بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
سلام به دردمن میخوره آخه من دوست دارم ماشین اسپرت کنم فقط به درداسپرت کردن میخوره و تمام خیلی خوبه فقط اگه جلوش شبیه پراید111میشد عالی بود اونوقت میشد کلون فروختش
این دیگه چه صیغه ایه؟ من تو مجله خوندم که فقط میشه باهاش 460 کیلوبار ببریم!که 150 کیلو میشه وزن دوتا آدم دیگه چیش میمونه؟فقط بدر دوتا گونی باام و پسته میخوره نه اساسو نه ابزار کار! آخه این پیشرفته!ده جور از یه ماشین بی کیفیت میسازین در حالی که خارج حدود 3ماشین نوع کاملا متفاوت تو یه سال میدن بیرون!به امید اینکه حداقل یه ماشین درست کنیم که ازش راضی باشیم و همه جا ببینیمش!
به خدا تاسف میخورم وقتی میبینم این جوری دارن سطح خودروسازی ایرانو که هرروز میتونه پیشرفت کنه رو بیاریم پایین!!آخه رسمش نیست با این همه امکانات و استعداد این طوری جلوی تمام خودروسازان ضایع بشیم!
فکر کنم میدونید که خودرو باربر در موقع داشتن بار سیستم ترمز هاش زیاد خوب عمل نمیکنه بااین تفاسیر پراید خودرو خوبی نیست چه برسه باهاش بار هم ببرید آخه چرا به فکر سلامتی یک انسان نیستید، همون بهتر که وانت رو توسعش بدیم
نمدونم چی بگم توهینم که درست نیست ولی واقعا باید گفت حیف همون اکسیژنی که مدیران سایپا و ایران خودرو مصرف می کنند.دوچرخه رو همیشه از نوع اختراع می کنند.
جای بسی تاسف!از فردا این تبلیغو دیگه میبینیمو امیدوار میشیم!!!!!!!! توجه توجه! وانتی از جوب آریایی قطعه دسته بیلی از تخت جمشید باقدرتی بسیار بالا! دیگر نگران انتقال اساس نباشید ما تمام خلال دندونها و مدادهای شمارا باسرعت 30 کیلومتر بر ساعت میبریم!!وانت کارا محصولی کاملا شگفت انگیز از سایپا!!!!!!!! بخدا این حق مانیست که اینجوری مردم اونور که بضور پول درمیارن به ما هرهر بخندن ما دوباره تولید کنیم!!!!
به نظر من هیچ یک از شما اطلاعاتی در مورد 151 نمیدونین که این قدر انتقاد میکنین – تنهاترین مشکلی که داره به نظر من بخش جلویشه – عالی هم نیست ولی تقریبا خوبه > اشکالی نداره مخالفت کنین شما هم مخالف بزن خجالت نکش !!!
بنظرم خیلی خوبه چون با پراید معمولی بیشتر از 4تا دختر نمیشد بلند کرد. الان با این میشه 7تا دختر بلند کرد یکی جلو 6تا تو بار (با احتساب وزن میانگین هر نفر 65 کیلو) فقط بدرد دختر بازی میخوره.
واقعا نمی دونم این مهندسین ایرانی سلیقه ندارن که همچین چیزی رو میسازن.به خدا یه کم فکر کنید خیلی قشنگ تر از این در میاد. حداقل مثه چینی ها از مدل های جدید الگو بگیرید.آبروی ایران با تولید این وانت در جهان حفظ شد
مزیت وانت پی . یو . وان نسبت به کارا: در حالت بنزین سوز ظرفیت حمل بار 700 کیلوگرم و گازسوز 600 کیلوگرم! دیفرانسیل عقب! کابینش طبق حرف سازنده بزرگ تر از وانت پیکان! کابین حمل بار بزرگتر از کابین حمل وانت پیکان! البته باید صبر کرد تا هر دو رو از نزدیک دید!
چوپان
۹ اسفند ۱۳۹۱من باید گوسفندمو سوارش کنم یا اینو سواره گوسفنده کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسن چوباز
۹ اسفند ۱۳۹۱حرف نداره واقعا فرغون قشنگیه
حسن چوباز
۹ اسفند ۱۳۹۱اگر کپسول cngبذارم عقبش بعد چی سوارش کنم خلال دندون؟
پراید
۹ اسفند ۱۳۹۱میازار موری که دانه کش است که جدش در تگزاس هفتیرکش است.
محمد
۹ اسفند ۱۳۹۱بیچاره پراید
چه بلاهایی که سرش نیومد
SALAR
۱۱ اسفند ۱۳۹۲…………………..
عرفان
۹ اسفند ۱۳۹۱نه خدایــــــــــــــــــــــــــــی
نگاش کن
مرگ من نگاش کن…
انگا داره بت فحش میده…
ناصر
۹ اسفند ۱۳۹۱مورچه چیه که کله پاچش باشه
SALAR
۱۱ اسفند ۱۳۹۲………………………..
مکانیک
۱۰ اسفند ۱۳۹۱چقدر شبیه نوزاد قورباغه هست
اکبر
۱۰ اسفند ۱۳۹۱سلام به دردمن میخوره آخه من دوست دارم ماشین اسپرت کنم فقط به درداسپرت کردن میخوره و تمام
خیلی خوبه فقط اگه جلوش شبیه پراید111میشد عالی بود اونوقت میشد کلون فروختش
ناشناس
۱۰ اسفند ۱۳۹۱این هم یکی دیگر از کرامات مدیران سایپا
محمد حسین(خبره و طراح معروف خودرو)
۱۰ اسفند ۱۳۹۱این دیگه چه صیغه ایه؟
من تو مجله خوندم که فقط میشه باهاش 460 کیلوبار ببریم!که 150 کیلو میشه وزن دوتا آدم دیگه چیش میمونه؟فقط بدر دوتا گونی باام و پسته میخوره نه اساسو نه ابزار کار!
آخه این پیشرفته!ده جور از یه ماشین بی کیفیت میسازین در حالی که خارج حدود 3ماشین نوع کاملا متفاوت تو یه سال میدن بیرون!به امید اینکه حداقل یه ماشین درست کنیم که ازش راضی باشیم و همه جا ببینیمش!
milad
۱۰ اسفند ۱۳۹۱و دستاوردی دیگر در سال تولید ملی
shamsolah
۱۱ اسفند ۱۳۹۱خیلی ممنون از اینکه موجبات شادی مارا فراهم کردید D:
با این شاهکارتان توقع دارید چی بگم):
محمد حسین(خبره و طراح معروف خودرو)
۱۱ اسفند ۱۳۹۱به خدا تاسف میخورم وقتی میبینم این جوری دارن سطح خودروسازی ایرانو که هرروز میتونه پیشرفت کنه رو بیاریم پایین!!آخه رسمش نیست با این همه امکانات و استعداد این طوری جلوی تمام خودروسازان ضایع بشیم!
0292 سابق
۱۲ اسفند ۱۳۹۱فکر کنم میدونید که خودرو باربر در موقع داشتن بار سیستم ترمز هاش زیاد خوب عمل نمیکنه بااین تفاسیر پراید خودرو خوبی نیست چه برسه باهاش بار هم ببرید آخه چرا به فکر سلامتی یک انسان نیستید، همون بهتر که وانت رو توسعش بدیم
رضا
۱۲ اسفند ۱۳۹۱نمدونم چی بگم توهینم که درست نیست ولی واقعا باید گفت حیف همون اکسیژنی که مدیران سایپا و ایران خودرو مصرف می کنند.دوچرخه رو همیشه از نوع اختراع می کنند.
مجید
۱۳ اسفند ۱۳۹۱به نظر من موتور 3چرخ باری بخری خیلی بهتره.تازه 1تن بار میبره نه 500کیلو.
محمد حسین(خبره و طراح معروف خودرو)
۱۳ اسفند ۱۳۹۱جای بسی تاسف!از فردا این تبلیغو دیگه میبینیمو امیدوار میشیم!!!!!!!!
توجه توجه!
وانتی از جوب آریایی قطعه دسته بیلی از تخت جمشید
باقدرتی بسیار بالا! دیگر نگران انتقال اساس نباشید ما تمام خلال دندونها و مدادهای شمارا باسرعت 30 کیلومتر بر ساعت میبریم!!وانت کارا محصولی کاملا شگفت انگیز از سایپا!!!!!!!!
بخدا این حق مانیست که اینجوری مردم اونور که بضور پول درمیارن به ما هرهر بخندن ما دوباره تولید کنیم!!!!
حسین از یاسوج
۱۴ اسفند ۱۳۹۱تو شهر ما وانت سایپا با اون قدرتش زیر بار کم میاره چه برسه به این جوجه مرغ.شاید واسه تهران خوب باشه که داخل ترافیک بشه باهاش لایی کشید
دلامونته
۱۴ اسفند ۱۳۹۱مدیر فروش سایپا:
هدف از تولید وانت کارا رقابت با وانت فورد F 150 و دست یابی به بازار آمریکای شمالی بوده است.
azizi
۱۵ اسفند ۱۳۹۱دوستان به این 151 ناز توهین نکنید . چون این خودرو ساخته شده برای شرکتهای تولید دستمال کاغذی و پوشک کامل بچه و پ……
حسین
۱۵ اسفند ۱۳۹۱قاتلی جدید در راه است….
عینک ریبون
۱۵ اسفند ۱۳۹۱مهندسای سایپا این همه حقوق میلیونی میگیرن که این قورباغه رو طراحی کنن.واقعاً فکر خودتون نیستید فکر آبروی ما باشید
نخرین
۱۶ اسفند ۱۳۹۱فقط واسه کارتون خالی جمع کردن خوبه ….. واقعا واسه سایپا متاسفم ….پراید تنش تو گور رو ویبرس
سالار
۱۱ اسفند ۱۳۹۲واقعا
رسول
۱۶ اسفند ۱۳۹۱به نظر من هیچ یک از شما اطلاعاتی در مورد 151 نمیدونین که این قدر انتقاد میکنین – تنهاترین مشکلی که داره به نظر من بخش جلویشه – عالی هم نیست ولی تقریبا خوبه > اشکالی نداره مخالفت کنین شما هم مخالف بزن خجالت نکش !!!
رسول
۱۶ اسفند ۱۳۹۱آفرین
محمد
۱۶ اسفند ۱۳۹۱بنظرم خیلی خوبه چون با پراید معمولی بیشتر از 4تا دختر نمیشد بلند کرد. الان با این میشه 7تا دختر بلند کرد یکی جلو 6تا تو بار (با احتساب وزن میانگین هر نفر 65 کیلو) فقط بدرد دختر بازی میخوره.
رضا تفرشی
۲۱ اسفند ۱۳۹۱جالب بود به اینش فکر نکرده بودم:)
ا
۳۰ اسفند ۱۳۹۱دختر بازی ههههه.آره برو همین کارو بکن.فرداش باید 8 نفرتون رو تشییع کنن!
محمد رضا
۱۶ اسفند ۱۳۹۱واقعا نمی دونم این مهندسین ایرانی سلیقه ندارن که همچین چیزی رو میسازن.به خدا یه کم فکر کنید خیلی قشنگ تر از این در میاد.
حداقل مثه چینی ها از مدل های جدید الگو بگیرید.آبروی ایران با تولید این وانت در جهان حفظ شد
مسعود
۱۷ اسفند ۱۳۹۱واقعا که
آخه تا کی باید کشته بدیم
واقعا قاتلی جدید در راه است.
حسین
۱۷ اسفند ۱۳۹۱مزیت وانت پی . یو . وان نسبت به کارا:
در حالت بنزین سوز ظرفیت حمل بار 700 کیلوگرم و گازسوز 600 کیلوگرم!
دیفرانسیل عقب!
کابینش طبق حرف سازنده بزرگ تر از وانت پیکان!
کابین حمل بار بزرگتر از کابین حمل وانت پیکان!
البته باید صبر کرد تا هر دو رو از نزدیک دید!
سالار
۱۱ اسفند ۱۳۹۲همینه که میگی.