بوئینگ 787، رویاپیمای آسمان‌ها

پس از آنکه پروژه‌ی سونیک کروزِر بوئینگ شکست خورد و میلیون‌ها دلار پول بوئینگ را به باد داد وقت آن رسیده بود که بوئینگ با یک هواپیمای انقلابی به صحنه رقابت با ایرباس برگردد.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner

بوئینگ به خوبی درک کرده بود که بازار امروز بیشتر از هر چیزی تشنه یک هواپیمای دور برد با ظرفیت بین 200 تا 300 نفر است. بوئینگ از سال 2005 شروع به کار بر روی بوئینگی با کد 787 و با نام دریم لاینر کرد. در ادامه شما را با مشخصات این هواپیما آشنا می‌کنیم.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner

این هواپیما در کلاس هواپیماهای دو موتوره قرار می‌گیرد. بوئینگ دو پیشرانه توربوفن برای این هواپیما در نظر گرفته. یکی Trent 1000 ساخت کمپانی بریتانیایی رولز رویس و دیگری سری موتورهای موفق GEnx-1B ساخت جنرال الکتریک امریکایی.

Boeing 787 Dreamliner first class
Boeing 787 Dreamliner first class

یکی از برتری‌های این هواپیما بر دیگر رقیبان، استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی در بدنه اصلی هواپیما است. به طوری که 50 درصد از بنده اصلیِ 787 از این مواد ساخته شده که در وزن تأثیر چشم گیری گذاشته است. این در حالی است که در ایرباس آ-350، رقیب اصلی دریم لاینر، 35 درصد از بدنه اصلی هواپیما از این مواد تشکیل شده که این تفاوت قابل ملاحظه است. هم چنین سیستم خلبان خودکار این هواپیما پیشرفت قابل توجهی نسبت به دیگر هواپیماهای بوئینگ کرده و در داخل کابین هم سعی شده طراحی تا حد امکان ساده باشد. دکمه‌ها در مانیتورها خلاصه شده تا خلبان بتواند با سرعت عمل بیشتری در مواقع ضروری عمل کند.

Boeing 787 dreamliner business class
Boeing 787 dreamliner business class

استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی و کم کردن وزن باعث شده 787 نسبت به برادر خود 767، 20 درصد بازدهی بیشتری داشته باشد.
بوئینگ این هواپیما را، با توجه با کاربرد، در سه مدل تولید می‌کند. 787-8، 787-9 و 787-10.

  • 787-8 با حداکثر ظرفیت 242 صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز 228 تن (وزن کل)، برد 15200 کیلومتری و باکی با ظرفیت 126 هزار لیتر.
  • 787-9 با حداکثر ظرفیت 280 صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز 251 تن، برد 15700 کیلومتری و باکی با ظرفیت 138 هزار لیتر.
  • 787-10 با حداکثر ظرفیت 323 صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز 251 تن، برد 13000 کیلومتری و باکی با ظرفیت 138 هزار لیتر.

تاکنون تعداد 1030 دریم لاینر سفارش داده شده است که 114 عدد از این تعداد تحویل داده شده. هواپیمایی ژاپن، هند، و قطر از اولین سفارش دهندگان بودند. جالب است بدانید قیمت 787 از 211 میلیون دلار شروع می‌شود که نسبت به رقیب خود، ایرباس آ-350 با قیمت 261 میلیون دلار گزینه جذاب‌تری است.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner

این هواپیما در شهر اِوِرت ایالت واشینگتن مونتاژ می‌شود.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل رامین شهیدی

رامین شهیدی، لیسانس صنایع و نویسنده مجله پدال، علاقه مند به دنیای خودرو

110 دیدگاه

  1. I Love Ferrari
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    Airbus A380 Zarfiate Mosaferesh Kheyli Bishtareh Pas in Dige Raghibesh Hesab Nemishe Ke!

    پاسخ
    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      باله هاشو نگاه کن مثل باله های عقاب می مونه . منظورم انحنای بالست.
      صندلی هاشو نگاه کن وای
      کشور ما هم از هرچی هواپیمای 40 سال پیش که هرعان خطر سقوط دارن استفاده می کنه.
      از هند انتظار نداشتم یه همچین هواپیمایی بخره. آفرین

      پاسخ
      1. hoseyn
        سوابق: (1163 دیدگاه) ,

        قدیمی بودن هواپیما ها به خاطر قوانین مخصوصا در قسمت بلیط و سوخت هواپیما هست!!درضمن ما ایرلاین هایی داریم که هواپیما هاشون نو هست!!

        پاسخ
        1. یه آدم عاشق
          سوابق: (39 دیدگاه) ,

          مثل ماهان که بهترین هواپیمایی ایرانه

        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          هیچ ایرلاینی نداریم که هواپیماش نو باشه . قدیمی بودن بخاطر تحریم صنعت هوایی هست نه بلیط و سوخت.

        3. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          آدم عاشق شما تا به حال با چندتا ایرلاین پرواز کردی که نتیجه گرفتی ماهان بهترین ایرلاین ایرانه ؟

        4. سعید
          سوابق: (177 دیدگاه) ,

          بسم حق

          سلام دوباره به همه دوستان
          خوب راست میگن
          بهترین خط هوایی حداقل تو ایران
          ماهانه
          من نمیخوام ایر فرانس یا قطر ایر لاین رو با ماهان مقایسه کنم
          مطمئنا ایشونم همچین کاری و نکردن
          در بین خطوط هوایی ایران
          بین هواپیماهای ایران ایر ، ساها ، کیش ایر ، زاگرش ، قشم ، اتا ، اسمان واقعا قبول کنین ماهان با ایرباس های a300 و a310 اش و همچنین کادر پرواز مودبش
          هنوزم بهترین خط هوایی ایرانه
          در ضمن به دو نکته توجه کنین
          اگه تحریم ها واقعا درست و حسابی شکسته باشه
          خیلی از ناوگان خطوط هوایی ما هم شاید به همین زودیا به روز شه
          نکته دوم
          شمایی که ماهان رو بد میدونید
          میدونید برای سوار شدن در یک مسیر مشابه
          مثلا با هواپیمایی خط قطر
          چند برابر باید هزینه کنید ؟

          هرچیز خوب چندان هم کم هزینه نیست …

    2. hoseyn
      سوابق: (1163 دیدگاه) ,

      كي گفته این رقیب A380 هست??
      فقط میخوای یه چیزی بگی??
      اصلا میدونی A380 تو چه مسافتی صرفه داره و یه هواپیما 300 نفره تو چه مسافتی????

      پاسخ
      1. Hooman
        سوابق: (60 دیدگاه) ,

        يعني ماشالا ماشالا تو هر ضمينه حرف واسه مسخره كردنمون هست اون از ماشينا داخليمون اين از هواپيماهامون…باريكلا باعث فخر كردنمونه…

        پاسخ
    3. امیدبرتر
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      یکیشم بده به ما!!!!!هه هه هه هه

      پاسخ
    4. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      کی گفته رقیب a380 ؟ رقیب a350 حساب میشه

      پاسخ
  2. iSONi
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    چقد شبیه ابوتیاره های خودمونه…!!!!!
    یه زمانی “هما” دومین شرکت هوایی بزرک دنیا بود… کلی ابهت داشت…!!

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      هوابيما فقط آمريكا !!!!!!!

      پاسخ
      1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
        سوابق: (648 دیدگاه) ,

        درسته ولی یه چیزی تو متن نوشته نشده ، اونم اینکه همین 787 اول بسم الله بارها دچار نقص شده و emergency landing کرده که هنوز دلیلش مشخص نیست .

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          آقا جام این بحث اشکال فنی برای یک هواپیمای جدید خیلی طبیعیه! مثل اینکه آتش گرفتن موتور آ380 رو فراموش کردی! آتیش گرفتن موتور قطعا ایراد بزرگترین هست نسبت به خرابی یک باتری!!!!!!!!!

