مشخصات فنی قدرتمندترین پیشرانه ساخت جنرال‌موتورز

وقتی مهندسان در جنرال‌موتورز می‌گویند که یکی از سبک‌ترین و جمع‌وجورترین موتورهای ۶۵۰ اسب‌بخاری را ساخته‌اند، حتماً چیزی است که ارزش دقیق‌شدن بیشتر را دارد. مخصوصاً وقتی این موتور سوپر شارژر ۶/۲ لیتری LT4 V-8 قرار است برای مدل جدید ۲۰۱۵ از شورولت کوروت Z06 استفاده شود.

2015 chevrolet corvette z06 coupe
2015 Chevrolet corvette z06 coupe

مدل قبلی Z06 از یک موتور ۷ لیتری LS7 با دور موتور بالا استفاده می‌کرد و همین کاهش حجم موتور، می‌توانست نگرانی‌هایی برای هواداران ایجاد کند. امّا باید توجه داشت که قلب تپنده شورولت کوروت جدید Z06 قدرتمندترین موتور تولیدی جنرال‌موتورز تاکنون بوده است و در میان لیست کوتاه موتورهای ۶۵۰ اسبی صنعت خودرو جای می‌گیرد: هل‌کت همی V8 از داج، سه‌گانه V12 از فراری (در مدل‌های F12 برلینتا، FF و لافراری)، V12 در لامبورگینی اونتادور، W-16 در بوگاتی ویرون و V8 با توربوهای دوقلو در مک‌لارن P1. پورشه 918 اسپایدر پلاگین هیبرید از این جهت در این لیست حضور ندارد که موتور V-8 در آن به تنهایی ۶۰۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

2015 corvette z06 coupe supercharged 6200cc v8 engine
2015 corvette z06 coupe supercharged 6200cc v8 engine

حجم کوچک‌تر موتور برای جنرال‌موتورز دردسر چندانی ایجاد نکرده است. موتورهای پوشرود V-8 مانند LT4 و LT1 جدید از یک میل‌سوپاپ در پایین بلوک موتور بیشترین بهره را برده‌اند. در همین حال، این V-8ها با بادامک‌های دوگانه در درپوش خود، دارای چهار میل‌سوپاپ در قسمت بالای موتور هستند و در نتیجه ارتفاع و عرض بیشتری برای این پیشرانه‌ها ایجاد شده است. بدیهی است که چنین موتوری از لحاظ وزنی سنگین‌تر شده است. اینکه یک موتور ۳۲ سوپاپ به همراه چهار میل‌سوپاپ داشته باشد، می‌تواند در عملکرد آن بسیار مؤثر باشد. ولی در عین حال نباید سادگی بی‌نظیر موتورهای پوشرود ۱۶ سوپاپ را به راحتی فراموش کرد.
یکی از نقاط ضعف LT4 در طراحی میل‌سوپاپ تکی آن است که نمی‌تواند تغییرات زمان‌بندی مستقلی برای سوپاپ‌های مکش و اگزوز ایجاد کند. در حال حاضر، تنها موتور پوشرودی که این قابلیت را دارد، موتور V-10 در داج وایپر است که دارای یک بادامک مجازی است.

استفاده از سوپر شارژر می‌توانست ارتفاع موتور را از این هم بالاتر ببرد؛ ولی همکاری جنرال موتور با شرکت متخصص سوپرشارژرها، Eaton، باعث شد تا موتور LT4 نسبت به موتور LT1 تنها یک اینچ اختلاف ارتفاع داشته باشد. سوپر شارژر هوا را با فشار از طریق سوپاپ‌های مکش به داخل سیلندرها با فشاری حداکثر برابر 9.4 psi وارد می‌کند که نسبت به مقدار ۹/۷ در موتور LS9 در C6 ZR1 کاهش نشان می‌دهد. نسبت فشردگی در LT4 به میزان 10.0:1 است که از این لحاظ در بین LT1 (11.5:1) و LS9 (9.1:1) قرار می‌گیرد. همچنین در LT4 با توجه به وضعیت کلی میل‌سوپاپ، زمان حرکت سوپاپ‌ها نسبت به LT1 بیشتر شده است.

