بائوجون 510، کراس‌اوور جدید جنرال‌موتورز برای بازار چین

جنرال موتورز چند وقتی است با شرکت‌های چینی SAIC و Wuling سرمایه‌گذاری مشترکی کرده و به‌صورت جوینت ونچر، شرکتی را بنام بائوجون (Baojun) تأسیس کرده‌اند که سهم جنرال موتورز از آن 43 درصد است. این شرکت که محصول همکاری SAIC-GM-Wuling است به ساخت خودروهایی صرفاً مخصوص بازار چین می‌پردازد. بائوجون در ابتدا کار خود را با عرضهٔ دوو ماتیز با نام بائوجون Lechi در چین آغاز کرد اما اولین محصول اصلی و انحصاری این شرکت، سدان کامپکت 630 بود. نکتهٔ جالب در مورد بائوجون، شباهت لوگوی آن به لوگوی ایران‌خودرو است اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه اولین محصول انحصاری این شرکت یعنی سدان 630 در نمای عقب هم شباهت زیادی به رانا دارد تا جایی که برخی معتقدند بائوجون در طراحی 630 از رانا کپی‌برداری کرده است!

شباهت بائوجون 630 با رانا
شباهت بائوجون 630 با رانا

اما بپردازیم به موضوع اصلی این مطلب. جنرال موتورز در نمایشگاه گوانگژو 2016 چین جدیدترین محصول خود برای بازار چین را به‌عنوان کراس‌اووری کوچک با نام بائوجون 510 رونمایی کرده است. خودرویی که به نظر می‌رسد در حد و اندازهٔ اوپل/واکسهال موکا و یا بیوک انکور باشد. بااین‌حال جنرال موتورز نگفته است که بائوجون 510 با خودروهای مذکور اشتراکاتی دارد یا نه. 510 در سبد محصولات بائوجون زیر کراس‌اوور بزرگ‌تر 560 قرار می‌گیرد.

2017-baojun-510-suv-china-1

در قسمت جلویی این خودرو شاهد جلوپنجره‌ای بزرگ و چراغ‌های باریک و کشیده‌ای هستیم درحالی‌که قسمت‌های زیرین آن نیز با پوشش پلاستیکی پوشیده شد که به همراه فاصله از سطح زمین زیاد نشانگر پتانسیل خارج جاده‌ای 510 است. طراحی جلویی این خودرو برای برند بائوجون بسیار تهاجمی به نظر می‌رسد اما نمی‌توان شباهت آن با فیات تورو و یا جیپ چروکی انکار کرد.

2017-baojun-510-suv-china-2

در داخل خودرو نیز از متریال پریمیومی مانند چرم و تریم فلزی برای داشبورد، صندلی‌ها و رو دری‌ها استفاده شده است. در بالای داشبورد هم یک نمایشگر لمسی 8 اینچی جهت ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نصب شده است و برای خودرو تجهیزاتی چون تهویهٔ اتوماتیک، کروز کنترل و فرمان چندمنظوره ارائه شده است. صفحه آمپر آن نیمه آنالوگ/نیمه دیجیتال است ولی فرمان کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد. بااین‌حال تریم نارنجی‌رنگ داخلی 510 جذاب است.

2017-baojun-510-suv-china-4

طول، عرض و ارتفاع بائوجون 510 به ترتیب 4.22، 1.74 و 1.60 متر بوده و فاصلهٔ بین دو محور آن برابر با 2.55 متر است. نیروی موردنیاز این خودرو از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر با 110 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تأمین می‌شود که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. علاوه بر این، نسخهٔ توربوی همین پیشرانهٔ 1.5 لیتری هم در آینده برای 510 ارائه خواهد شد.

baojun-510-o-9

بائوجون 510 کراس‌اوور نسبتاً ارزان‌قیمتی است به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود قیمتی حدود 65 هزار یوآن (9400 دلار) تا 80 هزار یوآن (11600 دلار) داشته باشد که می‌تواند موفقیت آن‌را در یکی از رقابتی‌ترین بخش‌های بازار خودروی چین تضمین کند. بائوجون 510 می‌توان رقیبی برای فورد اکواسپرت در بازار چین باشد.

baojun-510-rear-three-quarters

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

13 دیدگاه

    1. آریا
      سوابق: (20 دیدگاه) ,

      واقعا به این میگن کپی
      هم لوگوش قشنگتره هم نمای عقبش خیلی از رانا سرتره
      ولی باورش واسه من سخته شرکتی که حاصل همکاری GM ,و سایک موتوره بخواد از رو رانا و لوگو ایرانخردو کپی کنه

