خودروهای چینیرنولیفانهفته نامه

مقایسهٔ سه کراس‌اوورنمای بازار: ساندرو استپ‌وی، H30 کراس و X50

محبوبیت کراس‌اوورها در سطح جهانی روز بروز در حال افزایش است. کراس‌اوورهایی که در اکثر موارد صرفاً قدِ بلندی دارند و هیچ توانایی آفرودی ندارند. این روند تا جایی در حال افزایش است که احتمالاً در سال‌های آینده فروش کراس‌اوورها از هاچ‌بک‌ها، سدان‌ها و استیشن‌ها پیشی خواهد گرفت. این رویه در کشورمان هم در جریان است و سلیقهٔ مردم تا حد زیادی به سمت خودروهای کراس‌اوور یا به‌اصطلاح شاسی‌بلند کشیده شده است. به همین دلیل خودروسازان داخلی هم بیکار ننشسته و جهت تصاحب سهم بیشتری از این بازار پرسود، کراس‌اوورهای شهری کوچکی را راهی بازار کرده‌اند.

h30-x50-sandero
البته گونهٔ دیگری هم از این خودروها وجود دارد که در اصل یک خودروی هاچ‌بک معمولی هستند که با افزایش ارتفاع و تجهیز به قطعاتی چون محافظ زیر خودرو، ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی بدنه ظاهری شبیه به کراس‌اوورها پیدا می‌کنند. یکی از جدیدترین نمونهٔ این خودروها در بازار کشور، رنو ساندرو استپ‌وی است که به‌تازگی توسط پارس‌خودرو عرضه شده و با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شده است. خودرویی که چندی پیش نسخهٔ معمولی آن‌هم توسط پارس‌خودرو عرضه شد. از سوی دیگر ایران‌خودرو هم خودرویی بنام H30 کراس محصول شرکت دانگ‌فنگ چین را برای فروش ارائه کرده است. همچنین چند سالی است که در این بازار، کراس‌اوور کوچک X50 ساختهٔ شرکت چینی لیفان ‌هم توسط کرمان‌خودرو عرضه می‌شود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم این سه کراس‌اوورنمای رقیب که تقریباً در بازهٔ قیمتی مشابهی هم قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم.

x50-vs-steoway-vs-h30-cross

معرفی خودروها

لیفان X50

در ابتدا سراغ لیفان X50 به‌عنوان خودرویی که مدت بیشتری نسبت به دو رقیب دیگر در کشورمان حضور داشته است می‌رویم. X50 پس از X60 دومین کراس‌اوور لیفان محسوب می‌شود که در کشورمان ‌هم عرضه شده است. خودرویی که تولید آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و برخلاف دو خودروی دیگر این مقایسه از ابتدا به‌صورت کراس‌اوور طراحی شده است و نسخهٔ معمولی ندارد. لیفان X50 توسط کرمان‌خودرو در دو نوع دستی و اتوماتیک CVT به بازار عرضه می‌شود.

x50-3

دانگ‌فنگ H30 کراس

برای معرفی H30 کراس ابتدا باید نگاهی به یک سدان کامپکت ساخت دانگ‌فنگ بنام S30 داشته باشیم. این خودرو بر اساس نسل اول سیتروئن الیزه متعلق به سال ۲۰۰۲ ساخته شده و در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ معرفی شد. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید پژو-سیتروئن شریک تجاری دانگ‌فنگ چین است و به همین دلیل از قطعات خودروهای PSA در محصولات دانگ‌فنگ استفاده می‌شود. سدان S30 نسبت به سیتروئن الیزه فاصلهٔ محوری بیشتری داشته و طراحی بروزتری دارد. یکی از پیشرانه‌های ارائه شده برای این خودرو، پیشرانهٔ آشنای TU5 پژو است. سپس دانگ‌فنگ نسخهٔ هاچ‌بک S30 را هم با نام H30 در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۰۹ رونمایی کرده و در سال ۲۰۱۰ روانهٔ بازار نمود. بعدازاین در نمایشگاه پکن ۲۰۱۰ دانگ‌فنگ نسخه‌ای کراس‌اوور مانند از H30 را با نام H30 کراس رونمایی نمود که این نمونهٔ موردبحث ما است. H30 کراس هم مانند هاچ‌بک H30 و سدان S30 با همان پیشرانهٔ TU5 و دو گیربکس اتوماتیک و دستی در چین عرضه می‌شود. در سال ۲۰۱۳ نیز این خودرو فیس‌لیفت شد و پس‌ازآن تولید نسخهٔ هاچ‌بک متوقف گردید؛ بنابراین در حال حاضر فقط مدل‌های H30 کراس و S30 تولید می‌شوند. نسخهٔ عرضه شده در بازار ایران ‌هم نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ H30 کراس است درحالی‌که ایران‌خودرو به‌زودی قصد عرضهٔ مدل سدان S30 را هم دارد.

