5 دلیل برای زنده ماندن دوج وایپر

دوج وایپر رسماً بازنشسته شد و دلایل زیادی برای ناراحت شدن وجود دارد.

The world's biggest Viper collection
صرف‌نظر از اینکه علاقه‌مند وایپر هستید یا خیر، مرگ وایپر چیزی بیش از قطع تولید یک خودرو است. این خودرو نشانه‌های تغییرات در صنعت و بازار خودرو است مخصوصاً که حالا توجهات بسیاری روی آلایندگی و مصرف سوخت کم معطوف شده است. دیگر بزرگ‌تر بهتر نیست و خودروسازان جایگزین‌هایی برای حجم پیشرانه‌ها یافته‌اند و پیشرانه‌ی سمبلیک، تنفس طبیعی و حجیم وایپر دیگر به این دنیا تعلق ندارد.

Dodge-Viper-collection
اینجا 5 دلیل مهم وجود دارند که توضیح می‌دهند چرا وایپر باید زنده بماند.

5 – بسیاری از مالکان وایپر، بیش از یک دستگاه از این خودرو دارند

اگر یک بار وارد تالار گفت‌وگوی دوج وایپر شوید، متوجه خواهید شد که مالکان بسیاری بیش از یک دستگاه وایپر دارند. در حقیقت، یک زوج در تگزاس زندگی می‌کنند که 80 دستگاه وایپر را در سال آخر خریده‌اند. وایپر یکی از معدود خودروهایی است که چنین طرفدارانی دارد و وقتی شما یک وایپر بخرید، می‌فهمید که این خودرو چقدر خاص است.


4 – وایپر بزرگترین پیشرانه‌ی حال حاضر را دارد

رازی وجود ندارد که خودروسازان مطرح جهانی پیشرانه‌های خود را کوچک‌تر می‌کنند و توربو و سیستم های پرخوران را به منظور افزایش کارایی بکار می‌گیرند؛ اما درباره‌ی دوج واپیر قضیه کلاً متفاوت است. در خلال این سال‌ها، این خودرو از پیشرانه‌ی 10 سیلندر 8.4 لیتری دست‌ساز استفاده کرده است. با قدرت 645 اسب بخاری و گشتاور 814 نیوتون متری، شاید این پیشرانه‌ی 8.4 لیتری همان کارایی پیشرانه‌ی Hellcat را نداشته باشد اما افتخاری خاص وجود دارد و آن بزرگ‌ترین پیشرانه تنفس طبیعی است.

2016-Dodge-Viper-ACR-07
3 – وایپر نماد خودرویی است

برای چندین دهه، دوج وایپر یک نماد برای صنعت خودرو بوده است. در بازاری که بچه‌هایش با فراری‌ها و لامبورگینی‌های ایتالیایی رشد می‌کنند، استایل وایپر از زمان معرفی در 1991 تغییر چندانی نداشته است. حالا در سومین نسل خود، وایپر هنوز هم امضا و زبان طراحی نسل اول خود را دارد و نمادین است. به علاوه، چه تعداد خودرو هستند که به‌صورت فابریک اگزوزهای کناری داشته باشند؟

2015 Dodge Viper GT
2 – وایپر آمریکایی‌ترین خودرو است

برخی افراد شاید بگویند که شورولت کوروت آمریکایی‌ترین خودرو است اما در واقع این عنوان از آنِ وایپر است. این خودرو دارای تمام نشانه‌های فرهنگ خودرویی آمریکا است، از پیشرانه‌ی حجیم گرفته تا غرش مهیب اگزوز. به علاوه، استایل خودرو بیش از آنکه شیک و هیجانی باشد، برجسته و بی‌پروا است. نام خودرو نیز داستان دیگری است. وایپر نیازی ندارد تا همانند اوراکان خیال‌انگیز باشد و یا همانند مک لارن P1 از ترکیب عدد و رقم استفاده نماید. فقط با نگاه کردن به خودرو، تصویر ماری زهردار در ذهن شما نقش خواهد بست.

1998 Dodge Viper GTS


1 – هیچ خودروی آینده‌ای نمی‌تواند به آن چیزی که وایپر است نزدیک شود

اما بزرگ‌ترین دلیل برای آنکه وایپر باید زنده بماند آن است که هیچ خودروی آینده‌ای نمی‌تواند به وایپر امروزی نزدیک باشد. دلیلی وجود ندارد تا دیگر یک خودروساز به ساخت پیشرانه‌ی حجیم 10 سیلندر 8.4 لیتری روی بیاورد، مخصوصاً که هم‌اکنون اکثر خودروهای اسپورت برای افزایش کارایی به استفاده از قوای محرکه‌ی هیبرید و توربو روی آورده‌اند. همچنین دیگر خودرویی با این طراحی و کاپوت کشیده نخواهیم دید.

