اسب جدید فراری با نفس‌های توربو: 488 GTB

فراری از نسخه بهبود‌یافته و به‌روز شده 458 ایتالیا با پیشرانه توربو و تغییرات ظاهری، پرده‌برداری کرد. خودرویی که اینک با نام 488 GTB شناخته می‌شود.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

مهمترین تغییر در این خودرو، استفاده از پیشرانه 8 سیلندر V شکل 3.9 لیتری توربو است که قادر است 661 اسب بخار نیرو در دور موتور 6000 و 760 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 3000 تولید نماید. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس هفت سرعته خودکار با کلاچ دوگانه با مدیریت گشتاور متغیر استفاده می‌شود. این کلاچ از پاسخگویی بسیار سریعی سود می‌برد که ویژگی‌های یک خودروی مسابقه‌ای را به آن می‌بخشد.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

این ارقام برای شتاب‌گیری صفر تا صد 3.0 ثانیه‌ای، صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت 8.3 ثانیه‌ای و بیشینه سرعت 330 کیلومتر بر ساعت، کاملا کافی به نظر می‌رسند. فراری اعلام کرده که 488 GTB با وزن خالص 1370 کیلوگرم قادر است یک دور پیست فیورانو را در یک دقیقه و 23 ثانیه طی کند. مصرف سوخت این خودرو نیز 11.4 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

فراری 488 GTB از نظر آئرودینامیکی نیز نسبت به 458 ایتالیا، بهیود یافته است. نیروی داون‌فورس یا چسبندگی به جاده در آن تا 50 درصد بیشتر شده است. اسپویلر جلو به صورت دو تیغه طراحی شده است. اسپویلر عقب نیز به صورت فعال عمل می‌کند. قسمت زیرین خودرو نیز از یک طراحی پیچیده آئرودینامیکی برخوردار است. هواکشهای بزرگ طرفین نیز با تیغه‌هایی به دو قسمت تقسیم شده‌اند. در نتیجه راندمان حرارتی نیز با وجود دو رادیاتور در دو طرف و تقسیم حساب شده جریان هوا، بهیود یافته است.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

طراحی چراغهای عقب LED نیز بهبود یافته‌اند. بعلاوه خروجی‌های اگزوز، دیفیوزر و بسیاری از جزئیات ظاهری با ارتقا همراه بوده‌اند.

Ferrari 488 GTB Interior
Ferrari 488 GTB Interior

Ferrari 488 GTB Interior
Ferrari 488 GTB Interior

در داخل کابین، نمایشگر جدید، دریچه‌های هوای زاویه‌دار و پنل ابزار، در مجموع همانند کاکپیت یک هواپیما طراحی شده‌اند. ویژگی‌های کلاسیک خودروهای فراری شامل فاصله تونل وسط و داشبورد، فرمان با دکمه‌های چند منظوره، سوئیچ‌های کنترل و صندلی‌های اسپرت با وجود بهینه‌سازی، همچنان نمای اولیه خود را حفظ نموده‌اند.

Ferrari 488 GTB Engine
Ferrari 488 GTB Engine

فراری 488 GTB قرار است در نمایشگاه ژنو رونمایی شود. این دومین خودروی توربوی فراری است که با مشخصات مدرن و امروزی خود و زیبایی همیشگی، می‌تواند همچنان به‌عنوان یک خودروی سوپراسپرت محبوب، قلب هواداران را تسخیر نماید.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

104 دیدگاه

  1. bardia
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    من که بنظرم فراری یه فکری به حال صدای اگزوزش میکنه
    مکلارن پی وان صدای اگزوزش وحشتناکه،حالا این که فراریه و خدای صدای اگزوزها مطمینا از قبلش به اینجاش فکر کردن

    ولی خداییش از شر یکسری ادمای بی اطلاعات که میومدن میگفتن جی تی ار با3.8 550 اسب ازش میگیرن راحت شدیم
    از این به بعد دیگه بقیه ی 3.8 لیتری ها همه ضعیف دیده میشن در برابر موتورهای فراری

    و اینکه این با این وزن و قدرت و گشتاورش توی دور به صورت حتمی آوانتادور رو میگیره ولی شاید از صفر نتونه بخاطر چهارچرخ لامبو،ولی دیگه توی دور حریف نداره انصافا

    پاسخ
    1. حسين
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      اخه اصن كلاس اين با اونتادور يكي نيس برادره من
      اين ماشين حريف هوراكان و 650s ميتونه باشه احتمالا
      حالا من اطلاعاتم كمه شايد دوستان بيشتر بدونن

      پاسخ
      1. bardia
        سوابق: (178 دیدگاه) ,

        دوست عزیز شاید کلاسشون به هم نخوره

        ولی مقایسه ی شتاب رولینگ این فراری با هوراکان خیلی مشخصه
        اوانتادور قدرتش یکم بیشتره و وزنشم بیشتره از این واسه همین رقابت جالبی میشه
        البته گشتاور فراری بیشتره که همین باعث میشه از این به بعد تو اکثر رقابتا بتونه خودی نشون بده
        مکلارن 650 هم که هم قدرتش کمتره هم سنگین تره پس زیاد جذابیت خاصی نخواد داشت

        راستی اون 1 دقیقه و 23 ثانیه پیست فراری فقط یک تخمینه
        باید بگم f12 دقیقا همین زمان رو ثبت کرده،به احتمال زیاد این ماشین در پیست بازم بخاطر گشتاورش از برادر قلدرش پیشی میگیره

        پاسخ
        1. احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
          سوابق: (570 دیدگاه) ,

          به نظر من همون 458 اسپشیال از پس هوراکان و 650s بر میومد حالا این هیولا چه کند

  2. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    حسین جون داداش، شرمندم خداییش، توی صفحه ی قبل زیر کامنت من این جمله رو نوشتی که حواسم نبود جواب ندادم، این جملت بود:

    “اما اگه گفتی چرا قدرت و گشتاور این ماشین در دور پایینتری بدست میاد؟؟؟”

    داداش، دلیل اصلیش به خاطر وجود توربو هستش که گاز خور ماشین پایین میاد، درواقع هوای بیشتری وارد محفظه احتراق میشه و انفجار بهتری صورت میگیره (در واقع سوخت کامل تر میسوزه) و قدرت بیشتر در دور پایین تر به دست میاد

    ارادت

    پاسخ
    1. bardia
      سوابق: (178 دیدگاه) ,

      صادق جان من همیشه پست های شمارو میخونم و دوستون دارم 🙂
      درباره ی گشتاور بیشترش حرف شما درسته و بخاطر توربو گشتاور توی دور های پایین تر و بیشتر تولید میشه

      فقط سوال من اینجاست که این مدیریت بوست که فراری تنظیم میکنه براش باعث میشه گشتاور توی دنده های سنگین تر کمتر بشه،و طبق تجربه ی من از دوستان توی درگ قدرت ماشینم در نتیجش توی دنده ی سنگین پایین تر باید بیاد،مگر اینکه ای سی یو اجازه بده به موتور که دور موتور بالاتر بره
      الان حداقل و حداکثر گشتاور رو جایی اعلام نمیکنن؟

      پاسخ
      1. صادق
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        درود بردیا جان، داداش شما که من رو شرمنده کردی رفت، خیلی ارادت دارم و خیلی هم خوشحالم اگه فرد با اطلاعی مث شما از کامنتای من استفاده کنه

        راستش بردیا جان اولش بگم که من درست کامنتت رو متوجه نشدم، شرمندم، تا جایی که فهمیدم رو عرض میکنم (اگه درست فهمیده باشم) و اگه بی ربط یا اشتباه بود لطف میکنی بهم بگی تا اگه میتونستم در خدمتت باشم

        راستش مدیریت بوست موجب افزایش گشتاور میشه حالا چه جوری؟
        وقتی که هوای ورودی خیلی فشارش زیاد باشه مقادری از هوا به خاطر کاهش فشار و جلوگیری از صدمه دیدن موتور از طریق یه دریچه (wastegate) مستقیم به اگزوز هدایت میشه که اینطور که من اطلاع دارم برای جبران این کمبود فشار باید دور موتور رو بالا برد تا قدرت در دسترس باشه
        که کنترل این دریچه هم( wastegate) یا به صورت دستی یا به قول خودت از طریق ECU انجام میشه

        در مورد سوالت من درست ربطش رو به دنده ی سنگین متوجه نشدم که چرا گشتاور کمتری در دنده سنگین به دست میاد (در صورتی که گشتاور با دور موتور افزایش پیدا میکنه که اتفاقا باید در دنده های سنگین تر به دست بیاد)

        سوال آخری هم اگر دور موتوری که گشتاور به دست میاد رو میگی، باید بگم که چرا داداش اعلام میشه،

        خود گشتاور که حداکثرش اعلام میشه حداقلش هم بسته به دور موتور تا صفر میتونه کاهش پیدا کنه

        ارادت داداش

        پاسخ
        1. bardia
          سوابق: (178 دیدگاه) ,

          قربونت صادق جان

          توی ماشین توربو همونطور که میدونی با بالا بردن بوست توربو شما گشتاور بیشتری دریافت میکنین که نتیجش قدرت بیشتر میشه
          حالا کاری که فراری روی کالیفرنیا توربو کرده بود چی بود؟
          اینا اومدن با بوست منیجمنت گشتاور رو توی دنده های سنگین کمتر کردن و گفتن حداکثر گشتاور در دنده ی 7 هست که مقدارش این عدده,این کارو کردن که به گفنه ی خودشون شتاب ماشین خطی باشه
          یعنی هر دنده تنظیمات بوست کنترلرش با بقیه ی دنده ها فرق داره و دنده های سبک تر گشتاور بیشتری دارند
          ولی فراری توی کالیفرنیا اصلا اعلام نکرده بود که حداکثر قدرتشم توی دنده ی اخره,فقط گفتن حداکثر گشتاور واسه دنده ی اخره

          این بوست منیجمنت رو من قبلا یکی از دوستانم که روی یک ماشین خاصی کار میکنن واسه درگ بهش برخورده بودن
          بخاطر گشتاور زیاد و مشکل لانچ کردن ماشین مجبور شده بودن بوست دنده یک و دو رو کمتر کنن تا ماشین بتونه شروع خوبی داشته باشه
          اونجا قضیه کاملا مشخص بود
          ولی اینجا قضیه برام جای سوال داره

          ایشالا میشینم مطالعه میکنم دربارش و وقتی به نتیجه رسیدم ابهامم رو توضیح میدم برات صادق جان

          ارادت زیاد

        2. صادق
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          درود داداش

          اگه درست متوجه شده باشم، به این خاطر حداکثر گشتاور رو توی دنده های آخر میذارن که چون اگه گشتاور زیاد باشه و همش در دنده ی اول در دسترس باشه ماشین هنگام شروع دچار هرزگردی میشه و نمیتونه شروع خوبی داشته باشه که احتمالا به این خاطره که در دنده های سنگین تر گشتاور رو کاهش میدن

          ولی خب بگم در این مورد اطلاعاتم دقیق نیست و خوشحال میشم بعدا بیشتر دراین باره باهم صحبت داشته باشیم، چیزای خوبی میشه یاد گرفت. فقط یه سوال دارم: آیا در دنده های سنگین (که میگی گشتاور کمتره) کم کردن گشتاور از طریق کاهش دور موتور مجاز انجام میشه؟ یا راه دیگه ای داره؟ راهش چیه؟

          ممنون

          ارادت داداش

        3. bardia
          سوابق: (178 دیدگاه) ,

          درسته صادق جان توی قدرت های زیاد به خاطر هرزگردی اینکارو میکنن مثل همین ماشینایی که واسه درگ اماده میشن که گفتم
          و البته باعث میشه شما وارد دنده ی بعدی میشی کاهش شتاب زیاد نباشه و شتاب تقریبا نمودارش خطی باشه

          روششون از طریق کم کردن دور موتور گشتاور نیست
          همون بوست منیجمنته که گفتیم
          شما وقتی یه ماشین توربو دارید توربوی ماشین یک محدوده ی مجازی از بوست داره برای مثال میگن این توربو تا بوست 28 psi محدوده ی مجازشه
          حالا شما به کمک ecu میای دستور میدی که دستوراتو طوری ارسال کنه که بوست بره روی 20 و موتورو با همین تنظیم میکنید
          حالا اینجا کاری که فراری میکنه برای مثال دنده یک 20 دنده دو 21 تا دنده هفت بر فرض 26 psi بوست به موتور میده،همین کار گشتاورو توی دنده های مختلف متغیر میکنه

          البته عدد هارو واسه ی مثال از خودم در اوردم

        4. صادق
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          ممنون باربد جان الان دیگه کامل متوجه شدم

          ارادت داداش

  3. مانی
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    من لامبو رو بیشتر از فراری دوست دارم اصلا با فراری حال نمیکنم
    اما باید بگم ای بابا این که هوراکانو میکشه:(

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.