ایستگاه خبر

قانون‌گذاری واردات خودرو، یکی به نعل و یکی به میخ

وزارت صنعت، معدن و تجارت، همان‌گونه که از نامش پیداست باید حوزه‌های گوناگونی را مدیریت و ساماندهی نماید. با این وجود، تناقضاتی نیز در مأموریت‌های این وزارتخانه دیده می‌شود که با عملکرد آن‌ها، بر پیچیدگی اوضاع می‌افزاید. از سویی نقش صنعت باعث می‌گردد که انتظارات حمایتی بیشتری از تولید داخل و اشتغال‌زایی شکل بگیرد و از سویی نقش تجارت باعث می‌گردد که نیاز مصرف‌کنندگان از طیف‌های گوناگون اهمیتی مضاعف یابد.

2015 Hyundai Santa Fe
۲۰۱۵ Hyundai Santa Fe
عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان داده که نوعی سردرگمی در مواجهه با این مسئولیت‌های دوگانه دارد. از سویی این وزارتخانه به‌صورت تمام قد برای حمایت از تولید داخل ایستاده، قیمت‌های بالای داخلی را مورد حمایت قرار می‌دهد و اجازه تولید محصولات بی‌کیفیت را صادر نموده است و از سویی برای واردات خودروها، قوانین عجیب و غریب تدوین می‌کند. یک بار شورای رقابت را به واسطه تعیین قیمت دستوری برای خودروها، نکوهش می‌کند و سپس خود برای تعیین قیمت خودروهای وارداتی، دستور صادر می‌کند. واردات خودروها را جز توسط چند خانواده نورچشمی ممنوع می‌کند و بعد برای این واردات، شروطی تعیین می‌کند که سود واردکنندگان مذبور را به خطر می‌اندازد.

2014 Kia Optima Hybrid
۲۰۱۴ Kia Optima Hybrid
در هر صورت آنچه هم‌اکنون اتفاق افتاده تعیین قیمت برای خودروهایی است که واردات آن در سال جاری رشد بی‌سابقه‌ای یافته است. در این زمینه وزارت صنعت و معدن و تجارت در قدم اول با همفکری برخی از واردکنندگان، ورود خودرو به کشور را محدود به ۳۶ نمایندگی کرد و در قدم دوم فرمول قیمت‌گذاری خودروهای یادشده را به نمایندگی‌ها ابلاغ کرد. برخی واردکنندگان که در ابتدا مصوبه اخیر وزارت مبنی بر واردات انحصاری توسط نمایندگی‌ها را به صلاح بازار و مصرف‌کنندگان خودروهای یاد شده می دانستند، با ابلاغ فرمول قیمت‌گذاری تبدیل به معترض عملکرد وزارت صنعت شده‌اند. واردکنندگان، فرمول تعیین شده از سوی سازمان حمایت را غیرعملی و منجر به کاهش واردات خودرو می‌دانند، هرچند که برخی دست‌اندرکاران خودروهای وارداتی هدف دولت از تعیین فرمول قیمت‌گذاری را نیز در همین راستا می‌خوانند، اما فرمول قیمت‌گذاری دستوری خودروهای وارداتی از سوی وزارت صنعت، آنچه را که در ابتدا مورد هدف قرار داده سود شرکت‌های واردکننده است؛ به‌طوری‌که همین نکته منجر به اعتراض‌های زیادی از جانب آن‌ها شده است.

Lexus CT 200h
Lexus CT 200h
طبق مصوبه وزارت صنعت و معدن و تجارت ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به شرح زیر است:

  • ارزش CIFخودرو
  • حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی
  • مابه‌التفاوت مالیات بر ارزش افزوده دریافتی و پرداختی
  • عوارض هلال‌احمر
  • عوارض مندرج در بودجه سنواتی
  • هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و عوارض بندری
  • هزینه ثبت سفارش
  • هزینه بازرسی فنی
  • هزینه استاندارد
  • عوارض وزارت راه و شهرسازی در صورت حمل با ناوگان خارجی
  • کلیه مالیات‌ها و عوارض شماره‌گذاری
  • هزینه بیمه شخص ثالث
  • هزینه اسقاط خودروهای فرسوده
  • هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تأخیر تأدیه دیون.