موتور LT4 با رویه و بدنه آلومینیومی، در مجموع، وزنی به اندازه ۲۳۹/۹۵ کیلوگرم دارد که نسبت به وزن ۲۰۶ کیلوگرمی LS7 افزایش وزن متعادلی را نشان می‌دهد. در همین حال، موتور LT4 در دور موتوری، قدرت بیشتری نسبت به LS7 تولید می‌کند. این امیدواری وجود دارد که این موتور سوپر شارژر بتواند در سال آینده از موتورهای با تنفس‌طبیعی در نزد مشتریان پیشی بگیرد. با این که Z06 سنگین‌ترین کوروت است، ولی به احتمال زیاد سریع‌ترین خودروی دو سرنشینه شورولت در تاریخ نیز خواهد بود؛ به خصوص اگر با آپشن گیربکس جدید اتوماتیک ۸ سرعته جنرال‌موتورز نیز همراه گردد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

49 دیدگاه

  1. kayvan
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    اوووف عجب غولیه بابا.خوشبحال آمریکایی جماعت چی میشد منم تو آمریکا متولد میشدم…

    پاسخ
    1. ASTON MARTin
      سوابق: (828 دیدگاه) ,

      این که زاده ی آسیایی رو میگن جبر جغرافیایی
      این که لنگ در هوایی ، صبحونت شده سیگارو چایی

      پاسخ
      1. z28
        سوابق: (45 دیدگاه) ,

        میرزه به صد تا چلنجر و چارجر هلکت موافقید

        پاسخ
  2. فورد
    سوابق: (285 دیدگاه) ,

    ما هنوز تو موتور پیکان موندیم چه برسه به کوروت

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل CIFEX
    CIFEX
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    مهندس های امریکایی واقعا بهترین های صنعت خودرو هستند
    ماشین های امریکایی هم خیلی خاص و با ابهتند
    فقط هم سلیقه خود مردم امریکا براشون مهمه ماشین رو فقط جوری میسازند که خود امریکایی ها حال کنند

    پاسخ
    1. mohammad8743
      سوابق: (60 دیدگاه) ,

      اولا که خیلی از شرکتا مثل آلمانا یا ژاپنی ها ابداعات خودشونو دارن که هر کدوم در نوع خود جالبه
      دوما واقا حرفه بچه گانه ایه که بگیم این ماشینا فقط برای آمریکایی ها طراحی شده. ماشیناشون از نظر طراحی خیلی قویا

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل CIFEX
        CIFEX
        سوابق: (79 دیدگاه) ,

        اولا که من در کامنتم منکر ابداعات المانی ها و زاپنی ها نشدم خدمتی که اون ها هم به صنعت خودرو کردن قابل تحسین و تمجیده
        همه میدونند که اکثر پیشرفته ترین مهندسی ها و تکنولوژی ها در اغلب زمینه ها انحصارا محدود به امریکا میشه

        ثانیا من اصلا نگفتم : “”این ماشینا فقط برای آمریکایی ها طراحی شده “”
        من گفتم جوری میسازن ماشین رو که باب سلیقه امریکایی هاست الان هم هر بچه ای میدونه ماشین های بزرک و با پیشرامه های قوی ماشین هایی هستند که امریکایی ها عاشقشونن .
        بدون توجه به مصرف سوخت
        سلیقه امریکایی ها خاص خودشونه
        و دقیقا در نقطه مقابل امریکایی ها اروپایی ها هستند که ماشین های جم وجور و با حداقل مصرف سوخت رو میپسندند چون شیوه زندگیشون اقتضا میکنه اینجور باشن
        ثالثا من اصلا در حدی نیست که از طراحی شاهکار های امریکایی ایراد بگیرم
        چرا بچه مرده بغل ادم میزارید 🙂
        دوست عزیزی کاش بیشتر در خوندن کامنت من دقت میکردی

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Ahmad..F12
          Ahmad..F12
          سوابق: (2517 دیدگاه) ,

          CIFEX جان موافق حرف شمام

          آمریکا بلعکس اروپا خودروهاشو بیشتر مطابق با سلیقه و نیاز خودش میسازه تا نیاز بازار جهانی

