،حتی اگر گلرنگ فامیلی هم ضعیف عمل کند این خودرو نیاز به تعمیرگاه پیدا نمیکنه هوندا یعنی آب و روغن به نظر من کسانی که هوندا رو انتخاب میکنن دنبال خودروهای تک و خاص هستند و از نظر کلاس و پرستیج و کیفیت و دوام هوندا خیلی سرتره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.