آیا تویوتا اف‌جی کروزر خودرویی کم هزینه است؟

از معدود اس یو وی‌هایی که در اقصی نقاط دنیا بسیار خوش درخشید، تویوتا اف جی کروز است. طراحی آن که از سبکی کلاسیک سود می‌برد هم رضایت خاطر جوانان، ماجراجویان و بیابان‌نوردان و… را فراهم آورده و هم به مذاق آنانی خوش آمده که از رویه نسبتاً مشابه و تکراری دیگر رقبایش، سخت خسته و دل‌زده‌اند. نکته مهم دیگری هم که این خودرو را بین هواداران و دوستدارانشان به‌غایت دلپسند نموده خواص آفرودی آن است. برخلاف بیشتر همتایان این خودرو که تنها نام یک شاسی‌بلند را یدک می‌کشند و نه رسمش را، اف جی کروز از شاسی و زیرساخت بسیار مستحکمی برخوردار است و فنربندی نرم آن به‌راستی مسیرها را می‌کوبد و هموار می‌کند.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

این خودرو در مدت‌زمان نه‌چندان درازی یعنی حدود هشت سال در مدار تولید بود ولی بی‌شک زمان حضورش در خیابان‌ها و جاده‌ها بیش از این‌ها خواهد بود. اف جی کروز خودرویی سخت متفاوت و سنت‌شکن است و برای آنانی ست که تفاوت‌ها را دوست داشته و به آن می‌بالند.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

تویوتا اف جی کروز، برای نخستین بار، به صورت نسخه‌ای کانسپت در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی در معرض دید عموم نهاده شد. پس از بازخوردهای مثبتی که از ناحیه بازدیدکنندگان نسبت به آن صورت پذیرفت، تویوتا تصمیم به تولیدش گرفت. و در نهایت نیز در سال 2005 میلادی نسخه تولیدی و نهایی این خودرو را در همان نمایشگاه (آمریکای شمالی) رونمایی کرد. طراحی این خودرو توسط شخصی به نام JIN WON KIM انجام شد و قطعاتی از بدنه و پلت فرم آن نیز با تویوتا 4RUNNER مشترک است. خودروی مذکور علاوه بر ژاپن، در کشور چین و توسط شرکت GAC نیز عرضه شد. و در نهایت اینکه، آخرین نسخه تولیدی آن در سال 2014 میلادی و به نام ULTIMATE EDITION راهی بازارهای جهانی شد.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

چندی پیش مطلب کوتاهی در باب نگهداری این خودرو درسایت «DRIVEARABIA» امارات انتشار یافت که در اینجا خلاصه‌ای از آن را تقدیمتان می‌کنم.


یکی از دلایلی که آحاد مردم در امارات متحده عربی خودروهای ساخت تویوتا را جهت خرید ترجیح می‌دهند، جدا از بهایشان در هنگام فروش مجدد، هزینه‌های نگهداری پایین آن است. ازآنجایی‌که ما قصد داشتیم که این تئوری را در عرصه عمل در معرض آزمون قرار دهیم لذا هنگامی‌که کارکرد خودروی‌مان به 10,000 کیلومتر رسید آن را جهت سرویس به مرکز مربوطه روانه کردیم.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

در راستای نیل به این هدف، پیشاپیش وقتی را در مرکز سرویس البادیه (AL BADIA) رزرو نمودیم. انتخاب این محل بدان دلیل صورت پذیرفت که تعمیرگاه فوق، مرکزی فوق مدرن بوده و نزدیک‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین نقطه به محل اقامت ماست. این مرکز آن‌چنان پیشرفته است که حتی مراکز سرویس و نگهداری خودروهای لوکس هم در قیاس با آن فقیرانه به نظر می‌رسند.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

در هر حال، سرویس موردنظرمان در بعدازظهر همان روز انجام گرفت و ما توانستیم پس از ساعاتی چند، خودروی خودمان را تحویل بگیریم. هنگامی‌که در سال پیش این خودرو را خریداری نمودیم، فروشنده‌اش این وعده را به ما داد که در ازای تأخیر صورت گرفته در هنگام تحویل، می‌توانیم از یک سرویس رایگان بهره گیریم و سوابق این سرویس هم در مرکز البادیه ثبت خواهد شد.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