  3. matin
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    خاکه تمام عالم بر سر ما که هواپیما های ما توپولوف است باور کنید صندلی هایش مثله مینی بوسه

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      کاش مثل مینی بوس بود.

      اتاقا ویبرست . سرگیجه میگیری.

      فقط مهماندارای مرد و زنش خوب هستند.بقیه افتضاح.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
  4. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    F.A
    زیباست
    امیدوارم روزی ناوگان هوایی دومین کشور نفت دنیا،اولین کشور گاز و پتروشیمی دنیا ،ایران هم به هواپیماهای پیشرفته و این هواپیما مجهز بشه

    پاسخ
  5. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    1 درصد فکر کن هما 211 میلیون دلار پول بده یکی از اینا بخره!

    پاسخ
    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      100درصد فک کن ، اگه تحریم نباشه قطعا این کارو میکنه . بد نیست بدونی هما دومین ایرلاین دنیا بود که 747 سفارش داد و تحویل گرفت.اولیش خود امریکایی ها بودن.

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        عزیزم این خریدها مال قبل از 57 بود….

        پاسخ
    2. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      اكه تحريم ها نباشه خيلى راحت ميتونه،جون يه بخش قابل توجهى از بول هاى بلوكه شده ايران قبل از انقلاب مربوط به سفارش ايران اير به بويينك ميشه و در صورت ازاد شدن اين أموال ميتونه سفارش هاش رو به هوابيما هاى امروزى تبديل كنه.

      پاسخ
  6. hrf
    سوابق: (375 دیدگاه) ,

    یک زمانی امنترین خطوط هوایی مال ایران بود… حیف

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (177 دیدگاه) ,

      بسم حق

      شاید بهترین خط نه
      ولی هنوزم خلبانای ما بهترینن تو دنیا !

      پاسخ
  7. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    پدال نظر من کووو ؟؟؟!!!

    پاسخ
  8. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    چه جالب بالهاش انحنا دارند!!! خودش یک انقلاب هست در ضمینه هواپیما سازی!!!

    پاسخ
  9. mammad
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    صندلی های قسمت، های کلاس هواپیماهای ما مثل صندلی های معمولی اینه
    البته ناگفته نماند هواپیماهایی که ماسوار میشیم جوانشون 15 ساله اس

    پاسخ
    1. hoseyn
      سوابق: (1163 دیدگاه) ,

      ما الان هواپیما 2 و 3 ساله داریم!!مشکل اینه که مردم تحقیق نمیکنن کدوم ایرلاین چی داره!!مثلا ماهان چه هواپیمایی داره و هسااير چه هواپیمایی??امارش رو همه ميتونن اینترنت پیدا کنن!!

      پاسخ
      1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
        سوابق: (648 دیدگاه) ,

        به هیچ عنوان دو سه ساله نداریم . اگر منظورت 400-747 ماهان و A340 هست همه مال سال 2008 هستند

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1163 دیدگاه) ,

          نه منظورم اونا نبود!

  10. hoseyn
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    من نمیفهمم !بعضی ها چرا باید نظر بدن وقتی چیزی نمی دونن??
    يارووشته هوهواپیما های ما توپولوفه!نميدونه چند ساله تو ایران توپولوف نیست!!
    نوشته هواپیما جوان ما 15 ساله شه!!نميدونه ما هواپیما 2 ساله هم داریم که بوی نویی میده!!تو هسا ایر که الان اسمش سپاهان ایر شده فعاله!!
    اما نکته جالب این جاست که بدانید اگر شما بخواهید 50 تا هواپیما جنگنده به روز مثل t50 از روسیه بخرید با موشک هاش و قطعات اضافه و… خیلی خیلی از 4.2ميليارد دلار بیشتر ميشه!!که از توافق ژنو بیرون اومده!!
    مثلا عربستان یا دیگر کشور های عربی رو پرید تو ویکی پديا قرار دادشونو بخونيد!!تا بفهمید 4.2 میلیارد دلار یعنی صفر تو هزینه های کشور!!

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      حسین جان حالا اگه چیزیرم میخوای بگی ، طوری بگو که سازنده باشه نه مخرب.

      چنتا تا سوال داشتم ازت :

      ایرباس برای کجاست ؟؟؟

      هواپیماهای ایر باس بهتره یا بوئینگ ؟؟؟

      این درسته میگن ارزان ترین نوع سفر رفتن در دنیا ، استفاده از خطوط

      هواییه؟؟؟

      چون امن تره نسبت به قطار و اتوبوس و …

      ممنون.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
      1. hoseyn
        سوابق: (1163 دیدگاه) ,

        ايرباسربرای فرانسه هست اما دقيقش این ميشه که واسه اروپاس!!چون یک کارخانه نه صرفه داره نه میتونه تمام قطعات رو بسازه!!
        هواپیما ایرباس و بویینگ جفتشون خوبن اما اینکه کدوم بهتره رو باید بر طبق مسافت هواپیما ها رو دسته بندی کرد و با هم مقایسه کرد نمیشه کلی گفت!
        نه!پدر من سالی چند بار سفر خارجی ميره و همین چند روز پیش 20 ساعت با هواپیما رفت تا به مقصد برسه الانم خارجه!!میگه در دنیا پرواز کمتر از 100 دلار بی معنی هست!!البته پدر من که امریکا درس خونده میگفت اون زمان ها بعضی از مسافت ها زیاد پین هواپیما و اتوبوس فرقی نبود!!

        پاسخ
        1. doost
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          اقا حسین شما شغلتون حتما تو هواپیما ست درسته؟؟؟
          اخه خیلی با اعتماد صحبت میکنید

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          حسین جان ممنونم از شما.

          لطف کردی.

          استفاده کریدم.

          ((( ایران و المان )))

      2. ali
        سوابق: (12 دیدگاه) ,

        میلاد چرا همه اسمشون اینطوری شده عین تو شده؟

        پاسخ
    2. mammad
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      اقاحسین داداش شما از کسی بپرس که کارش تو اینا نباشه
      الان ماهواپیمایی که داریم برای مسافران استفاده میکنیم جوانش 15ساله است
      میدونم که 2 3 ساله هم داریم ولیی…..چندتا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      شما الان تو ماهان یاهسا میشینی چندساله رو برات میارن؟؟؟؟ تازه ماهان داره نوتر میاره روکار مگرنه……..

      پاسخ
      1. hoseyn
        سوابق: (1163 دیدگاه) ,

        اينکه رقبتي به واردات هواپیما جدید نیست به خاطر قیمت سوخت و بلیط هست!!اگر بلیط رقابتی بشه و قیمت بنزین هواپیما مثل بقیه کشور ها این هواپیما های قدیمی پر مصرف اصلا سود نداره!!
        در ضمن ما ایرلاین داریم میانگین سن هواپیما هاش 25 ساله!!
        ایرلاین داریم متوسط سنش کمتر از 10 ساله!!تو همین ایران!!

        پاسخ
        1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          هسا هواپیماهاش اجاره ای هست و مال خودش نیست . نگید هواپیما دو سه ساله داریم.

    3. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      حسین نکنه از منظورت ناوگان هسا همون ایران 140 های خودمونه که صدای تراکتور میده؟

      پاسخ
      1. hoseyn
        سوابق: (1163 دیدگاه) ,

        در تمام کشور های جهان اولی برای مسافت های یک ساعته از هواپیمایی مثل ایران140 استفاده ميشه !!

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          پرواز اصفهان تهران جزو اون مسافت های کمه آخه مهندس؟ پرواز اصفهان تهران با اون حجم بالای مسافر باید با 140 انجام بشه؟کجای دنیا اینطوره؟

        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          شما به ایران 140 میگی هواپیما حسین آقا؟میشه شغلتون رو بپرسم؟

    4. معین
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      چند ساله که تو ایران توپولوف نیست؟!! اخه چرا وقتی نمیدونی نظر میدی؟؟؟اکثر پروازها از شهرستانهای غیر مرکز استان با توپولوف انجام میشه یکم تحقیق کن خودم دو هفته قبل دزفول کار داشتم پروازش با یه توپولوف در پیت بود که تا اونجا دل و روده ی ادمو میورد تو دهنش ما فقط توپولوفو از مراکز استانمون حذف کردن

      پاسخ
    5. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      بعضى از دوستان نمى دونن ميان نظر ميدن،اخه مومن ما تو ايران هوابيماى ٢،٣ساله داريم؟!!!!
      ايرباس هاى ٣٤٠ كه اسمان و ماهان دارن ٤تا بيشتر نيستن كه اونام براى اواسط دهه ى نود ميلادى هستن و اولين ٣٤٠ هاى توليد شده توسط ايرباس هستن،بويينك هاى٧٤٧-٤٠٠ ماهان هم همين طور كه اونام به خاطر تحريم مجبور شدن فعلاً بخوابوننشون كه كلاً ٣ فروند بودن،
      فقط جند فروند ايرباس ٣٢٠ داريم كه براى نيمه ى اول دهه ى ٢٠٠٠ميلادى هستن كه اتفاقاً ٢،٣تاشون تو ايران اير برواز ميكنن،
      ايران١٤٠يا بهتره بكيم انتونف١٤٠ رو هم كه به عنوان كسى كه تخصصى اين حرفه رو دنبال ميكنم اصلاً به عنوان هوابيما قبول ندارم!!!

      پاسخ
  11. حامد MASERATI GT
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    ایرباس قراره به ایران برگرده . امیدواریم این شرکت های میلیاردر هواپیمایی چندتایی بگیره تا مردم یکم احساس امنیت کنن .

    پاسخ
  12. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    لقبش واقعا برازندش هست.خیلی دوست داشتنی هست

    پاسخ
  13. TM
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    اینجا مثل اینکه جدیدا ناوگان هایی رو هم تبلیغ می کنن (:
    تا جایی که من می دونم این هواپیما یه دو سالی میشه رو نمایی شده.

    پاسخ
  14. hoseyn
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    معلومه هیچی نمیدونی!!چون هواپیما های منطقه ای رو اصلا نميشناسي!!تهران _اصفهان یه خورده طولانی تر از یه پرواز منطقه ای هست!!
    اصلا کارت جيه????

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      حسین من خلبان سسنا هستم .problem?
      کیوان بوئینگ در طول سال های فعالیتش دو برابر ایرباس فروخته .لذا حوادث رو باید به طور میانگین در نظر بگیری که بوئینگ حادثه کمتری داشته.

      پاسخ
      1. Kayhan
        سوابق: (84 دیدگاه) ,

        اولا اگه از کیوان منظورت من بود باید بگم کیهان هستم زیگماجان!
        دوما میدونی همون سسنا تا حالا چند نفر رو به کشتن داده؟ تا حالا باعث سقوط چند هواپیمای تجاری بزرگ شده؟ من بودم همه خلبانای سسنا رو اعدام میکردم! (شوخی کردما!)
        سوما اگه یه سر به اینجا یزنی :http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_commercial_aircraft
        حتی اگه فرض کنیم حرفت درست باشه و فروش بویینگ دو برابر ایرباس بوده باشه متاسفانه باید گفت تعداد سقوط های 747 ها در تاریخ به اندازه کل ایرباس ها بوده پس کدوم ایمن تره؟ ایرباس!

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%DB%8C%DB%8C%D9%86%DA%AF_747#.D8.B3.D9.88.D8.A7.D9.86.D8.AD
          در مجموع مدل ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ در شرکت‌های مختلف هواپیمایی ۳۰ سانحه داشته است، تعداد بسیار کمی از این حوادث بخاطر اشکالات طراحی و یا ساختاری هواپیما بوده است و بیشتر آنها به سبب اشتباه خلبان، حملات تروریستی و یا هواپیما ربایی بوده است.
          بحث دیگری با شما ندارم! همه چیز مشخص است.

        2. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          در ضمن منبع شما هیچ چیزی رو مشخص نکرده!تعداد فروش ونسبت ها مهمه!

        3. Kayhan
          سوابق: (84 دیدگاه) ,

          من گفتم اگه فرض کنیم حرفت درست بوده باشه! تو گفتی بویینگ فروشش دو برابر ایرباس بوده و من هم گفتم 747 به عنوان یکی از ایمن ترین بویینگ ها به اندازه کل ایرباسهای تاریخ سانحه هوایی داشته. حالا یا ادعا میکنی فروش 747 ها از کل ایرباس ها بیشتر بوده که نیاز به منبع داره یا اذعان میکنی ادعای اولیت (دو برابری فروش بویینگ نسبت به ایرباس) غلط بوده! یعنی حتی اگه فر ض کنیم به ازای هر ایرباس دو بویینگ فروخته شده حتی بازهم آمار سوانح بویینگ بیش از دو برابر سوانح ایرباسه که یعنی بویینگ به نسبت سوانح بیشتری داشته. البته در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمیشه چون روی آوردن شرکت های هوایی به ایرباس حرف من رو تایید میکنه!
          نکته جالب دیگه حضور شدیدا پر رنگ مک دانل داگلاس و کلا بر و بچه های آمریکایی در لیست بالاست!

        4. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          کیهان و زیگمای عزیز ، هردو در اشتباه هستید . اولا مقایسه فروش ایرباس و بوئینگ کاملا اشتباهه به دلیل اینکه قدمت بوئینگ از ایرباس خیلی بیشتره و بوئینگ دارای زیرمجموعه های بزرگی بوده در گذشته مثل McDonnel Douglas . زیگما جان شما نمیتونی نتیجه بگیری که فروش بوئینگ بیشتره . در مورد ایمنی هم نمیدونم اطلاع دارید یا نه ، دلخراش ترین سانحه هوایی که بیشترین کشته رو بر جه گذاشت برخورد دو فروند 747 روی باند فرود بود . به علت خطای انسانی و عدم هماهنگی دو کاکپیت . یکی در حال taxing بوده که اون یکی فکر میکنه Take Off clearence گرفته و اقدام به تیک آف میکنه . این سانحه در کارنامه 747 به عنوان دو سانحه(چون دو فروند بود) ثبت شده و بیشترین کشته رو داده ، به همین دلیل باز هم کیهان عزیز نمیتونی بگی 747 ایمن نیست چون کاکپیت مقصر بوده و کارنامه 747 رو خراب کرده .

        5. Kayhan
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          حمید عزیز درسته اما خوب بدترین اتفاقاتی هم که برای ایرباس افتاده ایرباس ایرانی بود که آمریکا در آبهای خلیج فارس زد یا یه مورد دیگه برخورد یک بویینگ که کنترلشو از دست داده بود به یک ایرباس در هوا بوده بنابراین نقش خطای انسانی در کل تاثیری در نتیجه نهایی نداره. همچنین شما می تونید آمار 20 سال اخیر رو با هم مقایسه کنید نیازی نیست آمار 60 سال پیش رو مقایسه کنید!

        6. Kayhan
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          در ضمن زیگما، اون منبعت اصلا هیچی رو مشخص نکرده! من هم میتونم بگم ایرباس در کل کمتر از 40 سانحه داشته که اکثرا به دلیل دیوانه بودن ناخدای ناوهای آمریکایی حاضر در نزدیکی یا نقص بویینگ های اطراف بوده! می تونی بری به منبع من و از Ctrl+F استفاده کنی و تایپ کنی 747 و نتایج رو بشمری که بیش از 40 تا خواهد بود و میتونی جزئیاتشون رو هم بخونی!
          به روباهه گفتن شاهدت کیه گفت دمم! کلا هر وقت خلبان در سانحه کشته بشه مقصر بوده وگرنه حمله تروریستی بوده! یکی از همین سقوط های مرگبار بویینگ توی مصر بود که خلبانش داشت آخرین پروازش رو میکرد و بازنشسته میشد بعد آخرش گفتن خلبانه دیوانه بوده! چطور توی اون همه پرواز قبلی دیوانه نبوده؟

        7. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          خیر کیهان جان ، بدترین سانحه ایرباس A330 ایرفرانس بود که در اقیانوس نیست و نابود شد . علیرغم نو بودنش. بعدشم کیهان جان ، بوئینگ به دلیل قدمت بیشتری که داره سهم بیشتری از کل ناوگان جهانی داره . به همین دلیل نسبت سوانح بوئینگ به مقدار سهمش از پروازهای جهانی ناچیزه.مثلا 757 رفته تو پنتاگن ، به بوئینگ چه مربوطه ؟ خلبان 727 روس بود مست بود 30 رو 13 شنید رفت تو کوه.به بوئینگ چه ؟ بوئینگ پدر هوانوردی دنیاست.شما مثلا میگی 737 کم سانحه تره یا خانواده A320 ؟ این درست نیست . عمر تولید 737 از تاسیس کمپانی ایرباس بیشتره . نمیگم ایرباس ایمن نیست اما کسی نمیتونه بوئینگ رو زیر سوال ببره .

