مقایسه کوتاه فِراری 488 اسپایدر با برادر بزرگ‌تر

عده‌ای معتقدند 458 ایتالیا آخرین V8 موتور وسط اغواکننده فِراری است و زین پس این خودروساز در این زمینه وارد دوره جدیدی می‌شود که حاصل کارش به‌اندازه گذشته جذاب و گیرا نخواهد بود. این جمله را در نظر داشته باشید تا باهم نگاهی به فِراری 458 اسپایدر در کنار نسل بعدی‌اش یعنی 488 اسپایدر بیاندازیم و صحت این ادعا را بررسی کنیم.
458 اسپایدر دو ویژگی مهم دارد که در جذابیت آن نقش مهمی ایفا می‌کنند: اول طراحی خاص و بسیار ظریف با قوس و انحنای چشم‌نواز که در هیچ خودروی دیگری به چشم نمی‌خورد؛ دوم پیشرانه خارق‌العاده 8 سیلندر تنفس طبیعی که بدون شک مثال دیگری ندارد.

458 vs 488
488 اسپایدر با عناصر تغییریافته ظاهری مثل سپر جدید جلو، ورودی‌های هوای تعبیه‌شده روی گلگیرهای عقب، نمای جدید چراغ‌ها و همچنین یک تغییر عمده در بخش فنی آمده تا رهرو مسیر پرافتخار گذشتگان خود باشد و بر موفقیت‌های روزافزون فِراری اضافه کند.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

Ferrari 458 Spider
Ferrari 458 Spider

در مورد طراحی 488 اسپایدر دو نکته را به یاد داشته باشید: یکی این‌که بر پایه نسخه روباز 458 بناشده و به همین دلیل شباهت‌هایی با آن دارد، دیگر این‌که برخلاف نسل قبلی طراحی آن توسط پینین‌فارینا صورت نگرفته و تمامی اجزا ازجمله قطعات و حفرات آئرودینامیکی جدید زیر قلم طراحان خود فِراری و با استفاده از فوت‌وفن تیم فرمول یک کمپانی خلق‌شده‌اند.


داخل سپر جلوی 458 دو قطعه آئرودینامیکی خاص (Whisker) تعبیه‌شده بود که در سرعت‌های مختلف شکل و زاویه متفاوتی به خود می‌گرفتند و حداکثر پایداری را به ارمغان می‌آوردند؛ اما در 488 این دو قطعه جای خود را به یک اسپویلر ظریف داده‌اند که به همراه سپر ازنظر فیزیکی و نیز مسیر جریان هوا با کاپوت جلو پیوسته است. درمجموع دماغه خودرو بی‌شباهت به خودروهای فرمول یک نیست و هدایت هوا از قسمت جلو به سمت ادامه بدنه به‌خوبی انجام می‌شود.


درپوش موتور کاملاً از نو طراحی‌شده و عریض‌تر از 458 به نظر می‌رسد؛ روی آن دو منفذ برای تهویه هوای محفظه پیشرانه و شیارهایی برای هدایت هوا به سمت اسپویلر برجسته عقب در نظر گرفته‌شده است. تنها ایرادی که به این بخش می‌توان گرفت عدم استفاده از شیشه (همانند 458 اسپایدر) است که ما را از لذت تماشای V8 توربو دوقلوی 3.9 لیتری آن محروم می‌کند.


در قسمت عقب طرح چراغ‌ها نسبت به قبل کمی تغییر کرده و یک هاله تیره‌رنگ از هرکدام به سمت رامپانته کاوالو (نشان نقره‌ای‌رنگ اسب فِراری در مرکز) خارج می‌شود که با 458 کمی متفاوت است. خط مرکزی که از بالای پلاک عبور می‌کند این بار برجسته‌تر شده و از سمت بیرونی چراغ‌ها به بالای گلگیر می‌رسد. طرح خروجی‌های اگزوز و دیفیوزر نیز با 458 اسپایدر متفاوت بوده و همانند نسخه اسپچاله است.


در نمای جانبی بزرگ‌ترین تفاوت با 458 وجود دو ورودی بزرگ هواست که درست بعد از درب‌ها جا خوش کرده‌اند و بیننده را (اگر شناخت خوبی از محصولات گذشته فِراری داشته باشد) به یاد مدل‌های دینو (Dino) و 308 GTB می‌اندازند. شاید ازنظر اندازه کمی اغراق‌آمیز به نظر برسند اما انجام بهینه هوا رسانی به پیشرانه، دیفرانسیل و جعبه‌دنده ارزشش را دارد.


فضای داخل کابین نیز همانند 488 GTB است و تفاوت اساسی دیده نمی‌شود؛ به‌جز نمایشگر دوم برای سرنشین کناری که در صورت سفارش خریدار نصب می‌شود. خروجی‌های سامانه تهویه کمی کوچک‌تر شده و تغییر حالت داده‌اند. کنسول میانی هم با نسل قبل فرق دارد و طرح آن رنگ و بوی لافِراری می‌دهد.


در پایان باید بگویم در حال حاضر تنها می‌توانیم راجع به‌ظاهر این دو قضاوت کنیم چون هنوز 488 اسپایدر رونمایی رسمی نشده و تا ورود به بازار و بررسی عملکرد آن زمان نسبتاً زیادی باقی است. درنتیجه فعلاً نمی‌توانیم به کسانی که به چند جمله اول این نوشتار اعتقاددارند در مورد نسل آینده اسپایدر 8 سیلندر فِراری پاسخ قطعی بدهیم؛ گرچه نسخه کوپه آن یعنی 488 GTB در همین زمان کوتاهی که چرخ روی آسفالت گذاشته دهان خیلی از امثال ایشان را بسته است!

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

22 دیدگاه

  1. فورد
    سوابق: (288 دیدگاه) ,

    فقط میتونم بگم که قشنگه نازه جیگره

    پاسخ
    1. آرماااان
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      از محدود خودروهایی که حتی از زمان تولیدش ده ها سال گذشته باشه هنوزم ارزش خرید بالایی رو داره و یه جای پای محکم توی اکثر کلکسیونهای خودرو داره

      پاسخ
    2. مصطفی
      سوابق: (214 دیدگاه) ,

      458 انگار فراری تره و 488 اسپورت تر!

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    اول که اون ورودی هوا کناری 488خیلی قشنگ کرده دوم فراری خیلی رو مسابقه ای بودن ماشینهاش تاکید داره حالا یه مانیتورم مثل لامبو رو ماشین بندازه جای دوری نمیره

    پاسخ
  3. ZIPPO
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    فراری خودروسازی هست که اصالت و زیبایی رو به معنی واقعی کلمه معنا کرده
    فقط میشه به احترامش بلند شد و سکوت کرد

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل جاوید
      جاوید
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      باور کن همیشه اینطوری دوستانه و منصفانه کامنت بزاری خیلی بهتره و بچه ها راضی تر خواهند بود ازت!!

      پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      دقیق نمیدونم ولی انگار هنوز تولید رسمی نشده و احتمالا اون عکس و همه ی عکسا هنوز طراحی اوایه ماشین هستن و اگه اشتباه نکنم همه ی عکسا فتوشاپه . با این حال هر دوتا ماشین بی نظیر و تک هستن. خودمونیم ها رنگ ابی هم بد جوری به فراری میادها.

      پاسخ
      1. علی اتزیو
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        اره والا خسته شدیم از بس که فراری قرمز دیدیم البته من پرسپولیسی هستم ولی رنگ مورد علاقه مشکیه
        خواستم بگم سوء تفاهم نشه😐😐😐

        پاسخ
  4. عارف
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    سلام خدمت دوستان و پدال،پدال لطفا از مسابقات دریفت که هفته ی پیش تو پیست آزادی برگزار شد گزارش بزارید،با تشکر

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل جاوید
      جاوید
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      من رفتم و دیدم مسابقات رو
      واقعن سطح بالایی داشت (از نظر شرکت کننده ها)
      من به شخصه انتظار نداشتتم انقد خوب باشن…

      پاسخ
  5. فرهاد کرمستجی
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    یه 458 داره تو بندرعباس می چرخه.احتمالا تو دو سه روز آینده عکساشو تو محیط های مجازی می بینیم. البته من از فاصله دور دیدم ، شاید 458 نباشه!

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      اگه به پستت خورد حتما باحاش یه سلفی بگیر بزار رو سایت عشق کنیم!

      پاسخ
  6. Ferrari
    سوابق: (242 دیدگاه) ,

    از هر نظر بی نظیره فقط کاش پنین فارینا طراحیش میکرد. نمیدونم چرا ولی حس میکنم اگه پنین فارینا طراحیش میکرد زیباتر میشد گر چه الانم خیلی زیباست

    پاسخ
  7. مسافرکُش
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا بعضی ها عادت کردن پراید رو بکوبن،،
    بخدا به قرآن به پیر به پیغمبر به پنج تن ال ابا من چندین ساله پراید سال دارم و کاملن هم ازش راضیم ،، مثل خر کار میکنه ، از صبح سگ تا شب گرگ میرونمش دنباله مسافر اخ نمیگه ،، ماهی یه چکه روغن میریزم توش ، هفته ای یه استکان بنزین میریزم تو باکش صدی ۴ میسوزونه ، صفر تا صدشم فقط ۳.۵ ثانیه هست.. لوازم یادکش فراوون و ارزون.. از همه مهم تر مطمئن هست ، چندین تصادف بد باهاش داشتم اما طوریش نشود،، یکیش با یه بیوک شاخ به شاخ شدم ، بیوک تا صندلی عقب جم شد اما پراید من فقط سپر جلوش با دیاق رادیاتورش رو عوض کردم ..
    یادم میاد یبار با خانواده در ایران رو گشتیم تو هشتاد روز ،داشتیم تو گردنه ی هرات به سمت غار ابو الفراغ ۱۲۰ تا میرفتیم با کولر که یهو یه کمر شکن اومد تو سینمون مجبورشدم یه معکوس بدم تو کمش بعد گذاشتم ۳ ، بعدش ۲ ، یهو دور موتور اومد رو ۶۰۰ صدای نعره ی موتورش بلند شد و باعث شد از خب بپرم،،
    خیلی افسوس خوردم و با خودم گفتم کاش معکوس نمیدادم تو کمش ، کاش تو سرعت ۱۲۰ تو سربالایی از ۴ به ۳ و ۲ نمیرفتم که با صدای وحشتناک نعرش از خواب بپرم..
    ساعت ۶ بود، دیگه فرست واسه خوابیدن و امتحان کردن شانس دوباره خب دیدن رو نداشتم ،، باید میرفتم سر کار، سوار گاریم شدم و در حالی که داشتم به خواب شیرین شب قبل فکر میکردم یهو تسمه ریگلاج پاره کرد موتور گیریپاژ کرد گیربکس پیاده شد و یه برامدگی کلنگ شکل از زیر کاپوت بالا زد و دود ازش بیرون اومد،، بعدا معلوم شددسته شاتون بوده که زده زیر پیستون و شافتش درومده بود..
    کلن یه موتور جدید خریدم براش و الان روبه راهه،، مشکلی هم نداره، در کل ماشین خوبیه ازش راضیم ، خیلی جون سقت و حماله..

    پاسخ
  8. sadra
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    درباره فراری تنها نظری که میشه داد اینه که یه شاهکار هنریه من که عاشقشم😍😍😍

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.