اولین پرواز هواپیمای الکتریکی ایرباس

در حالی که محبوبیت استفاده از موتورهای الکتریکی در دنیای اتومبیل رو به گسترش است، صنعت هوانوردی نیز به دنبال راهی است از این انرژی پاک برای پیشرانه استفاده کند.

Airbus E-Fan
Airbus E-Fan

شرکت ایرباس فرانسه به خاطر جت‌های بزرگ مسافری‌اش، از جمله ایرباس دوطبقه A380 شناخته شده است. امّا آخرین پروژه ایرباس، ابعادی بسیار کوچک‌تر دارد. مدل E-FAN یک هواپیمای کوچک آزمایشگاهی است که تماماً از انرژی الکتریسیته استفاده می‌کند. این پروژه در صورت موفق شدن می‌تواند هزینه پروازهای یک‌ساعته را از ۵۵ دلار به ۱۶ دلار کاهش دهد. به این معنا که استفاده از پیشرانه الکتریکی در صنعت هوانوردی همان منافع اقتصادی را خواهد داشت که خودروهای الکتریکی بر روی جاده‌ها دارند.

Airbus E-Fan
Airbus E-Fan

این هواپیما از ۱۲۰ سلول باتری لیتیوم پلیمری استفاده می‌کند که در بال‌های آن قرار می‌گیرند و در نتیجه فضای بیشتری در داخل کابین می‌تواند داشته باشد. پرواز این هواپیما توسط دو توربین الکتریکی در دو طرف عقب آن، کنترل می‌شود. هر کدام از این موتورها، توانی در حدود ۳۰ کیلووات دارند. بنابراین این هواپیما قدرتی در حدود ۸۰ اسب‌بخار خواهد داشت که برای حداکثر سرعت ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت کفایت می‌کند.

Airbus E-Fan
Airbus E-Fan

در حال حاضر، استقامت نسخه کنونی ۳۰ دقیقه است؛ ولی ایرباس امیدوار است تا این زمان را به یک ساعت افزایش دهد. این موضوع، استفاده از این هواپیما را به مسافت‌های کوتاه محدود می‌کند؛ با این حال این هواپیمای سبک می‌تواند مسیر مستقیم را بدون مواجه شدن با ترافیک طی کند و بنابراین، با شرایط کنونی باز هم می‌تواند برای حمل‌ونقل به‌صرفه باشد.

ایرباس می‌خواهد تا پیشرفت‌های E-FAN را برای هواپیماهای نسل 2.0 و 4.0 نیز پیاده کند که در مورد دوم از یک سیستم هیبریدی استفاده خواهد شد. هدف اصلی در این پروژه استفاده بیشتر از نیروی الکتریکی برای پروازهای تجاری است. این موضوع در نهایت باعث خواهد شد تا سهم آلودگی محیط زیست هواپیماها کاهش پیدا کند.

[jwplayer mediaid=”73545″]
ساخت و توسعه چنین هواپیمایی در نوع خود بسیار جالب است. شاید تنها ایرادی که از این نوع هواپیما بتوان گرفت، سکوت بی‌نظیر آن در هنگام پرواز باشد! [دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

55 دیدگاه

    1. e.scamp
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      جوری نوشتی (( ایرباس .اه)) فکر کردم ایرباس جزو این چینی آشغالی ها شده عزیز دل نوشته اولین پرواز الکتریکی میدونی یعنی چی؟ یعنی فاصله 120 130 ساله بین فن آوری اونا و ما جهان سومی ها چون ما هنوز نتونستیم از رو قطعه اصلی کپیش رو واسه مصرف خودمون تولید کنیم

      پاسخ
  1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    همش 30 دقیقه .

    باهاش بری بهشت زهرا و برگردی تمام میشه .
    […]

    پاسخ
    1. محمد ر
      سوابق: (61 دیدگاه) ,

      هر چیزی از ابتدا بزرگ نبوده است

      با مهر اریایی_سپاس

      پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (1165 دیدگاه) ,

    به ما چه!!
    نتیجه این توافق موقت اقای ظریف این شد که بازم قطعه ندادند و در پرواز مشهد-زاهدان نتیجه رو دیدیم!!
    پس ما باید خودمان فکری کنیم!!

