داستان خودرو در ایران، قیمت، تولید، واردات

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم خواست تا با صبوری بیشتر، قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی را تحمل کنند تا این صنعت بتواند بر مشکلات فائق آید. در حالی که سیاست کلان دولت در بخش خودرو، تاکنون به صورت شفاف اعلام نشده بود، وزیر جدید صنعت هم خیال مصرف کنندگان را راحت کرد و از خودروسازی داخلی با سیاست‌های حمایتی دفاع کرد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت

وی که در برنامه پایش حضور یافته بود نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آن‌ها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گران‌تر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایین‌تر آن‌ها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد.
ظاهراً حمایت ده‌ها ساله مردم از خودروسازی و صبوری آن‌ها برای تحمل و خرید خودروهای از رده خارج، پر مصرف، نا امن، بی کیفیت، بدون امکانات، قدیمی، پر استهلاک، گران قیمت، آلوده کننده، نا راحت، طراحی از مد افتاده و با خدمات پس از فروش ضعیف هنوز کافی نبوده است. جناب وزیر باید بین حمایت مردم از کار و سرمایه ایرانی و تقویت تولید ملی و حمایت از سودجویی و سوء مدیریت تمایز قائل گردد. حمایت از خودروسازی باید در قسمت مدیریت، دانش فنی و بازاریابی جهانی باشد و در ضمن باید معلوم شود که بازخورد و نتیجه این همه کمک، حمایت و توجه ویژه به این صنعت در طول این همه سال چه بوده است.

بدون شرح!
بدون شرح!

کاهش تولید و افزایش قیمت
وزیر صنعت همچنین کاهش تولید را دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو دانسته و اعلام امیدواری کرد با تأمین ارز مورد نیاز خودروسازان، امسال 900 هزار دستگاه خودرو تولید شود. این در حالی ست که در شش ماه نخست سال تنها 290 هزار دستگاه خودرو تولید شده که 44 درصد کاهش را نسبت به سال 90 نشان می‌دهد. همچنین قرار است سال آینده 1.5 تا 1.8 میلیون دستگاه خودرو تولید گردد. اما سؤالی که مطرح است اینکه آیا با افزایش تولید، قیمتها به ارقام سابق بر می‌گردند؟ مسلم است که جواب چیست. در این صورت امکان فروش این تعداد خودرو با قیمتهای چند برابر به مردم وجود دارد؟ در حالی که بیش از یک میلیون مشتری برای خودروهای زیر ده میلیون تومان پیش بینی می‌شود، آیا چنین خودرویی نیز تولید می‌گردد؟

saipa-corp
آزادسازی واردات
واردات خودروهای بالای 2.5 لیتر هم با قرار گرفتن آن‌ها در اولویت دهم آزاد شد. با این حال تعرفه واردات این خودروها دو برابر می‌شود. خودروهای کم حجم‌تر است که در اولویت 9 قرار دارند اکنون 45 درصد تعرفه واردات پرداخت می‌کنند. در حالی که تعرفه واردات خودروهای بالای 2.5 لیتر پیش از ممنوعیت 70 درصد بود و به گفته وزیر صنعت این رقم به 140 درصد افزایش خواهد یافت!

2013-jaguar-xkr-s-convertible-porsche-911-carrera-s-cabriolet-bmw-m6-convertible-and-mercedes-benz-sl63-amg
این در حالی ست که برای واردات هر خودرو با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر نیاز به اسقاط یک خودروی فرسوده و مصرف بین 6 تا 10 لیتر به اسقاط 4 خودروی فرسوده و با مصرف سوخت بیش از 10 لیتر به اسقاط 6 دستگاه خودروی فرسوده نیاز است. بدین ترتیب می‌توان پیش بینی کرد که خودروهای با پیشرانه پر حجم و پر مصرف، افزایش قیمتی تصاعدی پیدا کنند.

