پورشهفراری

درگ پورشه 918 و فراری SF90، هایپرکار دیروز یا سوپراسپرت امروز؟

پورشه ۹۱۸ یکی از آغازگران انقلاب هیبریدی در هایپرکارها بود و فراری SF90 فرزند این انقلاب است. در مبارزهٔ بین این دو برنده چه کسی خواهد بود؟

زمانی که گوردون موری مک‌لارن F1 را مهندسی کرد، در جهان ماشین ناگهان دوران جدیدی آغاز شد. این شروع داستان هایپرکارها بود که جنگ اسب بخار را به سطحی غیرقابل درک برای سوپراسپرت‌ها ارتقاء دادند. پس‌ازاین بود که بوگاتی، کونیگزگ، پورشه و فراری همگی به این بخش نوظهور وارد شدند. پس‌ازاینکه ویرون به نقطهٔ عطف هایپرکارها تبدیل شد، تثلیث مقدس پورشه ۹۱۸، مک‌لارن P1 و فراری لافراری شکل گرفت. این خودروها نشان دادند که از قوای محرکهٔ هیبریدی هم می‌توان برای تولید پرفورمنس شگفت‌انگیز و دستیابی به شتاب‌های گیج‌کننده استفاده کرد.

پورشه ۹۱۸ زمانی که به بازار آمد، بلافاصله رکورد سرعت ویرون را در ۴۰۰ متر شکست و در آن زمان شبیه یک انقلاب در دنیای هایپرکارها محسوب می‌شد. قوای محرکهٔ هیبریدی در این سه خودرو آن‌قدر موفقیت‌آمیز بود که در حال حاضر به رویه‌ای معمول برای سازندگان سوپراسپرت تبدیل شده است. از این طریق بود که امروز فراری SF90 را داریم. خودرویی که قدرت و پرفورمنس فوق‌العادهٔ هایپرکارهای یک دهه پیش را در کلاس و قیمت سوپراسپرت‌ها ارائه می‌کند؛ اما آیا یکی از بنیان‌گذاران قوای محرکهٔ هیبریدی می‌تواند حریف فرزند جوانی که از آن انقلاب بیرون آمده است شود؟ این سؤالی است که کارواو قصد دارد در جدیدترین درگ خود به آن پاسخ دهد.

ازآنجایی‌که پورشه ۹۱۸ در سال ۲۰۱۳ و فراری SF90 در سال ۲۰۱۹ معرفی شده‌اند، این دو ماشین شش سال باهم اختلاف سن دارند. پورشه از یک شاهکار ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که توسط دو موتور الکتریکی همراهی می‌شود. پیشرانهٔ بنزینی با ۶۰۸ اسب بخار قدرت به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد درحالی‌که موتورهای الکتریکی هم ۲۸۶ اسب بخار به این رقم اضافه می‌کنند و مجموع خروجی را به ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسانند. نسخهٔ معمولی این خودرو ۱۶۷۵ کیلوگرم وزن دارد اما نمونهٔ حاضر در درگ از نسخهٔ وایساخ است که حدود ۴۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد.

از سوی دیگر، فراری خودرویی قوی‌تر و سبک‌تر است. این سوپراسپرت ایتالیایی به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۷۸۰ اسب بخار قدرت به همراه سه موتور الکتریکی با ۲۲۰ اسب بخار قدرت مجهز است که مجموعاً ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. SF90 همچنین با ۱۵۷۰ کیلوگرم وزن، حدود ۶۴ کیلوگرم از رقیب آلمانی سبک‌تر است؛ بنابراین، پیش‌بینی برندهٔ این رقابت جذاب دشوار نخواهد بود اما آیا در دنیای واقعی همان اتفاقی رخ خواهد داد که اعداد روی کاغذ نشان می‌دهند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.

مشخصات فنی

فراری SF90 استراداله

پورشه ۹۱۸ اسپایدر

پیشرانه ۴ لیتری V8 توربو هیبریدی ۴.۶ لیتری V8 هیبریدی
قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار ۸۸۷ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ۱۲۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۵۷۰ کیلوگرم ۱۶۳۴ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. ابوالفضل

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (175 ديدگاه)

    جفتشون خوبن
    زیبا و سریع

    موافقم 45
    مخالفم 6
    1. &اتو

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (495 ديدگاه)

      ۱۰ سال فاصله بینشونه

      ولی شبیهن یک توربو بندازی ۹۱۸ میشه sf90

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. Mohammad

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (105 ديدگاه)

        918هایپر کار هست
        ولی sf90سوپر کار
        خیلی فرق است بین اینا

        موافقم 12
        مخالفم 0
      2. حمیدرضا

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (159 ديدگاه)

        ۶ سال😉

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. علی

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (386 ديدگاه)

      پورشه نهایت مهندسی هست وزن بیشتر قدرت کمتر رو فقط با مهندسی دقیق تنها جبران کرد. بلکه فیتیله پیچ کرد

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. حمیدرضا

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (159 ديدگاه)

        فیتیله پیچ؟؟ فراری نیم ثانیه سریعتر بود😉 فکر کنم درگ رو ندیدین

        موافقم 5
        مخالفم 5
  2. ممد ژانگولر

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3552 ديدگاه)

    دمش گرم پورشه با وزن بیشتر و قدرت کمتر فراری رو یک لقمه کرد !

    موافقم 15
    مخالفم 81
    1. Ksrvy

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      دیدی اصلا ویدیو رو؟

      موافقم 37
      مخالفم 3
    2. اسد

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (836 ديدگاه)

      خوشم میاد آلمان فنی با اسم محمد ژانگولر!!! نه میبینی و نه …!!! اون موقع که فراری شاه بود پورشه تازه کارشون شروع کرده بود!!! حالا میگی قورباغه شاه خودروها را لقمه کرد؟!!! نه بابا تو راست میگی ، قورباغه هم شاه میخوره!!!!

      موافقم 13
      مخالفم 47
      1. علی

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (386 ديدگاه)

        هممون میدونیم پورشه یعنی چی پس نمی تونی با دوتا القاب تخریب کنید پادشاه فقط و فقط لامبو امپراتور پورشه

        موافقم 6
        مخالفم 15
        1. Mohammad

          ۸ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (105 ديدگاه)

          لامبو اگه پادشاه بود موتورشو از آلمان نمیگرفت

          موافقم 17
          مخالفم 7
    3. ممد ژانگولر

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3552 ديدگاه)

      😂خداوکیلی اونی که من دیدم پورشه برد . شاید فیلمو عوض کردن .

      موافقم 13
      مخالفم 19
      1. B

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (358 ديدگاه)

        مهندس فقط رو مود تمام الکتریکی پورش برد
        البته ترمزش هم بهتر بود

        موافقم 7
        مخالفم 0
  3. ایران من

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    🟩✅️🎄🟩🟩اون روزی یه نفر دیدم عمداً و به حالت توهین آمیز ناشینشو گرفت سمت عابر پیاده(بی شخصیتی خودش رو نشون داد) حالا تو اروپا بخاطر آهو وامیستن تا رد شه تا وقتی بعضی از مردم ما تو توهم افتخار بودن ماشین هستن همین ماشینای ایرانی هم از سرشون زیاده چه برسه به بنز و فورد و …. چون جنبه و فرهنگ استفادش رو ندارن(قبل واردات و اصلاح خودروسازی باید فرهنگ اصلاح بشه چون مهمتره)✅️🟩🎄🟩🟩

    موافقم 33
    مخالفم 22
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      فرهنگ با رفاه درست میشه نه جیبِ خالی !!!

      موافقم 51
      مخالفم 21
      1. خاص

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (212 ديدگاه)

        پول، چطور فرهنگ رو به بچه یاد میده تا اون بچه، در بزرگسالی، انسان بافرهنگی باشه.

        فرهنگ با عقل و خرد بدست میاد نه با پول.

        رفاه هم چیز لازمیه و فرهنگ، ربطی به پول نداره.

        موافقم 19
        مخالفم 22
      2. ALI.S

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (212 ديدگاه)

        الان بی‌پول‌ها بی‌فرهنگ هستند یا پولدارها با فرهنگ که این نظریه رو میدی؟

        موافقم 11
        مخالفم 3
  4. مولایی

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا چیه مگه یه خلبان نیروی هوایی با جت جنگنده فانتوم 2200 کیلومتر بر ساعت سرعت میره و براش مهم هم نیست حالا اینا که تهش ۳۶۰ تا بیشتر نمیرن.

    موافقم 13
    مخالفم 37
    1. JDM

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (633 ديدگاه)

      مقایسه جنگنده‌ای که توی آسمونه و ماشینی که روی زمین هست اشتباهه در مورد فشار نیروی جی روی هواپیما و ماشین تحقیق کن که چقدر رو سرعت و مانورپذیری تاثیر داره

      موافقم 6
      مخالفم 3
    2. ابوالفضل

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (175 ديدگاه)

      مولایی جان ببخشید سرعتشون کمه
      بهشون میگم یه نسخه تولید کنن با سرعت 2500 کیلومتر مخصوص خودت
      خوبه ؟

      موافقم 4
      مخالفم 2
  5. مازیار

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2509 ديدگاه)

    با اینکه قاعدتا فراری باید جذابیت بیشتری نسبت به پورشه داشته باشه اما به نظرم در مورد این دو مدل برعکس هست
    نتیجه درگ هم طبیعی بود شش سال فاصله دلیل کاملا قانع کننده ای هست

    موافقم 46
    مخالفم 7
  6. يوسف

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    هیچ چیزی از ارزش های 918 کم نمیشه….

    موافقم 34
    مخالفم 9
  7. فرشاد

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    واقن پورشه لنگه نداره
    شش سال اختلاف اسب کمتر وزن بیشتر اختلاف پنج دهم ثانیه
    طرف دهنشو مث چی وامیکنه میگ اروپایی الکی گرون
    با اینک خودشم میدونه چرا گرونه
    اما خطاب به فراری باس بگم منتظر پورش میشن باش👋

    موافقم 29
    مخالفم 8
  8. Siyavash

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    بلاخر مت واتسون اون درگی رو که من دوست داشتم برگذار کرد…۹۱۸ یه پورشه همه چیز تمام هست و همراه با دوتا از رقیباش لافرهری و p1 از زمان خودشون جلوتر هستن و اصلا شکی درش نیس…برسیم به درگ..
    ایجا ۹۱۸ نزدیک ۱۲۰یا۱۳۰ اسب کمتر قدرت داره ولی نزدیک به ۴۸۰ نیوتن گشتاورد بیشتر داره و ۶۰ کیلو هم اضافه وزن داره…
    فراری طبق معمول خوب درخشید…
    دوستان شماهم فهمیدید که الان فراری مثل همیشه تایم ۹.۶ رو زد……تویه درگ هایه قبل دیدید که همین فراری با هر مول مک‌لارن میندازنش تایم ۹.۹ و حتی ۱۰ میده….دیدید گفتم مت واتسون جانب داری میکنه..ولی یه چیز دیگه من انتظار داشتم ۹۱۸ تایم بهاره بزنه مثل ۹.۹ ولی بازم عالی بود و تقریبا ۱۰ سال از عمرش میگذره….
    یکی از بهترین درگ هایه این کانال بود…کاشکی مک‌لارن ۷۵۰ هم بینشون بود…💯💯💯

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. رضا

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (97 ديدگاه)

      اگه قرار بود مک لارنی در این درگ باشه باید اسپیدتیل باشه که به راحتی از پس هر دو بر می آمد

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. حمیدرضا

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (159 ديدگاه)

        با کمال احترام باید عرض کنم اسپیدتیل توی درگ نمیتونه حریف sf90 بشه چون فلسفه و هدف از ساخت این ماشین چیز دیگه ای بوده:

        https://fastestlaps.com/models/mclaren-speedtail

        https://fastestlaps.com/models/ferrari-sf90-stradale

        موافقم 5
        مخالفم 1
  9. Scuderia Ferrari

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    سرعت پیشرفت در بخش ماشین های اسپرت به روایت تصویر ….
    انتخابم ۹۱۸ دوست داشتنی هست ولی به این فکر میکنم نسل جدید و جانشین SF90 استراداله چه جایی ارتقاء داره ؟؟!!
    فراری با ساخت SF90 استراداله یک خط و نشون حسابی برای رقبا کشید
    این هیولا مثل یک شمشیر دو لبه هست و پیست و خیابان رو به آتش میکشه 🔥🔥

    موافقم 28
    مخالفم 1
  10. Sobhan

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (418 ديدگاه)

    رولتو رو نمیخوان بیارن اینا ؟ حوصلمون سر رفت بجز این درگ بقیه درگا مسخره و حوصله سر بر شدن

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. محمدهادی

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2146 ديدگاه)

      دقیقا منم منتظر درگ های این هیولای تازه نفسم
      خیلی دوسدارم عملکردشو نسبت به مدعیا ببینم
      بشدت صدای خفنی از موتورش تولید میشه
      جدیدترین ارتقا از موتور معروف ۱۲ سیلندر لامبو در قلب ماشینه
      قطعا مسابقه هاش جذاب تر از قبل خواهد بود

      موافقم 3
      مخالفم 0
  11. Arshia m3csl

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    انتخابم ۹۱۸ هست جزو ۵ هایپر کار برتر تاریخه و واقعا با ارزشه از نظر معنوی

    موافقم 13
    مخالفم 6
  12. جرمی کلارکسون

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    من بین فراری های جدید از دیتونا SP3 خوشم اومد طراحیش دیوانه کننده مخصوصا پشتش

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. Kiarash010101

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر چقدر سرعت و قدرت فراری بیشتر باشه پورشه یه ترمزایی داره که به پای هیچ ترمزی نمیرسه
    برای همین پورشه همیشه امنیتش نسبت به رقیباش بیشتره
    از قدیم گفتن دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدنه

    موافقم 8
    مخالفم 5
  14. M power

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    با اینکه المانی باز هستم ولی انتخابم فراری هستش
    همگی در مورد همچی صحبت کردید الی قیمت
    با پول پورش میتونم چهارتا فراری بخرم

    موافقم 10
    مخالفم 3
  15. علی

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (386 ديدگاه)

    پورشه رو تاپ گیر واسه اولین بار وقتی تست کرد پیاده شد از هیجان عرق کرده بود گفت تبحال چیزی مثل این تجربه نکردم انگار روی یه بمب زمینی نشسته بودم
    بنظرم پورشه 918 یه تندیسی از مهندسی هست
    این تولید نشده بلکه باعشق ساخته شده تا بدنیا بگه پورشه یعنی چی

    موافقم 8
    مخالفم 2
  16. علی

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (386 ديدگاه)

    اسم این پورشه بعنوان پدر هایپر کارها به یادگار خواهد ماند اصلا مقایسه این دوتا ماشین اشتباه هست یه طرف فراری واسه بچه پولدار ها ماشین تولید کرده تا پول بیشتری دربیاره با 300 هزار دلار طرف دیگه پورشه ساخته شده به تعداد محدود تا همه رو میخکوب کنه قیمتش الان نزدیک به 2ملیون دلار رسیده رقیبش هم لافراری هست نه sf90

    موافقم 7
    مخالفم 1
  17. JDM

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    بحث شتاب اولیه باشه گشتاور تاثیر مستقیم داره.بعد تو دور های بالاتر اسب بخار
    بخاطرهمین اختلاف ناچیز بود واقعا دم پورشه گرم با این اسطوره هایی که میسازه و اونموقع هم که تازه اومده بود خیلی حرفا برای گفتن داشت

    موافقم 4
    مخالفم 2
  18. حسین

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    اون جواهر در حال حرکت رو
    با یه اسب تا انتها تجهیز شده ی فراری مقایسه میکنی ؟

    ژن خوب جاش یکجای دیگه است
    ارزش پورشه ۹۱۸ خیلی بالاتر از این حرف هاست

    ۱۰۰ تا اسب از اسب های فیک فراری کمتر داشت

    جارو برقی هم توش نبود

    داشت یک لقمه اش میکرد 😀

    موافقم 4
    مخالفم 10
  19. BMW

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    پورشه یه هیولایی برای خودش🤗👍

    موافقم 2
    مخالفم 1
  20. همایون

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    با اینکه نتیجه قابل پیش بینی بود ولی از باخت پورشه ناراحت شدم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  21. SCORPION

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    درود به همه ی عاشقان شتاب وسرعت.اقا هر دو اتوموبیل واقعا عشقن.بااینکه من عاشق پورشه ام وهمه زندگیم بااین اسم عجین ودرهم امیخته وفقط یه مدل پورشه روماشین میبینم اونم ۹۱۱ هستش،اما فراری روهم بایداز نزدیک ببینید اقایون.این ماشینو باعشق میسازن.وقتی در موتورو میزنی بالا،نگاهت به یه جواهر دست ساز میوفته.موتورهای فراری رو باید باساعتهای گرون قیمت مقایسه کنید.موفقو پیروز باشید .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  22. عارف رضاییان

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    کمپانی فراری با شانزده قهرمانی فرمول یک و ده قهرمانی لمانز پر افتخارترینه وبالاترین پورفورمنس در بین تمام خودرو سازها داره پورشه همیشه بعد فراری قرار میگیره بیشترین سود برای فروش وارزش بالای کلکسیونی بودن فراری و افتخاراتش گویای برتری اش بر نه تنها پورش که بر تمامی ماشینهاست

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. M3

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      چون افتخارش زیاده دلیل بر بهتر بودنش نیست

      موافقم 0
      مخالفم 6
  23. M3

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    کاری ندارم کی خوشش میاد یا نه ولی با فراری حال نمیکنم پورشه همشه بهتر بوده هست اصن کاملو خاصه عشق میکنم وقتی به پورشه نگا میکنم

    موافقم 3
    مخالفم 7
  24. رضا

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    تایم پورشه اصلا خوب نبود

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا