معرفی سیتروئن C6 سدان، تولید فقط در چین

امروزه چین به میعادگاه خودروسازان عالم بدل شده و تمامی خودروسازان مشهور و به نام، از شرق و غرب گیتی، جاپایی در آن سرزمین زیبا و بیکران دارند. چینی‌ها نه‌فقط جاده‌های پیشرفت و ترقی را با شتابی سرسام‌آور طی می‌کنند، بلکه دیگر سازندگان معروف را هم سخت در اقلیم خود درگیر و پابند نمودند. شاید باورش مشکل باشد، ولی امروزه آن‌چنان سرنوشت برخی از سازندگان معروف دنیا به این بازار بزرگ و چند ده‌میلیونی گره خورده که اگر روز و روزگاری این پیوند بگسلد نه فقط انحطاط ورشکستی سختی در انتظارشان خواهد بود، بلکه بهمن عظیمی از مصیبت هم بر سرشان آوار خواهد شد. این خودروسازان چه فولکس‌واگن ژرمنی باشد و چه جنرال‌موتورز آمریکایی و… به‌خوبی آگاه‌اند که باید به سلائق و علائق مردمان این دیار احترام نهاده و اسرار تکنیک را در اختیارشان نهند، زیرا که شیشه عمرشان در دست خریداران و نخبگان صنعتی این سرزمین است و بدون کسب رضایت آنها حتی در موطن خود نیز جایگاه استوار و درخوری نخواهند داشت. بگذریم!

New 2016 Citroen C6
New 2016 Citroen C6

چندی پیش شرکت پژو –سیتروئن (PSA)، اقدام به عرضه یک مدل ویژه برای بازار چین نمود. این خودروی لوکس و زیبا سیتروئن C6 نام دارد و تنها در این خطه تولید و عرضه خواهد شد. به بهانه این رویداد، متن کوتاهی را از سایت «CARNEWSCHINA» گلچین نمودم که امیدوارم مورد پسند شما عزیزان واقع گردد.

2016 Citroen C6
2016 Citroen C6

سیتروئن C6 در ماه سپتامبر در بازار چین عرضه خواهد شد و نمای ظاهری آن در هنگام بارش، خیلی بهتر از زمانی است که در نمایشگاه خودروی پکن مشاهده شد. این خودرو یک پرچم‌دار نوین از برند سیتروئن در چین است و فعلاً هیچ برنامه‌ای برای صادرات و تولید آن در جای دیگری وجود ندارد (- این خودرو فعلاً فقط در چین تولید می‌شود).

2016 Citroen C6
سیتروئن C6 در اساس همان خودرویی است که ما آن را با نام دانگ فنگ فنگشن A9 می‌شناسیم، با این تفاوت که از کابینی مجلل‌تر، نمای پشت و جلوی کمی متفاوت و برچسب قیمت بالاتری برخوردار است.

Dongfeng A9
Dongfeng A9

سیتروئن C6 و دانگ فنگ فنگشن A9 در کنار یکدیگر و در مجموعه مشترک دانگ فنگ – PSA تولید می‌شوند. هر دوی این خودروها بر مبنای پلت‌فرم EMP2 ساخت شرکت PSA تکوین و توسعه یافته‌اند؛ پلت‌فرمی که در پی‌ریزی سدان DS9 هم نقش ایفاء خواهد کرد، سدان مذکور در اواخر سال 2017 میلادی به بازار راه خواهد یافت. شرکت دانگ فنگ موتور می‌تواند از این پلت‌فرم استفاده کند، زیرا این شرکت یکی از بزرگترین سهامداران در کمپانی پژو- سیتروئن (PSA) است. ضمن آنکه، این دو کمپانی مدت زمان طولانی است که با یکدیگر شراکت دارند و مدل‌های متفاوتی از خودروهای پژو سیتروئن را برای عرضه در بازار چین تولید می‌نمایند.

2016 Citroen C6
پیشرانه به کار رفته در دو خودروی سیتروئن C6 و دانگ فنگ فنگشن A9، کاملاً یکسان است. این پیشرانه یک نسخه 1.8 لیتری ساخت شرکت PSA و با شناسه ‘THP’ و مجهز به سامانه توربو شارژ است. توان خروجی آن معادل 204 اسب بخار و گشتاورش برابر با 280 نیوتن متر است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود که نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌کند.

2016 Citroen C6

citroen_c6_15
سیتروئن C6 با خودروهایی همچون فورد تاروس، بیوک لاکراس و تویوتا کراون به رقابت بر خواهد خواست. گرچه این کلاس خودرویی در قاره اروپا نسبتاً گمنام است، ولی در چین از محبوبیت بسیاری برخوردار است. خودروهای این کلاس از ب‌ام‌و سری 3، آئودی A4 و مرسدس بنز C کلاس، قیمت پایین‌تری دارند، اما عموماً بزرگتر و لوکس‌تر از آنها هستند. بهای سیتروئن C6 در محدوده 200 الی 300 هزار یوآن رقم خواهد خورد. برای مقایسه، قیمت سیتروئن C5 ساخت چین از 180 هزار یوآن شروع شده و به 240 هزار یوآن ختم می‌گردد. همچنین، بهای مرسدس بنز C-CLASS L ساخت چین نیز از 314 هزار یوآن استارت می‌خورد و به 590 هزار یوآن ختم می‌شود. در نهایت، قیمت خودروی همزاد سیتروئن C6، یعنی خودروی دانگ فنگ فنگشن A9 هم از 179,700 یوآن شروع و به 229,700 یوآن ختم می‌شود.

2016 Citroen C6
در نمای جلو، یک جلو پنجره بزرگ را می‌بینیم که در بین ساخته‌های سیتروئن از همه بزرگ‌تر است. آرم بزرگی از این برند بر روی آن جلوه گری نموده و نمای ظاهری بسیار خوبی را برای آن رقم زده است. در نمای پشت، چراغ‌هایی غول‌آسا به سبک قدیم را می‌بینیم، اما این چراغ‌ها را یک نواز ضخیم کرومی به هم وصل می‌کند که انتهای این نوار به داخل این چراغ‌ها ختم می‌گردد.

2016 Citroen C6
کابین این خودرو از ظاهر خوب و درخوری برخوردار است و همان‌گونه که انتظار می‌رود کمی خاص و در عین حال، بسیار لوکس است. این کابین، مملو از چرم‌های مرغوب از جنس ناپا و نیز چوب است و دریچه‌های هوا عمودی تعبیه شده در آن از طراحی زیبایی برخوردارند. صفحه نمایش لمسی آن زیباست، اما در پانل پشت فرمان یک آتش‌بازی کامل برقرار است (- منظور وضعیت جاگیری آشفته نشانگرها در پانل پشت فرمان است) با آنکه پانل پشت فرمان خیلی زیباست و صفحه کیلومتر شماری به سبک خودروهای قدیمی هم در بالای آن دیده می‌شود، اما کیلومتر شمار اصلی به طرز بسیار بدی در وسط آن جای گرفته است و یک مسافت سنج خیلی خیلی کوچک هم در گوشه چپ آن دیده می‌شود. سیستم مسیریاب به رنگ آبی در سمت راست آن مشاهده می‌شود و یک لیست بخش IPOD به رنگ قرمز هم در سمت چپ آن.

2016 Citroen C6

citroen_c6_4_1
تونل میانی نصب شده در کابین این خودرو، در مجموع قابل قبول است؛ اما در عوض، خیلی لوکس به نظر نمی‌آید و حتی چیدمان اجزای آن نیز چندان با هم هماهنگ نیست. صندلی‌های عقب آن قابل خوابانیدن است و فضای زیادی هم برای پاهای سرنشینان وجود دارد. دکمه‌های موجود بر روی استراحتگاه دست در میانه صندلی عقب، کارکردهای متفاوتی را دارا هستند، ازجمله جابه‌جایی و نیز گرم کردن صندلی‌ها. پانل مربوط به کنترلرهای تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب هم در انتهای تونل میانی جلو قرار گرفته و شکل ظاهری آن مشابه یک روبوت دهه 1980 میلادی است، اما در موضع مناسبی جای دارد.

citroen_c6_4

citroen_c6_17
همان‌طور که در سطور بالا هم گفته شد در زیر کاپوت این خودرو، یک پیشرانه 1.8 لیتری توربو نصب شده، اما به نظر می‌رسد که فضای موجود در محوطه موتور، قادر است پیشرانه بزرگتری از سیتروئن را هم در دل خود جای دهد، ازجمله نسخه‌های 2 لیتری و حتی V6. پیشرانه 1.8 لیتری واقعاً یک معامله به هم زن است، خیلی کوچک و خیلی پیش پا افتاده و قادر نیست از سیتروئن C6 خودروی خیلی سریعی بسازد. ضمن اینکه، این پیشرانه در مدل ارزان‌تر سیتروئن C5 و انواع مدل‌های DS هم در دسترس است و البته فعلاً نیز قوی‌ترین پیشرانه موجود در خط تولید سیتروئن/دی‌اس در چین می‌باشد. مدتی، شرکت سیتروئن از پیشرانه 200 اسب بخاری شش سیلندر (V6) در مدل C5 استفاده می‌نمود، اما عرضه این پیشرانه از سال پیش لغو گردید. با همه اینها، آیا ارزشش را ندارد که چیزی همچون یک پیشرانه مناسب و جدید شش سیلندر (V6)، برای خودرویی که آن را که C6 خطاب می‌کنیم داشته باشیم؟


منبع:
CARNEWSCHINA.COM

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

15 دیدگاه

  1. ali
    سوابق: (1313 دیدگاه) ,

    ماشین قشنگی هستش ها خوش به حال چینی ها

    پاسخ
  2. Archi KHAN
    سوابق: (1660 دیدگاه) ,

    دیدگاه شما چیست :

    هیچی ! با این وضعیت فقط فکر کنم 4 روز دیگه دل مون یه پرس قورمه سبزی بخواد ، باید سفارش بدیم از چین برامون بیارن …

    پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    همه مطلب به کنار اون قدرت موتور کم که آخر بهش اشاره شده یه طرف واقعا ماشینای ساخت چین از کمبود قوا رنج میبرن حالا هرچقدر میخان شیک و لوکس باشن

    پاسخ
    1. The R
      سوابق: (38 دیدگاه) ,

      چین بر اساس حجم موتور روی ماشین ها تعرفه واردات و مالیات میگیره (یه جورایی مثل ایران خودمون) به همین خاطر اکثر ماشین ها با حجم موتور پایین تو چین تولید/ مونتاژ یا وارد میشن. مثل ب ام و 730 مدل 2017 که موتور 2 لیتری توربو داره (همون که الان رو 528و … هست و البته نسل بعدی سری 5 با این موتور احتمالا اسمش بشه 530 مثل سری سه که شده 330)
      به همین دلیل قدرت موتورهاشون پایین هست. البته قیمت سوخت هم تو چین بالاست و موتور کوچک تر مصرف کمتری داره.

      پاسخ
  4. Viper
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    میدونم نظرم ربطی به این مطلب نداره ولی
    بین شورولت کوروت و دوج وایپر کدومو بیشتر دوست دارید؟؟؟؟
    شورولت کوروت = لایک
    دوج وایپر = دیسلایک

    پاسخ
  5. sunmartin
    سوابق: (1430 دیدگاه) ,

    یه مطلب جالب و درخور توجهی بود که متاسفانه کسی بهش توجه نکرد
    خودروهای اروپایی و آمریکایی ساخت چین (تحت لایسنس) که بوضوح کیفیت پایین و نارضایتی ممتد مشتریان خرابی های گاه و بی گاه که همه منشا گرفته از چینی بودن قطعات و مونتاژ ضعیف این خودرهای در خور توجه بود دراین لیست اسامی بزرگی مثل لاکراس لندرور تیگوان تاواروس و c4 و c5 و 208 و 308 و سری 3 و 4 و فوکوث و غیره دیده میشدند خودروهایی که عالی هستند اما بدست توانای برادران شریف چینی به گند کشیده شدند مطلبی بود راجع به لکسوس که بخاطر شمار زیاد شکایت ها چند قطعه که چینی بودند و مونتاژ چین هم در آینده کنسل میکنه کلا چین دستش تو هر برندی بره اونو نابود میکنه و تمام آبرویی که سالیان سال کسب کرده بیکباره ازبین میبره
    نمونه اش ds های وارداتی که ملت فکر میکنن فرانسوی هستند اما چینیزاسیون شده و از شرکت دانگ فنگ هستند و یا رنو های وارداتی

    پاسخ
    1. بهزاد
      سوابق: (763 دیدگاه) ,

      دوست گرامی خواهشمندیم دست از این صحبت های بی پایه بردار!
      آخه برادر من لکسوس در چین خط تولید نداره که بخواد از قطعات چینی استفاده کنه یا شریک چینی بد مونتاژش کنه.
      رنوهای وارداتی منبع اصلی تولیدش کره هست و ترکیه و فرانسه و رومانی.
      خودروهای خارجی که در چین مونتاژ میشوند در خاک خود چین به فروش میرسه و اجازه ی صادرات ندارند و نمیدونم چرا این مطالب کذب را منتشر میکنید.

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3812 دیدگاه) ,

      دوست عزیز چرا اطلاعات غلط میدی؟
      لکسوز از با کیفیت ترین قطعات استفاده میکنه. در ژاپن هم مونتاژ میشه.
      DS از فرانسه، لهستان و رومانی میاد.

      پاسخ
  6. حميد
    سوابق: (871 دیدگاه) ,

    جدیدا خودروها خیلی پیشرفت کرده اند تغریبا همه شبیه هم شده اند نهایتا ده بیست درصد نسبت به هم تفاوت دارند مابقی دیگه تفاوت برند هست

    پاسخ
  7. Radison
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    با توجه به این که تو بازار چین عرضه میشه احتمال عرضش تو ایران وجود داره…

    پاسخ
  8. behzad power active
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    با این طرحایی که می زنه فروش خوبی نداشته و نخواهد داشت. یه نمونش c,5

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.