آموزش تصویری تعویض لنت ترمز عقب سیتروئن زانتیا

آموزش تصویری تعویض لنت ترمز عقب سیتروئن زانتیا
ابزار مورد نیاز:
آچار به کس شماره‌های 19 و 8
پیچ‌گوشتی دو سوی بلند
آچار یک سر رینگ شماره 8
دستکش
ماسک فیلتر دار

در قدم اول ابتدا باید خودرو را روی جک برده و چرخ‌ها را باز کنیم برای این کار به آچار به کس 19 نیاز داریم. (تصویر ذیل)

Replace Citroen Xantia Brake
Replace Citroen Xantia Brake

در قسمت مرکزی کلیپر ترمز یک عدد پیچ 8 میلی‌متری مشاهده می‌شود این پیچ در قسمت پشتی به یک مهره 8 میلی‌متری نیز متصل است. برای باز کردن این پیچ باید مهره‌ پشتی را با آچار مهار کنیم چراکه در غیر این صورت مهره با پیچ خواهد چرخید و پیچ باز نخواهد شد. (تصویر 2)

تصویر شماره  2
تصویر شماره 2

با کمی شل کردن پیچ، صفحه‌ فلزی که روی قسمت دسترسی به لنت‌ها را پوشانده از جای خود به‌آسانی جدا می‌شود. (تصویر 3)

تصویر شماره‌ 3
تصویر شماره‌ 3

پس از باز کردن پیچ آن را به آرامی بیرون می‌کشیم. (تصویر 4)

تصویر شماره ‌4
تصویر شماره ‌4

با در آوردن پیچ، مشاهده خواهید کرد که در پشت پیچ یک فنر وجود دارد. فنر را نیز به آرامی از جای خود خارج می‌کنیم. (تصویر 5)

تصویر شماره ‌5
تصویر شماره ‌5

اگر به شکل این فنر دقت کنید متوجه خواهید شد که روی آن دو فرورفتگی وجود دارد که پیچ 8 میلی‌متری دقیقاً در محل آنها قرار می‌گیرد. (تصویر 6)

تصویر شماره‌ 6
تصویر شماره‌ 6

برای اینکه لنت‌ها را از جای خود در بیاورید باید آنها را از حالت تحت فشار خارج کنید. برای این کار می‌توانید پیچ‌گوشتی دو سو را بین آنها قرار داده و با ایجاد حالت اهرمی سعی کنید که لنت‌ها را از هم دور کنید. (تصویر 7)

تصویر شماره‌ 7
تصویر شماره‌ 7

پس از این کار لنت‌ها به‌راحتی از جای خود خارج می‌شوند. (تصویر 8)

تصویر شماره ‌8
تصویر شماره ‌8

میزان لنت کهنه را با لنت نو مقایسه کنید.(تصویر 9)

تصویر شماره ‌9
تصویر شماره ‌9

قسمت داخلی کالیپر را با استفاده از کمپرسور باد تمیز کنید. برای این کار حتماً از ماسک و گوشی محافظ استفاده کنید. چراکه گرد لنت زیادی به هوا خواهد برخاست و این ذرات به‌شدت برای سلامتی انسان مضر هستند. همچنین دیسک‌ها ترمز را نیز از لحاظ ضخامت و وجود خط و خش بازدید کنید. در صورتی که دیسک ترمز لبه‌دار شده باشد باید دیسک را تعویض کرد.
برای جا زدن لنت جدید باید پیستون‌های ترمز را به داخل فشار دهید. این کار را نیز می‌توانید با استفاده از پیچ‌گوشتی انجام دهید. ابتدا پیستون یک سمت را کاملاً به داخل فشار دهید (تصویر 10)

تصویر شماره ‌10
تصویر شماره ‌10

سپس لنت نو را در جای خود قرار دهید. (تصویر 11)

تصویر شماره ‌11
تصویر شماره ‌11

دقت کنید که داخل بسته‌بندی لنت‌ها تعدادی صفحه‌ فلزی کوچک قرار دارد (تصویر 12) که در پشت لنت‌ها قرار می‌گیرند. جهت این صفحات باید طوری باشد که قسمت بزرگ آنها رو به پایین باشد. (تصویر 13)

تصویر شماره‌ 12
تصویر شماره‌ 12

تصویر شماره ‌13
تصویر شماره ‌13

سپس با فشردن پیستون سمت دیگر لنت بعدی را جا بزنید (تصویر 14)

تصویر شماره ‌14
تصویر شماره ‌14

حال نوبت قرار دادن فنر لنت‌هاست. این فنر را حتماً همان‌گونه که در جای خود بود قرار دهید. یعنی قسمت فرو رفته‌ آن طوری باشد که پیچ روی آن قرار گیرد. پیش از بستن پیچ مقدار کمی روغن گریس نسوز به بدنه‌ پیچ بمالید. سپس پیچ را ببندید. (تصویر 15)

تصویر شماره ‌15
تصویر شماره ‌15

پیش از محکم کردن پیچ صفحه‌ فلزی روی کالیپر را نیز در جای خود قرار دهید. (تصویر 16)

تصویر شماره ‌16
تصویر شماره ‌16

تبریک! شما لنت خودروی خود را تعویض کردید.
توجه کنید در صورتی که به ابزار کافی دسترسی ندارید و یا از صحت انجام کار توسط خود مطمئن نیستید حتماً این عمل را به سرویس‌کار خودرو بسپارید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

20 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1452 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون. توضیح واضح ب همراه باعکس.
    ی مدت شاگرد مکانیکی هم بودم. سخت ترین و مزخرف ترین ماشینایی ک برای تعمیر هس ماشین فرانسویه. خیلی اعصاب خوردکنه. نه من که هر چی مکانیک تاحالا پرسیدم همین نظر رو دارن.
    نرمال ترین ماشین ها رو هم برای تعمیر اول ژاپنی و بعد امریکایی میدونن.

    پاسخ
    1. سامان اذری
      سوابق: (1471 دیدگاه) ,

      نوید داش از اینکه ماشینهای فرانسوی اشعاله هیچ شکی درش نیس
      ولی این زانتیا خیلی اشغاله
      پر استهلاک پر مصرف ایمنی در حد پراید
      هرکی داره خدا به دادش برسه

      پاسخ
      1. علیرضا
        سوابق: (11 دیدگاه) ,

        خواب دیدی خیر باشه من که 10 سال داشتمش فوق العاده بود

        پاسخ
      2. محمد
        سوابق: (325 دیدگاه) ,

        زانتیا عالی بود واقعاً عالی بود سری اولش رو ٣ سال داشتم هنوزم بتونم دوباره سیتروئن می خرم

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل (*مهرداد*)
    (*مهرداد*)
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    این گزارش یا هر مطلب خوب هست ولی در حال حاضر این اتومبیل چند سال هست تولیدش متوقف شده و الان چند درصد از این ماشین دارن ؟؟؟!!! یعنی به درد چند نفر میخوره این مطلب ؟؟؟!!!

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    خیلی خوب و کافی بود خب یه نکته برای تعویض لنت جلوی absدار زانتیا و خیلی از ماشین هایی که از این سیستم دارند خب برای تعویض لنت جلو باید پیستون پشت لنت که دارای چهار شیار نود درجه نسبت به هم هست را توسط یه میله بچرخانیم تا پمپ به این روش جمع شود تا بتوانیم لنت نو را جایگزین کنیم خب اگربه یکی از این شیار ها نگاهی دقیق کنیم تفاوت آن را احساس میکنیم به طوری که آن شیار دارای مقطع مکعب مستطیل است و باقی مقطع مخروطی دارند و اگر یه محور مختصات فرضی را در ذهنتان رسم کنید این شیار باید نقطه منفی ایکس قرار گیرد و سپس لنت نو جایگزین شود (این نکته را 60 درصد از تعمیرکاران خودرو نمیدانند)

    پاسخ
  4. مسعود
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    آموزش تو هر بخشی خوبه ولی به شرطی که در امور خطرناک مثل ایمنی توسط افراد ناشی به کار گرفته نشه به غیر از خطرش هزینه هم داره که به سر خود من اومده مکانیک ناشی تازه خودم نه باعث کور شدن یکی از لوله های ترمز وسوختن سنسور ABS شد که اگه لوله ترمز به جای کورشدن سوراخ میشد که خطر هم داشت .
    در مجموع توصیه من حقیر و بپذیرید و کار و به کاردان بسپارید.

    پاسخ
  5. mds
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    یبار با زانتیا رفیقم با یه جنسیس سدان 2014 میخواستیم کلکل کنیم یه لقممون کرد

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1452 دیدگاه) ,

      باید با سوناتا کلکل میکردی . اونوقت ی لقمه اش میکردین.
      گذشته از این کیفیت رانندگی زانتیا توی جاده های پرپیچ و خم معلوم میشه. خودم پیچایی که با سمند نمیتونم بیشتر از 90 تا برم توش رو با زانیا با 120 تا میرم با خیال راحت.

      پاسخ
      1. mds
        سوابق: (266 دیدگاه) ,

        زانتیاهای کارکرده قدیمی کیفیت سواری عالی دارن ولی این جدیدا آشغالن موتورشون چینیه همینطور کیفیت ساخت کابینشون مثل قبلیا نیست، به هر حال چه کارکرده چه صفر زانتیا استانداردای امروزی نداره، مثلا خودم به چش دیدم نقصی که تو ایربگ این ماشین هست در صورت تصادف شدید باعث مرگ راننده میشه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
          نوید جهرمی
          سوابق: (1452 دیدگاه) ,

          جدیداشون رو سوارنشدم نمیدونم.
          کیفیت رانندگیش خوبه. بهتر میشد اگر موتور قدرتمندی روش بود.
          اما از نظر ایمنی آشغالی بیش نیست و بهش میگم تابوت متحرک.اگر با 120 تصادف کردی و زنده موندی بدون معجزه شده.

    2. ارش
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      معلومه جنسیس میزنه چون 3800 سی سی ه .ولی زانتیا خیلی از گنده ها رو زده .از جمله مگان .elx .و حتی ماکسیما اتومات وزده ولی از ماکسیما دنده میخوره .

      پاسخ
  6. hossei
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    عالییییی…..
    بازم اموزش بزارین.ولی این دفعه برای پژو و پراید رو بزارین .فکر کنم بیشتر به درد بخوره.

    پاسخ
  7. pouya
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام وقتی که پا رو رو پدال ترمز می زارم و ورمی دارم تو سرعت خیلی کم یه صدای تیک تیک از چرخ میاد . ممکنه از فنر پشت لنت ها باشه؟جمع و باز بودن فنر در ایجاد صدا تاثیر داره؟

    پاسخ
  8. عادل
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ممکنه یکی از گوی های جلویی که روی سر جک هاست خراب شده یا هوا گرفته یا ممکنه گوی وسطی رگلاتور فشار خراب شده مال من گوی وسطی خراب بود هی تق تق تق تق …
    مثل صدای دسته راهنما صدا می داد.
    بله زانتیا یک ستاره ایمنی رو از دست داد تو اروپا چون ماشین مطرحی بود در زمان های مختلف تستهای تصادف روش انجام دادن حالا بنظرتون چندتا از ماشین های ایرانی در این تستها همون امتیاز زانتیا رو کسب می کنند؟
    هیچ کدام!

    پاسخ
  9. فرهاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    حالم از هر چی سیتروئن بهم میخوره ! واقعا پر استهلاکه ! پردردسرترین خودروی ایران ! تا خرابه که تو تعمیرگاهی و تا سالمه هم پلیس تو جاده هر صد متر یه بار میزنتت کنار ببینه بار قاچاق نداری !

    پاسخ
  10. ابراهیم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    سیتروئن سلطان جاده هاست
    این با مطالعه میگم،خواهشا اونا که سیتروئن سوار نشدن نظر بیخود ندن،همه میدونن که چهارمین کارخونه بزرگ دنیا به چه کیفیتی محصولش رو بیرون میده،اما ماشینی که تو ایران وارد میشه سفارشی شرکتهای ایرانی هست،نه اون ماشین اروپایی تاپ،پس لطفا ی طرفه قضاوت نکنید ،شخصا هم زانتیا داشتم،الانم که سی فایو نیو دارم،عالیه
    سواریش با صدتا ماشین امریکایی و آسیایی نمیدم
    واقعا تو جاده محشر،مناسب برا خانواده ها چون جاداره،کم مصرف برا اونا که اقتصادی فکر میکنند
    و جذاب برا اونا که میخوان خاص باشندولی تیز نیست و این خصلت ماشینهای سدان،شتاب اولیه نداره و اونایی که جنون سرعت دارن و عاشق حرکات نمایشی هستند باید ی ماشین کوپ سوار بشن مثل
    موستانگ،دوج،جی تی۸۶،کروت،جنسیس و……

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.