همچنین بر اساس مصوبه وزارت صنعت و معدن و تجارت قیمت نهایی فروش نقدی به خریداران (بدون احتساب مبلغ ارزش افزوده دریافتی از خریدار) عبارت است از مبلغ قیمت تمام شده مزبور به علاوه ۷ درصد مبلغ قیمت تمام شده که شامل سایر هزینه‌ها و سود نمایندگی و واردکننده و سه درصد ارزش CIF خودرو بابت گارانتی، خدمات پس از فروش و ارائه خدمات پس از فروش می‌شود، همچنین در صورت پیش‌فروش و یا فروش اقساطی مابه‌التفاوت برابر دستورالعمل مصوب عمل خواهد شد.
دستورالعمل مذکور هرچند از روز گذشته با ابلاغیه وزارت صنعت و معدن و تجارت به ۳۶ واردکننده رسمی، قابلیت اجرایی پیدا کرد، اما ظاهراً واردکنندگان خودرو زیر بار اجرای این دستورالعمل نمی‌روند. در همین زمینه دیروز واردکنندگان رسمی خودرو به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رفتند تا با دولتی‌ها بر سر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی پای میز مذاکره بنشینند. هر چند برخی از منابع آگاه تغییر فرمول یاد شده را ناممکن خواندند، اما به گفته یک واردکننده در صورت عدم تجدیدنظر در فرمول قیمت‌گذاری، واردکنندگان نیز واردات را کاهش خواهند داد؛ چراکه اقدام به واردات خودرو با فرمول یاد شده دیگر صرفه اقتصادی برای آن‌ها نخواهد داشت.

2015 BMW 6-series coupe
۲۰۱۵ BMW 6-series coupe
فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه با اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، سود شرکت‌ها کاهش خواهد یافت، عنوان کرد که قصد داریم در جلسه‌ای با مسئولان سازمان حمایت به شفاف‌سازی این موضوع پردازیم. وی افزود:

پیش از این شرکت‌های واردکننده خودرو برای فروش سود ۱۵ درصدی و برای توسعه شبکه خدمات پس از فروش ۳ درصد سود در نظر می‌گرفتند، البته شرکت‌ها باید از مجموع این سود ۱۸ درصدی برخی دیگر از هزینه‌های خود را پرداخت می‌کردند که در نهایت سود ویژه آن‌ها با کسر هزینه‌ها ۳ درصد می‌شد. در این شرایط شرکت‌های واردکننده باید سایر هزینه‌های خود را از همین سود ۷ درصدی تعیین کنند که این امر برای آن‌ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

احتشام‌زاده با اعلام اینکه هم‌اکنون شرکت‌های واردکننده در حال محاسبه قیمت محصولات خود براساس فرمول جدید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند، تصریح کرده تعدادی از شرکت‌های واردکننده خودرو معتقدند در شرایط فعلی قیمت برخی خودروهای وارداتی با فرمول جدید کاهش و برخی هم افزایش خواهد داشت، اما رئیس انجمن واردکنندگان این نکته را نیز تأکید می‌کند که با اعمال ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد، اما امیدواریم با ضابطه‌مند شدن بازار و رونق فروش کاهش سود شرکت‌ها با فروش بیشتر محصولات جبران شود.