        8. Kayhan
          سوابق: (84 دیدگاه) ,

          بابا مگه من گفتم فروش بویینگ کمتر از ایرباسه؟ آقا قبول فروش بویینگ دو برابر ایرباس. ولی سوانح بویینگ سه برابر ایرباسه. شاید از همه این سوانح 10 تاش هم تروریستی بوده باشه. آخه کی مست میکنه و بعد پرواز میکنه؟ آخه کی بچه اش رو میبره توی کابین خلبان؟ آخه کی با بویینگ پر از مسافر خودکشی میکنه؟ اگه شمامیخواین چشم بسته هر چی سازمان های مثلا ایمنی NTSB و … بگن باور کنید من نمیتونم. سازمان یه پول گنده از شرکت هواپیمایی میگیره و خلبان بیچاره که کشته شده یا فرودگاه یا اپراتور برچ مراقبت رو مقصر اعلام میکنه. طرف چون روسه پس حتما مست بوده. طرف چون اسپانیایی بوده پس حتما لهجه انگلیسیش بد بوده. در مورد همون برخورد دو 747، مقصر خلبان PANAM بوده که در خروجی که بهش اعلام شده بوده باند رو ترک نکرده ولی آمریکایی ها میگن مقصر خلبان KLM بوده چون میخواسته پرواز کنه! شما به عقلت رجوع کن: اگه خلبان باشی بچه ات رو میاری توی کابین بازی کنه؟ اگه یه هواپیما با این همه سیستم ایمنی اینقدر راحت با یه خطای کوچک شنوایی دچار سانحه بشه پس باید اون شرکت رو درش رو تخته کرد.
          بعد مگه خطای انسانی برای بویینگه؟
          در ضمن در مورد 737 و A320: ایرباس جمعا 5 سانحه مرگبار داشته در صورتی که 737 15 حادثه مرگبار و توپولف 154 7 حادثه!
          اگه میخواین باز هم خلبان و فرودگاه و زمین و زمان رو مقصر کنین من دیگه حرفی ندارم! خواهشا یه ذره از تعصبتون بکاهید و سعی کنید از قدرت استدلالتون استفاده کنید و صرفا هر چی کانال های ماهواره ای میگن رو طوطی وار تکرار نکنین!

        9. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          کیهان عزیز ، سلطان استدلال ، مادر من L1 پروازی بود که رفت تو کوه ، لحظه آخر تو بریفینگ پروازشو عوض کرد.اون موقع نه glass cockpit داشتیم نه gps بود نه Navigator ، هواپیمارو از VOR به VOR بعدی هدایت میکردن . بله 30 رو 13 شنید صاف رفت تو کوه و بوی گند الکلش dispatch رو برداشته بود . باشه بوئینگ 737 دو برابر A320 سانحه داشته . ولی لطفا بگو 737 از چندتا پرواز (از زمان رونمایی تا حالا) 15 تا crash داشته و A320 از چندتا پرواز 5 تا crash داشته ؟ آخه مرد مومن A320 یک سوم 737 هم توی آسمون دنیا پرواز نکرده . 737 بیشترین هواپیماست تو آسمون کل دنیا.وقتی کمتر از 737 پرواز میکنه مسلما کمتر هم حادثه داره . (تکرار میکنم ایرباس هواپیمای ایمنیه)

        10. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          شما به من بگو سهم 737 از آسمون چقدره که 15 تاش میفته و سهم A320 چقدره که 5 تاش میفته . وقتی به اندازه 737 پرواز نمیکنه معلومه که کمتر میخوره زمین . 737 قبل از تاسیس ایرباس تو آسمون بوده تا حالا.هواپیمایی که در طول تاریخ هوانوردی بیشترین تعداد فروش رو داره . یعنی بیشترین سهم از آسمون روی سر من و جنابعالی . A320 یک سوم 737 هم تو آسمون نبوده . انتظار داری بیشتز بیفته ؟ ببین 737 چند ساعت پرواز کرده A320 چند ساعت پرواز .

        11. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          كيهان جان معلومه ديد شما به اين قضيه ظاهربينانه و كودكانه است و جند تا مطلب نصفه نيمه خوندى و بر اساس اون قضاوت اشتباه ميكنى!
          اول اينكه بويينك تا به حال بيش از ١٤٠٠٠تا هوابيما ساخته كه دو برابر ايرباس با بيش از ٦٠٠٠تا هستش(تا كنون فقط بيش از ٨٠٠٠ بويينك ٧٣٧ ساخته شده كه از كل مدل هاى ساخته شده ايرباس بيشتره)!
          دوم اينكه بويينك از سال ١٩١٩فعاليت ميكنه و نسبت به ايرباس كه از دهه ١٩٧٠ فعاليت ميكنه سابقه بسيار طولانى ترى داره!
          سوم اينكه به واقع بيش از ٩٥درصد سوانح هوايى حاصل خطا عوامل انسانى مانند خلبان،كنترلر،تكنسين فنى هست و ربطه به خود هوابيما نداره و همجنين بيشتر سوانح هوايى مربوط به دهه هاى ٨٠ ميلادى به قبل ميشن و اين درست نيست كه شما سوانح هوابيماهاى قديمى تر بويينك رو كه از فناورى ساده تر و قطعات كامبيوترى كمتر برخوردار بودن رو با ايرباس هاى جديد تر مقايسه كنى!هوابيماهاى دهه ى نود به بعد بويينك هم بسيار سوانح ناجيزى دارند.
          جهارم اينكه ٤كشور اروبايى فرانسه،آلمان،انكليس،اسبانيا مشتركاً ٦٠درصد ايرباس رو ميسازن و ٤٠درصد مابقى رو امريكا ميسازه كه شامل بخش اعظم موتورهاى اين كارخانه ميشه كه توسط جنرال الكتريك و Pratt & Whitneyتوليد ميشه و همجنين قسمت هاى كامبيوترى و الكتريكيش هم توسط هانى ول ساخته ميشه و بسيار موارد ديكه.
          و حرف آخر اينكه بايد قبول كنى كه فوت كوزه كرى صنعت هوايى دست آمريكاست و ديكران حالا حالاها بايد بدوند!!!!
          ارادت

      2. mammad
        سوابق: (79 دیدگاه) ,

        ایول پس هم کاریم
        حسین اقا طوری بحث میکنند که…………..ادم از بحث کردن میندازه
        حسین جون چرا ضربتیی کار میکنییی؟؟؟؟؟؟دعوا که نداریم

        پاسخ
  15. Kayhan
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    طراحی بالهاش خیلی حالبه! صندلی هاش هم مثل گهواره می مونه!
    البته من ایرباس رو ترجیح می دم به بویینگ به دلیل ایمنی بسیار بالاترش چیزی که آمار نشون میده.
    همچنین سفر هوایی همواره (حتی در ایران) ایمن ترین روش سفره البته پس از قطار که توی ایران سفر با قطار به دلیل سرعت و امکانات کم معنی زیادی نداره! ولی در کل با توجه به دسترسی مناسب به طوری که هر شهری چندتا فرودگاه داره، ایمنی بسیار بالا (مثلا حساب کنید توی همین ایران سالانه چند سانحه هوایی داریم و این آمار رو با آمارهای جاده ای مقایسه کنید) و سرعت زیاد، سفرهای هوایی بهترین نوع سفر هستند که مشکلشون هم هزینه بالا هست.

    پاسخ
  16. علی
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    با سلام به همه دوستان گرامی
    این یکی از امیدهای بویینگ واسه رویارویی با ایرباس بود ولی ظارهرا مشکلات سخت افزاری زیادی داره و گرچه یه سری از مشکلاتش رو حل کردند باز هم یه سری مشکلات دیگه داری ایرباس تمرکزش رو ساخت هواپیمای دوربرد با حجم بالا گذاشته بود به همین دلیل a380 رو ساخت ولی بویینگ ایده اش این بود که باید پروازها کوتاه و با هواپیمای میان برد باشه البته هر کدام فلسفه خودشون رو دارند و راه خودشونو می رند ولی استقبال خوبی از a380 شد علی رغم اینکه از 787 استقبال خوبی شده بود ولی به علت مشکلات زیادی که داشت خیلی از شرکتهای هواپیمایی دنیا اومدند طرف ایرباس
    در ضمن باید بگم ایرباس ساخت فرانسه نیست بلکه ساخت کنسرسیومی از چند کشور هست که شامل آلمان ،فرانسه و انگلیس هست البته ایتالیه و بلژیک در برهه ای از زمان در ساختش نقش داشتند a320 ولی الان دست این سه تا کشوره جالبه بدونید هر کشور یه جاییش رو می سازه و بعد تو فرانسه مونتاژ می شه در ضمن مرسدس و اگه اشتباه نکنم ب او و هم جزئ سهامدارای ایرباس هستند.

    پاسخ
  17. حسین
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    یه خلبان!پس واقعا هیچی نمیدونی!

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      از کجا معلوم شاید تو اشتباه میکنی!

      پاسخ
    2. mammad
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      باشه اقا حسین شما ….
      چون موضوع ارزش بحث نداره من دوست ندارم بحث کن باشما ولی دیگه قرارنشد بکوبی به سر اطلاعات ما و شغل ما
      این اطلاعات مبتدی که شمادارید که……..

      پاسخ
      1. mammad
        سوابق: (79 دیدگاه) ,

        به قول معروف اینچیزا که برای شما ارزوست برای ما خاطرست

        اگه تو ختم این موضوعاتی ما سالگردشیم
        دیگه بحث مکن که زشته

        پاسخ
        1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          آقا Mammad شغل شما دقیقا چیه ؟

        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          شما با این ادبیات میخوای خلبان شی ؟ تا حالا هیچ خلبانی ندیدم اینطوری حرف بزنه .

  18. vahid
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    787 چه جالب … بعد ما هنوز 747 و توپولوف گیر کردیم …

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      این کدها براساس اندازه و تعداد مسافر تغییر میکنه

      پاسخ
    2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      وحید جان توپولوف یه کمپانی روسه که تا دلت بخواد مدلهای به روز داره و ما تا چند سال پیش درگیر tu-154 بودیم (البته به هیچ عنوان در سطح بوئینگ و ایرباس نیست) . در ضمن 747 هم مدل روز داره و چون 787 اومده نمیتونی بگی 747 قدیمیه . هنوز داره تولید میشه . درست حرف شما میشه : 8-747 اومده و ما هنوز رو SP-747 و 747-100 , 747-200 موندیم. (الحمد و لله 747-100 به تازگی کنار گذاشته شده)

      پاسخ
  19. saied
    سوابق: (820 دیدگاه) ,

    من که حال کردم 🙂 بازم میگم زندباد رولز رویس !

    پاسخ
  20. hoseyn
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    بحث و ادامه نمیدم اما به خاطر اینکه مطمئن شید اطلاعات من درست تر و کامل تر از شما مخصوصا اون اقای خلبان هست میگم که شرکت هسااير که دو تا از ایران140 هاش مال خودشه و اجاره ای نیست و نو هست زیر مجموعه شرکت پاديكو هست که مديرعاملش پدر من هست و همین طور پدر من چند سال مدیرعامل هسا بوده!!
    لطفا در مورد چیزی که نمیدونيد صحبت نکنید!!

    پاسخ
    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      پس داری از شرکت پدرت طرفداری میکنی ، من نگفتم همش اجاره ایه . ایران 140 که اصلا هواپیما نیست اگر هست چرا هیچ جای دنیا جز اوکراین و ایران عرضه نمیشه ؟ و فراموش نکنیم ایران 140 کلا تا حالا 20تا پرواز هم نداشته 3 تا crash و emergency landing داده . لاستیک 727 40سال پیش به کل 140 میرزه .

      پاسخ
  21. mammad
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    حمید جون من خلبانم ی 30ساعت دیگه اگه بپرم cplمومیگیرم
    اقا حسین خیلی ممنون از اطلاعات شما من نگفته بودم شما اشتباه میگی
    بعضی از اطلاعاتتون عالیی بود استفاده بردیم

    پاسخ
    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      پس هنوز به صورت رسمی پرواز نکردین ، استخدام هم نشدین و تازه در حال گرفتن cpl هستین . ممنونم.

      پاسخ
      1. mammad
        سوابق: (79 دیدگاه) ,

        درسته ولی به صورت رسمی میپرم
        Cplومیگیرم تا بتونم. بابویینگ 747بهراحتی. و رسمی برم

        پاسخ
      2. mammad
        سوابق: (79 دیدگاه) ,

        البته همان طور که میدونی cplیکی از سادترین گواهینامه هاست
        چون من مدت ساعت کمی مونده تابگیرم
        بهصورت کمیی پار……رسمی شدم

        پاسخ
  22. mammad
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    در جریان باشید که یکی از بهترین شرکت ،معتبر ترین،بهترین کیترینگ غذایی درحال حاضر ماهان ایر است
    که دراینده ی نه چندان دور وارد کننده ی بهترین وبروز ترین هواپیماها برای مسافران خودخواهد شد
    ناگفته نماند که الانه هم نیز دارای هواپیماهای عالیی ست

    پاسخ
    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      کیترینگ ماهان وقتی پرواز خارجی میره غذاش رو از کجه تهیه میکنه ؟ وقتی ایران ایر پرواز خارجی میره کیترینگش غذا رو از کجا تهیه میکنه ؟ ماهان غذا رو میزنه میره و میاد ولی ایران ایر غذا رفت رو میزنه . غذای برگشت رو از ایرلاین کشور مقصد میگیره که تازه باشه .ماهان غذای برگشت رو میبره موقع برگشت گرم میکنه . در ثانی ماهان ایرلاین اول ایران نیست نمیتونه باشه و نخواهد بود چرا ؟ چون امکان نداره ایرلاین ملی ایران ، ایران ایره ، ممکنه BLI از British Airways بهتر باشه ؟ ممکنه Delta از American Airlines یا Nikki از Austrian Airlines بهتر باشه ؟ امکان نداره به دلایل بین المللی . اطلاعات غلط نده شما که مدعی خلبانی هستی . در نهایت ماهان نصف ایرباس های A300-600 و A310 رو از خود ایران ایر خریده . مطلب بعدی مقصد نامبر 1 همه کشورها ایران ایره نه ماهان . مثال ؟ هیترو لندن مقصد ایران ایر بود و اصلا انگلیسی ها حاضر نبودن حق کانتر به ماهان بدن و منچستر به ماهان رسید . در نهایت زمان تحریمها هم ماهان نتونست سوخت تهیه کنه و اکثر پروازهای اروپاییش خوابید همون منچستر هم نرفت . حالا چون دوتا 747-400 داره شد بهترین ایرلاین؟؟؟

      پاسخ
      1. hoseyn
        سوابق: (1163 دیدگاه) ,

        شما کلا اطلاعاتت غلطه!!
        اولا ماهان یه شرکت هواپیمایی تو یه کشور دیگه راه انداخته و از طریق اون هواپیما می یاره!!دوم ایران ایر بهترین نیست!!این امکانات و بدن به ماهان با ابن همه هواپیما ميفهمي کی بهترينه!!
        سوما به هواپیمایی که مدل2008 باشه پیر نمیگن!!فک کردی ماشینه!!

        پاسخ
        1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          به هواپیمای 2008 میگن 2-3 سال ساخت ؟؟؟ از کی تا حالا ؟ بعدش هم اون 2008 ها به دلیل نداشتن فناوری سرویس و نگهداری اکثرشون خوابیده و دلیل اینکه ایران ایر پیشنهاد خرید A330 و A340 رو رد کرد همین بود.تکنولوژی تعمیرشو نداریم چون تحریمیم پس نمیخریم!ثانیا ماهان هواپیماهاش رو از یه تاجر مصری میخره که به ازای پرداخت وام مصر به ایران (که زمان شاه گرفته بودن) فامیل یکی از آقایون از این تاجر مصری هواپیما گرفت با وامی که بیت المال قبلا پرداخت کرده بود ایرلاین خصوصی زدن!!!اینارو به من یاد نده.نگفتم همه هواپیماهاشو از ایران ایر میخره . قبلا بعد از اینکه ایران ایر از کره ای ها A320 خرید و به کمک Austrian Airline اونهارو آماده پرواز کرد ، تعدادی از ایرباسهاشو به ماهان فروخت چون به پول احتیاج داشت .

        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          امکانات از این بالاتر ؟ مفتی مفتی با پولی که دولت ایران به مصر قرض داده ماهان به عنوان ایرلاین خصوصی (با پول دولت) تاسیس شد بدون یک قرون سرمایه گذاری . قبل از تاسیسش مدیر عاملش (که ماهان رو مفتی تاسیس کرد) مدیر یه صندوق قرض الحسنه بود تو روستایی در استان کرمان . ماهان امکانات نداره ؟ طرف یه شبه مدیر عامل شده.

  23. hoseyn
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    اولا اصلاح میکنم هسااير 4تا ایران140 داره که همش ملکی هست!!
    دوما انتونوف140هم تو ایران هم تو روسیه و هم تو اوکراین پرواز میکنه و الان هفته ای چند پرواز در هسااير داره !!و قرارد داد فروشش به کشور های دیگر هم بسته شده!!
    در ضمن اقا حمید که میگی چند بار فرود اضطراری داشته!!من علت دقیق همشو میدونم و هیچ کدوم تقصیر هواپیما نبوده!!
    شما که میگی جرخ727 40سال پیش می يرزه به کلش بهتره کمتر از …امریکایی ها بخوری!!

    پاسخ
    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      از … آمریکایی ها خوردن میرزه به از … روسها و اوکراینی ها خوردنه . همه جای دنیا از fokker-70 استفاده میشه ، از embraer استفاده تو اومدی میگی همه جا از هواپیماهایی مثل 140 استفاده میکنن!!! آخه 140 … fokker-70 هم نیست . چرا چرت میگی ؟

      پاسخ
  24. hoseyn
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    جوری صحبت میکنی ادم شک میکنه!!ولی میدونی مشکل چیه!!اینه که من میتونم غیرمستقیم از مسئولین فعلی و قبلی بپرسم اما نمیدانم شما از کی می تونی بپرسی!!به هر حال اطلاعاتت غلطه!!پرسیدم!!

    پاسخ
    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      من از پدرم که سی سال سابقه پرواز ایران ایرو داره با حفظ سمت 5 سال سرپرست بریفینگ مهرآباد و موسس و مدیر عامل کانون تیم عملیات پرواز ایران و عضو هیئت مدیره عملیات پرواز تهرانه میپرسم . از مادرم که 30 سال L1 ایران ایره میپرسم . ما کسایی هستیم که نهار و شاممون رو با تیمسار خادمی خوردیم اون موقع که مدیر عامل تمام این شرکتهای خصوصی از مادرشون زاده نشده بودن و ایران ایر طولانی ترین خط پرواز جهان رو داشت ماهان که هیچی لوفتانزا عددی نبود شغل خانوادگی ما پرواز بوده هنوز هم هست و خواهد بود.اطلاعاتم کاملا درسته . اون تاجر مصری در دبی توسط رابطهای ایرانی به فرودگاه کرمان اورده شد و ظرف نیم ساعت ماهان تاسیس شد . به همین سادگی !تو هم در جهل خودت بمون . این حرف کسی بهت میزنه که پیر پروازه!موفق باشی

      پاسخ
    2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      درستش چیه علامه دهر ؟ تو به من بگو ماهان چطوری تاسیس شد ؟ متاسفانه نمیشه بعضی حرفارو زد و از منابع اسم برد.

      پاسخ
  25. ali
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    آقا این قرطی بازیا و سوسول بازیا به ما نیومده .هواپیما فقط هواپیمای روسی.اونم در لحظه سقوط نمیدونین چه حالی میده…

    پاسخ
  26. hoseyn
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    […]
    شرکت ماهان چند هواپیمای قدیمی مثل ایلوشین رو از همون تاجر گرفت و فروخت!!و این هواپیما های جدیدش رو همون جوری که قبلا گفتم خرید و از اول هم اون تاجر به ایران فروخت و ماهان از ایران خرید!!
    در ضمن حالا که منبعت رو گفتی مطمئن شدم غلطه!!
    من الان پرونده های محرمانه رو میدونم!!تو چی??

    پاسخ
    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      جون من ؟ تا چند کامنت قبل که ماهان از کمپانی خارجی که تاسیس کرده بود میخرید ، حالا تاجر میفروشه به ایران ماهان از ایران میخره ؟ مث بچه ها میگی اینو میدونم تو چی ؟ اطلاعات داری حرف درست بزن اگه راست میگی . ماهان اگه انقدر قدرتمنده که مث آب خوردن هواپیما تهیه میکنه واسه چی زیر تامین سوخت زاییده ؟؟؟ از کل پروازهای اروپایی فقط ترکیه میره در حالی که ایران ایر تمام مقصدهاشو حفظ کرده.ماهان حتی نتونست یه منچسترو نگه داره!!!ایرلاین شده ؟ میتونی تصور کنی بعد از سی و اندی سال چقد آدم دارم اینور اونور ؟ جمع کن!

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1163 دیدگاه) ,

        […]
        اول گفتی هیشکی نگه ما هواپیمای 2 ، 3 ساله داریم!!گفتم داریم تو هساایر هستش!!
        […]
        گفتی قدیمی بودن هواپیما به خاطر تحریمه که بازم اشتباه کردی!!چون اگر قیمت بنزین و بلیط ما ازاد بشه میبینی که هواپیما ها نو میشه وگرنه در حال حاضر کدوم مدیر عاقلی بجای اینکه 2 میلیون پول بده یه MD بخره که یه سال براش کارمیکنه می یاد این همه پول هواپیما کم مصرف بده؟؟؟(مثل هواپیما های دست دوم 50 میلیونی که مصرف کمتری دارند و عمرشون خیلی ازش باقی نمونده ولی بیشتر از یه سال باقی مونده)
        […]
        بعد گفتی هواپیما های هسا اجاره ای هست گفتم هساایر یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکتی هست که پدر من مدیرعاملشه و هواپیما هاش اجاره ای نیست!!
        […]
        یه بار تو حرفام گفتم مردم درباره نو بودن هواپیما های ایرالاین ها تحقیق نمیکنن !!مثلا ماهان چه هواپیمایی داره و هساایر چه هواپیمایی!!که اصلا منظورم ماهان نبود و هسا بود و با ماهان کاری ندارم!
        […]
        گفتی به ایران140 نمیشه گفت هواپیما در صورتی که هواپیما های منطقه ای بسیار کاربردی هستند و به غیر از انتونوف ، هواپیمای ملخی منطقه ای در شرکت های دیگر مثل اروپایی ، کانادایی و حتی برزیلی هم داریم!!و نوع جتش هم هست که برای پرواز هایی مثل تهران_اصفهان مناسب نیست!!!(از لحاظ اقتصادی)
        گفتی ایران140 کلا 20 تا پرواز نداشته که کلا اشتباه بود!!
        […]
        بعد اومدی در صحبت با یکی دیگر از دوستان اطلاعات غلط از ماهان دادی که من به خاطر عدم ختشه به نظام کشور گفتم اطلاعاتت غلطه و شرکت ماهان توسط چند مدیر شرکت های خریه تاسیس شده و هواپیما هایی که اون تاجر مصری به خاطر اون وام به ایران داده بود(که ایلوشین و … بود و نه این جدیدها)رو از ایران خرید و بعدا اونا رو فروخت و با کمک شرکت خارجی که تاسیس کرده بود هواپیما جدید خرید!!!
        […]
        در ضمن در دنیا یه هواپیما ها یه هواپیما 6 ساله مثل هواپیما های تولید سال 2008 (که البته میزان نشست و برخاست و… اش هم خوب باشه و حادثه نداشته باشه و…)هواپیمای خوبی هست!!!
        باز هم میگم من کلا به ماهان کاری ندارم و فقط خواستم در به غیر از یک مورد ، کامنت های تو در پاسخ کامنت خودم رو پاسخ داده باشم!!
        پس اگر سوالی داری بپرش!!!
        راستی اگر ماهان و … تو هزینه هاشون موندن دلیل دیگری داری و هر وقت متوجه شدی اطلاعاتت قبلی ات غلط بود و اطلاعات من درست ، اونوقت بگو من بت بگم چرا اکثر شرکت های هواپیمایی مشکل دارن!!

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1163 دیدگاه) ,

          تصحیح میکنم: “خیریه” که اشتباه تایپ شده بود “خریه” !!

        2. حسین
          سوابق: (1163 دیدگاه) ,

          و چند غلط املایی دیگر که به خاطر تند نویسی و اعصاب خوردی اطلاعات غلط تو بود!!!

  27. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    اینا هواپیما دارن ماهم هوایماداریم وسوار میشیم وتوش مریضی قلبی میگیریم اونم با هزینه های گزاف….والا

    پاسخ
  28. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
    سوابق: (648 دیدگاه) ,

    شما به من بگو کدوم نقطه از کانادا و آمریکا و اروپا ایران 140 استفاده میشه ؟؟؟ فقط اینو جواب بده . قصه ننویس . همه جای دنیا از چیزی مثل fokker 50 استفاده میکنن . از bombardier و embraer و تو میگی ایران 140 همه جا استفاده میشه واسه خطوط کوتاه . دلیل نخریدن هواپیمای جدید نداشتن تکنولوژی تعمیر و نگهداریشه ، همون 747-400 همون A340 چند سال خوابید تو مهرآباد ؟ مگه ایرلاینها مرض دارن هواپیما بخرن یه ماه باهاش پرواز کنن بعدش نتونن سر پا نگهش دارن بذارن کنار.منم میدونم بلیط ما قیمتش در سطح جهانی نیست . به جاش سرویسمون هم در سطح جهانی نیست . همه پروازهارو overweight میپرونیم با ظرفیت بیشتر ، به جز ایران ایر هیچ ایرلاینی هواپیما با سه کلاس مجزا نداره چرا؟که پول بیشتری دربیاره و خیلی موضوعات دیگه مثل واگذار کردن ساختمونها و ایستگاه بین المللی (البته هیچ ایرلاینی جز ایران ایر در سطح اروپا دفتر نداره). من نمیفهمم چطور بقیه ایرلاین ها نمیفهمن واسه اصفهان تهران ایران 140 به صرفه است و فقط هسا ایر میفهمه!!!!عجب!و درمورد هسا ایر بله هواپیما اجاره ای هم داره و ایران 140 یه هواپیمای فاقد تکنولوژی و استاندارهای لازمه.هواپیمایی که کلا الان در کل دنیا فقط 26 فروند تو سرویس هستن و تا کنون 5تا حادثه داشته!صد رحمت به tu154، باید tu برگرده 140 بذارن کنار شرف داره، من میخوام بدونم این 26تا هواپیما که long range هم نیستن روی هم چند ساعت پرواز کردن که 5تا crash دادن و تو ادعا میکنی ما ناوگان به روز داریم ، وقتی 140 ایمن نیست و فناوریش به روز نیست چطور میتونی اسم به روز بودن بذاری ؟ انگار بگی پراید مدل 92 به روزه ،10 سال پیش اصفهان 44نفر کشته،سال 2005 همون هسا مونتاژ کرده بود یه موتورشو از دست داد شانس اوردن نمردن هواپیما داغون شد،همون سال باکو 23 نفر کشته،سال بعد 5تا خلبان تو شاهین شهر مردن،2008 تو اوکراین چرخش باز نشد، تو به این میگی هواپیما؟ هسا ایر خودش 6تا 140 داره ، مگه بالاتر نظر نذاشتی 2تا 140 مال خودشه ؟؟؟ پس قبول کردی 4تاش اجاره است . در ضمن بقیه ایرلاینها که روز به روز مث قارچ دارن رشد میکنن بیشترین مشکل مال ایران ایره که ضرر ده شده سالهاست و داره همچنان هتلهاشو واگذار میکنه،بله در دنیا حتی هواپیما دهه نودی هم داریم که پروازه میکنه ولی نمیگن 2-3 سال سخته مث جنابعالی ، این جدیدهای ماهان کدومه دقیقا؟به جز اون چندتا انگشت شماری که نمیتونن درستش کنن کدوم دیدها؟ایرباس 300 و 310 جدیده؟

    پاسخ
    1. hoseyn
      سوابق: (1163 دیدگاه) ,

      من نوشتم:
      گفتی به ایران140 نمیشه گفت هواپیما در صورتی که هواپیما های منطقه ای بسیار کاربردی هستند و به غیر از انتونوف ، هواپیمای ملخی منطقه ای در شرکت های دیگر مثل اروپایی ، کانادایی و حتی برزیلی هم داریم!!و نوع جتش هم هست که برای پرواز هایی مثل تهران_اصفهان مناسب نیست!!!(از لحاظ اقتصادی)
      اول تو حرف های غلط قبلی ات رو قبول کن!!!
      بعد تو میگی ایران 140 تو کدوم کشورهای کانادا و امریکا و اروپا استفاده میشه!
      اخه اینا چه ربطی به هم داشت!!!توگفته بودی به ایران140 نمیشه گفت هواپیما من گفتم انواع هواپیما های منطقه ای که ایران 140 هم یکی از اون هاست توسط شرکت های دیگر تو کانادا و برزیل و… تولید میشه که نشان میده هواپیما های ملخی منطقه ای بسیار خوب و مورد استفاده هست!!

