کوچک‌ترین جت تجاری سه موتوره جهان

یک هواپیمای تجاری لوکس با سه موتور جت را تصور کنید که علاوه بر طراحی زیبا، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و چندمنظوره بودن، قادر باشد فاصله نیویورک تا مسکو، یا پاریس به پکن یا بمبئی تا لندن را بدون توقف و سوخت‌گیری طی نماید.

Dassault Falcon 900LX
Dassault Falcon 900LX

فالکون 900LX محصول شرکت فرانسوی داسو (Dassault)، با گواهی کروز در ارتفاع 51 هزار پایی، می‌تواند مسافت 5400 مایل را بدون سوخت‌گیری مجدد طی کند و درعین‌حال در یک باند فرود کوتاه 2500 فوتی (762 متری) فرود آید.

Dassault Falcon 900LX
Dassault Falcon 900LX
Dassault Falcon 900LX
Dassault Falcon 900LX
Dassault Falcon 900LX
Dassault Falcon 900LX

Dassault Falcon 900LX
Dassault Falcon 900LX

این هواپیما، کوچک‌ترین پرنده با سه موتور جت است که برای سفرهای تجاری لوکس ساخته شده است. سری 900 بر اساس مدل‌های توسعه‌یافته فالکون 50 است که برای اولین بار در اواسط دهه 70 به پرواز درآمدند. اندازه این هواپیما مابین دو هواپیمای عظیم فالکون 8X و برادر کوچک‌تر 7X می‌باشد. در واقع این هواپیما یک نسخه بروز شده و ارتقا یافته از مدل موفق 900S می‌باشد.

Dassault Falcon 900LX
Dassault Falcon 900LX

طراحی جدید بال‌ها و بالچه‌ها و آئرودینامیک بهتر باعث شده تا مصرف سوخت آن بین 50 تا 60 درصد نسبت به رقبا کمتر باشد. بعلاوه سرعت فرود 125 مایل بر ساعت باعث می‌شود تا نیاز به مسافت بسیار کمتری برای فرود باشد و بتوان در فرودگاه‌های بسیار کوچک‌تر نیز فرود آمد.

Falcon 900EX Interior
Falcon 900EX Interior
Falcon 900EX Interior
Falcon 900EX Interior

Falcon 900EX Interior
Falcon 900EX Interior

اگر به خرید چنین هواپیمایی علاقه‌مند شده‌اید، باید صاحب یک چاه نفت هم باشید. زیرا قیمت آن 40 میلیون دلار است که البته هنوز ارزان‌تر از رقبایی چون Gulfstream است.

[jwplayer mediaid=”102150″]
[دانلود ویدئو]

25 دیدگاه

  1. سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    لازم شد بریم گواهینامه رانندگی با هواپیما بگیریم تا اگه یه روزی چاه نفت پیدا کردیم بلد باشیم باهاش پرواز کنیم!!! 😀

    پاسخ
    1. E 36
      سوابق: (753 دیدگاه) ,

      چه حالی میکنن این مایه دارا ! فک کن اینو داشته باشی هر موقع اراده کنی هرجای دنیا بخوای بعد مدت کوتاهی اونجایی !!

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل محمد
      محمد
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      40 میلیون دلار که چیزی نیست. از اونجایی که هر تومن پول ما میشه 3500 دلار پس با 11500 تومن می تونیم یکی از این هواپیما ها بگیریم،الکی مثلا پول ما خیلی با ارزشه!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل علی آهنگر
        علی آهنگر
        سوابق: (378 دیدگاه) ,

        40 میلیون دلار میشه 11500 تومن ؟ :O
        یعنی از دیروز تا حالا انقد ارزش ریال ایران کم شده؟
        .
        .
        .
        .
        .
        الکی مثلا ارزش پول ما از اینم بیشتر بوده 😀

        پاسخ
      2. aref
        سوابق: (27 دیدگاه) ,

        آنقدرم زیاد نیست پول یه ساختمون 7 طبقه کامل تو یه جای خوب تهران

        پاسخ
    3. فرهاد تبریزی
      سوابق: (90 دیدگاه) ,

      همین یه ماشینو 4چرخه رو که داریم از دستمون نگیرن اینو نخواستیم داداش….

      پاسخ
    4. momo
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      این ترم پروژه مون طراحی یکی از همین بیزینس جت هاست! واقعا سخته اونم با امکانات کم و نبود تونل باد مناسب! ولی واقعا لذت بخشه! اونم بخش مکانیک پرواز و پایداری کنترلش که وظیفه گروه ماست D:

      پاسخ
    5. فورد
      سوابق: (285 دیدگاه) ,

      من می خوام بگیرم ما یه چاه تو حیاطمون داریم البته الان یه مقدار بو می ده گذاشتیم ده میلیون ساله دیگه از توش نفت بکشیم

      پاسخ
  2. خودروي ملي ,انحصار ملي
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    فکرشو کنيد با ماىباختون بيايد تا فرودگاه ازونجا با جت لوکستون بريد سفر تو هواپيما هم مدام با آيفون6 تون اينور اونور تماس بگيريد

    پاسخ
  3. حامد MASERATI GT
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    ایران ایر بیاد ببینه فقط به فکر جیبش نباشه با این هواپیماهای داغونش.

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      آقا به خدا وقتى در مورد موضوعى اطلاعات نداريد نظر نذاريد كسى بهتون نميگه چرا!
      آخه يه بيزينس جت گران قيمت كه ظرفيت مسافرش ماكسيمم با بيشترين ظرفيت صندلى به بيست نفر هم نميرسه به چه درد ايران اير ميخوره؟؟؟!!!اون هم در حالى كه برد اين هواپيماها بسيار زياده،اون موقع ايران اير يا هر شركت ديگه بخواد با اين هواپيما مسافر حمل كنه بايد هزينه بليطش براى يه مسافت كوتاه يكى ١٠ميليون تومان باشه،به نظرت اون موقع چند نفر ميتونن با اين هواپيما پرواز كنن؟
      با اين توصيه ى شما شركت هاى هواپيمايى ما كه خودشون به اندازه ى كافى داغون هستن ديگه كاملاً منهدم و نيست و نابود ميشن!!!
      حتى اگه ميخاى از ايران اير انتقاد هم كنى قبلش يكم تحقيقى چيزى كن كه حرف نامربوط نزنى!

      پاسخ
    1. تصویر پروفایل علی آهنگر
      علی آهنگر
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      واقاعا یکی نیس بگه کافرای بی دین اسکی باز کلاه بردار آخه چرا انقد از هم کپی میزنن

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل علی آهنگر
    علی آهنگر
    سوابق: (378 دیدگاه) ,

    البته تو کشورای خارجی باید صاحب چاه نفت باشی چون اینجا انحصار چاه نفت در اختیار دولت هست و اگه من و شما بخوایم چاه داشته باشیم جرم محصوب میشه.
    40 میلیون دلار میشه به عبارتی 120 میلیارد تومن پس باید اختلاص کنی .

    پاسخ
  5. احسان
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    اونوقت ما پول نداریم شارژ ایرانسل بگیریم…

    پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    اگه40 میلیون دلار داشتم کلا دیگه تو اسمونا سیر میکردم هواپیما میخواستم چیکار.انصافا پول داری حال میده.البته اینجا نمیشه هواپیما خصوصی داشته باشی یا خودت خلبانی کنی بری اینور و اونور.