70 دیدگاه

  1. حمید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خوب راست گفته وزیر که از پراید و سمند سواری هیجان زده میشه
    تا حالا شهربازی سوار ترن هوایی شدید؟
    اینم همون حس رو بهتون میده

    پاسخ
  2. davood
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا كشورايران ازلحاظ مديريت ازكشورافغانستان هم عقب تره افغانيها پرايدوسمندروبرگشت زدن وسوار خودروهاي تويوتا ميشن اونوقت مابه فكرچي هستيم
    جالب تراينكه هواپيماي جاسوسي امريكا با اون تكنولوژي فوق العاده رو ميتونن مهندسي معكوس كنن وتوليدانبوه كنن ولي نميتونن خودروها ي روزدنيا رومهندسي معكوس كنن وبسازن
    نتيجه اينكه نميخوان بذارن ملت ايران سواربهترين ماشينهاي دنيا بشن وازهمه مهمتربه جان مردم اهميت نميدن
    ازقديم گفتن اگه ميخواي برملتي هميشه حكومت كني بايدگشنه نگه داريشون هروقت سيرباشن انقلاب ميكنن

    پاسخ
  3. amir.t.
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    اون 4 تا خوشگل رو ببین …/حرف زدن در این مورد بی فایدست …

    پاسخ
  4. معین
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    ما اگه نخواییم از صنعت خودرو سازیتون حمایت کنیم کیو باید ببینیم؟!!
    تو این چند ده سال که مردم تحملشون کردن چه پیشرفتی کردن؟غیر اینکه اشغالهای بیست سال پیش بقیه جاها رو میان به قیمت ماشینهای روز دنیا میدن به مردم گناه این مردم چیه اخه در این کارخونه هاتونو گل بگیرین وارداتو ازاد کنین همین الانم یه پرایدو نمیتونن خودشون بسازن میگن تحریمیم بعد میگن خودروی ملی!!! اگرم مشکلتون بیکاری کارمنداشونه بیایین همون ماشینای کیا هیوندا و….بقیه خودرو سازهای دنیا رو مونتاز کنین مطمعنا اونا استقبال هم میکنن!

    پاسخ
  5. خالده
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ما ماشين رانا توليد ملي رو خريديم دراش قفل نميشن سه ماهه خوابيده خونه. هيچكي هم جوابي نداره بده!اونوقوت رئيس يه شركت ژاپني وقتي يه دكمه يكي ازماشيناش خراب بود هرچند هزارتا ماشينشو برگشت ميزنه واينم كافيش نبود اومد جلوچش مردم توتلويزيون تازانو خم شد كه اقا ببخشيد يه دكمه يكي ازماشينامون خراب بود…ااخه ما چيمون به مسلمونا ميخوره…….

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ادم از اونجایی زورش میگیره که باوجود این همه طراح صنعتی خوب تو این کشور باز داریم پراید تولید میکنیم .من خودم چند نفرو میشناسم که طراحی خودرو میکنن .خدایش خیلی کارشون خوبه .جدا از همه اینها دلیل تولید نشدن ماشینهای خوب که استاندارد جهانی رو داشته باشه رو ما نمیدونیم.علمشو نداریم یا خودمون نمیخواییم. از اونور میان میگن خودرو ملی بعد که میاد تو بازار میبینی اینچ به اینچش دزدیه از موتور گرفته تا بدنه وطراحی و……

    پاسخ
  7. علي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    حتي كوبا هم واردات خودرو رو آزاد كرده اما انگار نسل ما قراره با اين ماشينا بسوزه

    پاسخ
  8. reza!m
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من همیشه میگم یه آهنگر هم سال به سال در و پنجره بهتر میسازه
    بخدا اگه تولید این ماشینا دست یه کارگاه مکانیکی هم بود تا حالا کلی پیشترفت داشت
    حالا اینا میگن کارخونه ماشین سازی

    پاسخ
  9. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اقا من یه بیوک مدل 1986 دارم 5700 سی سی حجم موتر داره هیدرولیک فرمونی داره که خودروی ملی ما نداره ماشین برا 30 سال پیشه دنده اتومات چهار شیشه برقی اون وقت پراید صفر بالابر شیشه عقب سفارشی محصوب میشه راستی ماشین من 4 برابر پراید وزن داره اون وقت دوبرابر پراید بنزین میسوزونه دو دو تا چهار تا یعنی اگر پراید هم وزن ماشین من بود دو برابر ماشین من بنزین میسوزوند این اخه چه معادله ایه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.