در نهایت این سرویس که از گرید لوکسی هم بهره می‌برد انجام گرفت و در مجموع مبلغی معادل 870 درهم (237 دلار) جهت تعویض روغن، فیلتر روغن و نیز فیلتر هوا (تهویه مطبوع) و گریس کاری پره‌های شفت، پرداخت گردید. اما با این تفاسیر آیا می‌توان تویوتا اف جی کروز را خودرویی ارزان جهت نگهداری دانست؟ دراین‌باره باید به این نکته توجه داشت که مبلغ پرداختی توسط ما نصف جاهای دیگر بود و این روند هم در تمامی 5 سال گارانتی (سخاوتمندانه) آن ادامه خواهد یافت؛ و کاملاً هم انتظار داریم که پس از خاتمه گارانتی 5 ساله نیز، تویوتا اف جی کروز قابلیت اعتماد را خود را حفظ نماید.
در خاتمه می‌توان گفت که تویوتا خودرویی واقعاً ارزان جهت نگهداری است.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

مشخصات کلی تویوتا اف‌جی کروزر
تعداد سیلندر: 6 عدد
آرایش نصب سیلندرها: خورجینی V شکل
حجم موتور: 3956 سی‌سی
توان: 268 اسب‌بخار در 5600 دور در دقیقه
گشتاور: 380 نیوتن‌متر در 4400 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد: 8 ثانیه
سیستم فنربندی جلو: مستقل، جناغی دوبل با کمک‌فنرهای هیدرولیکی
سیستم فنربندی عقب: نیمه‌مستقل با کمک‌فنرهای هیدرولیکی
ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
وزن: 1946 کیلوگرم
بهای تقریبی انواع دست دوم (مدل‌های 2011 تا 2013 میلادی): 210 الی 300 میلیون تومان

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

45 دیدگاه

  1. afshin
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    مگه میشه تویوتا بد باشه ؟ اصن داریم ؟………

    پاسخ
    1. afshin
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      واقعا چرا دیسلایک ؟ من خودم فنه آلمانم (جهت اطلاع)

      پاسخ
      1. Hitler
        سوابق: (459 دیدگاه) ,

        ماشین آرزوهای ما،خودروی ارزان اعراب
        در واقع این ماشین سیصد تومنی حکم پراید رو واسشون داره

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل RETOLEX
      RETOLEX
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      کسانی که دیسلایک دادن لطفا خواهشا بگن که چیز تویوتا بد هست.

      پاسخ
      1. Dawood
        سوابق: (44 دیدگاه) ,

        بقول بعضی از دوستان الگوشون شده کاربرای سایتا تکنولوژی تعصبین دیگه 😀 دوستان اگه تعصبو اشتباه نوشتم به بزرگی خودون ببخشید 🙁

        پاسخ
    3. شاسی
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      کیا تا حالا سوار این ماشین شدن؟
      هر کی بگه سوار شده و عاشقش شده دروغ میگه.
      حیف این همه پولی که بدی جای این ماشین واقعا… یعنی در عرض یک هفته ازش متنفر میشی
      فقط یه چیزش خوبه،اونم آرم تویوتا رو بدنه و فرمون و سوییچش
      وگرنه افتضاحه افتضاح
      کافیه یه مسافرت بین شهری باهاش بری تا بفهمی چی میگم.

      پاسخ
  2. gotham
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت تمامی پدالی ها و مدیرای خوبش
    لطفا یه مقاله کامل و مفصل از تمام برند های کشورهای مختلف تهیه کنید تا ببینیم چ کشورایی تو این صنعت هستن بجز آمریکا و آلمان و ژاپن و کره ک اکثرا میشناسن مابقی اطلاعاتی ازشون نیست مثلا اسپانیا و…..
    با تشکر

    پاسخ
    1. فواد
      سوابق: (272 دیدگاه) ,

      اسپانیا که با سه آت مشهوره

      پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    ماشین فوق العاده ای است.

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل میلاد
    میلاد
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    هر سرویس 10000 کیلومتری تو امارات به پول ما می شه یه چیزی معادل 800 هزار تومن.
    مطمئنا تو ایران چون قیمت پایه ش بالاتره بیش تر هم می شه ولی…
    حدس می زنم با توجه به شرایط ماشینای دست 2 ای که تا حالا دیدم تقریبا هیچ کس تو ایران ماشین رو هر 10 هزار کیلومتر سرویس نمی کنه.
    در مورد این ماشین هم من فقط یه بار توی یه نمایشگاه همون اوایل که اومده بود یه نگاه انداختم ، از قیافه ش که خوشم نمی اومد کابینش که دیگه خیلی داغون بود.
    کلا به نظرم اصلا ارزش این رقم 200 میلیونی رو نداره.اونم واسه مدل دست دوم که دیگه خزینه شده.

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      ببخشید پس حتما 200 میلیون واسه سانتافس افتابس چیه! خوبه؟
      خب مرد حسابی یکی به کارش بیاد 200 تومن بده از یه جا خرجشم پیدا میکنه میده

      پاسخ
      1. vincent price
        سوابق: (236 دیدگاه) ,

        آقا محسن چرا به سانتافه میگی آفتابه ؟؟
        چرا داری توهین میکنی ؟؟

        نه تنها سانتافه بلکه هیچ خودرو کره ای آفتابه و لگن و … نیست

        پاسخ
        1. Ashkan
          سوابق: (312 دیدگاه) ,

          ایهام بوده چون سانتافه معنی آفتاب هم میده

  5. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    یه بار باهاش مسافرت 3 روزه داشتم ماله یکی از دوستان بود افرودش خیلی عالیه شبم 2 نفره راحت تو ماشین میخوابیدیم ولی الان نگهداریش یه خورده مشکل شده با اینکه ژاپنیه و کم هزینه بر میداره ولی تو مسافرت بلند مدت خودشم تو افرود یه خورده هزینه هاش میره بالا

    پاسخ
    1. Dawood
      سوابق: (44 دیدگاه) ,

      داداش محسن یک سوال اون محسنای دیگه ام خودتی؟آخه هرجا که پیام گذاشتی اوناهم پیدا شون میشه 😐

      پاسخ
      1. mohsen
        سوابق: (901 دیدگاه) ,

        سلام اقا داود
        کدوم محسنا؟
        مگه سادیسم دارم با چند تا نام کاربری بیام؟

        پاسخ
        1. dawood
          سوابق: (44 دیدگاه) ,

          پس شرمنده -_-

  6. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود . خیلی ممنون از اقای کاویانی .

    واقعا ماشین عالی ایی هستش . عاشق اون طراحیه جعبه اییش هستم . قابلیت های افرودشم بسیار بالاست .

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      لطف داری میلاد عزیز،خیلی خوشحالم که کامنت شما را اینجا می بینم.
      ارادت

      پاسخ
  7. مجتبی(ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    عشق است داداش یه ماشین زیبا متفاوت قدرتمند پرشتاب هم حس اسپورت به ادم میده هم افرود .اقا تو این فیلمای جنگی ای لشگر صاحب زمان که یادتونه کل جنگ رو این تویوتا اف جی بود که برادری میکرد .واقعا زیبا و جون سخته و ارزشش پولب رو که حتی تو ایران بابتش میدن داره

    پاسخ
  8. vincent price
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    خیلی خیلی خوشحالم که آقا رضا و آقا میلاد به پدال برگشتن و امیدوارم حضورشون مستمر باشه

    پاسخ
    1. vincent price
      سوابق: (236 دیدگاه) ,

      آقای کاویانی دستت درد نکنه
      این مطلب حرف نداشت

      پاسخ
      1. سام
        سوابق: (779 دیدگاه) ,

        با سلام
        لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.

        پاسخ
  9. سينا
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    این مقاله ها رو میذارین بعدشم میگین چرا ملت اینقدر قرص آسپیرین میخورن .

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    توجه داشته باشین که فلسفه ساخت این ماشین افرود هست اما شتاب فوق العاده ای هم داره . از نظر افرود که نیازی به گفتن نیست .
    طراحیش هم که واقعا زیبا هست . یه اف جی واقعی با همون زبان طراحی قدیمی .
    اگه به اجدادش توجه کنیم چن سال دیگه دوباره برمیگرده ( یه پسوند یا پیشوند جدید هم میاد کنار نام اف جی )
    یکی از اس یو وی ترین اس یو وی ها هست 🙂

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل علی آقا
    علی آقا
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    لطفا در تایپ دقت نمائید:
    …چیزی که اوایل به شوخی شبیه بود حالا شوخی شوخی، جدی شده است! نمونه‌ی شاهکار و ویروسیِ آن، استفاده از «ه» به جای کسره‌ی اضافه در هر جای ممکن و ناممکن است. برای مثال زمانی ممکن بود کسی از کم‌سوادی بنویسد «دصت شما درد نکنه»، حالا رسیده‌ایم به این‌که می‌نویسند «دسته شما درد نکنه.» ویروسی که حتا تیتر روزنامه‌ها و زیرنویس برنامه‌های تلویزیون را هم درنوردیده است.