h30-cross-1

رنو ساندرو استپ‌وی

ساندرو در سال ۲۰۰۷ بر اساس پلت‌فرم لوگان توسط داچیا، از زیرمجموعه‌های رنو، معرفی شد. سپس یک سال بعد نسخهٔ استپ‌وی به‌عنوان مدلی کراس‌اوور مانند از سوی داچیا معرفی شد. بااین‌حال پروندهٔ نسل نخست ساندرو در سال ۲۰۱۲ با معرفی نسل دوم بسته شد اما به‌تازگی پارس‌خودرو سراغ نسل اول رفته و تولید آن‌را در کشور آغاز کرده است. پس از موفقیت ساندرو در بازار کشور، پارس‌خودرو تصمیم به عرضهٔ نسخهٔ استپ‌وی آن گرفت که فروش آن چند روز پیش آغاز شده و ظرف نیم ساعت ۴۰ هزار دستگاه از آن فروش رفت. ساندرو استپ‌وی با همان پیشرانهٔ لوگان یا ال۹۰ و با برند رنو در دو مدل دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود.

sandero-5

شروع مقایسه

طراحی بیرونی

بررسی طراحی خودروها را از لیفان X50 شروع می‌کنیم. خودرویی که هر بخشی از آن از یک خودرو کپی شده است. در قسمت عقب شاهد طراحی مشابه آلفارومئو جولیتا و در قسمت جلو شاهد الهام گیری از اوپل آسترا هستیم. بااین‌حال درمجموع X50 طراحی قابل قبولی را ارائه کرده است. دانگ‌فنگ H30 کراس اما بااینکه در آن کپی کاری چندانی دیده نمی‌شود ولی تا حدودی طراحی خارجی قدیمی‌تری نسبت به دو خودروی دیگر دارد چراکه در اصل اساس آن به سال ۲۰۰۲ و سیتروئن الیزه بازمی‌گردد. در سوی دیگر رنو ساندرو به‌عنوان خودرویی فرانسوی/رومانیایی در برابر دو رقیب چینی قرار گرفته است. خودرویی هرچند از نسل اول ساندرو است اما هنوز هم از طراحی زیباتر و هماهنگ‌تری نسبت به دو خودروی چینی سود می‌برد.

طراحی داخلی

شاید پاشنهٔ آشیل ساندرو استپ‌وی را در برابر X50 و H30 کراس بتوان طراحی داخلی قدیمی و کسل‌کنندهٔ آن دانست که تفاوت چندانی با طراحی داخلی ال۹۰ ندارد. این در حالی است دو رقیب چینی در طراحی داخلی کاملاً بروزتر از ساندرو هستند. خودروهای با طراحی داخلی نسبتاً زیبا و مدرن که بالاتر از ساندرو قرار می‌گیرند. البته مطمئناً در بحث کیفیت ساندرو استپ‌وی کاملاً برتر میدان خواهد بود ولی زیبایی داخلی هم می‌تواند نقشی کلیدی در جذب خریدار به یک خودرو داشته باشد.

موتور و گیربکس

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، یکی از موتورهای دانگ‌فنگ H30 کراس همان پیشرانهٔ TU5 پژو است؛ بنابراین به دلیل اینکه این موتور در ایران داخلی سازی شده است، ایران‌خودرو H30 کراس را با همین موتور عرضه کرده است که این امر موجب کاهش هزینه‌ها و کاهش قیمت خودرو شده است. موتور TU5 در H30 کراس ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد. همچنین ایران‌خودرو H30 کراس را صرفاً با گیربکس ۴ سرعتهٔ اتوماتیک AISIN به بازار عرضه می‌کند که همین امر می‌تواند آن‌را به انتخاب جذابی در بازهٔ قیمتی ۴۰ میلیون تومان تبدیل کند.

h30-cross-6

لیفان X50 به‌طورکلی تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی ارائه می‌شود که ۱۰۲ اسب بخار قدرت داشته و نیروی آن توسط دو گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT به چرخ‌های جلو انتقال میابد. کرمان‌خودرو X50 را با هر دو گیربکس عرضه می‌کند که البته در این مقایسه جهت تطابق قیمت با H30 کراس، ما نسخهٔ دستی X50 را انتخاب کرده‌ایم.

x50-1

همان‌طور که گفته شد رنو ساندرو در ایران با همان موتور ال۹۰ عرضه می‌شود یعنی یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با ۱۰۵ اسب بخار قدرت. جهت انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو هم دو گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است که پارس‌خودرو هردوی آن‌ها را عرضه می‌کند و ما بازهم جهت تطابق قیمت نسخهٔ دستی را بررسی می‌کنیم.

sandero-3

تجهیزات

هر سه خودرو با توجه به بازهٔ قیمتی، تجهیزات ایمنی و رفاهی نسبتاً مناسبی دارند. البته اینجا هم ساندرو به دلیل عدم برخورداری از آپشن‌هایی چون سانروف، نمایشگر لمسی و تهویهٔ اتوماتیک در پس دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد. بااین‌حال هر سه خودرو از تجهیزات چون پنجره‌های برقی، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، رینگ‌های آلیاژی اسپرت، سیستم صوتی با چهار بلندگو و آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن سود می‌برند.