          ولی اروپا به نیاز مردم و جامعه جهانی توجه بیشتری داره

    2. کامی
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      میدونستی اگه آلمان با آمریکا همکاری نکنه آمریکا باید وایسته سر چاراه گل بفروشه؟

      پاسخ
      1. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        ميدونستى اگه آمريكا شب تصميم بگيره،آلمان صبح از سومالى هم بدبخت تر ميشه!!!
        آلمان جلوى آمريكا يه دهاته،يه دهات!اينو يادت باشه!
        كشوراى اروپايي اگه اونقدر كه شما ميگين قوى بودن اينطورى اينطورى جلوى آمريكا فلج نبودن!

        پاسخ
        1. هیوا
          سوابق: (23 دیدگاه) ,

          اگه مهندس فون براون آلمانی تو جنگ جهانی دوم دست آمریکایی ها نمی افتاد الان ناسا رو نداشتن بعدشم می گی کشورهای اروپایی اگه قوی بودن…هیتلر اروپا رو نابود کرد اینجوری شد که امریکا ابر قدرت شد و گر نه آمریکا سگ کی بود این بشه.

        2. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          جديداً از پدال بوى فاشيسم مياد

      2. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        عزيز جان به من درس تاريخ نده!معلومه قبل جنگ جهانى اروپا قوى تر از آمريكا بود،ولى الان چى؟تازه اون موقع هم آلمان ها جنبه ش نداشتن كه راه افتادن دنيا رو بگيرن،نتيجش شد بيست ميليون كشته!!!!!!رفيقمون يه جورى صحبت كرد آدم فك ميكنه آمريكا به خاطر آلمان شده آمريكا!!!!!
        خيلى از تكنولوژى هايى كه آمريكا داره آلمان ده سال ديگه هم بهش نمىرسه!شماها فقط يه ماشينو ميبينين،فكر ميكنين تمام صنعت همونه!
        تو زمينه ى هوافضا هم كه آلمان حرفى جلو آمريكا نداره بزنه!آمريكا پدر هوافضاى دنياست،بقيه بايد برن جلو بوق بزنن!!!!
        حالا هى بيا بگو قديما اينجورى شد،اونجورى شد،چه اهميتى داره؟

        پاسخ
        1. aref
          سوابق: (27 دیدگاه) ,

          آمریکا فاصله ی زیاد تکنولوژی با آلمان نداره حتی در هوا و فضا . نمونش ایرباس – یروفایتر تایفون صنایع دارویی مرک و…

        2. شروین
          سوابق: (517 دیدگاه) ,

          تو همه چیز امریکا حرف اوله. تو ماشین هم آلمان جلو امریکا عددی نیست. فقط ادعاست.

        3. هیوا
          سوابق: (23 دیدگاه) ,

          آمریکا اگه میتونست بدون کمک المان هوا فضا اول بشه جنگ سردو شکست نمی خورد!

        4. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          aref جان شما كه هنوز نميدونى ايرباس كجاييه و كدوم كشور توليدش ميكنه پس لطفا ندانسته يه چيزى نگو ،نزديك به نصف ايرباس امريكاييه از قبيل كامپيوترها و موتورها وقسمت هاى ديگه و بقيشم چندتا كشور اروپايي باهم ميسازن و در اخر تو فرانسه مونتاژ ميشه
          بعدم خواهشا امريكا رو با جاى ديگه اصن مقايسه نكنيد

        5. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          شما چرا از اين زاويه نگا نميكنيد كه اگه امريكا نبود بعد از جنگ جهانى اروپاييها بايد گدايى ميكردن
          اروپا رو بعد از جنگ امريكا دوباره اروپاش كرد