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      شمام به چه چیزایی گیر میدیدا کل چیزی که از املا یادمه واسه کنکور بود اونم نخوندم ادبیاتم شد 86% البته یه دونهم تو زبان فارسی غلط زده بودم
      در کل تقصیر من نیست 4 تا استاد ادبیاتو بزاری کنار هم یه جمله بدی واج و تکواژ بشمرن اعداد همشون عین هم نمیشه حالا مشکل از کجاس الله اعلم

      پاسخ
    2. dawood
      سوابق: (44 دیدگاه) ,

      اینی که شما می گی درست ولی مجوریم چون اگه همین ((ه)) که گفتی نذاریم بعضیها ممکن بخاطر همین صدای کوچیک مجبورشن دوبار اون کلمرو بخونن.اگه اینو ((ه)) رو بذاریم مطمئنن فقط یک دفه میخواد بخونه که این ینی صرفه جویی در وقت 😐 😀

      پاسخ
  12. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    سلام دوستان واقعا تویوتا کم هزینه هست
    من خودم همیشه میرم از عمده فروش یک روغن تویوتا أصل میگیرم هفتاد هزار تومان یک فیلتر روغن میگیرم پانزده هزار و فیلتر هوا بیست تومان بعدش پنج هزار تومان میدم تعویض روغنی

    پاسخ
  13. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    یکی از مدل های ماندگار تویوتاست …

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل سروش
    سروش
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    یکیشون رو دیدم واسه تپه نوردی اومده بود، راننده از یه شیب تند بالا میرفت که وسط شیب دور زد و از همون رد لاستیکها اومد پایین، خداوکیلی خداوکیلی از تعجب خشکم زد که ماشین چطور چپ نشد

    پاسخ
  15. ارمان
    سوابق: (1000 دیدگاه) ,

    نکات مثبت رو دوستان اشاره کردند اما همچنان نمیتونم صندلیهای عقبش رو درک کنم دماغتون میچسبه به پشت صندلی های جلو و جای پا راحت نیست نمیدونم دلیل این کمبود جا تو ماشین به این بزرگی چیه؟

    پاسخ
  16. salman
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    سلام دوستان اینو اومدم بگم به همه !
    من یه اف جی سال 2007 خریدم فول اپشن به قیمت 155 هزار درهم
    خلاصه اقا ما از روزی که این ماشینو از کمپانی اوردمش تا روزی که فروختمش (سال 2013) 1 بار هم سرویس نبردمش و هیییییچ خرجی جز روغن و فیلتر واسه من نداشت به خدا قسم حتی شمع های ماشینو عوض نکردم یع چیزی حدود 220 هزار کیلومتر باش رفتم هر هفته هم میرفتیم با دوستامون افرودد به خدا قسن دنده عقب از تپه این ماشین به راحتی میرفت بالا جایی که خیلی از ماشینا اصلا 1 قدمم جلو نمیومدن !
    من خودم گارانتی میکنم حرکی بخره این ماشینو ببرررندس بررررنده!!
    تازه موقعی هم که فروختمش صاحب بعدیش بردش چک گفتن مکه ماشین سرررحاله سررحاله!

    پاسخ
  17. unique
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    سلام
    از نظر کیفیتی که واقعا جای بحث نداره. حتی آلمانی ها با این همه کلاس کاری با این کیفیت تولید نمیکنن ولی باید قبول کرد طراحی داخلی ضعیفی داره. داشبوردش به ماشینی با این قیمت نمیخوره!
    ظاهرش برای این جذابه که ترکیبی از خودروهای امروزی و لندکروزهای کلاسیکه. با یکم چاشنی جیپ!

    پاسخ
  18. سپهر هستم
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام دوستان میخوام تجربه ی نیم ماهه ای که با این ماشین داشتم رو بگم.
    وقتی ماشین رو گرفتم خیلی شوق داشتم چون از این ماشین واقعا خوشم میومد.ماشین با اوبوهتی بود و منو یاد تویوتا لندکروزر سری ۴۰ با موتور 2f مینداخت که خیلی ماشین خاطره انگیزی برام بود.وقتی گرفتمش خیلی خورد تو ذوقم چون آپشن خاصی نداشت.حتی یه مانیتور ساده.فول بود تازه.وقتی نشستم توش یه حس باحالی بهم داد انگار سوار تریلی شدم.خیلی باحال بود ولی نقاط کور زیادی داشت.دید کافی به هیچ سمتی نداشتم. رانندگی توی شهر باهاش اصصصصصلا خوب نبود و افتضاح بود.توی ترافیک دیوونه شدم.خیلی تکون میداد.نفرات عقب که خیلی ناراحت بودن انگار شکنجه میشدن.دید کافی نداشتن و نور از هیچ طرف مستقیم بهشون نمیخورد.پنجره کنار سرشون نبود.انگار توی یه اتاق بدون پنجره نشسته باشی.خلاصه اصصصصلا خوب نبود توی جاده و شهر.هندلینگش و هیچ چیزش قابل مقایسه با پرادو نبود.پرادو عالیه واسه شهر و جاده و آفرود.اما هیجان از اون جایی شروع شد که از جاده باهاش خارج شدم.قدرت و گشتاورش عالی بود و به خاطر ارتفاع زیادش از همه ی موانع عبور میکرد.متاسفانه لندکروز نداشتم ولی آرزوشو دارم.مگر نه توی آفرود خیلی از این میشه بهتر سواری گرفت چون خر کار تر نشون میده‌.در آخر بگم اگر آفرودر نیستید و خانواده دارید سمت این ماشین نرید.از تویوتا متنفر میشید.به جاش برید سمت پرادو اگر اس یو وی میخواین.منم برای همین با اینکه آفرود میرفتم در عرض ۱۵ روز بعدش فروختمش

    پاسخ
    1. SALMAN
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      قبوول دارم تا یه حدودی دوست عزیز کسی که ایم ماشینو میخره باید مجرد باشه یا یک زن و شوهر جووون نهایتان با یک بچه باشن ! چون عقبی ها اصلا اون حسه راننده رو ندارن دوست دارن هرچه زوودتر پیاده شن !
      و اینکه ماشین ماشینه فوقولاده محکمی هم هست واقعا ماشین سگ جوونیه اگر یه جوون 18 تا 35 ساله هستین بخریدش و ببریدش افرود و حال کنید اگه اصلا اهل افرود نیستین پرادو 2 در بهتره واسه شهر >

      منننن نمیییدونم چرا تویوتا یک کاری نکرد واسه شیشه های عقب این ماشین ! بابا حد اقل یه دکمه واسه بالا یا پایین کشیدن شیشه میزاشتی نامرد ! فکر کنم طراحانه این ماشین اصلا عقبی ها رو ادم حساب نکردن ! ههههه چون عقبیها ناخداگاه بعد از 30 دقیقه رانندگی به راننده خواهند گفت اولین دستشویی که دیدی بایییست !!!!

      پاسخ
  19. محمدرضا
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    طرف ماشین رو بعد از ده هزار کارکرد برده تعویض روغن بعد مقاله میده ماشین کم هزینه ای هست .یعنی چی ما که نفهمیدیم اینم مقاله بود فکر نکنم یه ماشین ایرانی هم اگر خوب مونتاژ کنن توی این کارکرد غیر روغن چیزی بخواد.به نظرم افرادی که تویوتا میخرن پول و هزینه تعمیر رو همون اول رو قیمت ماشین پرداخت می کنند و بعد راحت هستند اما اون بدبختی که بعد از صد هزار کارکرد میخره باید هزینه کنه .لوازمش هم همچین ارزون نیست

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      تنها کافی است که یک جستجوی کوتاه در دنیای مجازی نمایید تا با ده ها متن مشابه روبرو شوید.امروزه نقد و بررسی خودروها در درازمدت و یا همان LONG TERM به صورت رویه ثابت سایت های خودرویی در دنیا درآمده است و خیلی از خودروها حتی با کارکرد سه تا پنج هزار کیلومتر هم مورد بررسی قرار می گیرند چه برسد به ده هزار کیلومتر.وانگهی خیلی از اشکالاتی که از نظر مشتری ایرانی بی اهمیت به نظر می رسند برای مصرف کننده ساکن در یک بازار رقابتی،دارای اهمیت بسزایی است، حال می خواهد این مشکل ناشی از بالابودن صدای باد از یکی از درب های خودرو باشد و یا ….در مجموع،سهولت خرید خودرو در این مناطق و تنوع بی مانند آنها خریدار را ترغیب می کند که خودروی خود را در کمترین زمان ممکن تعویض نماید و از همین رو خیلی از مدل های خودرو پیش از آنکه کارکردشان به صد هزار برسد از مدار حمل و نقل خارج شده و راهی مراکز اسقاط خودرو می گردند.در یکی از این کشورها خودم شاهد تلنبار شدن صدها دستگاه تویوتا کمری،هوندا آکورد و هیوندای سوناتا و….با کمتر از ده سال سن در یکی از مراکز اسقاط خودرو بودم،خودروهایی که از لحاظ ظاهری بسیار تمیز و مرتب بودند و معلوم نبود که اگر به کشورمان راه می یافتند به چه قیمتی فروخته می شدند.

      پاسخ
  20. امیرحسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اقا یکی به من بگه این تویوتا اف جی کروزر رو بخرم یانه من میخوام یه ماشین عالی بخرم یکی راهنماییم کنه لطفا خودمم از قیافش خوشم اومده یکی دوبار هم سوارش شدم ممنون از راهنمایی هاتون ارادت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.