Mercedes-Benz C-Class
Mercedes-Benz C-Class
در این بین برخی دیگر از واردکنندگان نیز به ابهامات موجود در دستورالعمل قیمت‌گذاری وارداتی‌ها اشاره می‌کنند. فربد زاوه، کارشناس خودرو در پاسخ به این سؤال که دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی با چه ابهاماتی مواجه است عنوان می‌کند که در این دستورالعمل ارزش CIF خودرو مشخص نشده است، هر چند که اگر ارزش خودرو را مبنا بدانیم قیمت‌ها به‌طور محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد. وی عنوان می‌کند که در دستورالعمل مذکور مشخص نیست که CIF ثبت شده در گمرک ملاک است یا توسط خریدار. زاوه همچنین تأکید می‌کند که در فرمول وزارت صنعت بسیاری از هزینه‌های واردکنندگان همچون هزینه سربار و یا تبلیغات دیده نشده؛ بنابراین سود ۷ درصدی نیز خیلی نمی‌تواند برای واردکننده محقق شود. این کارشناس حوزه خودرو همانند رئیس انجمن واردکنندگان معتقد است با توجه به شرایط فعلی واردکنندگان خودرو به لحاظ تفاوت‌های منابع و سیاست‌های مالی و عملیاتی، این بخشنامه باعث سود کلان برخی و متضرر شدن عده‌ای دیگر خواهد شد و این قانون عادلانه نیست. به گفته زاوه این ضوابط بسیار قانون سخت‌گیرانه ایست. بخشی از هزینه‌هایی را که در این بخشنامه مورد توجه قرار نگرفته است، هزینه‌های واقعی است و از طرفی حاشیه سودی که در این ضوابط برای واردکننده دیده‌اند بسیار پایین‌تر از درصد سود بانکی است و رونق تجاری را کاهش خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. شهاب

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    من میخوام یه اپتیما 2014 بخرم . نمی دونم الان بخرم یا بعد عید .
    بالاخره گرون میشه یا ارزون ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۳ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (102 ديدگاه)

      بخر شک نکن، در مملکت ما هیچ چیزی ارزان نمیشود، الان اپتیما قیمتش کف کفه، مگر اینکه در نمایشگاه ژنو نسل جدیدش رونمایی بشه و تا 6 ماه دیگه به بازار بیاد و بخوای صبر کنی تا نسل جدیدش رو بخری. وگرنه اگه همین نسل رو میخوای بخری وقت خریده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شهاب

        ۳ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (22 ديدگاه)

        نسل جدیدش بیاد ، 2014 ـش که الان 147 تومنه چقدر می خوره تو سرش ؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. محمود

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (251 ديدگاه)

    یک دفه بگین واردات ممنوع خیال همه رو راحت کنین. این چه مسخره بازیه؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. جهانگیر

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    بگید میخواییم گرونش کنیم خیال مردم رو راحت کنین
    آخر سر هم قیمت ها بالا میره و سر مردم بی کلاه میمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ناصرساتیا

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    35درصد سود شرکتهای وارد کننده بوده حالا بشه 7درصد معلومه نمیصرفه وارد کرد اگه راست میگن که نمیگن قیمت داخلیها را بیارن پایین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۳ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (102 ديدگاه)

      3% + 7% سود خالص نصیبشون میشه، تمام هزینه ها رو هم که خریدار میده، با پول خریداران هم خودروها رو وارد میکنن و باز هم کمشونه!!!! واقعا که!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. علیرضا

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    من بعنوان خریدار به همین ارقام نیز اعتراض دارم.
    نکات مهمی که در این نوع قیمت گذاری لحاظ نشده است و به ضرر خریداران است.
    1- خودروی صفر وارداتی توسط شرکت سازنده گارانتی دارد و نمایندگان رسمی این شرکتها در تمام دنیا موظف به انجام امور گارانتی و خدمات بدون دریافت وجه اضافه می باشند و نباید مبلغی بابت گارانتی و خدمات از خریدار اخذ شود که در این قانون اخذ میشود.
    2- هزینه های سربار مثل تبلیغات و … نباید از خریدار اخذ شود بلکه شرکت تولید کننده و یا نمایندگی در جهت فروش تولیدات خود باید از سود خود این هزینه ها را پرداخت کند.
    3- قیمت واقعی خودروها آن قیمتی نیست که به گمرک اعلام میگردد بلکه به دلیل خرید عمده تخفیفات هنگفتی به نمایندگی داده میشود که این مبلغ به عنوان سود نهفته واردکنندگان باید موردنظر قرار گیرد.
    4- و موارد دیگر…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. روزبه

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دمت گرم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. [مک میسل.فقط المان.فقط فولکس]