        6. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          عارف جان،من مطالعه تخصصيم تو هوا فضاست!چهار تا كشور اروپايى آلمان،فرانسه،انگليس،اسپانيا با هم و با يه شكل عجيب و غريبى حدوداً شصت درصد ايرباس رو ميسازن و چهل درصد باقيمونده كه شامل قسمت هاى كامپيوترى توسط هانى وِل و بخش زيادى از موتوراى ايرباس هم توسط شركتاى جنرال الكتريك،پرات اند ويتنى،سى اف ام آمريكا ساخته ميشه و خيلى بخشاى ديگه ايرباس آمريكايى هستن!به خاطر همينه كه ايرباس از نظر تحريم براى ما زياد با بويينگ فرقى نداره چون در واقع بزرگترين تأمين كننده قطعه ايرباس آمريكاست!
          يوروفايتر هم اتحاديه اروپا با همكارى هم ميسازن و آلمانى نيست!
          هيوا جان نميدونم شما چند سالته ولى مطالعه ات يكم ضعيفه!مطمئنى آمريكا تو جنگ سرد از روسيه شكست خورد؟؟؟؟برا يادآوريت مختصر ميگم كه نتيجه ى جنگ سرد شد فروپاشى اتحاد جماهير شوروى و تجزيه اون و تضعيف قدرت بين المللى روسيه،از طرف ديگه ناتو تشكيل شد كه يه قدرت بازدارنده جلوى روسيه باشه و مهمترين نتيجه ى جنگ سرد اين شد كه آمريكا تنها ابرقدرت جهان شد و عملاً الان تنها سياست گذار دنياست!!!

        7. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          هيوا جان مطمعنى امريكا نو جنگ سرد شكست خورد،اشتباه نميكنى؟
          خخخخخخخخ

      3. شایان
        سوابق: (11 دیدگاه) ,

        اون موقعی که امریکا کادیلاک زده بود که زیر 100 کیلومتر 4 سیلندش کار میکرد بالای 100 کیلومتر 8 سیلندرش المان موتور 4 سیلندر بیشتر نداشت.

        پاسخ
        1. هیوا
          سوابق: (23 دیدگاه) ,

          مگه این نشد آمریکا بخاطر غرورش نمی خواست از مهندس فون براوون کمک بگیره تا این شد که روسیه تونست یه سگ رو فضا بفرسته اینجا شد که جنگ سردو باختن! بعدش مهندس فون براون کاری کرد که بتونن آدم به فضا بفرستن تازه روسیه ام ماکت های کار مهندس فون براون دستشون افتاد یه نفر باهوش داشتن از رو اون ماکت ها سگ فرستاد فضا!منم می خوام همینو بگم علم هوا فضای آمریکا صدقه سری آلمانه!!!!!!!!

        2. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          نميدونم منظورت از جنگ سرد چيه ولى اون چيزى كه من به عنوان جنگ سرد ميشناسم تا سال ١٩٩٠ ادامه داشت و صرفاً در هوافضا نبود،بلكه تو همه زمينه ها بوده!
          فون براون هم پدر علم موشك سازى نوينه و تخصصى تو زمينه فرستادن آدم به فضا نداشته!قبول دارم از موسسان ناسا بوده ولى دليلى نداره همه ى موفقيت هاى ناسا رو به اسمش بنويسى!
          ينى نمىدونى استارت علم هوافضا رو برادران رايت تو سال ١٩٠١ تو كاروليناى شمالى زدن؟؟؟اصالتاً هم آمريكايى بودن!!!پس آلمان ها اگه چيزى تو هوافضا دارن مديون آمريكايى هان نه آمريكايى ها مديون آلمان ها!!!!

  4. تصویر پروفایل RainCityCars
    RainCityCars
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    (گربه دسش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده) شما اگه سلیقت نمی خوره بخاطر اینه نمی تونی بخری،می تونستی الان عاشقش بودی

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (279 دیدگاه) ,

    چرت و پرت چیه یه ذره ادب داشته باش حوصله نداری دوبار کلیک می کنی

    اخطار تکراری بودن نظر میده حالا چیش چرت و پرته؟

    پاسخ
  6. امید برتر
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    خوبه تو تیتر به جای انجین نوشتید پیشرانه!
    پیشرفت کردید!

    پاسخ
  7. H
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    مثل همیشه سازگار با روحیه امریکایی قدرتمند و با ابهت

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل datsun
    datsun
    سوابق: (592 دیدگاه) ,

    من نفهمیدم دقیقا چی کار کرده، بادامک مجازی چطور کار میکنه

    پاسخ
  9. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    واقعا جنرال با این کوروت طوفان به پا کرده با این موتور که سونامی کارش حرف نداره فقط ای کاش میشد تو ایران هم این چیزارو تجربه کنیم

    پاسخ
    1. صادق
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      الان داخل اهواز ماشینای آمریکایی مثل مورو ملخ ویراژ میدن.
      از موستانگو کامارو گرفته تا کروت و…
      فرق ماشین سوارای تهران با اهواز اینکه ماشینایی که اهوازیا میرونن، تهرانیا باید ی ماه کربن بازی کنن تا بتونن قفلشونو وا کنن … البته کربن هم واسه تهرانیا نعمت الهی محسوب میشه اگه اینو نداشتن واقعا جای دلسوزی داشتن.

      پاسخ
  10. Masoud AMG
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    سلام
    حالا کوروت Z06رقیب می طلبه.پس بلاخرهGM سرسیلندر شو DOHC کرد ،نمی دونم چرا GM در مقابل تکنولوژی سر سختی میکنه.امیدوارم باز هم از این کارها انجام بده .

    پاسخ
  11. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    معمولا ماشین های امریکایی که از سال 1980 تا 2010 تولید میشد هیچ اثری از هنر و ظرافت نداشتن وهمین باعث شد با سر زمین بکوبن.اما توی 2-3 سال گذشته بخصوص از پارسال ماشین های امریکایی ظرافت و با ابهت ترکیب کردن و ماشینهایی مثل فورد موستانگ و فیوژن و دودج چارجر 2015 این اواخر هلکت و کادیلاک cts و سوگولی همشون شولت کروت تولید شد که نشون میده امریکایی ها هم میتونن مهندسی پیشرفته با هنر طراحی رو توی صنعت خودرو داشته باشن.
    شولت کروت c7 از زیباترین(شاید زیباترین) ماشینی هست که تا حالا دیدم.مطمئن نیستم جنرال موتورز بتونه نسل بعدی کروت رو انقدر جذاب و بینقص بسازه انقدر که این ماشین عالیه

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    وای یه کروت قرمز الان شیرازه تقریبا من هر روز میبینمش چون خونش نزدیکمونه خیلی عالیه هفته پیشم عروسیش بود گل قرمز زده بود خییییلی خوشکل شده بود

    پاسخ
  13. ارمين
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام داخل رشت دو تا تازه از اين اومده زرد و مشكي
    واقعا غول هستش

    پاسخ
  14. c5
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    این انجین یه شاهکاره از یه کمپانی با اصالت

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل american muscle
    american muscle
    سوابق: (98 دیدگاه) ,

    حالا صب کنید رقابت بین دوج و شورولت خیلی زیاده.ماشینای بعدی چی باشه!!!!!! شاسیو میترکونه خخخخخ

    پاسخ
  16. داود
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشین باید بشینی احساس کنی ماشین بگه کم نمیارم ، ماشین یعنی ماشین آمریکایی. دوج شورولت کادیلاک قدیمیاش که تا نابود نمی شدن کار می کردن .

    پاسخ
  17. مرتضی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام به دوستان عزیزم
    این ماشین حاصل همکاری با یک شرکت آلمانی می باشد
    در کل نسبت به zr1 هم خوشگل تره هم قدرتمندتر البته حجم موتور پایین تر که واقعا پیشرفت زیادی. از نظر کمک فنر و نرمی اتاق خیلی بهتر از zr1 هست. فقط یه ضعف نسبت به پراید داره که آنتنش رو من ندیدم کجاست چون خیلی مهمه اندازه آنتن
    …..
    من که عاشقشم
    مهمترین مساله ای که داره لامصب ارزان تر از مدل قبلیه خودشه آخه دهنتون سرویس از ایران خوردو یاد بگیرد با تغییر چراغ دو میلیون گرون تر کنید دیگه
    خدا رو شکر مه تحریم هستیم ایران نمیاد اگه می اومد ایران من که نمی تونستم بخرم باید خودکشی می کردم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.