      پاسخ
  1. amin
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    کاری به چینی یا کره ای یا ژاپنی یا هیچی ندارم.فقط ببینید شرکتی که انقدر ضعیف بوده که از رانا کپی میکرده ظرف چندسال از کجا به کجا رسیده.این 510 رو من بسیار بسیار خوشم اومد چه طراحی خارجی چه دیزاین داخل.واقعا فکر میکنم بی انصافیه اگه از طراحیش ایراد گرفته بشه.واقعا باید به حال خودمون و خودرو سازی و صنعتمون تاسف بخوریم که با وجود اینهمه منابع و پول سرشار نفت و گاز وضعیتمون اینجوریه و حتی عراق جنگ زده هم دیگه خودروهای ایرانی رو نمیپذیره.
    اللهم العن قوم الظالمین

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Mehdi TuRbO
      Mehdi TuRbO
      سوابق: (204 دیدگاه) ,

      نمیخوام انتقاد کنم اما خداییش بازم از طراحیش میشه فهمید چینیه نمیدونم چرا نسبت به طراحی چینیا ی حسی دارم حس خوبی نیست اگ توی این ماشین میشستم میفهمیدم چینیه نگاه کنید چقد طراحی کیلومترو فرمانش شبیه تیگو ۵ طراحی داخلی ایکس ۳۳ جدیدارا ک اصن نگو میدونم ۲۰۶ تکراری شده و افتضاح تو کیفیت اما حداقل طراحی داخلیش به دل ادم میشینه ابته بقیشون مزخرفه کلن تو رنج ۴۰ تا ۱۰۰ ی خودرو پیدا نمیشه ک هم طراحی داخلی درستی داشته باشه هم خارجی هم کیفیت هم ایمنی باید از ی کودومش کلن بگذری در حالی ک تو خارج میتونی با ۶۰ تومن ی ماشین شاسی بلند با تمامی امکانات بگیری … واقعن متاسفم همش منتظریم ببینیم چین چ ماشین جدیدی میده اونم کافیه فقط دوسال داشته باشی بعدش حالت از هر چی چینیه بهم میخوره چ تو فروشش چ کیفیت.

      پاسخ
      1. nima
        سوابق: (103 دیدگاه) ,

        اتفاقا به نظر بنده اگر به آرم خودرو نگاه نکنیم اصلا نمیشه فهمید چینیه.فضای داخلیش هم اتفاقا واقعا خوب طراحی شده .واقعا پیشرفتشون حیرت انگیزه.به حال خودمون تاسف میخورم

        پاسخ
  2. كوروش
    سوابق: (325 دیدگاه) ,

    یعنی جنرال موتورز از رانا کپی کرده !!!!!!!
    ارمش هم شبیه

    پاسخ
  3. Amir amini
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    این بهترین ماشین برای مونتاژ تو ایران خودرو اصلا احتیاج نیست کاری بکنن حتی ارمشم احتیاج نیست عوض کنن وارد کن بده تو بازار

    پاسخ
  4. بنتلی
    سوابق: (1043 دیدگاه) ,

    دوستان عزیز ایرانخودرو در طراحی رانا از بائوجون 630کپی کرده…چون بائوجون قبل تر از رانا معرفی شده!

    پاسخ
  5. بنتلی
    سوابق: (1043 دیدگاه) ,

    طراحی پشتش یکم از نیسان کیکس الگو گرفته…ب نظرم طراحی و امکانات خوبی داره و با این قیمت ارزش خرید خییلی بالایی داره…از طرفی همکاری جنرال موتورز میتونه تضمین خوبی برا کیفیت این خودرو باشه مخصوصا نسبت ب بعضی کراس اوور های چینی ک دارن تو ایران تولید میشن…

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    به این جور مواقع باید بگی پنچری ذهنی
    رانا از رو ۲۰۶، بائوجون از رانا

    پاسخ
  7. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    باید بریم بگردیم ببینیم ایران خودرو از کی کپی کرده احتمالا چینی هم از همون کپی کرده

    پاسخ
  8. میلاد
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    من تاجایی که میدونم و قبلا خوندم رانا محصولی بوود که درسال ۸۲ با همکاری شرکتهای المانی طراحی شده بوود و بنا بود جز اولین خودروهای هیبریدی دنیا باشه که متاسفانه اصلامعلوم چی شد و حالا اصلا ازش چی داره تولید میشه .سال ۸۲ کجا الان کجا.خیلی خودروهای دیگه هم تولید نشد مثله سمند کوپه که الان نمونش داخل کارخانه ایران خودرو سالهاست داره خاک میخوره یا بعدا طراحی سمند شاسی بلند تو دستور کاربود که انجام نشد.

    حالا از مارک خودرو بگذریم.فقط نشستیم گفتیم خودروهای چینی بی کیفیتن .خداییش الان اوونا رو با خودمون مقایسه کنیم.مهم پیشرفت کردن درهرکاریه که اوونا درست دارن پیش میرن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.