      من نگفتم تو خارج از ایران140 واسه پرواز های منطقه ای استفاده میشه گفتم از هواپیما هایی مثل ایران140 باید در این خطوط استفاده بشه!!در حالی که در ایران اکثرا نمیشه !! و به خاطر قیمت سوخت و ثابت بودن قبمت بلیط هست!!
      شما شرکت فجرآشیان(که چند بار هم اسم عوض کرده و خواهد کرد)رو میشناسی؟؟کارش نعمیر هواپیماهایی مثل هموناس که نام بردی تا اونا نخوابه!!!اینم جواب حرف بعدیت بود!!!
      جواب حرف بعدیت:
      بقیه ایرلاین ها هم میدونن ایران 140 بیشتر میارزه اما شما فکن کن مدیرعامل ایران ایرتور هستی و میخوای برای پرواز تهران-اصفهان هواپیما بخری!!میبینی 500 میلیارد بده کاری داری و ایران140 قیمتش 12 میلیون دلار هست و یه MD خوب که مصرفش از ایران 140 بیشتره قیمتش 5 میلیون دلاره!!کدوم میخری؟؟اصلا کدوم رو میتونی بخری؟؟؟
      در مورد حرف بعدیت:
      اولا من همونجا حرف ام رو اصلاح کردم که هسا 4 تا هواپیما داره و همش مال خودش به صورت ملکی است و کامنتش موجود!!!!در ثانی هساایر 4تا هواپیما بیشتر نداره و اون 2تایی که در بعضی منابع دیدی برای شرکت پدرمه که خریداری شده و به هساایر هم خدمت نمیده و قضیه خودشو داره اما به هر حال اجاره ای نیست!!!
      در مورد اون حرفت:
      اولا ایران140 کاملا استاندارد و به درخواست خلبانان ایران به جای دیجیتال از انالوگ استفاده شد!!نامه نگاری اش را پدر خود من کرد!!هر چند بزرگان اویونیک مثل دوست پدرم اقای مهندس ابراهیمی عقیده دارد اوییونیک ایران140 ضعیف هست اما پدر من هم در امریکا الکترونیک خونده!!!و بحثش به اندازه شما نمیخوره که بت توضیح بدم!!
      اما در مورد سوانح ایران140 ها (نه روسی هاش!!)هیچ کدوم تقصیر هواپیما نبوده!!وقتی من بت میگم قبول کن چون جعبه سیاش رو هم شنیده پدرم و موقع بعضی از اون حوادث پدر من مدیرعامل هسا بود!!اما چون قبول نمبکنی بت دوتاشو میگم بری واسه دوستات بگی!!
      1)اون 5 تا خلبانی که در باند فرود مردن:
      هواپیما یه نو رو داشتن تست های استانداردشو میکردن که باید رو باند فرود بیاند و بلندشن!!چون میخواستن زودتمومش کنن عین غورباقه تمام حرکات رو پشت سر هم و بدون مهلت به هواپیما رفتن!!!و به خاطر این که بگن خیلی ماهر هستن برنامه ای که در صورت خاموش شدن موتور به صورت اتومات قدرت موتور دیگر را افزایش میدهد رو حالت دستی قرار دادن و بعد از چند بار عین غورباقه و خلاف عرف همین جور نشستن و برخواستن یکی از موتور ها خاموش شد و حل شدن قدرت موتور دیگر رو افزاش ندادن و سقوط کردن!!و اسم هواپیما رو خراب کردن!!
      2)در اون مورد دیگر که یکی از موتور ها روی هواپیما خاموش شد!!:
      اولا کلا انتونوف 140 برای یک موتور طراحی شده و خیلی از تست هاش رو با یک موتور انجام میده و موتور دیگر برای اطمینان است(این به زبان ساده بود!!)،ثانیا اون خلبان بعد 2 دقیقه میتونست دوباره استارت بزنه که کلا فراموش کرد و دیگه نزد!!دوما با همون یه موتور میتونست ادامه بده !!!سوما کلا خلبان حول کرده بود و کمک که تجربه ای هم نداشت هواپیما رو فرود اورد!!چهارما موقع فرود در جهت باد نشست به جای اینکه خلاف جهت بشینه!!!پنجما با وجود الارم های هواپیما که در جعبه سیاهش هم ثبت شده(!!) سرعت هواپیما رو کم نکرد و روی باند جامپ کرد و 600 متر اون طرفتر دوباره به زمین خورد و رفت تا در اخر باند که مقداری سنگ جمع کرده بودن برای کاری ارابه فرودش برخورد کرد و ایشتاد!!(و خلبان به جای کم کردن سرعت همش میگفت یا ابولفضل و…)ششما الان اون هوایما گشت دریایی هست و سالم!!!
      در مورد بقیه سوانح مدل های ایرانی هم اگر خواستی بت بگم!!!

      اما در مورد هواپیمای 2 ، 3 ساله:
      گفتی هیچ کس نباید بگه ما در ایران هواپیما 2 ، 3 ساله داریم!!گفتم داریم در هساایر!!
      گفتی هواپیما جوونمون 15 سالس(کامنتت موجوده بالا)گفتم هواپیمایه ماهان که خودت گفتی 2008 هست ، 15 ساله نیست!!!و فجراشیان هم تعمیرش میکنه!!!

      بهتره این صفخه اینترنتی رو به پدرت نشون بدی و ازش درخواست کنی بخونه و اخرش که کامنت ها رو خوند ازش بپرسی حق با کیه تا بفهمی من درست میگم!!!

      پاسخ
      1. hoseyn
        سوابق: (1163 دیدگاه) ,

        در ضمن اگه چیزی رو از قلم انداختم بگو بت توضیح بدم چون مطمئن هستم اطلاعاتم درسته!!!
        و بد نیست اگه شما مورد های قبلی که اشتباه نوشته بودی رو بش اعتراف کنی!!!!حداقل به خاطر وقتی که من برای توجیهت گذاشتم!!!

        پاسخ
      2. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        بعد جرا مثل هم مسلك هاى […] بكم بكم راه انداختى و هى ميخواى بكى خيلى از مسائل سرى و محرمانه مطلعى؟
        درضمن اون فجر اشيان كه ميكى كند زده به هوابيماها و بدون خريد قطعات از اونور هم قطعاً نميتونه با ورد هوابيماها رو اورهال كنه،به همين دليل هم نتونست ٤٠٠-٧٤٧هاى ماهان رو اورهال كنه و اون هوابيماها خوابيدن و همجنين كند زد به٧٤٧هاى ايران اير(از اين موضوع اطلاعات كامل و موثق دارم)،
        برادر زياد اتيشى نشو،به خدا توكل كن و در ضمن حقايق رو هم ببين:))

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1163 دیدگاه) ,

          بالاخره یه مورد هم ممکنه اینجوری بشه!!

      3. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        بدال لطفاً نظراتمو حذف نكن،مسوليتش با خودم!!!
        حسين آقا يه نظر مفصل برات كذاشته بودم كه متاسفانه با وجود اينكه خودم سانسورش كردم حذف شد!بااين حال خلاصش رو دوباره ميكم،
        كفتم هر ..:…ى ميدونه انتونف اشغاله و نيازى به توضيح نداره مكه اينكه اون فرد بخواد با توجه به منافع ومطامع شخصيش از اين هوابيما تعريف كنه!
        بعد اينقدر از بابات مايه نذار،خودت جى؟!!!

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1163 دیدگاه) ,

          شرکتی که بزرگترین هواپیمای باربری جهان رو تولید کرده آشغاله؟
          باشه!!!
          اما من اگه گفتم بابام به خاطر سندیت حرف هام بود!!

      4. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        بعد خواهشاً اينقدر هسااير هسااير نكن،همجين ميكى آدم فكر ميكنه دارى راجب لوفت هانزا و كانتاس حرف ميزنى!
        دليل نميشه جون بابات اونجا يه كاره ايه حقايق رو نبينى،هسااير حتى تو اين وضعيت مزخرف شركت هاى هوايى ايران هيج حرفى براى كفتن نداره و ٩٠درصد مردم حتى نميشناسنش.
        برو با همون انتونف به اصطلاح ساخت ايران خوش باش؛)))

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1163 دیدگاه) ,

          مگه مهمه مردم بشناسنش؟؟91درصد مردم هم خود هسا رو نمیشناسن مگه مهمه؟؟ 93درصد مردم هم کارخونه های مهم دیگه جهان رو نمیشناسن مگه مهمه؟؟
          80درصد کشور های اروپایی وارد کننده چوب بستنی هستن ، حالا اگه مردم اروپا یا ایران اون کارخونه تولید کننده چوب بستنی رو نشناسن مهمه؟؟

  29. نگار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من خیلى به این مباحث علاقه دارم و تک تک کامنتهارو هم خوندم
    اول تشکر از همگى که کلى به اطلاعاتم اضافه کردین
    و دوم گلایه از همگى که چرا انقدر با غضب با هم صحبت میکنین؟ چیش به من و شما میرسه؟ چرا یه همچین بحث شیرینى باید شما رو عصبانى کنه؟ همه نظراتشونو میگن، درست و غلط، بحثه دیگه!
    بازم ممنون

    پاسخ
  30. ghafoor
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ایران هم 16تا A350 که رقیب دریم لاینر هست سفارش داده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.