اولین‌های فراری: پیشرانه‌های منحصربه‌فرد

جدیدترین ساخته‌ی فراری یعنی GTC4lusso شاید غیرعادی‌تر از چیزی باشد که در بدنه‌ی آن دیده می‌شود. برای اولین بار فراری پیشرانه‌ای 8 سیلندر را در بخش جلوی یک کوپه با سقف ثابت قرار داده است که چنین امری غیرعادی‌تر از اوضاع کالیفرنیا T روباز و یا 488GTB با پیشرانه در وسط است.

f50-1995
با وجود خودروسازی همچون فراری که محصولات خود را به تعداد محدود می‌فروشد و همچنین با چنین سابقه‌ی درخشانی، نمونه‌های برجسته‌ی فراوانی برای ذکر کردن وجود دارند. ما در آرشیو فراری گشتی زده تا اولین‌های این شرکت را بیابیم، از اولین پیشرانه 12 سیلندر قرار گرفته در وسط خودرو تا اولین خودروی 8 سیلندر پیشرانه وسط سقف باز 2+2.

  • خودروهای دونفره

12 سیلندر قرار گرفته در جلو– 166 Inter (1948)
front-engined-v12-up-to-3-litres-166-inter-1948
به عنوان اولین خودروی جاده‌ای فراری تعجبی ندارد که این خودرو اولین‌های زیادی را عرضه کند. همانند همه‌ی فراری‌های اولیه پیشرانه‌ی خودرو در جلو قرار گرفته و نسخه‌ی 12 سیلندر 1995 سی‌سی بود. این خودرو به‌صورت کوپه، اسپایدر و 2+2 در دسترس بود.

12 سیلندر قرار گرفته در جلو- 342 آمریکا (1951)
342-america-1951
342 آمریکای 4.1 لیتری اولین فراری پیشرانه جلویی بود که حجم پیشرانه‌ی بالاتر از 3 لیتر داشت و با وجود باک سوخت 105 لیتری محدوده‌ی حرکتی بالایی را برای سفرهای طولانی تأمین می‌کرد. این خودرو در فرم کوپه و کانورتیبل قابل سفارش بود.

6 سیلندر قرار گرفته در وسط – دینو 206 GT (1967)
mid-engined-v6-dino-206-gt-1967
دینو 206 و بعدها 246 تنها فراری‌های 6 سیلندر بوده‌اند و هرگز نشان فراری را بر تن نکردند. هرچند این خودرو اولین ساخته‌های پیشرانه وسط فراری نبودند.

8 سیلندر قرار گرفته در وسط – 308 GTB و GTS (1975 و 1977)
308-gtb-and-gts-1975-and-1977
با فاصله‌ی زمانی دوساله دو مدل 308 اولین خودروی 8 سیلندر پیشرانه وسط دونفره بودند. مدل‌های اولیه توانایی تولید قدرت 252 اسب بخار از پیشرانه‌ی 3 لیتری را داشتند.

12 سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف بسته – 365 P Speciale (1966)
365-p-speciale-1966
شاید فکر کنید که دینو 206 اولین فراری پیشرانه وسط بوده اما در واقع این 365 P بوده که یک سال قبل این عنوان را به دست آورده است. پیشرانه‌ی این خودرو از نوع 12 سیلندر 4.4 لیتری بوده و دارای سه صندلی است که راننده همانند مک لارن F1 در مرکز خودرو می‌نشیند.

12 سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف باز – F50 (1995)
mid-engined-v12-open-roof-f50-1995
باورکردنی نیست که تا قبل از سال 1995 فراری پیشرانه‌ی 12 سیلندر قرار گرفته در میانه‌ی خودرو را در مدلی روباز بکار نبرده باشد. از همه‌ی موارد ذکر شده بهتر اینکه باید از صدای پیشرانه‌ی 4.7 لیتری آن نهایت لذت را برد.

  • خودروهای 4 نفره

8 سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف بسته – فراری GTC4Lusso T (2016)
2017-ferrari-gtc4lusso-front-three-quarter-in-motion-05
جدیدترین ساخته‌ی فراری اولین مدلی است که سقف ثابت را با پیشرانه‌ی 8 سیلندر قرار گرفته در بخش جلویی ترکیب کرده است. همچنین این خودرو از معدود مدل‌های فراری است که دو پیشرانه‌ی متفاوت را با یک استایل بدنه عرضه می‌کند؛ و همچنین اولین خودرویی است که دو پیشرانه‌ی 8 و 12 سیلندر را با همان بدنه ارائه می‌دهد.

8 سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف باز – فراری کالیفرنیا (2008)
8-open-roof-ferrari-california-2008
کالیفرنیا که اخیراً به توربو نیز مجهز شده اولین ساخته‌ی فراری است که پیشرانه‌ی 8 سیلندر را در دماغه‌ی خود جای داده و همچنین 4 نفره است. متأسفانه احتمال اینکه این خودرو به عنوان یکی از کلاسیک‌ترین فراری‌های تاریخ به یاد آورده شود کم است.

12 سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف بسته – 166 Inter 2+2 (1948)
342-america-1951
اینجا به روزهای اولیه‌ی فراری باز می‌گردیم. این خودرو که در فرم 2+2 در دسترس بوده اولین فراری 4 نفره ای است که از پیشرانه‌ی 12 سیلندر در بخش جلویی استفاده کرده و همچنین کاکپیتی بسته داشته است.

8 سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف بسته – دینو 308 GT4 (1973)
1976_80_ferrari_dino_308_gt4_us_spec_supercar_3600x2400
و همه‌ی ما آرزو داریم که به دهه‌ی 70 میلادی بازگردیم و خودروهایی نظیر دینو را ببینیم. این خودرو جانشین 246 شده و دارای دو سیلندر بیشتر و بدنه‌ی گوشه‌دار برتونه بوده و دو صندلی کوچک نیز پشت راننده و سرنشین جلویی قرار داده شده است.

8 سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف باز – Mondial کابریولت (1983)
mondial-cabriolet-1983
این خودرو از مدل‌های برجسته‌ی فراری نیست اما اولین‌هایی را برای خریداران به همراه داشت. توانایی حمل 4 نفر به همراه پیشرانه‌ای 8 سیلندر که نیروبخش این کانورتیبل بود.

منبع: evo

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

21 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (258 دیدگاه) ,

    فراری واقعا کمپانی بزرگ و قابل احترامیه. تا چند وقت پیش لامبورگینی حس بهتری بهم میداد اما یه مدته اصلا نمیتونم لامبورگینی رو در حد حرفه ای گری فراری بدونم. تو محصولات جدیدش F12 TDF و 488 اسپایدر رو بیشتر دوس دارم اما هنوزم F430 scuderia و انزو واسم یه چیز دیگه هستن.

    پاسخ
    1. X5
      سوابق: (122 دیدگاه) ,

      یعنی با دیدن مدلایی مثل veneno همچین حرفی میزنی!؟طراحیا لامبورگینی فوق العادس من تو بعضی از مدلا فراری بی روح بودنو حس میکنم ولی تو لامبورگینی تاحالا همچین حسی بهم دست نداده

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3812 دیدگاه) ,

      سلام
      فرشاد جان این مشکل شماست که نمیتونی لامبورگینی رو در حد فراری بدونی نه مشکل لامبورگینی !!
      .
      .
      .
      .
      .
      شوخی کردم . هر کس سلیقه ای داره دیگه. به من چه که از چی خوشت میاد !!
      من که عاشق لامبورگینی هستم و بهترین خودروساز دنیا میدونمش.
      چون لامبورگینی فاکتور هایی در خودش داره که هیچ خودروساز دیگه ای نداره. هیچ خودروسازی نداره. ( برای تاکید 2 بار گفتم )
      تنها خودروسازی که میتونست برای من مثل لامبورگینی باشه Cizeta بود که خیلی وقته در سکوت مطلق به سر میبره.

      پاسخ
      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1314 دیدگاه) ,

        فراری یه موتور داشته در دهه ی 50 یا 60 که با 12 سیلندر فقط 3 لیتر حجمش بوده
        که این هم خوب بوده هم بد
        خوب از این جهت که موتورش زیاد بزرگ و حجیم نبوده با 12 تا سیلندر
        بد از این جهت که با حجم 3 لیتر 300 اسب قدرت تولید میکرده و بسیار زود مستحلک میشده
        اما همونطور که میدونید فراری در سالهای اخیر جایزهای زیادی در ساخت موتور دریافت کرده که جای تقدیر داره

        پاسخ
    3. Nima
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      فرارى همه چیزش عالیه
      ولى معمولا ماشیناى خیابونیش(تاکید میکنم خیابونى نمیگم فرمول ١ یا لمانز و …)
      نسبت به قیمتشون توى پیست سریع نیستن:
      براى مثال 458 از کامارو ZL1 توى پیست عقب میمونه و خوب انزو هم درسته سنش بالاس ولى با هم رده هاى خودش که مقایسه میشه یا مدل هاى ارزون تر از اون که ٢-۵ سال بعد معرفى شدن عقب میمونه. براى مثال از پاگانى زونداى هم دوره خودش.(نسبت به قیمت بازم میگم نسبت به قیمت) ولى لذت سوارى و کیفیت و کلاس و … واقعا حرف نداره.

      پاسخ
    4. Ferrari Zonda SV
      سوابق: (323 دیدگاه) ,

      یه چیزی که توی کامنت های دوستان دیده بودم(قبلا)،حاکی از این بود که پورش رو پرافتخار ترین خودروساز توی مسابقات میدونن،
      جواب:به نظر من تنها مسابقاتی که شایستگی این رو دارند که درموردشون قضاوت کنیم و بعد تعمیم بدیم فقط و فقط فرمولا وان، لمانز، gt3 هستند.
      درمورد فرمولا حرفی نمیزنم،
      اما درمورد لمانز فرراری بعد از سلطه فوردgt40 توی لمانز سری دینوها(خودروهای فرراری با پیشرانه غیر 12سیلندر،البته آون زمان) 912 و 921 و امثالهم بر لمانز پادشاهی میکرد.
      Gt3هم جزو بهتریناس.
      نتیجه اخلاقی اینکه فرراری بیشترین افتخارات رو داره.
      هان ی چیز بی ربط و جالب:
      رکورد سرعت در سال 1957توسط گرانترین خودرو تاریخ(اسمشو نمیدونم، همونی که 32میلیون دلار فروخته شد)زده شد
      فرراری912 یا 921 دقیقاً نمیدونم کدومشون توی مسابقات لمان دهه60 به 350کیلومتر رسیدند.
      در سال های آخر دهه 60 زیباترین خودرو مسابقه تاریخ(330)، توی مسابقه!!! به سرعت 430کیلومتر برساعت رسید.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3812 دیدگاه) ,

        .
        اون بحث تموم شد.
        برندش هم مشخص شد که پورشه بود..
        دیر رسیدی عزیز.

        پاسخ
      2. مهدی
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        سلام
        گرانقیمت ترین خودروی تاریخ تا جایی که میدونم فراری 250 gto بوده

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    GTC4Lusso T
    توی محصولات فراری فقط این رو دوست دارم
    دیگه بقیه رو بدم میاد متاسفانه

    پاسخ
  3. MPH
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    من عاشق موتور6262سی سی فراریم….
    V12💪💪💪

    پاسخ
  4. علی آقا
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    به نظرم P Speciale استایل خیلی خاص و قشنگی داشته. بهش علاقه مند شدم.

    پاسخ
  5. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    اصلا روح فراری تو موتور 12 سیلندره انصافا
    فراری از این موتور به خوبی تو مدل های لافراری f12 و … استفاده کرد اما مدل 599 یه موتور تنبل 12 سیلندر تنبل داشت عملکرد این مدل رو شبیه استون مارتین کرده بود و وزن بالایی هم داشت صدای خیلی زیاد شتاب پایین 599 خیلی دیر دور میگرفت و برای رسیدن به سرعت های بالا به جاده ی طولانی احتیاج داشت خوشبختانه الان موتور های فراری خیلی عملکردی تر و تیز تر شدن و صد البته موتور های 8 سیلندرش مخصوصا مدل 458 اسپیشیال و موتور 488 ….
    به نظرم کم کم بهتره 12 سیلندر ها در مدل های هایپر کار بیشتر استفاده بشه چون معمولا در این کلاس بدنه مقدار فیبر کربن بیشتری داره و کابین خودرو هم از تجهیزات کمتر و با مواد سبک تر استفاده شده

    پاسخ
  6. ونوم
    سوابق: (412 دیدگاه) ,

    خدایا موتور 12 سیلندر دو لیتری حجم هر سیلندر چقدر کم میشه فکر نکنم خودروی جاده ای با این حجم سیلندر داشته باشیم

    پاسخ
  7. Bavaria
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    هیچ ماشینی توو دنیا فراری F50 نمیشه،هییییییییییچ ماشینی هییییییییییییییییچ ماشینی تا ابد

    پاسخ
  8. مهدی
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    نیما جان حرفت زیاد درست نیست
    چون شما 458 رو که مدل 2009 هست داری با کاماروی zl1 مقایسه میکنی که تقریبا 7 سال بعد اومده توی بازار
    انزو تو زمان خودش با مورسیه لاگو کررا جی تی و مکلارن slr اینها مقایسه میکردن که میشه گفت کامل سرتر بود
    دنیا به سمتی پیش میره که سال به سال فناوریهای جدید میاد توی بازار و تفاوتها داره کمتر میشه چون تبادل اطلاعات واقعا زیاده دیگه نمیشه تکنولوژیها رو انحصاری کرد

    پاسخ
  9. Monster_ALM
    سوابق: (398 دیدگاه) ,

    همیشه دیدن اثرهای هنری فراری منو مجذوب کرده…فوق العاده این ایتالیایی با اصل نسب.

    پاسخ
  10. Saied
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    وقتی فراری رو با لامبو مقایسه میکنیم ٢ تا مثله واقعیت داره.
    ١- فراری از لحاظ فنی از لامبو جلو تره.
    ٢- از نظر ظاهر لامبو از فراری طراحیه بهتری داره
    البته فلسفه لا فراری فرق میکنه. چون واقعا وقتی آدم از نزدیک میبینه میدونه چه جواهریه.

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    دیگه فراری که حرف نداره.

    پاسخ
  12. mohammadrr
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    همشون عالی ولی تنها مدلی که چشممو گرفته و وقتی بچه بودم با اون بازی میکردم مدله 308 gtb ه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.