Dodge Viper 1992
Dodge Viper 1992

در طی سالیانی که این خودرو در بازار حضور داشت، وایپر هرگز برای آن چیزی که بود پوزش نخواست و بهانه‌ای نیاورد. پیشرانه‌ی حجیم این خودرو سوخت را با لذت می‌نوشید و گیربکس دستی آن حتی لذتی بیشتر از گیربکس‌های کنونی ایجاد می‌کرد. کسانی که به حد کافی خوش‌شانس بوده‌اند تا صاحب یک وایپر شوند خواهند گفت که رقبای کمی وجود دارند که همان تجربه‌ی وایپر را ارائه دهند. در نهایت باید گفت، اصلاً خودرویی شبیه وایپر وجود نخواهد داشت…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

22 دیدگاه

    1. "فقط انگلستان"
      سوابق: (434 دیدگاه) ,

      پنج دلیل برای خداحافظی با دوج وایپر

      1-یه کارتون پخش می شد که توش ماشینا حرف می زدن قیافش شبیه اوناست
      2-اسب بخار دریافتی از اون حجم موتورش کمه
      3-فقط شتاب داره از قیمت صد هزار دلاریش همه چیز معلومه
      4-قیافش خیلی پر و مدرن و و باکلاس و بی نقص نیست
      5-به عنوان یکی از پنج خودرو برتر آمریکا نباید این همه نقص رو می داشت

      پاسخ
      1. امیر
        سوابق: (128 دیدگاه) ,

        اگه مشکل فقط موتوره ، دوج میتونه موتور هلکت رو روش بذاره.
        نه داداش مشکل از موتورش و قیافه اش نیست.

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3734 دیدگاه) ,

        از شما انتظار نداشتم.
        همه ی دلیل هات الکی بودن. وایپر شخصیت خاصی داره. آدم عاشقش میشه. بحث دوست داشتن نیست. بحث عشقه.

        پاسخ
  1. شروین
    سوابق: (517 دیدگاه) ,

    شاهین جان هم مقاله عالی بود هم ترجمه و قلم شما. وایپر هم که عشقه.

    پاسخ
      1. یو اس اس اینترپرایز
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        قشنگ بود.مرسی

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    به نظرم دوج میتونست کاری که تمام کمپانی ها انجام میدن رو انجام بده یعنی بجای داشتن یک موتور هیولایی و تشنه ی بنزین و آلوده کردن محیط زیست.
    بیاد دو یا چهار موتور که دوتاش با آلایندگی کم و دوست دار محیط زیست بسازه و این موتور V10 تنفس طبیعی رو هم نگه داره و هم یه موتور توربو داشته باشه برای رقابت با سوپراسپرت های قوی تر و همینطور دوست دار محیط زیستی تر میشه.

    پاسخ
    1. Vahid porsche
      سوابق: (242 دیدگاه) ,

      اخه کی میاد توربوشو یبخره اونوقت؟ همه ۱۰ سیلندرشو میخان

      پاسخ
  3. ali a.j.g
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    شاهین جان ممنون
    هیچ خودرویی نمیتونه جای وایپر رو پر کنه وایپر خدا بیامزتت روحت شاد و یاد و خاطراتت همیشه زنده است

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل one:1
    one:1
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    اقا این ماشین بازگشتنی نیست.
    فقط یکیست .یکی خوب که خوش صدا و باحال است

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3734 دیدگاه) ,

    وایپر باید زنده بمونه.
    راستی اگزوز بغل هم خیلی خاصه. اونم باز وقتی پشت چرخ های جلو باشه. اون ماشین هم اعجوبه ای نبود جز SLR Mclaren

    پاسخ
    1. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هیچی در این جهان ابدی نیست

      پاسخ
  6. USA & JAPAN
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    بخدا که حیفه این هیولا دیگه تولید نشه
    من که عاشقشم

    پاسخ
  7. یاسین
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    جالب بود جناب احمد زاده ممنونم.من موندم که با این همه پیشرفت علمی در صنعت خودروسازی چطور دلشون اومد این زیبای زهر آگین را توی تاریخ دفنش کنن.خب می اومدند یه بار دیگر موتورش را بازنگری می کردن و همون ده سیلندر رو جوری طراحی می کردن که در صورت عدم نیاز ،تعدادی از سیلندرا کار نکنن!که محیط زیست آلوده نشه!مصرفش بیاد پایین!اصلا وایپر بدنه و شاسی بدون موتورش هم اعجوبه‌ای بود به خدا!

    پاسخ
  8. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    متاسفانه ساده ترین و اصولی ترین قانون اقتصاد ، کار خودرو رو تموم میکنه: فروش نکنه باید نابودش کنی

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    خیلی ماشین باحالی بود.

    پاسخ
  10. Challenger
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    آخرش دلم میخواست گریه کنم …. خیلی با احساس بود.
    دمت گرم آقای احمد زاده

    پاسخ
  11. مسعود
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    هر وسیله ای رو که نباید فقط بخاطر تکنولوژیش استفاده کرد .
    برای مثال اگه از یه موتور سرعت و شتاب بخوای خب دوکاتی ، ام وی آگستا ، بنللی ، هوندا ، کاوازاکی ، سوزوکی ، یاماها و بی ام و رو انتخاب میکنی ولی وقتی یه کارکتر خاص میخوای میای سراغ هارلی دیویدسون .
    بله دوج وایپر با اون شخصیت کاریزماتیکش دقیقا” هارلی دیویدسون دنیای ماشینهاست.
    خوب بخواب افعی چون صنعت خودرو مدتهاست که به فنا رفته.

    پاسخ
  12. مسعود
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    نباید هر وسیله ای رو که بخاطر تکنولوژیش استفده کرد .
    برای مثال اگه از یه موتور سرعت و شتاب بخوای خب دوکاتی ، ام وی آگستا ، بنللی ، هوندا ، کاوازاکی ، سوزوکی ، یاماها و بی ام و رو انتخاب میکنی ولی وقتی یه کارکتر خاص میخوای میای سراغ هارلی دیویدسون .
    بله دوج وایپر با اون شخصیت کاریزماتیکش دقیقا” هارلی دیویدسون دنیای ماشینهاست.
    خوب بخواب افعی چون صنعت خودرو مدتهاست که به فنا رفته.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.