    پاسخ
  3. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    خوب مثل اینکه رقابت در صنعت هوانوردی در مورد هواپیماهای الکتریکی بزودی قراره شروع بشه
    کاش در هوانوردی هم تعداد شرکت های سازنده هواپیما بیشتر بود تا رقابت شدید تر بشه

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      رقابت شدید هست ولی به حال ما فرقی نمیکنه داداش
      همون فوکرها و توپولوف های 30سال پیشمون میمونه تا 30 سالگی بچه هامون

      پاسخ
      1. sadegh
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        باز خوبه یه بنده خدا 35 سال پیش یه 4 تا هواپیما آورد، وگرنه الان باید با قالیچه حضرت سلیمون میرفتیم اینور اونور!

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1165 دیدگاه) ,

          اره البته که از اون 4 تا الان دیگه کلی اش نمیپره!!!

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          صادق جان بنده خدا ؟؟؟

          بگو فرشته .

        3. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          میلاد جون ترسیدم سانسور بشه، وگرنه الان دیگه همه میدونن چه فرشته ای بود و قدرشو ندونستن!!

      2. حسین
        سوابق: (1165 دیدگاه) ,

        توپولوف که از زمان اقای احمدی نژاد نیست!!!
        این فوکر های هلندی و MD هایی که الان دارن میپرن هم با اینکه بعد از انقلاب امده اند ولی قدیمی اند و ایرلاین ها علاقه ای به استفاده از هواپیمای نو ندارند!!!

        پاسخ
      3. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        ولی به نظرم اگر تعداد هواپیما ساز ها 5 یا 6 تا بود بهتر بود

        پ.ن : منظور از هواپیما ساز یکی مثل بوینگ یا ایرباس
        نه تابوت سازی مثل توپولوف

        پاسخ
  4. خاوری مزراتی
    سوابق: (1104 دیدگاه) ,

    متاسفانه در داخل دارن علیه توافق ژنو توسط گروههای اقتدارطلب سنگاندازی میکنن..دوستان جناب ظریف خیلی کارشون رو خوب بلدن..متاسفانه یه عده دارن علیه منافع مردم کار میکنن.خداازشون نگذره

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1165 دیدگاه) ,

      ببخشید!!
      الان شما برو تو سایت tinn.ir میبینی :
      قطعات هواپیما با 5 برابر قیمت وارد میشه و
      هنوز هم خودروساز های خارجی قرارداد نبستن و . . .
      حتی پولمون که خارج بوده دسمون نرسیده و بانک های خارجی حاظر نیستن پول رو انتقال بدن به ایران!!!
      میشه بگید کدوم بند این توافقنامه فوق حرفه ای اقای ظریف که به نفع ما بوده تا به حال درس اجرایی شده!! چندتاش رو نام ببر!!

      پاسخ
      1. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        روزی که اون مردی که رفته برای دنیا عربده میکشید باید فکر اینجاش رو هم میکرد ، این گره 8 ساله با یک سال باز نمیشه

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1165 دیدگاه) ,

          ببخشید ولی قبلش هم چند برابر قیمت قطعات هواپیما خریداری میشد!!!
          درضمن اونی که اربده میکشه و تحریم میکنه امریکاس که از روز اول قطعات هواپیمای مسافریری را تحریم کرده!!

      2. خاوری مزراتی
        سوابق: (1104 دیدگاه) ,

        بزرگی میگه بحرانها تدریجی بوجود می آیند و تدریجی از بین می روند..
        ویرانگری دولت قبلی با یه سال دوسال پاک نمیشه جاش..باید صبرکرد.. درضمن هنوز توافق نهایی نشده و هیچکس حاضر نیست تا نهایی شدن توافق وارد تجارت آزاد با ما بشه.. من خودم اینجور میگم که سیاستهای آقای روحانی در سال اول رشد 0 سال دو 1تا 2درصد سال سوم 3درصد و سال چهارم تا 6درصد میتونه دربر داشته باشه که البته در4سال دوم پایدار نمیمونه مگر ب مدد اصلاحات جدی داخلی

        پاسخ
        1. رضا
          سوابق: (1690 دیدگاه) ,

          خدا از دهنت بشنوه خاوری جان
          اگه اوضاع بهتر نشه چکار کنیم؟ خدایا پس ما کی زندگی کنیم؟

        2. خاوری مزراتی
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          رضاجان باید یادبگیریم درسهای تاریخ رو..باید بدونیم هیچ چیزی ساده نیست..هیچ کاری یه شبه انجام نمیشه..باید بیاموزیم همه باری از دوش جامعه برداریم نه یارانه بگیریم و به ریش دولت بخندیم..باید به دولت بفهمانیم میفهمیم..باید به سیاستمداران بقبولانیم ما میدانیم…
          اونوقته که تدریجا دوباره به سمت رشد حرکت میکنیم

        3. حسین
          سوابق: (1165 دیدگاه) ,

          اون وقت اگر در دو سال اول اون 2درصدی که گفتی رخ نداد(قول ها بماند!) شما میری نقد کنی؟؟

  5. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    هنوز خیلی راه داره تا بخواد به مصرف در خوطوط هوایی در بیاد
    این 80 اسب نیرو داره مال یه هواپیمای مسافربری معمولی فکر کنم 5_6هزار اسب باشه

    (پرچم بالاست)

    پاسخ
  6. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    راستی یه سوال ایا موتور ها و قطعات اصلی ایرباس رو بوینگ می ده؟؟

    (پرچم بالاست)

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      سازندگان اصلی موتور های جت هواپیما در دنیا که 90 درصد بازار موتور های جت رو در دست دارن، سه شرکت هستند.
      شرکت بریتانیایی Rolls-Royce Holdings
      شرکت امریکاییه جنرال الکتریک
      شرکت امریکایی Pratt & Whitney زیر مجموعه شرکت امریکایی یونایتد تکنولوژی
      در واقع هیچ سازنده جت های مسافربری رو نمیشناسم که موتور هاش رو خودش بسازه. چه بویینگ و چه ایرباس از بقیه میخرن و فقط سر هم میکنن.
      اکثر قطعات همین طوره. تایر هواپیما ها رو گود یر یا میشیلن یا بی اف گود ریچ میزنه معمولا
      سیستم تعلیق هواپیما معمولا ساخت شرکت های دیگر هست
      سیستم های نرم افزاری سخت افزاری هواپیما های بزرگ هم معمولا کار شرکت های سیلیکون ولی هست….

      پاسخ
    2. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      سازندگان اصلی موتور های جت هواپیما در دنیا که 90 درصد بازار موتور های جت رو در دست دارن، سه شرکت هستند.
      شرکت بریتانیایی Rolls-Royce Holdings
      شرکت امریکاییه جنرال الکتریک
      شرکت امریکایی Pratt & Whitney زیر مجموعه شرکت امریکایی یونایتد تکنولوژی
      در واقع هیچ سازنده جت های مسافربری رو نمیشناسم که موتور هاش رو خودش بسازه. چه بویینگ و چه ایرباس از بقیه میخرن و فقط سر هم میکنن.
      اکثر قطعات همین طوره. تایر هواپیما ها رو گود یر یا میشیلن یا بی اف گود ریچ میزنه معمولا
      سیستم تعلیق هواپیما معمولا ساخت شرکت های دیگر هست
      سیستم های ناو بری هواپیما های بزرگ هم معمولا کار شرکت های سیلیکون ولی هست….

      پاسخ
    3. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      پدال چرا دیدگاه هام ثبت نمیشه؟ یک ساعت مینویسم بعد به همین راحتی ثبت نمیشه! تو مطلب آئودی آر8 هم دیدگاهم هنوز برنگشته. اه x(
      یارو جان جوابتون رو همین جا دادم ولی ثبت نشد متاسفانه. یکی دو روز صبر کنید “شاید” پاسختون اومد.

      پاسخ
      1. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
        سوابق: (290 دیدگاه) ,

        زیگما جان ممون از اطلاعاتت
        (پرچم بالاست)

        پاسخ
  7. Metalhead
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    فقط بوئینگ ، یه مدتی با برنامه ی Flight Similator هواپیما میروندم بصورت شبیه سازی شده ، هیچ هواپیمایی به اندازه ی بوئینگ 737 برام راندنش راحت نبود ، بعدش 747 ، کلا بئینگ سگش به ایرباس می ارزه ، توی ایرباس ها فقط A-380 رو قبول دارم ، البته اونم مثل اینکه میگن از لحاظ ایمنی مشکل داره ، ولی هرچیه از آشغالای ساخت روسیه ( توپولوف ) بهتره ، البته فوکر هم خوبه ولی خب در حد رقابت با ایرباس و بوئینگ نیست

    پاسخ
  8. سیامک
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام شرکت ایرباس متعلق به چند کشور اروپایی است و آلمان بیشترین سهام آن دارا می باشد دفتر مرکزی ایرباس در فرانسه می باشد

    پاسخ
  9. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    اقا حسين همجين ميكى خودمون دست بكار شيم انكار ادامس خرسيه، كشورهايى كه از ايران تو تكنولوزى خيلى جلوترن ادعاى ساختن هوابيما نميتونن بكنن جون سخت ترين تكنولوزى دنياست، بايد ببذيريم اين صنعت مال امريكاست و از اونجا شروع شده، مثل فرش كه مال اينجاست و از اينجا شروع شده، اينم مثل ماشين سازى نيست كه يه اشغال از رده خارج بيدا كنن بدن دست مردم، هر سقوط هوابيما يك فاجعه است و در كل دنيا سر و صدا ميكنه

    پاسخ
  10. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    ایرباس و بویینگ در صنعت تو دنیا حرف اولو می زنن
    ولی اگه این هواپیمای الکتریکی باتریش تموم بشه سقوط میکنه؟

    پاسخ
  11. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    بعد اقا حسين كى كفته مشكل اون برواز به دليل نرسيدن قطعه بود، باز نشدن جرخ هيج ربطى به قطعه نداره مثلا جند ماه بيش بويينك ٧٦٧ عربستان هم به اين مشكل برخورد اونا كه مشكل قطعه ندارن، بس جه جورى اون اتفاق افتاد؟؟؟؟

    پاسخ
  12. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    بعدم كى كفته ايرلاين ها علاقه اى به استفاده از هوابيماى نو ندارن، اينو قبول دارم كه الان ايرلاين ها ورشكسته هستن و شايد بولشو نداشته باشن ولى علاقه دارن و بيشتر از همه جيز به دليل تحريم نميتونن بخرن، مثلا ايران اير حدود ٣ سال بيش مى خواست ٣٠٠-٧٤٧ بخره يادتون كه هست اقا حسين حتى يكيشم اومد و تو مهراباد نشست ، يه جند روزى تو مهراباد بود بعد امريكا ضرب العجل ٤٨ ساعته داد هوابيما رو بركردوندن تازه اون ٣٠٠-٧٤٧ بود حال جديد تراش رو كار ندارم، اون ٤ تايى هم كه ميكى نصفش خوابيدن براى ٣٦-٣٧ سال بيشن و تازه اكر باز قطعه هاشون تحريم نبود و درست به دستشون ميرسيد برواز ميكردن جون هنوز ساعت برواز دارن، ديكه ببخشيد بلد نبودن يه جيزى بسازن كه تا عبد بدون هيج قطعه و تعميرى برواز كنه

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1165 دیدگاه) ,

      شما ایران ایر رو ولش کن چرا ماهان همه هواپیماهاش مدل2006 به بالا نیس؟؟
      چون بنزین ارزونه و قیمت بلیط ثابت!!(البته هر روز میگن قیمت ازاد شد ، ازاد میشه!)
      دوما هواپیما (معمولا) 40 سال (با اورهال هاش) یا ساعت مشخصی میتونه پرواز کنه!!
      درضمن شما هزینه هایی که ایران کرده در ان زمان با کشور های دیگه در همان زمان برای خرید هلیکوپتر یا هواپیما (نه تجهیزات و …) کرده رو متوجه بشی منظور منو میفهمی!
      هلیکوپتری رو سراغ دارم که ایران پول طراحی و ساختشو داده و (دوباره)به ایران فروخته شده!! و به کشور های دیگه!!
      یا F16 ها که داستان تولید و طراحی جالبی در عین مربوط بودن به پول های ایران دارند!! و…