    پاسخ
  7. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    در كشور ما هم در نيروهاى هوايى و دريايى و سازمان هواپيمايى كشورى تعدادى فالكون ٢٠ و ٥٠ از سالهاى قبل از انقلاب وجود دارن كه نميدونم چندتاشون فعالن
    هرچند كه فالكون هواپيماى بسيار خوبيه اما يه مشكلى كه اين هواپيما داره اينه كه سه موتوره است و اين موضوع باعث افزايش قيمت و هزينه هاى عملياتى و تعمير و نگهدارى اين هواپيما ميشه،در حالى كه خيلى از هواپيماهاى دو موتوره همكلاس فالكون عملكرد بهترى از نظر سرعت و سقف پروازى و برد مسافتى نسبت به فالكون دارن
    الان در اين كلاس هواپيماى cessna citation X با حداكثر ٩٣٥/. ماخ سريعترين هواپيماى غير نظامى كلاس بيزينس جت ها به شمار مياد،همچنين هواپيماى gulfstream G650ER با برد٨٦٠٠ مايل كه خيلى بيشتر از اين هواپيماست بيشترين برد پروازى رو در اين كلاس داره كه هر دوى اين هواپيماها فروش بيشترى نسبت به فالكون دارن
    به طور كلى ميشه گفت كه در حال حاضر محصولات گلف استريم در اين كلاس جلوتر از ساير رقبا هستند

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      سلام بر دوست گل و عزیییزم
      یادمه برای اولین بار که به سایت gulfstream مراجعه کردم، از برد زیاد محصولاتش شگفت زده شدم!
      نسبت به رقبای هم کلاسش کلا بردش زیاده
      gulfstream نماینده بر حق جنرال داینامیکس در بخش بیزینس جت هست 😀
      البته گرومن تاسیسش کرد و یه مدت هم دست کرایسلر بود و الان صاحبش جنرال داینامیکسه

      پاسخ
      1. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        ارادتمنديم زيگما جان،آقا مثل اينكه ما جديداً خيلى كم سعادت شديم كه ديگه كامنتاى خوب شما رو تو سايت خصوصاً صفحات ماشين هاى آمريكايى نمى بينيم:)
        زيگما جان همونطور كه خودت بهتر از من ميدونى و بهش اشاره كردى اين گلف استريم واقعاً اعجوبه ايه براى خودش!خيلى برام جالبه كه مگه يه هواپيما با اين ابعاد كوچك چقدر ميتونه سوخت حمل كنه يا مثلاً چقدر ميتونه كم مصرف باشه كه هم سرعتش،هم بردش،هم سقف پروازيش با هواپيماهايى مثل بويينگ هاى ٧٤٧ و ٧٨٧ و٧٧٧ يا بعضى محصولات خانواده ايرباس مثل٣٨٠ رقابت ميكنه و حتى در بعضى موارد مثل سقف پروازى از اونها بهتر عمل كنه!!!
        زيگما جان در مورد شركت هاى مالك اين شركت هم كه به نيكى بهشون اشاره كردى فقط همينو بگم كه اينقدر اين صنعت هوافضاى آمريكا و شركت هاى فعال در اون و سابقه ى اين شركت ها و محصولاتشون گسترده و متنوعه كه آدم سرگيجه ميگره و باور كن اينقدر در موردشون تو اينترنت و منابع مكتوب مطالعه كردم كه فكر كنم چشمام ضعيف شده باشه:) اما باز هر دفعه كه ميرم دنبال اين مطالب كلى چيز جديد پيدا ميكنم كه اصلاً ازشون خبر نداشتم و حتى بعضياشون شوكه ام ميكنه و اطلاعات قبليمو كاملاً رد ميكنه!
        مثلاً تا همين چند روز پيش فكر ميكردم سريعترين و بلند پروازترين هواپيمايى كه بشر ساخته Lockheed SR-71 با ٣/٣ ماخ و حدود٨٠،٠٠٠ پا بوده اما بعد خيلى اتفاقى چشمم خورد به جانورى عجيب به اسم X-15 ساخته شده در سال ١٩٥٩ توسط شركت North American(كه بعدها به چند شركت تجزيه شد و بخش اعظم اون رو بويينگ خريدارى كرد) كه يك هواپيما با موتور راكت بود و به منظور تحقيقات براى نيروى هوايى آمريكا و ناسا ساخته شده بود و تا همين امروز با ٦/٧٢ ماخ(دو برابر SR-71) و ٣٥٠،٠٠٠ پا(حدود ٤/٥ برابر SR-71!!!)ركورد دار سرعت و ارتفاع در جهان هست!يك نكته ى جالب ديگه كه در مورد اين هواپيماى افسانه اى ديدم اينه كه كلاً ١٣خلبان دستچين شده توانستند با اين هواپيما پرواز كنن كه يكى از اون ١٣ خلبان نيلز آرمسترانگ معروف بود و بعد پرواز با اين هواپيما به تمام خلبانان اون درجه و نشان فضانورد اعطا شد!
        به هر حال خواستم بگم كه اينقدر اين شركت هاى هوافضاى آمريكايى تعدادشون زياده و بدتر از اون اينقدر با هم ادغام شدن يا از هم جدا شدن كه دونستن تاريخچه شون خودش كار بسيار مشكل و وقت گيريه؛)

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          قربان شما خیلی ممنون
          بله داستان شرکت های امریکایی نه فقط در صنعت هوایی، بلکه در تمامی صنایع عجیب، جالب، پیچیده و شگفت آوره!
          مطالعه تاریخ هوانوردی امریکا یاآور تلاش ملتی بزرگ هست که که با پشتکار مثال زدنی چهره ی دنیا رو عوض کردند و چه حماسه ها آفریند که بعد از 50 سال خیلی هاشون دیگه تکرار نشدن.
          جالبه بدونی خیلی از شرکت های تکنولوژی امروز، به خاطر رقابت های فضایی و هوایی تونستن تا این حد بزرگ بشن
          شرکت هایی مثل اچ پی که به عنوان پیمانکار پروژه های نظامی انتخاب میشدن
          متن زیر رو از کتاب زندگی نامه استیو جابز براتون می نویسم
          “جابز میگوید:وقتی ما به آن محله رفتیم، همه جا پر از باغ های آلو و زردآلو بود، اما به دلیل سرمایه گذاری های نظامی در آنجا، تازه آن محله داشت رونق میگرفت.
          یکی از دوستان پدر استیو که از مهندسان ارشد ناسا بود به وی گفته بود که رئیس جمهور آیزن هاور از او خواسته تا در ساختن دوربین های یک هواپیمای جاسوسی جهت بررسی تهدید های جماهیر شوروی به او کمک کند.
          جابز در ادامه میگوید:”اولین ترمینال کامپیوتری که من دیدم زمانی بود که پدرم مرا به مرکز آمزِ ناسا برد. من عاشق آن کامپیوتر شدم.”
          در طی دهه 50 پیمانکاران دفاعی دیگری هم قدرت گرفتند. مثلا لاکهید میسیل و اسپیس دیویژن که موشک های بالستیک زیردریایی میساختند، در سال 1956 در کنار مرکز ناسا راه اندازی شدند. چهار سال بعد جابز و خانواده اش به آن منطقه نقل مکان کردند.آن شرکت ها در مجموع 20 هزار کارمند محلی داشتند. چند کیلومتر آن طرف هم وستینگ هوس تشکیلاتی بنا کرد که لوله و ترانسفورمر الکتریکی برای سیستم های موشکی میساخت.
          جابز میگوید:”تمام این شرکت های نظامی در لس آلتوس و سانتا کلارا(سیلیکون ولی) مستفر شده بودند. به دلیل آن همه تاسیسات تکنولوژی، زندگی درآنجا برای من و امثال من پر از هیجان بود.””

        2. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          عالى بود زيگما جان،قطعاً من هم خيلى دوست دارم يه همچين جايى زندگى كنم و هيجانش رو تجربه كنم،يعنى هر كسى دوست داره اما حيف كه گرين كارت گرفتن كار حضرت فيله!:)

  8. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    ولی اون Gulf stream رو من قبلا دیدم البته عکسشو تو اینترنت از لحاظ طراحی داخلی از این بزرگتر ولوکس تره.ولی از لحاظ فنی نمیدونم در ضمن قیمتشم 65 میلیون دلاره

    پاسخ
  9. hamed
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    چه چه چهل ملیون اودلار مگه از طلا ساختنش قربون رفیقات که از توهم گرون ترن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.