آموزشمقالات

علت صدای فرمان هنگام چرخش چیست؟

حتماً برای شما نیز پیش آمده که هنگام چرخش فرمان خودرو صدای خاصی را بشنوید و علت آن را جویا شوید. واضح است که چنین صدایی به مذاق هیچ راننده‌ای خوش نخواهد آمد و به دنبال پیدا کردن منشأ آن خواهند بود. در این مطلب آموزشی پدال می‌خواهیم علت صدای فرمان هنگام چرخش را بیابیم پس همراه ما باشید.

یکی از مشکلات آزاردهنده خودروها به صداهای مرموزی مربوط می‌شود که معمولاً با گذشت زمان بیشتر هم می‌شوند. مشکلاتی از این دست می‌توانند باعث عصبی شدن راننده شوند چراکه آن‌ها به شدت دنبال یافتن منشأ صدا هستند و معمولاً نیز نمی‌توانند آن را پیدا کنند. سیستم فرمان خودرو می‌تواند منبع بسیاری از صداهای ناخوشایند باشد. منشأ دقیق این صداها معمولاً به قطعات مختلفی بستگی خواهد داشت و یافتن علت صدای برخی موارد سخت‌تر خواهد بود. در ادامه می‌خواهیم شما را با علت صدای فرمان هنگام چرخش آشنا کنیم. واضح است که برای یافتن علت دقیق این صداها می‌بایست به نزد یک مکانیک باتجربه مراجعه کنید اما مرور این موارد نیز خالی از لطف نخواهند بود.

علت صدای فرمان هنگام چرخش

وجود مشکلات در فرمان هیدرولیک

ریشه برخی از معمول‌ترین صداها هنگام چرخش به فرمان هیدرولیک مربوط می‌شود. این صداها معمولاً مشابه ناله‌ای ضعیف هستند که می‌توانند ناشی از فشار پایین روغن هیدرولیک یا فیلتر معیوب باشند. گاهی اوقات نیز ستون فرمان آسیب می‌بیند که این موضوع نیز روی صدای تولیدی تأثیرگذار خواهد بود. شما می‌توانید با بررسی میزان روغن هیدرولیک در مخزن مخصوص خود از کم و کیف آن آگاه شوید. همچنین سایر بخش‌ها از جمله شیلنگ‌ها و لوله‌ها را نیز از نظر نشتی روغن بررسی کنید.

کیفیت پایین روغن فرمان هیدرولیک

اگرچه معمولاً این مشکل در خودروها دیده نمی‌شود اما استفاده از روغن بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت می‌تواند باعث ایجاد صداهای مشابهی در سیستم فرمان شود. همچنین استفاده از روغن هیدرولیکی که مشخصات متفاوتی با نوع توصیه شده دارد علت صدای فرمان هنگام چرخش خواهد بود. سیستم‌های فرمان هیدرولیک مدرن معمولاً از روغن‌هایی استفاده می‌کنند که مشخصات مخصوص به خود را دارند و برای آگاهی از آن باید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

وجود مشکل در بوش‌های سیستم تعلیق

اگر بوش‌های سیستم تعلیق خودرو مشکل داشته باشند یا اینکه عمر آن‌ها به پایان رسیده باشد احتمال ایجاد صدا در فرمان خودرو هنگام چرخش وجود خواهد داشت. به همین خاطر بررسی این قطعه نیز خالی از لطف نخواهد بود.

فرسودگی جذب‌کننده‌های شوک و بازوها

همان‌طور که از نام این قطعات مشخص است جذب‌کننده‌ها وظیفه دریافت ناهمواری‌های مسیر و جلوگیری از ورود آن به کابین را بر عهده دارند اما با گذشت زمان و عادات رانندگی نادرست احتمال خرابی آن‌ها وجود داشته و با چرخاندن فرمان شاید صدایی از آن به گوش برسد. این قطعات به سیستم تعلیق و فرمان مرتبط هستند و در صورت فرسودگی و خرابی صدای زیادی را ایجاد خواهند کرد.

استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد و نامناسب

گاها مشاهده می‌شود برخی مالکان برای زیبایی بیشتر خودروی خود از رینگ و لاستیک‌های پهن و غیراستاندارد برای خودرو استفاده می‌کنند که این کار باعث تحت‌فشار قرار گرفتن سیستم فرمان و تعلیق خواهد شد. در واقع علت صدای فرمان هنگام چرخش می‌تواند به رینگ و لاستیکی مربوط باشد که باعث ایجاد فشار مضاعف روی پمپ هیدرولیک می‌شود.

خرابی سرپلوس

پلوس وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به گیربکس را بر عهده دارد و اگر خراب شود در این کار اختلال ایجاد خواهد شد. معمولاً خرابی پلوس خود را هنگام چرخش فرمان نشان می‌دهد. پارگی گردگیرها، ترمز شدید و سنگین، استفاده نادرست از کلاچ و وارد کردن ضربه ناگهانی به گیربکس و… جزو مواردی هستند که می‌توانند باعث خرابی پلوس شوند.

خرابی شفت فرمان

شفت فرمان خودرو دارای مفصل‌های U بوده و با گذشت زمان این قطعات مستهلک می‌شوند و معمولاً با چرخش فرمان صدای خاصی را ایجاد خواهند کرد. علاوه بر این خرابی مفصل‌های یاد شده سفتی فرمان را در پی دارد. برخلاف سایر موارد گفته شده این صدا در زمان ثابت بودن خودرو نیز می‌تواند تکرار شود و کافی است فرمان را به‌صورت کامل قفل کنید تا آن را بشنوید.

علت صدا هنگام چرخاندن فرمان پراید

برای یافتن صدای فرمان پراید می‌بایست بخش‌هایی همچون فرمان هیدرولیک، بوش‌ها، پلوس و شفت‌ها را بررسی نمایید. معمولاً عمده مشکلات فرمان پراید به فرسودگی بازوها و ضربه‌گیرهای آن مربوط می‌شود.

علت صدا هنگام چرخاندن فرمان سمند

یکی از اصلی‌ترین دلایل وجود چنین مشکلی در سمند به سیستم فرمان هیدرولیک آن مربوط می‌شود. درصورتی‌که روغن هیدرولیک کافی در سیستم وجود نداشته باشد صدایی از سیستم فرمان به گوش خواهد رسید. همچنین وجود برخی مشکلات در قطعات سیستم فرمان، بوش‌ها، شفت‌ها و… نیز می‌توانند چنین صداهایی را ایجاد کنند. در هر صورت برای یافتن علت دقیق این مشکل می‌بایست به یک مکانیک باتجربه مراجعه نمایید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. فقط چین

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    شما که آنقدر حالیته کلاس برگزار کن🤣🤣🤣🤣

    موافقم 7
    مخالفم 29
    1. امیر

      ۲۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (689 ديدگاه)

      جوجه کوچولو 🐥🇨🇳🇨🇳 ، طبیعیه که تو از این چیزا سر در نمیاری 😂🤣 چون طرفدار اسباب بازی هستی ( اونم از نوع یکبار مصرف ) این سایت برای ماشین هایی از برند های معروف و معتبر هست و کاملا قابل درک که یه اسباب بازی فن هیچوقت موضوعات مربوط به ماشین ها رو درک نمیکنه 🤣🤣🤣

      موافقم 23
      مخالفم 4
  2. Ali

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    یه صدا هم هست که باید غربلیک فرمان در بیاد و پشتش و بوش های پشتش که روی میل فرمان هست تمیز و گریس کاری دوره ای کنید! بیشتر توی تابستون یا زمستان و خشکی هوا موقع چرخاندن غربلیک صدای ریز ناله یا قیژ مانند داره! خود همون بوش و اتصالات بالا هم ممکن به خاطر خرابی صدا بده!

    موافقم 17
    مخالفم 1
  3. محمد

    ۲۷ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود یه سوال داشتم من وقتی کولر میگیرم و فرمون ماشین به شما راست میچرخونم صدای غیژ میاد ولی سمت چپ نه .ولی بدون کولر اصلا صدا نمیاد کسی می دونه جریان چیه ممنون از کسانی که بتونن راهنمایی کنن

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. نادر

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      از سفت کن دینامته

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. نجفی محمدی

    ۲۷ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دم شما گرم.بنظرم یه کلاس بین المللی بزاری خیلی کمک میکنید به کار اموزها. عجب کارشناسی

    موافقم 0
    مخالفم 3
  5. محمود بلیغیان

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با تشکر از مباحث فنی و مهندسی شما که هر روز مطرح میکنید، مانند علل خرابی خودرو ها و نحوه تعمییرات اتومبیل ها بسیار جالب و آموزنده و مفید است ، لطفاً اینگونه مطالب را بطور پیوسته و با طرح همه موارد بررسی و تعمیرات و مکانیکی خودروها و همچنین وسایل برقی و فنی دیگر با قدرت ادامه دهید .

    موافقم 7
    مخالفم 0
  6. فریدون

    ۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از دیگر علت های صدای رل،خرابی لاستیک سرکمک یاهمون توپی سرکمک ها هم می‌تونه باشه،هزینه چندانی هم نداره،در رنج خودروهای داخل گرونترینش احتمالا توپی تندر یاهمون ال نوده که جفتی یک ونیم به نسبت برندکمی بالا پایین،هزینه تعویض هریکی به نرخ اتحادیه شون صدوپنجاه تومنه با احتساب هزینه قطعه،تقریباهرکمک هفتصد هشصدتومن تموم میشه،ضمنا خرابی توپی سرکمک عوارض دیگری نظیر صدای جلوبندی وارد شدن ضربه مستقیم به کابین خراب شدن سریعتر کمک و…

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. سپنتاآریا

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقت بخیر
    ماشیتم سمندسورن مدل۸۷
    مدتی بودسطح روغن هیدرولیک تومخزن روغن کم میشدویکم روغن اضافه میکردم
    فرمون ماشینم هم نسبت به هم مدل ماشین خودم سفت تربود
    امروزمتوجه شدم فرمان ماشینم خیلی سفت شده وموقع چرخاندن فرمان صدامیده(صدای تقه نبود)
    مخزن هیدرولیک که چک کردم دیدم کلاخالی شده ویکم روغن ته مخزن مونده
    زیرماشین هم چک کردم روغن نریخته بود!
    ایرادازچی میتونه باشه؟چراسطح روغن اینقدرپایین رفته
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    موافقم 16
    مخالفم 3
  8. Saber

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ماشینم پراید ۱۳۲ وقتی در حرکت فرمون ماشینو به چپ میکشم از لاستیک جلو سمت شاگرد صدای صوت میاد ولی وقتی فرمونو میچرخونم و پشت بندش ترمز میگرم صدا قطع میشه علتش چیه با تشکر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. نادر

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    علت صدای جیر هنگام چرخش تا انتهای فرمون چیه دوستان؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. الله بخش حاتمی

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ماشین من پژو 405 وقتی فرمانش تا آخر می چرخانند صدا میده علت از چیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا