جگوار F-Pace و سرک کشیدن به دنیای بلندقامتان

دیروز، در رویدادی تماشایی که در آلمان به وقوع پیوست؛ حجاب‌ها از پیکره جگوار F-Pace ۲۰۱۶ کنار رفتند تا مردم اولین SUV جگوار را پیش از آغاز اتوشو فرانکفورت به نظاره بنشینند.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

جگوار عمری ۹۲ ساله دارد و در طول این همه سال این نخستین بار است که دست به ساخت یک SUV می‌زند. بیراه نیست اگر بگوییم امروز برای همیشه در خاطرات دوست داران برندی که بیشتر بر خودروهای تجملی ولی کارا تمرکز می‌کرد، ثبت خواهد شد.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

جگوار اف پیس خود شامل شش سری است: اف پیس پیور، اف پیس پرستیژ، اف پیس پورتفولیو، اف پیس آر-اسپرت، اف پیس اس و اف پیس فرست ادیشن. کمپانی چهار نوع موتور و سه نوع جعبه‌دنده برای این‌ها کنار گذاشته تا دست خریدار در انتخابش بسته نماند.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

SUV پنج سرنشینِ جگوار عضو تیم پورشه ماکان، آئودی کیو ۵، بی ام دبلیو ایکس ۳ و مرسدس بنز جی آل سی است. فاصله بین دو محور جلو و عقب اف پیس ۲۸۷٫۴ سانتی‌متر اندازه‌گیری شده و از هنگام بررسی طول، عرض و ارتفاع او به ترتیب با اعداد ۴۷۳٫۱، ۲۱۷؛ و ۲۱٫۳ سانتی‌متر روبه‌رو می‌شویم.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

سرگروه موتورها، گزینهٔ توربوشارژ شده و بنزینی وی-۶ است که با ۳ لیتر ظرفیت تا ۲۸۰ کیلووات نیرو و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. موتور ذکر شده تنها با مدل چهار چرخ متحرک و جعبه‌دنده هشت سرعتِ ZF Sachs 8HP70 جفت می‌شود. پس از ۱۰۰ کیلومتر رانندگی، ۸٫۹ لیتر سوخت را دود کرده و صفر تا صد را در ۵٫۵ ثانیه پشت سر می‌گذارد.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

اگر با نیروی کمتر هم کارتان راه می‌افتد، می‌توانید سری به نسخه کم‌توان‌تر ۳ لیتری توربوشارژ شده وی-۶ بزنید که با ۲۵۰ کیلووات نیرو و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور در خدمت خواهد بود. این موتور هم تنها با جعبه‌دنده ۸ سرعتِ ZF Sachs 8HP70 همخوانی دارد و همانند برادر زورمندتر خود، ۸٫۹ لیتر سوخت را در طی ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. بااینکه مصرف سوخت یکسان است، اما صفر تا صد خودرو آرام‌تر بوده و عقربه ساعت 5.8 ثانیه را فریاد می‌زند.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

آخرین بنزینی موجود، موتوری ۲ لیتری و توربوشارژ شده است که با نیروی معادل ۱۷۷ کیلووات و گشتاور ۳۴۰ نیوتون متری صفر تا صد را طی ۷٫۵ ثانیه رد می‌کند. موتور با جعبه‌دنده ZF Sachs 8HP45 جفت شده و اینجا است که درمی‌یابیم برادر ضعیف‌تر اشتهایش از دو مدل دیگر کمتر بوده و برای ۱۰۰ کیلومتر گشت‌وگذار تنها ۷٫۹ لیتر سوخت طلب می‌کند.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

همه ۳ موتور بالا یک طرف، این موتور دیزلی هم یک طرف؛ در کوله‌بار موتور شش سیلندر توربوشارژ شده ۳ لیتری، ۲۲۱ کیلووات نیرو و گشتاور عظیم ۷۰۰ نیوتون متری خفته است. بر روی جعبه‌دنده 8HP70 سوار است و در صد کیلومتر تنها ۶ لیتر مصرف می‌کند. به همه این‌ها شتاب صفر تا صد ۶٫۲ ثانیه‌ای را نیز بیفزایید.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

آخرین موتور موجود گزینه‌ای دیزلی، توربوشارژ شده با ظرفیت ۲ لیتر است که ۱۳۲ کیلووات نیرو و ۴۳۰ نیوتون متر گشتاور را در اختیار خودرو قرار می‌دهد. می‌توان این موتور را برای هر دو نوع چهار و دو چرخ متحرک سفارش داد. برای جعبه‌دنده مدل چهار چرخ متحرک دو گزینه پیش روی خریدار است، جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی ZF یا ۸ سرعتِ اتوماتیک، در همین حال مدل دو چرخ متحرک تنها جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی را در اختیار دارد.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

تکنولوژی‌هایی که در اف پیس جای گرفته‌اند شامل سیستم ترمز خودکاری است که با استفاده از دوربین عابران پیاده و دیگر خودروها را تشخیص می‌دهد و پیش از برخورد به یاری شما می‌آید. به‌علاوه، هنگامی‌که شما سرتان به رانندگی (یا کارهای دیگر!) مشغول است دوربین نامبرده تابلوهای جاده را می‌خواند تا شمارا از محدودیت سرعت باخبر کند، مبادا که اعمال قانون شوید. جگواری‌ها در مدل ویژه پورتفولیو، دستبند ضد آب ویژه‌ای جای نهاده‌اند که نقش ریموت کنترل را ایفا می‌کند، پس چرا کلید جگ را درون خودش نمی‌گذارید و پس از قفل کردنش به شنا و گشت‌وگذار مشغول شوید؟

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

با این همه احتمالاً بهترین فناوری موجود در این خودروی زیبا سیستم سرگرمی درون داشبوردی جگوار موسوم به “InControl Touch Pro” است؛ این سیستم نمایشگری ۱۰٫۲ اینچی، سرعتی آی پد مانند به همراه پشتیبانی از برنامه‌ها را به خودروی شما هدیه می‌کند. جگوار مدعی است که قدرت پردازشی InControl Touch Pro از یک بوئینگ ۷۷۷ نیز پیشی می‌گیرد. متأسفانه، تنها نسخه فرست ادیشن ۶۵٬۲۷۵ یورویی اف پیس است که به صورت استاندارد این سیستم را خواهد داشت. خریداران دیگر مدل‌ها می‌بایست حداقل ۲٬۰۰۰ یورو برای ارتقا صفحه نمایش ۸ اینچی‌شان بپردازند.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

به عقیده جگوار دخالت الکتریکی در سیستم فرمان دهی خودرو در جاده به آن وقار و هدف می‌بخشد. همچنین کمپانی بریتانیایی تطبیق‌پذیری سیستم تعلیق را برای جلو/عقب خودرو به ترتیب ۳۳/۳۵ درصد بهتر از پورشه ماکان ارزیابی می‌کند.


جگوار عملکرد بیرون جاده‌ای ساخته‌اش را خوب می‌داند و صدالبته درون جاده هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. ارتفاع اف پیس از سطح زمین از لندروور دیسکاوری اسپرت نیز پیشی گرفته، ولی اگر بدتان نمی‌آید از رودخانه‌های نسبتاً عمیق هم سر درآورید، لندروور با عمق ضد آب ۷۰۰ میلی‌متری از ۵۲۵ میلی‌متر اف پیس بهتر است؛ اما جگوار حداقل از آئودی کیو ۵ با عمق ضدآب بودن ۵۰۰ میلی‌متری جلو می‌زند.


در آخر اینکه جگوار اف پیس حقیقت یافته کانسپت C-X17 است، کانسپتی که دو سال پیش به نمایش در آمد. یان کالوم، مدیر بخش طراحی جگوار، در این بار می‌گوید: «ما بازخوردهای به‌شدت مثبتی درباره کانسپت C-X17 دریافت کردیم بنابراین تصمیم گرفتیم آن را به واقعیت تبدیل کنیم.»


شاید پرطرفدار بودن SUV ها بتواند فروش نه‌چندان جالب جگوار در بریتانیا را بهبود ببخشد و آن را به دیگر رقبای خود نزدیک کند.


منبع: کارادوایس/تلگراف

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

28 دیدگاه

  1. Mercedes-Benz
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    ظاهرش که خوب به نظر می رسه.
    از نمای بغل یه کم شبیه رنج روره ، چراغ های جلو و عقب جگوار هم که همیشه تقریبا یه شکل اند ، نمای داخلیش هم مثل همه ی جگوار هاست ( ساده و شیک ). باید ببینیم نظر کاربراش چیه. تو چند وقت اخیر جگوار پیشرفت خیلی خوبی داشته!

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      سلام…من هم نظرم این هست از نظر ظاهری بی شباهت با رنجروور نیست

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل HELL CAT
    HELL CAT
    سوابق: (196 دیدگاه) ,

    با تشکر ازتمامی کادر شرکت پورشه که مارا در طراحی بدنه حمایت کردند

    پاسخ
        1. تصویر پروفایل Erfan
          Erfan
          سوابق: (246 دیدگاه) ,

          به رنج روور اووک شبیهه. این لینک مدل اسپرت رنج رووره

        2. تصویر پروفایل محمد زمانلو
          محمد زمانلو
          سوابق: (133 دیدگاه) ,

          دوستان همه حق دارن . نمای جانبی این ماشین اول از همه نمو به یاده
          Land Rover Range Rover Evoque 5 door میندازه .

    1. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      کار ندرم از چیزی الهام گرفتن یا نه
      خدایی رخ جلوش خیلی خشمگینه
      عاشق ماشینای خشمگینم
      حالا ما ماشین میسازیم تیبا انگار داره با لبخند التماست میکنه بخریش

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل ALiHidden
    ALiHidden
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    واقعا زیباس

    کابینش هم محشره

    ولی رخ پشتش برعکس جلوش که خشنه انگار یکم خستس 😀

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      آره منم احساس کردم خستگیشو
      یادخستگی پشت میتسوبیشی اوت لندر افتادم

      پاسخ
  4. احسان(احسان)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    مشخصا تبدیل به ماشین پولسازی جگوار میشه.همون کاری رو واسه جگوار انجام میده که کاین با پورشه انجام داد . کلا شاسی بلند های لوکس بخاطر سود خوبشون برای سازنده مورد توجه زیادی قرار میگیرن

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    باب شباهتش رو ول کنید اصن شبیه رنجرووره درس خوب این دوتا شرکت با هم ادغام شدن ولی گشتاور موتور دیزلیش که700نیوتون متره رو کجای دلم بزارم؟

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل Erfan
    Erfan
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    خب از نظر من که طرفدارشم، ترجیح میدادم یه طراحی متفاوت در چراغ های این ماشین ببینم. نمیگم که طراحی فعلی بده، نه اتفاقا خیلی هم زیباست اما من دوست داشتم که طراحی اولین شاسی بلند جگوار در عین حفظ اصالت، متفاوت از بقیه مدل ها باشه. همین موضوع باعث شد که زیاد شاسی بلند بنتلی هم به دلم ننشست.
    مورد دومی که من دوست دارم در مورد این ماشین، سایز لاستیک ها هست که خیلی بزرگ و با وقاره. یه چیزی تو مایه های رنج روور اووک.
    و در آخر هم باید بگم که تبدیل شدن به یکی از زیر مجموعه های شرکت تاتا موتورز برای جگوار خیلی خوب شد. چون در این چند وقت اخیر خبر های خوبی از پیشرفت جگوار-لندروور می شنویم.
    به هر حال باید منتظر باشیم که تست های بیشتری توسط مجله های خودرویی برتر انجام بشه.

    پاسخ
  7. وحید
    سوابق: (247 دیدگاه) ,

    خبر از بازار ارز هم که دارید
    دارند دلارو بالا می برند
    که پس فردا با یه روش جدید خودرو های داخلی رو غالب کنند امیدوارم منظورمو بفهمید

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل HELL CAT
      HELL CAT
      سوابق: (196 دیدگاه) ,

      حتما شرکتای دیگه هم روز به روز پسرفت
      نچ فقط ایران خودرو پسرفت

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل محمد زمانلو
      محمد زمانلو
      سوابق: (133 دیدگاه) ,

      به خصوص در زمینه ی طراحی خارجی حرف های زیادی واسه گفتن داره . البته نمی شه از شباهت زیادش به هم کلاسی هاش به ویژه لندروور رنجروور ایووک چشم پوشی کرد .

      پاسخ
  8. بنتلی
    سوابق: (1058 دیدگاه) ,

    هلکت عزیز میشه بگی چ شباهتی بینشون دیدی؟
    فوق العادس،با ابهت و خشنه،کابینش هم خیلی مدرن و زیباست

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل HELL CAT
      HELL CAT
      سوابق: (196 دیدگاه) ,

      از طراحی دایره ای بدنش حالت قلدر بدنش طراحی کنارش با کاین همه فک میکنن چراغارو میگم نه فرم اصلی بدنه

      پاسخ
  9. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    من تقریبا پشت همه خودرویی نشستم…جگوار فوق العادست..بخصوص تایپ F…

    پاسخ
  10. مهران
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    برعکس بنتلی که گند زد با طراحی احمقانه شاسی بلند بی تناسبش
    جگوار واقعا حرفی برای گفتن نذاشته. هر چند با انگلیسیا زیاد حال نمیکنم ولی قیافش که عالیه

    پاسخ
  11. بنتلی
    سوابق: (1058 دیدگاه) ,

    هلکت عزیز دیگه شما دارین کم لطفی میکنین

    پاسخ
  12. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    دیگه رقابت توی این کلاس، داره خیلی شدید میشه، چون خیلی از خودروسازهایی که قبلا اصلا توی این کلاس نبودن، ترجیح میدن که دراین کلاس هم دستی داشته باشن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.