معرفی خودروهای ساخت شوروی: یوآز 469

در این قسمت از سری مطالب معرفی خودروهای ساخت شوروی به سراغ یکی از تواناترین خودروهای آفرود روی کرهٔ زمین یعنی یوآز 469 رفته‌ایم. یوآز 469 در اصل جایگزینی برای گاز 69 بود و بر اساس آن ساخته شده بود (جهت کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ گاز 69 می‌توانید به قسمت قبلی سری مطالب معرفی خودروهای ساخت شوروی مراجعه کنید). یوآز 469 یک وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی سبک بوده که به‌طور گسترده توسط نیروهای نظامی شوروی و دیگر کشورهای عضو پیمان ورشو و همین‌طور ارتش سایر کشورهای بلوک شرق مورداستفاده قرار گرفت. همچنین این خودرو در اتحاد جماهیر شوروی خدمات گسترده‌ای در سازمان‌های دولتی که نیاز به یک خودروی آفرود قوی و بادوام داشتند انجام داد.

یوآز 469 سال 1971
یوآز 469 سال 1971

تولید یوآز 469 در سال 1971 بجای گاز 69 در شوروی آغاز شد و در کشورهای دیگری شامل آلمان (از سال 2003 تا 2007 توسط شرکت Baijah Automotive) کوبا، جمهوری آذربایجان، ویتنام، اوکراین و حتی ایالات‌متحده (از سال 1997 تا 2005) هم تولید شد. حتی یوآز هنوز هم نسخهٔ مدرن 469 را با نام هانتر تولید می‌کند. یوآز 469 دو مزیت عمده دارد: این خودرو تقریباً قادر به رانندگی در هر مسیری است و تعمیر و نگهداری آن‌هم بسیار ساده است. یوآز 469 در ابتدا صرفاً برای استفاده‌های نظامی و دولتی ساخته شد و برای فروش عمومی عرضه نمی‌شد اما بعداً بسیاری از نمونه‌های تولیدشدهٔ مازاد به اشخاص خصوصی فروخته شد.

نسخهٔ پایهٔ این خودرو 469B نام داشت که 22 سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشت. نسخهٔ تخصصیِ نظامی آن نیز 469 نامیده می‌شد و 30 سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشت. با توجه به استانداردهای جدید خودروها، یوآز 469 در سال 1985 مورد به‌روزرسانی جزئی قرار گرفت و مدل 469 به 3151 و 469B به 31512 تغییر نام داد. ساخت این خودرو تا سال 2011 برای ارتش روسیه ادامه داشت. همان‌طور که گفته شد در حال حاضر نسخهٔ بروز شدهٔ 469B با نام هانتر در حال تولید است.

یوآز 469B
یوآز 469B
یوآز 3151 سال 1985
یوآز 3151 سال 1985

این آفرودر سرسخت و توانمند مجهز به همان پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی متعلق به گاز 69M بود که 71 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیرو توسط یک گیربکس 4 سرعتهٔ دستی به‌صورت دائمی به هر چهارچرخ انتقال میافت. این موتور توانایی کار با بنزین اکتان پایین تا اکتان 72 را دارد.

نسخۀ وانت با نام 2315
نسخۀ وانت با نام 2315

اما نسخهٔ جدید 469 که در سال 2010 با نام هانتر معرفی شد مجهز به یک پیشرانهٔ بهینه‌سازی شدهٔ 2.7 لیتری با 128 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور در 2500 rpm است. گیربکس 4 سرعتهٔ دستی قبلی نیز با یک نمونهٔ جدیدتر 5 سرعته جایگزین شده است. همچنین جهت مصرف سوخت کمتر، یک موتور دیزل 2.2 لیتری با 114 اسب بخار قدرت نیز برای هانتر ارائه شده است.

یوآز هانتر 2010
یوآز هانتر 2010

چیزی که یوآز 469 را خاص می‌کند این است که بااینکه این خودرو 45 سال پیش معرفی شده است اما هنوز هم تولیدشده و در روسیه قابل خریداری است و این واقعاً قابل‌توجه است چراکه ساختار و معماری آن در طول چهار دههٔ گذشته تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده است. همچنین برخلاف بسیاری از کراس‌اوورها و SUVهای امروزی که فقط قدِ بلندی دارند، یوآز 469 یا هانتر یک آفرودر واقعی است حتی در نسخه‌های اولیهٔ (مدل 469B) که 21 سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشتند. این ویژگی تا به امروز در هانتر ثابت مانده است.

یوآز هانتر 2002
یوآز هانتر 2002

این در حالی است که گویی یوآز همچنان برنامه‌ای برای توقف تولید هانتر یا همان 469 ندارد چراکه سال گذشته نسخهٔ جدید و بروز شدهٔ آن‌را معرفی نمود. همچنین یوآز در این خودرو چیزهای بسیار ساده‌ای را همچنان حفظ کرده است که امروزه استانداردهای مربوط به آلایندگی و یا نیاز خریداران، خودروسازان را برای حذف آن‌ها تحت‌فشار قرار داده است. به‌عنوان‌مثال سیستم تعلیق جلوی هانتر از نوع فنرهای پیچشی بوده و در تعلیق عقب هنوز از فنرهای شمش استفاده می‌شود. همچنین این خودرو هنوز از ترمزهای کاسه‌ای در هر چهارچرخ استفاده می‌کند.

یوآز هانتر 2015
یوآز هانتر 2015

درحالی‌که ممکن است برخی بگویند هانتر فقط یک وسیلهٔ نقلیهٔ آفرود کهنه و قدیمی است، اما ما هنوز هم آن‌را دوست داریم به دلیل اینکه خودرویی ساده، قوی، قابل‌اعتماد و یک رتروی دوست‌داشتنی است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

32 دیدگاه

  1. کامیاب
    سوابق: (459 دیدگاه) ,

    جاتون خالی دو سه روز پیش تو یکی از شهرای اطراف مغان بودیم،اونقد ماشین روسی و آذربایجانی دیدیم،از لادا گرفته تا ماشینایی که اسمشونم نمیدونستم،فقط اینو میتونم بگم برخلاف بسیاری من صنعت خودروسازی روسیه رو تحسین میکنم،هم مردمشون هم خودروسازاشون فلسفه ی بسیار جالبی تو زندگی و کار دارن.

    پاسخ
    1. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2211 دیدگاه) ,

      مثلا چجور فلسفه ای دوست عزیز؟

      پاسخ
      1. کامیاب
        سوابق: (459 دیدگاه) ,

        اینه که از تمامی قابلیت های چیزی استفاده میکنند،بسیار رک هستند و وقتی کاری کنید که خلاف میلشون باشه با قاطعیت ابراز نظر میکنند و مث ایرانیا نمیرن پشت سرکسی حرف بزنن،رو بعضی چیزا مثل وطن و پرچم بسیار وفادارند،خودروسازای روسی هم عقیدشون اینه که برای انجام کاری نیاز به گشتاور و اسب بخار نجومی و طراحی فضایی نیس،تنها چیزی که میخوایم اینه از ابزار در دسترس به صورت معقول استفاده کنیم.
        مثلا شما ببینید خودروسازا به طور دوره ای فیس لیفت میکنن ،و تنها دلیلش جذب مشتریه،ولی خودروهای روسی به دلیل هماهنگی با ذات مردمش فیس لیفت چندانی(بخوانید اصلا)انجام نمیده و رو بهبود قابلیت ها تمرکز داره و واس اینه که گاز ماز آتوواز آفتوواز لادا و ماروسیا مشتریان همیشگیشون رو دارن.
        در کل باید با مردمشون معاشرت کنید،درسته که ایرانیا دل خوشی از دولت و مردم روسیه ندارن ولی چیزی که بنده به دلیل نزدیکی زبانی و جغرافیایی بهشون فهمیدم اینه که قریب به اتفاق مردمان بسیار جالب و یک رویی هستن و اینه فلسفه ی روسی.
        پیشنهاد میکنم فیلم سولاریس رو ببینید،بسیار جالب هست.

        پاسخ
        1. مجید
          سوابق: (464 دیدگاه) ,

          حق با شماست من هم برخوردی که با روس ها داشتم آدم های سخت کوش و مصممی هستند و خیلی رک اما درمورد این ماشین آفرود عالی و سادگی تعمیر و توانایی کار با بنزین اکتان پایین خیلی خوبه ولی ای کاش یه تحول تو موتور و ترمز واتاقش انجام بدن من وقتی این مطلب رو خوندم رفتم تو نت و سایت سازنده رو پیدا کردم و ایمیلی به زبان انگلیسی زدم اونا هم بعد 3 ساعت جواب دادن و گفتن با توجه به کاربری اینجوری میسازن!!!!!!!واقعا کف کردم از این که تو ایمیلم گفته بودم من این ماشین رو نروندم و اصلا امکان خریدشو ندارم!!!!!!ما همون برخورد محترمانه باعث شد این متن رو بنویسم!من اگه این ماشین به روز بشه حتما یکیشو میخرم و میارم ایران

  2. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    یواز هانتر 2015 قیافه اش که خوشگل ولی درعمل چی باشه مهم.
    روسیه فقط قدرت نظامی خوبی داره

    پاسخ
    1. کامیاب
      سوابق: (459 دیدگاه) ,

      صنایع به هم وابسته اند و در صدر اون صنایع نظامی با خودروسازی توام شده،پس میشه اینطور برداشت کرد که خودروسازی روسیه هم بسیار پیشرفته هست.

      پاسخ
  3. LamboMercedes
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    از موتور 2.5 لیتری 125 اسب بخار .. این نشون میده که خیلی عقبن در حالی که ما از موتور 1.8 لیتری 110 اسب بخار در میاریم.. البته ماشینا مونتاژ شده .. ماشینا مال ما نیستن.. از نظر ظاهری هم این خودرو به دهه نود یا هشتاد میلادی میخوره .. که از نظر بنده راضی کننده نیست گرچه انتخاب سلیقه ای هست و برای بعضیا مورد پسند باشه .. ولی خودرو های روسی خرابیشون کم هست .. ارتفاع خوبی نسبت به سطح زمین داره که گیر کردن به سطح ناهمواری زمین برای این خودرو خیلی کم پیش میاد .. وزنش هم معلوم نیست ..

    پاسخ
    1. کامیاب
      سوابق: (459 دیدگاه) ,

      دلیل قدرت کم نسبت به حجم این هست که طراحی ساده ای دارند و برای همین خرابیشون بسیار نادره.
      من بارها گفتم صنایع به هم وابسته اند و صنایع فوق پیشرفته روسی که وامدار آلمانی های دهه چهل و پیشرفت جنگ سرد هست ارتباط مستقیم با خودروسازی وفلسفه ی ابزار روسی داره،و من باور دارم خودروسازی روسیه جزو ده تای برتر هست.

      پاسخ
  4. امیر.عارف
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    قابل توجه دوستانی که این ماشین را از نزدیک ندیدن باید عرض کنم که این خودر از لحاظ امکانات رفاهی تغریبا (با استانداردهای امروز) بی بهره هست ولی اگه بخواهی در مسیرهای جنگی،باتلاقی و….. وسیله ای ارزان و کم هزینه داشته باشی که فقط از تفریح لذت ببری و بجز تعیین مسیر مشکلی نداشته باشی این ماشین وسیله ای همه جا رو، انتخاب خوبی هست

    پاسخ
    1. کامیاب
      سوابق: (459 دیدگاه) ,

      و از آنجایی که من این خودرو رو از نزدیک دیدم،امکانات رفاهی خوبی نسبت به قیمت و قابلیتاش داره.
      تنها ایرادش شاید ترمزای کاسه ایش بشه در نظر گرفت که اونم به دلیل هوای روسیه و عدم نیاز به خنک کاری چندان،میشه توجیه کرد.

      پاسخ
  5. محمدرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    البته این موتور احتمالن تعمیراتش هم اسونه

    پاسخ
  6. zia
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    یواز از طراحی تا تولیدش در شوروی انجام شده ولی خودروهایی که ما تولید کردیم هیچکدام کامللا ایرانی نیستند مثل سمند و تیبا ( موتور سمند پژو هست و تیبا از ریو کپی شده)

    پاسخ
  7. سجاد
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    این مطلبو که دیدم متاسفانه یاد لندروور دیفندر (پاژن ) افتادم که تا امروز توسط مرتب خودرو مونتاژ میشد و توانایی آفرود خوبی داشت ولی از امروز دیگه تولید نمیشه

    پاسخ
  8. حمید
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    کاش کنار هر ماشینی یک دختر مدل روسی برا تمرکز بیشتر ایستاده بود

    پاسخ
  9. میثم
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    روس ها خودروهاشون مادرزادی افرود بازن فقط سواری سختی دارن

    پاسخ
  10. سعید
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    توی کشوری که ده برابر ایران وسعت داره و جاده استاندارد فقط تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری چنتا شهر بزرگ وجود داره این جور ماشینی فقط جوابگو هست، درضمن فک کن وسط ناکجا آباد سیبری ماشین مدرنت خراب بشه، اینو هر مکانیک محلی راحت تعمیر میکنه و قطعاتشم توی همه بقالیای روسیه احتمالا پیدا میشه…

    پاسخ
  11. محمد
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    روس ها به ماشین بچشم یه وسیله که از نقطه الف به ب میره نگاه میکردن و رو کاربردی بودن تمرکز داشتن به خاطر همین حتی ماشین های چینی رو هم با ولع میخرن چون نسبت به تولیداتشون قیافه خیییییلی بهتری داره اما در عوض کارکردن باهاش راحته اگه با امکانات کم و استاندارد های ۵٠ سال پیششون کنار بیای البته در کنار اینها کارخانه روسیه لادا ماشین روز هم تولید میکنه

    پاسخ
  12. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    هرچقدر مردم خسته از سرمایه داری و آزادی و طرفدار نظامی گری روسیه رو دوست دارن، مردمی که طرفدار آزادی و زیبایی شناسی هستن از این کشور بیزارن. واقعا یه طراح درست و حسابی تو این کشور پیدا نمیشه که حداقل چیز زیبا به ملت عرضه کنه؟ یعنی هر محصول روسی رو دیدم یاد بمب و موشک و ضد هوایی میوفتم

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (65 دیدگاه) ,

      البته مثل گذشته هم نیست رفیق من به واسطه شغل پدرش اونجاست سطح زندگی اونجا رشد چشمگیری داشته ولی هنوزم حس رقابت و برتری جویی نسبت به غرب و امریکا دارن

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
        نوید جهرمی
        سوابق: (1443 دیدگاه) ,

        همین الانش با رکود و عقبگردی که بعد از تحریمای غرب سر جریان اوکراین داشته اقتصاد هشتم دنیاس.
        چن تا از رفیقام که تفریحی رفتن روسیه خیلی ازش تعریف میکنن. یکیشون بزرگ شده ی امریکاس و کشورهای اروپایی زیاد رفته. اما میگه روسیه با هیچ جا قابل مقایسه نیس. و به نظرش قشنگ ترین کشوری که دیده همین روسیه س.

        پاسخ
    2. کاوه آهنگر
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      دمت گرم آقا احسان، حرف دل منو زدی

      پاسخ
  13. حمیدرضا
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    ترمز کاسه ای برای یه همچین غولی نوبره ولی طراحیش دیگه خیلی کهنه شده البته این قطعا برای مناطق سردسیر روسیه وسیبری هست که کمتر کشوری میتونه ماشینی طراحی کنه که اونجا کار کنه به قول دوستان فقط کاربردی هست ولی انصافا برا افرود خیلی خوبه 21 سانت ارتفاع یعنی از روی هر صخره و از داخل هر باتلاقی عبور میکنه

    پاسخ
  14. عبدالحسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بنظر شما برای آب و هوای گرم و مرطوب جنوب کشور هم جواب می دهد؟

    پاسخ
  15. اکبر66
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    بنز یه شاسی بلند شکل این داره …رخ قدیمی ولی امکانات بالا …شاید میخواهند قیمت بالا نره…تجهیزات بالا نمبرند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.