      پاسخ
  13. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    شما اين ٤٠ سال از كجا اوردى؟ يه هوابيما تا زمانى كه درست تعمير و نكهدارى بشه و جك هاش انجام شه و ساعت برواز داشته باشه ميتونه برواز كنه، بس اكه اينجورى باشه الان ٧٠٧ ها جطورى برواز ميكنن؟
    دوما شما جطورى ميكى ايران اير رو ولش كن، مكه ايرلاين اول اين مملكت نيست؟
    بعدشم برواز هاى داخلى يه ظرفيت مشخصى داره مخصوصا با اين همه شركت مزخرفى كه الان هست، براى برواز هاى داخلى هم هوابيماهاى كوجك مثل فوكر و ايرباس ٣٢٠ و اينا لازمه كه باز همينا خريدشون با مشكلات جدى روبرو هست،خريد اين سايز از هوابيما فكر ميكنم با محدوديت ٧ يا ١٠ ساله داره.
    براى بروازهاى خارجى و دوربرد هابيماهاى بزركتر مثل بويينك ٧٤٧ و ايرباس٣٤٠ لازم هست كه محدوديت اين نوع از هوابيماها بيشتر هست، مثلا همون ماهانى كه شما كفتى هوابيماهاى ٤٠٠-٧٤٧ خودش رو بر خلاف اين محدوديت ها خريد و بعد كه صداش دراومد جلوى رفتنش به خارج از كشور رو كرفتن و براى يك ايرلاين صرف نداره كه اون هوابيما به اون بزركى با١٨ تا جرخ رو يك ساعت رو هوا نكه داره بعد بزندش زمين و باهاش بره مشهد و كيش بره و ناجار مجبور شد اونا رو بخوابونه، جون اون هوابيما طراحى شده مثلا ٨ ساعت رو هوا بمونه و مسافت هاى طولانى رو بره،
    بعدشم بول ساخت يه جيزى رو دادن با اون جيز رو ساختن خيلى فرق، همه جيز رو نبايد با هم قاطى كنيم.

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1165 دیدگاه) ,

      1) 40 سال را از جایی که شما ساعت پرواز رو آوردی آوردم!میتونی بری از اهل فن بپرسی!بالای 40 سال ، درس نیس بپرن!حالا تو فالکونی یا 707 اگه پرید ، ایرانه دیگه!!
      2)چون ایران ایر تحریم ولی ماهان اونقدر که خاص از طریقی تونس هواپیما وارد کنه!!
      3)کی گفته برای پرواز های داخلی مثل تهران مشهد که 500 کیلومتر راه است ایرباس 320 مناسب ه؟؟تو امریکا برای پرواز تا 550 کیلومتر از هواپیما های جت توربوپراپ استفاده میشه نه جت توربو فن!!!!
      4)اینی که 747 چقدر پرواز کنه رو میدونم ولی چرا هواپیما های نو برای پرواز های داخلی وارد نکرد؟هواپیما های منطقه ای کم مصرف؟؟
      چون نمیصرفید و علتش رو هم قبلا گفتم!!
      5)در ضمن اون کسی که اخرش همه چی رو غاطی نوشته شمایی نه من !!
      کدوم کشوری هم پول طراحی و هم پول ساخت یک وسیله ای رو به کارخانه ای میده و بعد دوباره همان وسایل رو بش میفروشن؟؟ واقعا کار های شاه جالب نبوده؟؟

      پاسخ
      1. شلبى
        سوابق: (563 دیدگاه) ,

        از شما كه ادعاء اطلاعات ميكنى اين حرف ها واقعاً بعيده،
        اولاً هوانوردى ايران مديون شاهِ و اكر ارزشى كه شاه براى هوانوردى ايران قايل بود وجود نداشت ،تو جنك بايد متوسل ميشديم به جادو جمبل،مردم ما تو اين ٣٥سال تحريم بايد با كَارى مسافرت ميرفتن و روساى جمهورمونم بايد تا نيويورك شنا ميكردن،جون براى مردم ايران ارزش قائل بود،بس خواهشاً حرف هاى اينا رو ندونسته تكرار نكن واينجا كٓفتى جاى ديكٓه نكٓو!
        دوماً بيش از ٤٥٠٠ اف-١٦ ساخته شده كه تعداد كميش براى ايران بوده و كشور هاى زيادى تو دنيا اين هوابيما رو دارن،بس سفارش هوابيما توسط ايران به معنى دادن بول ساخت اون قطعاً نبوده و اولين سفارش دهنده اين هوابيما امريكا بوده.
        سوم،حرف شما در مورد توربوبراب كاملاً غلطه،توربوبراب ها نسبت به جت سرعت كمترى دارن و مسافر كمترى ميكيرن و براى فرودكاه هايى كه باند كوتاهى دارن و كم مسافر هستند به درد ميخورن و همجنين براى مسافت هاى كوتاه،تو امريكا و اروبا هم معمولاً ايرتاكسى ها ازشون استفاده ميكنن نه شركت هاى بزركَ،حتى تو ايران آسمان از ATRهاش براى همين منظور استفاده ميكنه،
        بعدش شما مثل اينكه خيلى وقته مشهد نرفتى،تهران تا مشهد ٩٠٠كيلومتره نه٥٠٠،بيشتر مسيرهاى هوايي كشور ما طولانى و بالايى ٧٠٠كيلومترن و تو ايام شلوغ مسافر زيادى دارن، تهران به أصفهان هم كه كوتاهه مسافرش زياده،در ايران ايرتاكسى هم نداريم بنابرين توربوبراب به درد ايران نميخوره.
        يعنى شما واقعاً نميدونى جرا تو ايران نميشه هوابيماى منطقه اى كم مصرف نو وارد كرد؟؟؟؟؟
        در ضمن من اشتباه ننوشتم،با كيبورد عربى تايب ميكنم،بعضى حروف نداره!
        در كل شما يه سرى حرف هاى براكنده اكثراً اشتباه ياد كرفتى هى تكرار ميكنى و ذره اى نميخاى حقايق خلاف نظرتو قبول كنى!!!

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1165 دیدگاه) ,

          1) تمام صنعت هوایی ایران در بخش نظامی برای این بود که امریکا برنامه ی پرخرج برتری هوایی و رادار هوایی را برای نوکر بیچون و چراش برای مقابله با شوروی (نه برای ایران!!!)را برنامه ریزی کرده بود!!یعنی قرار بود ایران پادگان امریکا باشد!
          2)اما در مورد f16 ! بله بنده میدونم چنتا در اون قرارداد لغو شده توسط اقای بازرگان قرار بود f16 تحویل ایران میشد اما منبعی گفته بود کل خط تولید f16 را ایران خریده بود و قرار بود بعد از مدتی خط تولیدش به اصفهان منتقل بشه!!این شایه مشابهش در مورد کبرا هم هس و اگر پول ایران نبود طرح f14 مثل خیلی از طرح های دیگه امریکا عملی نمیشد!!
          3)اما هواپیما های مسافربری اگر از کاربر های اون وقت و وضع کلی مردم در زمان اون خرید ها بگزریم و همین طور از قیمت این خرید ها ، به این میرسیم که این برای پرکرده دهن مردم و تلقین باز شدن دروازه های تمدن(!!)با این خرید ها بود!!
          4) راستی اگر برای مردم اون موقع شاه احترام قائل بود فک کنم خیلی چیز ها مقدم تر بود!!
          5)اون مشهد اشتباهی به جای اصفهان چاپ شده!
          6)در تمام کشور های جهان اولی در مسیر های کوتاه استفاده از هواپیمای توربو جت نمیارزه!!شما ایران رو نگاه نکن!!با این قیمت بنزین!!!
          7)مسیر های هوایی زیادی میشه برای راحتی مردم با برد 550 کیلومتر راه انداخت که استقبال هم شده!!
          8) شما میشه بگی چرا تو ایران توربوپراپ نمیخرن!؟چون بنزین هواپیما ارزونه و قیمت بلیط ثابت!!

        2. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          شما طورى صحبت ميكنى انكٓار مردم الان تو ناز و نعمتن و هيج مشكلى ندارن،
          در رابطه بامطالبى كه راجب آمريكا كٓفتيد الان جاى آمريكا رو روسيه و جين كٓرفتن با اين تفاوت كه آمريكا در اضاى استفاده هايى كه از ايران ميكرد خدماتى هم به ايران ارايه كرد اما روسيه و جين فقط خون ملتمونو مكيدن و در اضاش هيج جيز بهمون ندادن،نمونش هم سامانهS-300و جنكٓنده هايى كه بولش رو ازمون كرفتن اما هيج كَاه تحويل ندادن يا جين كه همين الان بيش از ٢٠ميليارد دلار بول نفتمون رو با كَردن كلفتى بهمون نميده و تو تمام اين موارد آزاردهنده ترين جيز سكوت مسىولانمونه،يادآورى ميكنم اين برادر روسيه همون كشوريه كه نصف خاك كشورمون رو كند برد!!!
          در رابطه با توربوبراب هم توضيحات كامل دادم،ارجاعتون ميدم به كامنت قبلى!

      2. شلبى
        سوابق: (563 دیدگاه) ,

        راستى يادم رفت،در رابطه با ٤٠سال عمرهوابيما كاملاً حرفت غلطه،همين الان تو خود آمريكا هوابيماهايى با عمر ٥٠سال يا حتى بيشتر دارن برواز ميكنن از جمله هوابيماهاىB-52,B707,B737,C130,DCو خيلى هوابيماهاى ديكٓه. هر جند تعدادشون كمه ولى هستن،
        بعد عمر بروازى هوابيماى كارخانه هاى مختلف هم يكسان نيست،مثلاً هوابيماهاى ايرباس عمر مفيدشون ٨٠٠٠٠ساعته،هوابيماهاى توبولف بين٣٠٠٠٠تا٤٠٠٠٠ساعته و هوابيماهاى بويينك تقريباً ١٢٠٠٠٠ساعته يا در بعضى موارد هوابيماهاى بويينكno life time limitationهستن يعنى تا زمانى كه تعميرات و جك هاشون درست انجام بشه ميتونن برواز كنن،نمونش هم٤٠٠-٧٤٧هاى لوفت هانزا هستن كه بيش از ١٣٠٠٠٠ساعت بريدن اما اين شركت دوباره از بويينك براشون مجوزextension يا همون ادامه برواز كٓرفته،ميتونى برى ببينى؛)))

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1165 دیدگاه) ,

          اکثر هواپیما های مسافربری را وقتی به سن 40 سال برسن در هر ساعتی باشن ، برای امنیت مسافرین بازنشست میکنن!!

      1. شلبى
        سوابق: (563 دیدگاه) ,

        كلاً براى دلايل بنده جواب قانع كننده اى نداديد،
        با شما بحث ديكٓه اى ندارم،موفق باشيد؛)))

        پاسخ
  14. حسین
    سوابق: (1165 دیدگاه) ,

    s300 رو که روسیه به خاطر فشار امریکا نداد و اون امکاناتی که گفتی امریکا میداد به نفع مستشاران خودش بود تا عموم ملت ایران!!
    هواپیما ها را هم که گفتی ، ایران پولش رو نداش!!نمونش تعداد کم میگ29 خریداری شده!!
    پول های ما تو چین هم به خاطر تحریم(ارائه شده توسط) امریکا بلوکه شده!!
    شما که میگی نصف کشور رو روسیه گرفت مطمئنی توهم نداری؟؟اون زمان کشور ها به هم حمله میکردن هرکی زورش میرسید کشورش بزرگتر بود!پس نصف دنیا باید الان از ایران بدشون بیاد!!تقصیر شاه اون زمان و کشور هایی که قرار بود کمک کنند و نکردند بود!!

    پاسخ
    1. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      طورى از روسيه دفاع ميكنى آدم فك ميكنه شما شهروند روسيه هستى!!!
      بس از نظر تو بول هايى كه روسيه ازمون خورده و قسمت هاى كشورمونو كه اشغال كرده حق طبيعيش بوده؟؟؟!!!!
      واقعععععاً برات متاسفم،همون طورى كه كَفتم ديكَه باهات بحثى ندارم(هرجند جوابتو مفصل دارم ولى بحث كردن باهات بى فايده است!) وشما رو با افكار غلطت تنها ميذارم؛)))
      ”آدمى كه خواب باشه رو ميشه بيدار كرد ولى آدمى كه خودشو به خواب زده هيج وقت نميشه بيدار كرد”

      پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1165 دیدگاه) ,

      باشه ، فقط کاش اخرش منبع حرف های زیرت رو مینوشتی:
      حرف هات در مورد هواپیما های توربوپراپ
      درباره قرارداد ایران و روسیه برای خرید هواپیما
      درباره علت عدم خرید هواپیما ی نو در ایرلاین ها!

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.