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    ای بابا…
    جیب های این […] خیلی پاره هست!!!
    فقط میلمبوننو میپاشونن.
    بابا بخدا این داخلی ها اگر ماشیناشونو درست کنن مگه ما مغز خر خوردیم بریم خارجی بخریم؟
    تولید ایرانو حمایت میکنیم!
    اخه بدبختی داخلی هامونم که ماشیناشون درس حسابی نیست
    اون از پراید که حرفی واسه گفتن نذاشته
    اون از 405 ها که یه روز در میون اتیش میگیرن
    و…
    […]

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. amir

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    شرکت وارد کننده هیوندا و کیا در پارسال 1000 میلیارد سود کرد بعد شما میگین 7 در صد خخخ این شرکت ها نمایندگی نیستند که وارد کننده اند به سایت تولید کننده سری بزنید ببینید اسم ایران هست یا نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Alpha

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    اخه عوارض هلال احمر به ما چه؟
    مگه ماشینای خارجی بازرسی استاندارد هم میخواد؟
    یعنی ماشینای تولید داخل رو بازرسی استاندارد هم میکنند؟
    خدارو شکر این مسئولان کشورمون جز ددزدیدن هیچ کاری بلد نیستن
    نمیدونم این نماینده های …..فلان فلان چه …میخورن تو این مجلس
    فقط حقوقشون زیاده مغزشون قده بادومه
    البته به جز مطهری و امثالهم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کافر مقدس

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    عکس دوم کیا اپتیماست یا خوده Ford Fusion ?

    پ ن: ما واردات نمیخواهیم همین که در صنعت قالپاق و لنت ترمز خودکفا هستیم آینده خود رو خودروسازی کشور را خواهیم ساخت

    چیزی هم ب اسم نمایندگی در ایران وجود ندارد. اینا یه سری Order و خرده فروش هستن که از مبدا امارات با درهم ماشین مییارن اینجا با دلار میفروشن ب مردم . این نمایندگی رو از دهن مردم بندازید هرکی ندونه فک میکنه تعویض درجا قطعه رایگان دارن که بهش میگن نمایندگی !!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. میثم

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    راه مقابله با دزدای سر گردنه داخلی و وارد کننده های کلاه بردار… این که برا یک بارم ک شده دلمون ب حال خودمون بسوزه و کلا خرید ماشین تحریم کنیم تا ریشه همشون خشکیده شه
    حالا چ پولدار چ متوسط و پایین چون همون پولدارشم اگه بدونه چ کلاه گشادی سرش رفته عمرا به هر قیمتی ک شده بره ماشین خارجی سوار شه
    هیوندا و کیا و تویوتا شدن ماشین پولدارا
    کلا جنگلیست و بس !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. غریبه

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا این خبر ها مو به تن آدم راست میکنه. همی چیز رو تو قانون در نظر گرفتن از سود بهتر برای کارخانه تولید کننده خارجی تا دلال و تولید کننده بی کیفیت داخلی! همه هزینه هه رو هم مصرف کننده باید پرداخت کنه! تولید گننده خارجی خوشحاله بی رقابت بی درد سر و بی گارانتی و بی تبلیغ ماشینشو نقد میفروشه، وارد کننده انحصاری بی رقیب ماشینو میفروشه، تازه هزینه گسترش فروش رو هم از مشتری میگیره! دولت هم که عوارض رو میگیره، تولید کننده داخلی هم که خیالش راحت شده که نه خوردرو ارزون شده نه زیاد، همچنان محصولات بی کیفیتشو تولید میکنه و چند برابر قیمت هم نوع با کیفیت خارجیش میفروشه به مشتری نیازمند به خودرو، پس همه راضی هستند. خدارو شکر میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. غریبه