نتیجه

در تمامی موارد پیشرانه، قیمت و تجهیزات، هر سهٔ این کراس‌اوورنماهای شهری بسیار نزدیک به هم عمل کرده‌اند. البته نکتهٔ مهمی که در اینجا وجود دارد، برند معتبر ساندرو و کیفیت برتر آن نسبت به دو رقیب چینی است. چینی‌هایی که بعداً احتمالاً در نمونه‌های دست‌دوم شاهد افت قیمت زیاد و فروش سخت خواهند بود. البته گیربکس اتوماتیک H30 کراس و قیمت کمتر آن نسبت به استپ‌وی و X50 برگ برندهٔ بزرگی برای آن خواهد بود. چراکه H30 کراس با گیربکس اتوماتیک ۴۵,۳۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد درحالی‌که نسخهٔ دستی لیفان X50 و رنو ساندرو استپ‌وی به ترتیب ۴۸,۹۰۰,۰۰۰ و ۴۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارند و قیمت نمونهٔ اتوماتیک آن‌ها به ۵۵,۹۰۰,۰۰۰ و ۵۲,۵۰۰,۰۰۰ می‌رسد. بااین‌حال اگر اعتبار برند رنو را در نظر نگیریم و صرفاً بخواهیم با توجه به قیمت و تجهیزات نتیجه‌گیری کنیم، دانگ‌فنگ H30 کراس ایران‌خودرو با قیمت کمتر، تجهیزات بیشتر، گیربکس اتوماتیک و موتور TU5 که قطعات یدکی آن در دسترس است، پیروز این رقابت خواهد بود؛ اما اگر برند و کیفیت خودروها را در نظر بگیریم بدون شک رنو ساندرو استپ‌وی پارس‌خودرو با برند معتبر، کیفیت بهتر و قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط آشفتهٔ بازار خودرو کشور) برندهٔ مقایسه ما لقب خواهد گرفت.

 

مشخصات فنی

  دانگ‌فنگ H30 کراس رنو ساندرو استپ‌وی لیفان X50
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار ۱۰۲ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ۱۴۰ نیوتن متر ۱۳۳ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲.۵ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۳ کیلومتر در ساعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
طول/عرض/ارتفاع ۴.۳۵/۱.۷۶/۱.۵۳ متر ۴.۰۲/۱.۷۵/۱.۵۸ متر ۴.۱۰/۱.۷۲/۱.۵۴ متر
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۶۱ متر ۲.۵۸ متر ۲.۵۵ متر
وزن خالص ۱۲۳۰ کیلوگرم ۱۱۵۸ کیلوگرم ۱۱۵۰ کیلوگرم
قیمت دستی ۴۶,۵۰۰,۰۰۰ ۴۸,۹۰۰,۰۰۰
قیمت اتوماتیک ۴۵,۳۰۰,۰۰۰ تومان ۵۲,۵۰۰,۰۰۰ ۵۵,۹۰۰,۰۰۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. صابر

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا به درد شهری مثل تهران میخوره .. من گرفتم و واقعا راضیم . قبلش پژو ۴۰۵ SLX تولید ۹۱ داشتم که به نظرم h30 کیفیتش از ۴۰۵ بهتر هست چون از اول همه جاش صدا می داد که کلافم کرده بود ولی این ماشین بسیار بسیار نرم است .. و امکاناتی که روی ماشین هست واقعا ارزش خرید داره البته این ماشین تازه وارد هست و باید ۲ ۳ سال بگذره و نظر دیگران رو پرسید که اگر خوب باشه مطمئن باشید کیفیت رو بد میکنند. .نظر دوستان هم راجع به خودروی چینی محترم هست ولی با این وضعیت که تمام خودرو های داخلی هم جنس درجه ۲ ۳ چینی هست هیچ فرقی نمیکنه . البته من سوادش رو ندارم شاید دوستان چیزهایی رو میبینند که من نتونم حسشون کنم .. این نظر شخصی بنده در حد توانم بود . امید وارم روزی برسه که با داشتن پول این ماشین بهترین هارو سوار بشید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا