بررسی MVM 110S

ام وی‌ام 110 یا چری QQ یکی از اولین خودروهای چینی است که به کشور ما وارد شد و آغازگر ورود سیل برندها و مدل‌های چینی به کشور ما شد. این خودرو که یک کپی ضعیف از دوو ماتیز بود، علیرغم انتقادات فراوانی که درزمینهٔ کیفیت و ایمنی آن وجود داشت، تنها به علت برخورداری از قیمت نسبتاً پایین توانست در بازار ما ماندگار شود. اما پس از سال‌ها عرضه با ظاهر و ویژگی‌های فنی ثابت، نیاز به تغییرات در این خودرو احساس می‌شد. درنتیجه مدیران خودرو اقدام به تولید نسخه فیس‌لیفت شده آن با نام MVM 110S کرد و در این روزها اولین سری‌های تحویلی آن در خیابان‌های ما دیده می‌شود. فیس‌لیفت ام وی‌ام 110 شامل تغییراتی ظاهری و فنی می‌شود و آن را به خودرویی به‌روزتر تبدیل کرده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

در بخش ظاهری از کمپانی طراحی تورینو ایتالیا کمک گرفته شده است تا این خودرو را به‌روزرسانی کرده و باعث جذب مشتریان جدید گردد. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تغییرات اعمال شده مثبت بوده‌اند و باعث تبدیل یک خودروی قدیمی، زشت و بی‌هویت، به خودرویی نسبتاً به‌روزتر، جذاب‌تر و هماهنگ‌تر شده‌اند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

کاملاً مشخص است که هدف طراحان MVM 110S ساخت خودرویی با ظاهری شاد و فانتزی بوده است تا باعث جذب جوانان و بانوان گردد که با در نظر گرفتن استانداردهای این کلاس از خودروها، می‌توان گفت که توانسته‌اند به این هدف نزدیک شوند. طراحی بخش‌های مختلف این خودرو تماماً با در نظر گرفتن همین هدف ساخته شده‌اند و از این نظر هماهنگی قابل قبولی بین بخش‌های مختلف آن وجود دارد.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

نمای جلوی‌ام وی‌ام 110S ظاهری خندان و بشاش دارد که بسیار جوان‌تر از نسخه قبل از فیس‌لیفت به نظر می‌رسد. چراغ‌های بزرگ و گرد با تغییرات کوچکی همچنان بر سر جای خود هستند، اما اضافه شدن خطی به قسمت بالای محل قرارگیری پلاک، باعث شادتر شدن چهره خودرو شده است. ورودی هوا نسبت به قبل بزرگ‌تر شده است و به قسمت‌های پلاستیکی سیاه رنگ اطراف چراغ‌های مه شدن متصل گردیده تا طرح لبخند بزرگی را تشکیل دهد.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

در نمای کناری ضربه‌گیرهای پلاستیکی حذف شده‌اند و جای آن‌ها را خطوطی گرفته‌اند که با اتصال بخش‌های مختلف جلو و عقب، از سادگی نمای کناری کاسته‌اند. گلگیرهای خودرو کمی حجیم و عضلانی شده و چرخ‌های کوچک آن را دربر گرفته‌اند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

نکته جالب در نمای کناری محل قرار گرفتن دستگیره درب‌های عقب است که اگر قبلاً محل آن‌ها را ندانید، باید اندکی برای یافتن آن‌ها زمان صرف کنید. دستگیره درب عقب مماس با پنجره و به‌صورت زاویه‌دار تعبیه شده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

چیز دیگری به بسیار به بهبود نمای کناری خودرو کمک کرده است، عوض شدن طرح ساده پنجره‌ها، با طرح به عقب کشیده شده مدرن‌تر و اسپرت تر است و خطوطی که قبلاً بسیار ساده و صاف بودند، اکنون نرم‌تر شده و به شکل منحنی درآمده‌اند. علاوه بر این‌ها، سقف خودرو در قسمت عقب کمی به سمت پایین انحنا پیدا کرده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

در نمای عقب بهترین نکته حذف چراغ‌های گرد و احمقانه عقب و تبدیل‌شدن چراغ‌ها به حالت ستونی است. وجود کادر مشکی رنگ در اطراف شیشه عقب کمک شایانی به بهبود این نما کرده است و درمجموع نمای عقب را به سوپرمینی های مدرن بسیار نزدیک کرده است. در پایین نیز همانند بخش جلو، دو چراغ مه شکن عقب توسط نوار پلاستیکی ضخیم مشکی‌رنگی به هم متصل شده‌اند و همان حالت لبخند که قبلاً در نمای جلو شاهد آن بودیم را تکرار کرده‌اند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

درمجموع می‌توان گفت که طراحی خارجی MVM 110S نسبت به نسخه قبلی تغییرات قابل قبولی پیدا کرده است و توانسته است به یک سوپرمینی مدرن نزدیک شود. هرچند که باوجود ارتقای یک اینچی سایز رینگ‌ها نسبت به مدل قبلی، جا داشت که یک سایز دیگر نیز به آن اضافه گردد. درب صندوق‌عقب نیز بسیار کوچک است و احتمالاً نمی‌توان در حالت عادی روی فضای آن حساب چندانی باز کرد. البته صندلی‌های عقب این خودرو این امکان را دارند که به‌طور کامل جمع شده و فضای مناسبی را ایجاد کنند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

در داخل کابین MVM 110S نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز عالی شده است، مخصوصاً وقتی که به حجم بالای پلاستیک خشک به کار رفته در جای‌جای کابین دقت می‌کنیم. اما واقعاً پیشرفت نسبت به نسخه قبلی مشهود است. تریم داخلی کابین به رنگ مشکی درآمده است که در نوع خود جلوه بهتری به کابین داده است. علاوه بر این، طراحی داشبورد به‌طور کامل تغییر یافته است، محفظه‌ای بر روی داشبورد برای قرار دادن اشیا در نظر گرفته شده و در بخش‌هایی از داشبورد از رنگ نقره‌ای برای ایجاد تنوع استفاده شده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

طراحی صفحه کیلومتر نیز دچار تغییرات فراوانی شده است و کیلومتر شمار به‌صورت دیجیتال درآمده است. دیگر از سه دایره که وظیفه نمایش سرعت، دور موتور و وضعیت آب و بنزین را بر عهده داشتند خبری نیست، در عوض یک دایره بزرگ در پیش چشم راننده قرار خواهد داشت که تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را به وی نمایش خواهد داد.


درمجموع طراحی داخلی نیز از تغییرات مثبتی برخوردار شده است، هرچند که استفاده از پلاستیک خشک در کابین کمی بیش از حد است و باید حداقل در بخش‌هایی که تماس دست و بدن با آن‌ها زیاد است از جنس دیگری استفاده می‌شد.


از نظر فنی MVM 110S نیز نسبت به مدل قبلی تغییراتی داشته است. در مدل قبل، دو گزینه موتور با حجم‌های 0.8 و 1.1 لیتر قابل انتخاب بودند که به ترتیب توانایی تولید حداکثر 51 و 68 اسب بخار قدرت و 70 و 90 نیوتن‌متر گشتاور را داشتند. این در حالی است که در نسخه فیس‌لیفت شده، تنها یک گزینه برای موتور در دسترس است که یک لیتر حجم دارد. این موتور یک لیتری سه سیلندر، توانایی تولید حداکثر 68 اسب بخار (در برخی منابع 70 نیز ذکر شده است) توان و 93 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. درنتیجه حجم موتور کمتر شده است و توانایی آن اندکی بهبود یافته است. بیشینه سرعت این خودرو از 130 کیلومتر بر ساعت به 150 کیلومتر بر ساعت ارتقا یافته است (که البته حرکت با این سرعت‌های بالا با چنین خودرویی اصلاً کاری عاقلانه نخواهد بود!) و مصرف سوخت ترکیبی آن به تنها 4.2 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده و ضد لغزش است و در عقب از نوع غیرمستقل با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده می‌باشد.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

یکی از نقاط ضعف بزرگ MVM 110 ایمنی پایین آن بود. تاکنون نیز اطلاعات دقیقی از تغییرات در بخش ایمنی آن در نسخه فیس‌لیفت اعلام نشده است. این خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو می‌باشد. همچنین دارای سیستم‌های ترمز ABS و EBD بوده و ترمز چرخ‌های جلوی آن از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است. همچنین در هر دو تیپ آن، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب به‌صورت استاندارد وجود دارند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

از نظر تجهیزات جانبی MVM 110S با دو تیپ Luxury و Comfortable عرضه می‌گردد. قفل مرکزی با ریموت، سیستم پخش MP3 با پورت USB و بلندگوی استریو، شیشه‌بالابر برقی برای 4 درب، فرمان هیدرولیک، بدنه و درب‌های تقویت‌شده، زیر پایی، چراغ رانندگی در روز، نمایشگر مصرف سوخت لحظه‌ای، و صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی امکاناتی هستند که در هر دو نسخه به‌طور استاندارد وجود دارند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

در تیپ Luxury امکاناتی مانند آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک، رینگ آلومینیومی، گرم‌کن شیشه عقب و برف‌پاک‌کن شیشه عقب نیز به تجهیزات فوق اضافه می‌گردد.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S

قیمت و شرایط بازار:
مدیران خودرو MVM 110S را در نسخه Comfortable با قیمت 29 میلیون و 700 هزار تومان و نسخه Luxury را دو میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رساند. در این شرایط این خودرو نه‌تنها گران‌تر از پراید و تیبا 2 قرار گرفته است، بلکه در ردیف خودروهای بزرگ‌تر و قدرتمندتری مانند پژو 405، پژو پارس و سمند قرار گرفته است. MVM 110 که اندک فروش خود در قبل را مدیون قیمت پایین خود و رقابت با پراید قدیمی و بی‌کیفیت بود، در حال حاضر کار بسیار سخت‌تری برای موفقیت خواهد داشت. این خودرو در گذشته از سرآمدان بی‌کیفیتی در بازار ما بود و اگر بخواهد پیشرفتی درزمینهٔ کیفیت نداشته باشد، احتمال موفقیت آن بسیار پایین خواهد بود. به نظر ما، بسیار بهتر می‌بود که مدیران خودرو برچسب قیمتی زیر 25 میلیون تومان را بر روی هر دو تیپ MVM 110S قرار می‌داد. در شرایط قیمت‌گذاری فعلی، مدیران خودرو باید تلاشی جدی برای بهبود کیفی خودرو و بهبود خدمات پس از فروش انجام دهد تا بتواند افرادی که به دنبال یک خودروی کوچک و کم‌مصرف، برای کاربردهای درون‌شهری هستند را به خود جذب کند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

92 دیدگاه

  1. حمید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. دوستان عزیز
    تو سربالایی شدید و گردنه کشش داره یا کم میاره؟ هم از نظر تجربی اونایی که تجربه دارن بگن و هم از نظر فنی باتوجه به مشخصات فنی

    پاسخ
    1. Mostafa
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      سلام من یه ماهه دارم
      تو گردنه اگر خوب دندها رو پر کنی خیلی خوبه من با 4 سرنشین راحت گردنه رو رفتم بدون مشکل زیاد بهش فشار نمیارم.

      پاسخ
    2. مهیار
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      تو سربالا یی و شیب هم عالیه من که راضی هستم فکرشم نمیکردم اینطوری باشه فکر میکردم باید خیلی انتظاراتم کم باشه ولی واقعا خوب بود .

      پاسخ
  2. Mostafa
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    من امروز فیکس یک ماهه خریدم علاوه بر حجم زیاد ادمایی که میگفتن نخرید واقعا ازش راضی هستم
    تا امروز 5500 کیلومتر رفتم هیچ مشکلی هم نداشتم مثل اهنپارهای داخل نیست 1000 تا بری از هم وا بره ایمنیش و نرمی و …. خیلی عالیه تو ترافیک اصلا خسته کننده نیست خیلی نرمه کلاچ ترمزش
    فقط فقط تنها چیزی که یکم تو سک انداخته مصرف سوختشه البته هنوز 100درصد مطمعن نیستم چون میگن پاشش بنزینش رو تنزیم میکنن مصرفش تو سرویس اولیه کم میشه به صورت علمی از از وقتی چراغ بنزین روشن میشه تا چراغ بنزین بعدی کلیومتر رو ثبت میکنم و بنزین ی رو که میزنم و در اخر بنزین مصرفی رو به کیلومتر رفته تقسیم میکنم وعدد 6/3دقیق به دست میاد البیته این عدد ترکیبیش هست یعنی تو گردنه ترافیک بیرون از شهر وبار کاملو….سوپر هم میزنم ترکیبیش میشه 5/7
    حالا تو سایت ایران خورد برید سمند ال ایکس ef7رو زده 6/2عقل سلیم حکم میکنه یه ماشین 1340 کیلوگرمی با 4 سیلندر با114 اسب بخار با چه معیاری 6/2میسوزونه
    طرف میاد میگه یه باک زدم رفتم فلان جا وفلان جا و باز مثلا دوخطش مونده خوب این. معیار تشخیص سوخت طرفه نه خیر اینجوری نیست هر کی خواست کیلومتررفته از روشن شدن این پراغ تا چراغ بنزین بعدی رو ثبت و بنزینی که برا این کیلومتر زده رو تقسیم به کیلمار رفته کنه معیار میاد دستش البته از بینزین پرسرب انتظاری نباید داشت وتا کسی داخل این ماشین نشینه نمیتونه در موردش قضاوت کنه داخلش از 206 بهتر فقط صندوقش کوچیکتره وطولش مثل 206 پهناش کمتر از 206 با حذف قوس های کناری و ارتفاع از 206 بلندتر دلیل راحتی سرنشین .
    پس کل تبلیغلات شرکت به جز مصرفش که حدود 6 هست و کمتر بقیش درسته
    پس لطفا با عقده و…. نظر ندین علمی نظر بدین تا اگر کسی خواست بخره اطلاعات داشته باشه واقع بین باشیم مرسی

    پاسخ
  3. مهیار
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    توفیقی آذر مدیرعامل تازه منصوب شده شرکت خدمات پس از فروش مدیران خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر کمترین مراجعه به تعمیرگاه های خدمات پس از فروش مربوط به کدام خودرو است؛ گفت: خودروی تیگو ۵ و ام وی ام ۱۱۰جدید کمترین مراجعه به نمایندگی های خدمات پس از فروش ما را دارند.

    پاسخ
  4. ابوالفضل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام منم میخوام این ماشین رو بخرم
    فقط اگه کسی این ماشین رو داشته بگه برای مسافرت چجوره؟؟؟
    بعضیا میگن فقط به درد تو شهری میخوره!!
    اگه خواسته باشیم بریم شمال تو اون سرازیری های جاده و گردنه های چالوس چجوریه؟؟؟
    اگه کسی تجربه داره ما رو در جریان بزاره.

    پاسخ
    1. مهیار
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      من تقریبا روزی 120 کیلومتر باهاش میرم و میام به نظرم خیلی خوبه خیلی راحت و بی لرزش می تونی تا سرعت 130 یا 140 تا هم بری باهاش تو سطح شیب دار هم با دنده درست هیچ مشکلی نداره ولی انتظار نداشته باش با دنده 4 بری یا اینکه با دنده 3 و بخوای تو شیب 30 درجه شروع به حرکت کنی ولی من خیلی تست کردم تقریبا خوب بود و حتی وقتی یک ماشین کامیون هم از کنارت رد بشه بادش حرکتت نمی ده چیزی که من تو پراید 111 دیدم که ماشین می لرزه
      در کل بد نیست تست کنی بعد خودت می خری

      پاسخ
  5. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه مدل 89 اتومات دارم خیلی راضییم سرعت و شتاب و امکاناتش به کنار که مناسب و خوبه اتومات راحت تر میشه رانندگی کرد ، وقتی خانومم هم می خواد بره بیرون خیلی راحت تر رانندگی میکنه باهاش وخودم خیالم راحته چون کلاچ نداره و نیاز نداره هی بایه دستش کلاچ بگیره ودنده کمو زیاد کنه ،در کل خوبه بیشتر از پراید می ارزه

    پاسخ
  6. سروش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من چند ماهه خریدم برخلاف انتظارم ماشین خوبیه ،منزل ما ولنجک و هر روز سربالایی بدون مشکل میرم و میام

    پاسخ
  7. علیرضا
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من این ماشینو تقریبا ۱ ساله دارم و باهاش حدود سی هزارتا رفتم و هم مصرفش، هم استحلاکش خیلی پایین بوده. به نظر من که ماشین خوبیه و تا حالا که خیلی ازش راضی بودم و حداقل میتونم بگم نسبت به همه ماشینهای هم قیمت خودش خیلی هم بیشتر میارزه چون تکلیفش معلومه .از لحاظ طراحی ظاهرش هم که بعضیا میگن عقبش خیلی جالب نیست باید بگم که خودم خیلی سعی کردم که ببینم شبیه این ماشین هست یاذنه!!!
    و به خودروهایی که تو این کلاس و سبک هستن مثل پژو ۱۰۷، هیوندا i10، فیات پاندا یا کیا سول ۲۰۱۶ رسیدم که دقیقا با همین سبک و استایل طراحی شدن

    پاسخ
  8. نیکان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من این ماشینو تقریبا ۱ ساله دارم و باهاش حدود سی هزارتا رفتم و هم مصرفش، هم استحلاکش خیلی پایین بوده. به نظر من که ماشین خوبیه و تا حالا که خیلی ازش راضی بودم و حداقل میتونم بگم نسبت به همه ماشینهای هم قیمت خودش خیلی هم بیشتر میارزه چون تکلیفش معلومه .از لحاظ طراحی ظاهرش هم که بعضیا میگن عقبش خیلی جالب نیست باید بگم که خودم خیلی سعی کردم که ببینم شبیه این ماشین هست یاذنه!!!
    و به خودروهایی که تو این کلاس و سبک هستن مثل پژو ۱۰۷، هیوندا i10، فیات پاندا یا کیا سول ۲۰۱۶ رسیدم که دقیقا با همین سبک و استایل طراحی شدن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.