صنعت خودروی آلمان، مدیون چهار فردیناند از یک خانواده

شاید برایتان جالب باشد بدانید، در تاریخ صنعت آلمان، خانواده پورشه، یکی از اساسی ترین نقش ها را ایفا کرده است. طراحی و ساخت اولین نسخه های فولکس واگن، ایجاد و مدیریت شبکه فروش آن در اروپا، ساخت برترین خودروهای ورزشی در دنیا، مدیریت کمپانی آئودی در یک دوره طولانی، همه و همه بخش کوچکی از فعالیت هایی بوده است، که فردیناند های نسل پورشه، در طول قرن پیش مدیریت کرده اند. در این نگاره کوتاه، سعی خواهیم کرد، شما را با بخشی از این تاریخ تاثیرگذار، بیشتر آشنا کنیم.

ferdinan porsche, ferdinan peich, ferdinan alexander porsche
ferdinan porsche, ferdinan peich, ferdinan alexander porsche

فریناند نخست: فردیناند پورشه (1875 تا 1951)

فردیناند پورشه، در تاریخ سوم سپتامبر 1875، در ایالت لیبریا، واقع در اتریش به دنیا آمد. او فرزند سوم خانواده خود بود و از همان کودکی علاقه شگرفی به طراحی وساخت موتور های الکتریکی، لامپ ها و زنگ های مخصوص داشت. در آن زمان، اتریش ضمیمه آلمان شده بود و در شهر ها و ایالاتش، خطوط تولید گسترده ای در زمینه صنعتِ ساخت، فعالیت می کردند. زمانی که کارل بنز، روی ساخت اولین خودروی پیشرانه ای، کار می کرد، فردیناند تنها 11 سال داشت. در 18 سالگی،فردنیاند، به شرکت مکانیک “بلیگر”(bela egger) در وین پیوست و در نتیجه استعداد بالای خود، توانست در کمتر از چهار سال، سرپرستی بخش تست مرکزی، موتورهای الکتریکی را برعهده بگیرد. در اواخر قرن نوزدهم، وی به تیم طراحی کمپانی “لانر” (lohner)، ملحق شد و کار روی اولین خودروی تخصصی خود را آغاز نمود.

Lohner Porsche Elektromobi
Lohner Porsche Elektromobi

در سال 1900، وی در جریان نمایشگاه پاریس، از این خودرو که چهار چرخ داشت و با یک فرمان مرکزی کنترل می شد، رونمایی کرد. فردنیاند پورشه، بعد ها با کمپانی معروفی چون، اتو یونیون و دایملر همکاری های گسترده ای انجام داد که نتیجه شان، طراحی و ساخت خودروهای متعددی برای این کمپانی ها بود. در 22 ژوئن 1934، فردیناند، توسط انجمن خودروی آلمان و با دستور مستقیم آدولف هیتلر، به ساخت خودرویی سبک و ارزان قیمت با قابلیت تحمل هوای سرد و داشتن سرعتی معادل با 100 کیلومتر در ساعت موظف شد. وی توانست، در عرض چهار سال، نخستین خودرو از این سری را، که به فولکس واگن مشهور بود، طراحی کرده و در تاریخ 26 می 1938 معرفی نماید. یک سال بعد، با آغاز جنگ جهانی دوم، تمام بخش های صنعتی آلمان و اتریش، ماهییت نظامی به خود گرفتند و فردیناند نیز، در گوشه ای از اتریش، به ساخت موتورهای و ماشین آلات جنگی مشغول شد. اما در سال 1945، با شکست آلمان در جنگ جهانی، این کشور به دست متفقین افتاد و دکتر فردیناند پورشه به اسارت نیروهای فرانسوی در آمد. وی در طول عمر خویش، اقدامات بسیاری در زمینه کمک به رشد صنعت خودرو در اروپا، انجام داد. با اینکه، دو جنگ جهانی بزرگ، بخش عظیمی از زندگی وی را تحت تاثیر قرار داد، اما هیچگاه از علاقه اش به ساخت خودروهای ورزشی و کارآمد کم نشد و بیشتر دغدغه هایش ، در ساخت خودروهایی سبک با کارایی بالا خلاصه می شد.

فریناند دوم: فردیناند آنتوان ارنست پورشه (1909 تا 1998)

فردیناند آنتوان پورشه، ملقب به فری پورشه، در 19 سپتامبر 1909 در وینر نویشتات، شهری واقع در شمال وین، به دنیا آمد. این زمانی بود که، پدرش فردیناند پورشه، یکی از خودروهای ورزشی خود را، در دور آخر مسابقات semmering، به حرکت در آورده بود و در همانجا با تلگرام از تولد فرزندش خبر دار شد. فری پورشه در کودکی، بیشتر وقت خود را با پدرش، در کارخانه دایملر می گذراند و از همان اوایل زندگی، با ایده های بزرگی پا به نوجوانی گذاشت.

ferry porsche and his toy car
ferry porsche and his toy car

در سالیان بعد، فری پورشه، با آغاز فعالیتش در بخش فنی کمپانی اشتایر در وین، گام بلند خود را برای ورود به صنعت طراحی و ساخت خودرو، به محکمی برداشت، اما رسالت اصلی زندگی وی، با پایان جنگ جهانی و اسارتش به همراه پدر، شروع شد. با پایان جنگ جهانی و یورش متفقین به خاک آلمان و اتریش، فری به همراه پدرش، به اسارت فرانسوی ها در آمده و به اردوگاه دیژون، در شرق فرانسه منتقل شد. خانواده پورشه، در آن زمان، تنها از عهده پرداخت غرامت یکی از آنها بر آمدند و فری پورشه از اسارت آزاد شد. بعد از بازگشت فری، به اتریش، وی خیلی زود با یک سرمایه گذار ایتالیایی، برای ساخت یک خودروی فرمول یک، به توافق رسید و با درآمد حاصل از این قرارداد، توانست پدرش را نیز به اتریش بازگرداند. با بازگشت فردیناند بزرگ به خانه، فری تمام حواس خود را برای گسترش کمپانی پورشه متمرکز کرد. در همان سال ها، وی از طرف کمپانی فولکس واگن نیز، به عنوان طراح سری خودروهای VW قورباغه ای انتخاب شد و کارش را آغاز کرد. در همان زمان، خواهرش لوئیزا پیچ توانست امتیاز ایجاد شبکه فروش خودروهای فولکس واگن را در اروپا به دست آورد. و به این صورت، خانواده پورشه، اساسی ترین قدم را برای محبوبیت بیش از اندازه فولکس واگن در دنیا برداشتند.

ferdinand porsche and ferry porsche
ferdinand porsche and ferry porsche

فری پورشه، با مدیریت بی نقص خود بر میراث پدرش، کمپانی پورشه و رشد و ارتقای آن، در کنار پایه ریزی تجارت تحت شبکه و بازار لیزینگ، توانسته است، نام خود را در بین افراد تاثیر گذار تاریخ صنعت خودرو در اروپا به روشنی جای دهد. طراحی، ساخت و فروش خودروهای فولکس واگن در دوره ای طولانی در کنار ساخت نزدیک به 50 نسخه، خودروی مسابقه ای و ورزشی، بخش دیگری از فعالیت هایی بود، که توانست به محبوبیت فری پورشه در بین دوست داران خودرو بسیار کمک نماید.

فریناند سوم: فردیناند الکساندر پورشه (1935 تا 2012)

فردیناند الکساندر پورشه، فرزند فری پورشه و نوه فردیناند پورشه، با نام کوچک بوتزی، 11 دسامبر 1935 در شهر اشتوتگارت آلمان، به دنیا آمد. در تاریخ صنعت خودروی آلمان، نام وی با طراحی و ساخت نخستین مدل از پورشه 911 عجین شده است. فردیناند الکساندر، در میان صاحب نظران علم مکانیک، با لقب ” طراح هنرمند ” شناخته می شود و شاید ریشه ی آن را در شکوه ایده های وی برای خودروهای ورزشی و فرمول یک متصور شد.

Ferdinand Alexander Porsche
Ferdinand Alexander Porsche

فردیناند الکساندر پورشه، تحصیلات مقدماتی خود را در دبیرستان “والدرف” اشتوتگارت به پایان رساند و در همان سال عازم دانشگاه فنی شهر اولم شد تا در رشته ی طراحی صنعتی، به تحصیل ادامه دهد. اما یک سال بعد، وی از آزمون رسمی دانشگاه انصراف داد، تا روند آموزش های خود را در کارگاه خانواده اش “پورشه” تحت نظر بهترین طراح آن، ” اروین کومندا” ادامه دهد.

ferry porsche and his son, ferdinadn alexander porsche
ferry porsche and his son, ferdinand alexander porsche

فردیناند، به واسطه استعداد درخشان خود در زمینه طراحی خودرو، خیلی زود توانست به پیشرفت های بزرگی برسد. یکی از اقدامات وی که در تاریخ به روشنی ثبت شده است، طراحی اولین نسخه از سری پورشه 911 بود، که فردیناند آن را به عنوان میراث خانواده پورشه، معرفی نموده است.

فریناند چهارم: فردیناند پیچ (1937) – 76 سالگی

فردیناند کارل پیج، یکی دیگر از نجیب زادگان خانواده پورشه می باشد، که 17 آوریل 1937 در شهر وین اتریش به دنیا آمد. پدرش دکتر آنتوان پیچ بود، که لقب معروف ترین وکیل اتریش را داشت و مادرش لوئیزا، دختر فردیناند پورشه بود که نخستین سنگ بنای سیستم واردات خودرو در اروپا را پایه گذاری کرد و با راهکار های ناب خود، کمپانی های بزرگی چون فولکس واگن، آئودی، اشکودا، سیات و خود پورشه را برای رسیدن به شکوه امروزی شان  کمک فراوانی کرد.

فردیناند پیچ، در سال 1971 و بعد از بازنگری های سراسری بر بخش های مدیریتی کمپانی پورشه و ابلاغ قانون منع استفاده از اعضای خانواده پورشه در مدیریت آن، که توسط دایی خود، فری پورشه و مادرش لوئیزا تصویب گردید، به کمپانی آئودی منتقل شد. در آن زمان، وی بعد از طراحی و ساخت نسخه های آئودی 100 و آئودی کواترو، از سوی هیئت مدیره آئودی به عنوان مدیر عامل این کمپانی انتخاب گردید و با مدیریت بی نظیر خود، از آئودی یک رقیب بی همتا برای واحدهای لوکس مرسدس بنز و بی ام و ساخت.

ferdinand piech
ferdinand piech

سیاست های زیرکانه فردیناند پیچ در مدیریت آئودی، باعث شد در فاصله سالهای 1971 تا 1994، وی به عناوین بزرگ دیگری نیز در زمینه صنعت خودرو در اروپا دست پیدا کند. مدیریت کمپانی فولکس واگن، از سال 1993، نظارت بر شبکه های توزیع خودروهای لامبورگینی و بنتلی در اروپا، تاسیس واحد بوگاتی از کمپانی فولکس واگن در سال 1998 و خرید کمپانی هایی بزرگی چون، اشکودا، بنتلی، سیات، ام آی ان و پورشه، بخشی از اقدامات وی در صنعت خودروی اروپا بوده است.

ferdinand piech
ferdinand piech

برگرفته از کتاب ” تاریخ پورشه؛ داستان خلاق ترین کمپانی صنعتی”

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی لیواری

علی لیواری، ژورنالیست دنیای خودرو

29 دیدگاه

  1. سینا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان این کتاب تاریخ پورشه رو من از سایت http://carbooks.ir خریداری کردم. ظاهرا همین نویسنده قبل از چاپ، برای کمک به جمع آوری هزینه درمان یکی از دوستاش به فروش گذاشته. پیشنهاد می کنم شما هم بخرین. کتاب ارزشمندیه …

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      من سر به نشانه ی تعظیم فرود میارم
      بخاطر این مردان بزرگ

      پاسخ
    2. والا به خدا
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      ما که آخرش نفهمیدیم تلفظ درستش پورشه(porshe) یا پورش(porsh)؟!!؟!!؟ اگه کسی جواب درست رو میدونه بگه…

      پاسخ
      1. mehran911
        سوابق: (791 دیدگاه) ,

        در اکثر کشور ها و همچنین خود آلمان پورشه تلفظ میشه ودرستش پورشه هست اما در آمریکا پورش هم تلفظ میشه

        پاسخ
  2. فقط BMW
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    دمشون گرم!!!این همه سختی و بدبختی کشیدن ولی آخرش نتیجه اش رو گرفتن

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      ادولف هیتلر بزرگ
      واقعا ادم شناس بوده
      و
      نخبه هارو خوب تشخیص میداده
      صنعت خودرو
      صنعت هوا فضا
      درود بر هیتلر بزرگ

      پاسخ
      1. فقط BMW
        سوابق: (85 دیدگاه) ,

        واقغا درود اگر جنگ کرد اگر آدم های زیادی کشت خواست یک بار مردم طعم بدبختی و بکشن تا بعدش دنیا در رفاه زندگی کنه نه مثل الان که کل دنیا در حال جنگن و بدبختی دارن (نمونه اش همین رکود اقتصادی) ولی با ظلت زندگی میکنن

        پاسخ
  3. mehran911
    سوابق: (791 دیدگاه) ,

    من زندگی نامه پروفسور فردیناند پورشه وتاریخ پورشه رو کامل مطالعه کردم به همه ی دوستان پیشنهاد میکنم این کارو بکنن چون واقعا عالیه ومن درس های زیادی از اون گرفتم شاید اگر پورشه نبود حالا آلمان ماشین ساز نبود. من قبلا اشاره ی کوچکی به تاثیر فردیناند پورشه در صنعت اتومبیل کرده بودم ولی کسی اهمیت نداد! به هر حال اگر دوست داشتید کامنت منو تو این پست بخونید http://www.pedal.ir/%D9%81%D9%88%D9%84%DA%A9%D8%B3-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D9%86/65-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%81%D9%88%D9%84%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D8%AA%D9%84/

    پدال عزیز زودتر تایید کن راستی دوستان جای محسن خیلی خالیه

    پاسخ
  4. ahmad
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    پدال جان لطفا یه مطلب در مورد بنیانگذاران خودرو سازی در ایران و دلیل این همه پسرفت ایران در خودرو سازیرو بذار

    پاسخ
  5. ahmad
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    خانواده پورشه که اتریشی بودن پس چرا همه افتخارشون موند واسه آلمان

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      بخاطر اینکه اگه آلمان نبود الان پورشه هم نبود در ضمن پورشه آلمانی بود اصلا کل اتریش ماله آلمان بود الانم کل اتریشی ها زبونشون آلمانیه نژادشون آلمانیه

      پاسخ
    2. لامبو ایتالیائی آلمانی
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      یه کشورن همسایه وزبان مشترک!

      پاسخ
  6. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    خود خانواده پورشه یه پا تاریخ هسن برا خودشون چه بالا پایینی داشته این پورشه جنگ و اسارت و…حالا این خاک بر سرای مثلا خودرو ساز با یه بالا پایین شدن دلار اولین کاری که میکنن میان قیمت گاری هاشونو بیشتر میکنن کیفیت نداشتشم از صفر میبرن رو منفی 10
    درود بر خاندان با شرف و بزرگ پرشه

    پاسخ
  7. مهدی
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    دورود
    من هم مثل دوستان به خانواده پورشه که به انسانها خدمات فراوان و بی شائبه ارائه کردند دورود میفرستم
    به راستی که نسل بشر به این خانواده افتخار خواهد کرد
    امیدوارم فردیناند در آرامش باشد
    سپاسگذارم
    مهدی
    فرزند کــــــــــوروش

    پاسخ
  8. فقط BMW
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    فردیناند هر چی ثروت به جیب زد هر چی افتخار کسب کرد لیاقتش رو داشت بیشتر از اینا هم حقش بوده.درود به همچین آدمهایی ای کاش ما هم بتونیم بعد از مرگمون زره ای اسم خوب از خودمون بجا بزاریم

    پاسخ
  9. made in usa
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    المان پیش امریکا غیر از خودرو ، مالی نیست
    اپل مایکروسافت گوگل اینتل و…المان خوابشم نمیبینه .

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      عزیزم بنیان گذارانه این شرکتها همشون یا آلمانی هبارن یا آلمانی ریاست همشونم با آلمانی تبارهاست در ضمن نمیخوای بگی که شرکت زیمنس این غول بزرگ الکترونیک و plc , وبزرگترین شرکتهایه برق دنیا و بزرگترین شرکتهایه ساخت هواپیما و پروتز و… ماله آلمان نیست که

      پاسخ
  10. محسن
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    made in usa چقدر اطلاعاتت کمه برو میزان صادرات المان و امریکا را با هم مقایسه کن رقابت تنگاتنگی مابینشون هست در بعضی از سالها حتی المان پیشی گرفته.
    بخوادم از امریکا پیشی بگیره براش کاری نداره منتها قوانین تجارت این اجازه را بهش نمیده.
    بیشتره پیشترفتای دنیا ماله المانیهاست.

    پاسخ
  11. محمد
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    كل دنيا مديون پورشه هستش ، اوج مهندسي و تكنولو‍ژي خودرو دنياست.

    جناب ——والا به خدا—— در جواب سئوالت بايد بگم آلمانيها ميگن پورشه
    و انگليسيسها يا آمريكايي ها ميگن Porsch پورش و e آخر رو تلظ نميكنن

    پاسخ
  12. Yashar
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    ایکاش تو عکس آخر اسامی و نسبتاشون با پورشه بزرگ رو قرار میدادید!

    پاسخ
  13. رضا احمدى
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    خدا رحمتشون کنه.خودرو سازى آلمان مديون ايناس.جاى همچين آدمايى تو خودرو سازى ايران واقعا خاليه.

    پاسخ
  14. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    اول از همه باید تشکر کنم از نویسنده ی عزیز . خیلی خیلی عالی بود .

    دوم : مهم تر از خدمتی که به صنعت المان و فروش در اروپا ، تلاش و

    پشتکارشون بوده .

    پاسخ
  15. سرهنگ
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    اگر جنگ بزرگانی مثل چمران رو از ما نمیگرفت…
    حیف الان که گرفته

    پاسخ
  16. داریوش
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    مرسی فری پورشه.
    این ماشین روح داره والا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.