رؤیای سریعترین هواپیمای سبک در کبالت والکری CO50

در زیبایی طراحی به کار رفته در «والکری» که محصول «کبالت» است، هیچ شکی نیست. احتمالاً داخل کابین نیز با ظاهر این هواپیما مطابقت خواهد کرد. مطابق گفته کبالت، این مدل حدود ۷۰۰ هزار دلار قیمت دارد و فراتر از جنبه‌های ظاهری‌اش، دارای یک عملکرد خیره‌کننده است.

Cobalt CO50 Valkyrie
Cobalt CO50 Valkyrie

والکری CO50 می‌تواند با سرعت ۲۲۰ نات (۴۰۷ کیلومتر بر ساعت) در مسیری معادل ۱۵۰۰ مایل دریایی (۲۷۷۸ کیلومتر) حرکت کند و در همین حال، مصرف سوختش معادل ۱۵ گالن (۵۶/۷۸ لیتر) است. البته اگر برای رسیدن به مقصد عجله دارید، مدل این هواپیما می‌تواند با سرعت ۲۴۰ نات در مسافتی حدود هزار مایل دریایی پرواز کند و در همین حال، ۲۲ گالن سوخت را در هر ساعت بسوزاند.

Cobalt CO50 Valkyrie
Cobalt CO50 Valkyrie

از دیگر ویژگی‌های این موشک آئرودینامیک می‌توان به مواردی چون یک سیستم چتر نجات هواپیما، طراحی داخل کابین توسط اعضای سابق «هرمس»، یک پنل ابزارهای شیشه‌ای که در ابعادی فشرده به برخی کاربردهای اساسی اختصاص یافته و به همراه یک نگهدارنده آی‌پد است، یک اتاقک کابین شبیه به F-16 با میدان دید ۳۲۰ درجه، صندلی‌ برای ۵ نفر به همراه وسایل آنها، یک سیستم ضدّ یخ و یک موتور توربوشارژر کانتیننتال با قدرت ۳۵۰ اسب‌بخار اشاره کرد.

Cobalt CO50 Valkyrie
Cobalt CO50 Valkyrie

به دلیل قرارگیری موتور در فاصله زیاد در عقب هواپیما، با عملکرد کم‌صداتر و لرزش کمتر، حسّی شبیه یک هواپیمای جت ایجاد می‌شود. به‌علاوه، والکری از طراحی «کانارد» استفاده می‌کند؛ «کانارد» سبکی از طراحی است که در آن جریان هوا قبل از بال از لایه مرزی سطح جدا می‌شود و به این ترتیب، کیفیت بهتری برای پرواز فراهم می‌گردد.

Cobalt CO50 Valkyrie
Cobalt CO50 Valkyrie

کبالت قصد دارد تا اولین والکری CO50 خود را در سال ۲۰۱۷ تحویل دهد. با این حال، اگر اندکی با گذشته هوانوردی مدرن آشنایی داشته باشیم، می‌دانیم که ارائه یک مدل هواپیمای نامتعارف بازار و یا هر نوع هواپیمای دیگری که باشد، و سپس درآمدزایی آن، یک چالش بسیار بزرگ برای یک کمپانیی است. با این وجود، برای خلبانی که می‌تواند یک سیروس SR22T را هدایت کند، والکری می‌تواند یک جایگزین هیجان‌انگیز، با همان سطح قیمت و با عملکردی بین SR22T و سیروس ویژن SF50 جت باشد.

Cobalt CO50 Valkyrie
Cobalt CO50 Valkyrie

در حال حاضر، سریعتر هواپیمای تولیدی با موتور تک‌پیستونه، مونی اَکلیم تایپ S است که به سرعت حداکثر ۲۴۲ نات (۴۴۸ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد، ولی والکری می‌تواند به سرعت ۴۸۱ کیلومتر بر ساعت برسد و می‌خواد این رکورد را جابجا کند. اگر والکری موفق به انجام این کار شود، به عنوان یک هواپیمای تأیید شده، سرآمد هوانوردی در این زمینه شناخته خواهد شد.

Cobalt CO50 Valkyrie
Cobalt CO50 Valkyrie

شرکت کبالت که در سان‌فرانسیسکوی امریکا واقع شده، تقریباً به مدت ۱۰ سال بر روی والکری کار کرده است و توسعه طراحی این هواپیما ابتدا در فرانسه و سپس در کانادا ادامه ایفته است. در همین حال، کبالت می گوید که کیت ساخت آزمایشی والکری را با نام «والکری X» در ۶ ماه آینده ارائه خواهد کرد و نسخه تأیید شده آن در ۲ سال آینده از راه خواهد رسید.

Cobalt CO50 Valkyrie
Cobalt CO50 Valkyrie

در حال حاضر، ۵ نمونه اولیه از والکری در حال تست پرواز هستند. کسی چه می‌داند، شاید کبالت بخواهد با ارائه یک محصول خارق‌العاده، بازار هوانوردی سبک را غافلگیر کند.


در هر حال، کبالت یک هواپیمای زیبا ساخته که به نظر می‌رسد حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. امّا اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم که رؤیای این کمپانی، واقعاً می‌تواند به پرواز درآید یا خیر. [دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

11 دیدگاه

  1. محمدرضا معتمدی
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    هیچی نمیشه راجع بهش گفت … فوق العادست

    پاسخ
  2. مهدی
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    ما با والکری تو کلش اتک میدیم اونا در تسخیر آسمان ?

    پاسخ
  3. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    طراحى بسیار جالبى داره و با توجه به سرعت و برد عملیاتى خیلى خوبى که نسبت به هواپیماهاى شناخته شده هم رده ى خودش ارائه میده و قیمت بسیار منطقى که داره و همچنین اگر طبق متن به سیستم زدیخ ملخ ها و سطوح پروازى مجهز بشه این باعث میشه تا براى تمام شرایط جوى قابل استفاده باشه و به اصطلاح all weather operation باشه که این امر براى خریداران خیلى مطلوب هست.
    از طرفى قیمتش حتى از مدل هایى مثل beechcraft bonanza G36 که حدود ٧٧٠هزار دلار قیمت داره هم ارزونتره،با وجود اینکه بونانزا کیفیت ساخت بسیار بالا و سابقه ى درخشانى داره اما سرعت کروزش حدود ١۶٠ گره(٢٩۵ کیلومتر بر ساعت) هست که خیلى از این هواپیما پایینتره و این یه پوئن مثبت براى کوبالت به حساب میاد.
    یکى دیگه از نکات مثبتى که داره کانوپى شیشه اى بزرگ کابین هست که میدان دید و منظره ى خیلى خوبى به سرنشینان میده.
    به نظرم اگه بتونن خوب طراحىش رو پرورش بدن و بازاریابى و پشتیبانى قوى ازش بکنن فروش بالایى رو تجربه خواهد کرد.
    در رابطه با متن هم دو مورد وجود داره:
    اول اینکه این هواپیما تک پیستونه نیست بلکه تک موتوره ى پیستونى هست که در ویدئو هم بهش اشاره میکنه (single piston engine aircraft) و هواپیماى تک پیستونه نداریم و اصولاً از یک سیلندرناقابل نمیشه ٣۵٠ اسب بخار گرفت!این موتور کانتیننتال ۶سیلندر هست:)
    دوم اینکه طراحى کانارد به قرار دادن سطوح بالابر(stabilator) به جاى انتهاى بدنه و زیر دم در قسمت زیرین بدنه در جلوى بال هاى اصلى گفته میشه.کاربرد اصلى این طراحى جلوگیرى از واماندگى(stall) بال هاى اصلى پرنده است،به این صورت که این باله ها به صورتى طراحى میشن که در هنگام کاهش سرعت یا افزایش زاویه ى حمله(زاویه ى بین محور عرضى بال و جریان هواى برخوردى به بال)،بالچه هاى cannard قبل از بال اصلى اِستال میکنن و همین باعث میشه تا دیگه نیروى بالابر کافى تولید نکنن و چون این باله ها زیر دماغه قرار گرفتن همین موضوع باعث میشه تا دماغه ى هواپیما در این حالت به سمت پایین منحرف بشه و در اثر اون زاویه ى حمله ى بال هاى اصلى کاهش پیدا کنه و بال هاى اصلى اِستال نکنن.

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (1000 دیدگاه) ,

      حتما خنثی کننده هایی ر بدنه طراحی شده ایران نیست که هردنبیل بسازن اتفاقا از مصرف عجیب خوبش میشه فهمید گه اتفاقا این وسیله بیشترین میل رو داره که تو مستقیم قرار بگیره

      پاسخ
      1. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        دوست عزیز من که متوجه منظورتون از این کامنت نشدم،لطفاً یه توضیح بفرمایید تا اگه لازم بود بیشتر توضیح بدم:)

        پاسخ
      2. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        خنثى کننده ؟!چه خنثى کننده اى؟براى چى؟
        مصرف سوخت عجیب خوب؟و ربطش به اینکه میل داره تو مسیر مستقیم قرار بگیره؟اینا چه ربطى به هم دارن و هر جفتشون چه ربطى به کامنت من دارن؟!
        در ضمن باید گفت مصرف سوختش خیلى عجیب و غریب خوب نیست و تنها میشه گفت با توجه به پرفورمنسش مصرف سوخت نسبتاً معقول و قابل قبولى داره،تو همین ایران خودمون بونانزا داریم براى ۴۵ سال پیش مصرف سوختش ساعتى ١٢ گالن(معادل ۴۵ لیتر)،پس مصرف این هواپیما اونقدرام عجیب غریب نیست!

        پاسخ
  4. Archi KHAN
    سوابق: (1660 دیدگاه) ,

    بدمون نمیاد یه هواپیمای اینجوری هم داشته باشیم
    نیس از نظر خودرو کاملا ارضاء شدیم دیگه باید بریم دنبال یه فانِ تازه …

    پاسخ
  5. ماهان گاز
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    باحاله!!!!!!!!!!!!
    با30تا 35میلیون چه ماشینی بگیرم؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    خیلی قشنگ و عالی کار کرده.

    پاسخ
  7. nima naseri
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    سیستم چتر نجات هواپیما چیه؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.