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به این فکر میکردم اگر واردات خودرو آزاد بود چی میشد؟
    1_ خودرو با کیفیت و ایمن و آرزون در اختیار همه بود. یعنی مصرف بنزین کم میشد. آلودگی شهرهای بزرگ کم میشد، هزینه حمل و مقل کم میشد، آمار مرگ و میر جاده ای و آلودگی به شدت کم میشد، هزینه زندگی کمتر و رفاه بیشتر میشد
    2-چون همه خودرو ها گارانتی معتبر داشتن هزینه تعمیرات و نگهداری و سرگردانی خرید قطعات و تعمیرات پایین میومد.
    3_ اکثر تعمیرگاهای کوچیک جذب نیاز انبوه به نیروی انسانی تعمیرگاههای شرکتهای خارجی مشدن و باعث رشد تخصص نیروی انسانی ماهر میشد.
    4_ تمام تولید کننده های داخلی تولیدشون رو متوقف میکردن چون دیگه صرفه اقتصادی نداره و حالا میشستن دور هم که چه کار کنیم؟ از اونجایی که نیروی انسانی ار زونه، با بهترین شرکت های تولید کننده خپدرو قرار داد میبستن که خودرو توایران تولید بشه با کیفیت جهانی و صادر و مصرف داخلی بشه. و همین امر باعث ورود آخرین تکنولوژی تولید به کشور بشه.
    6_زیر مجموعه های خودرو ساز که مشغول تولید بی کیفیت هستند جذب خودرو سازهای با کیفیت شده و یکی از مهمترین زیر ساخت کشور دچار تحول میشد و همچنین سود آوری داخلی و جهانی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. جواد

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    واقعا مسخرست
    سال گذشته شهریور ماه یک دستگاه کیا اپتیما وارداتی مجهز به ترمز برقی با قیمت ۱۳۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان خریدم
    نمونه شرکتی این مدل بدون ترمز برقی ۱۰میلیون تومان گران تر فروخته میشد
    سوال من اینه با این خدمات ضعیف… ایا منطقی به نظر می آد؟
    اول آذر ماه یک دستگاه رنو اسکالا از نگین خودرو با برنامه فروش قطعی خریدم ، وحالا تو چشام پرو پرو نگاه کردن میگن ماشین نداریم
    حاضر به جایگزین که نبودند به کنار، حتی پول پیش پرداخت رو هم میگفتند تا اردیبهشت عودت نمیدیم.
    مشکلات خودرو. چه واردات چه صنعت تولید، از ریشه مشکل داره.
    اگه یک لکسس سی تی ۲۰۰ هایبرید از سایت شرکت در آمریکا بخرید در بهترین آپشن و سقف پانورما قیمتی معادل ۱۱۵ میلیون تومان به پول ایران پرداخت میکنید. و این مطلب زمانی جالبتر میشه که ***حق انتخاب آپشن به عهده خریدار می باشد***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان(احسان سابق)

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    من هزینه هلال احمر رو دیگه کجای دلم بذارم.یک خودرو که وارد میشه از قصاب و ابدارچی فلان سازمان گرفته تا بالاترین مسولین کشوری از اون سود بدست میارن.بعد وقتی کسی میگه کشور دچار فساد شدیده بدشون میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسین

    ۵ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    به قول معروف دیگی که واسه ما نجوشه میخوایم سر سگ توش بجوشه
    آخه وقتی من و امثال من کارمند که یه پراید و سمند و پژو زپرتی را هم به زور وام و قسط هزار بدبختی میخریم چه اهمیتی داره که وارد کننده و مصرف کننده این خودروهایی که فقط دیدن عکسش نصیب ما میشه کیه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جواد

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      دوست عزیز به قول سهراب: چشم هارا باید شست، جور دگر باید دید
      همه ما ، هر کدوم به یک شکل قربانی این بی قانونی هستیم
      یک دستگاه ۲۰۶ تیپ ۵ در ایران با یک دستگاه هیوندای ای۲۰ دنده دستی در کشور های مثل عمارات، هند، آمریکا هم قیمته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. Archi khan

    ۵ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2164 ديدگاه)

    ولله ِ نمیدونم چی بگم !
    بزارین هیچی نگیم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Hasan

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شک نکن همین الان بخر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مانی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوستان اگه کسی میتونه راهنمایی کنه شرکت آرمان خودرو که شده تهران خودرو زمردغرب/بعد سه ماه نه پول پس میده نه ماشین/چکارکنم.؟۰۹۱۳۵۹۷۰۵۶۸ تورو خدا اگه میتونید کمکم کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. وحید کریمی

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    قیمت واقعی مازراتی گیبلی 250 میلیونه ولی ……………

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا