نقش چاپگرهای سه‌بعدی در تولید محصولات جدید فورد

تکنولوژی چاپ سه‌بعدی رفته‌رفته راه خود را به صنعت خودروسازی پیدا کرده و در این میان، «فورد» یکی از پیشتازان این موضوع است. این خودروساز از چاپ سه‌بعدی برای توسعه مدل‌های جدید، از جمله سوپرماشین فورد GT بهره برده است. فایده اصلی کمک‌گرفتن از این تکنولوژی، کاهش قابل‌توجه زمان توسعه خودرو در هنگام استفاده از قطعات به صورت نمونه اولیه است.

Ford 3D printing
Ford 3D printing

در نتیجه، طراحان و مهندسان فورد قادر خواهند بود تا به سرعت آزمایش‌ها را انجام دهند و روش کار را بهبود بخشند. مطابق گفته فورد، این کمپانی قادر است تا یک قطعه سه‌بعدی را در عرض چند ساعت، تنها با صرف هزینه‌ای در حدود هزار یورو (۱۱۳۷ دلار) چاپ کند و بنابراین می‌توانید آزمایش‌های بیشتری را با طراحی‌های افراطی‌تر و خلاقانه‌تر انجام دهد.

 Ford 3D printing
Ford 3D printing

به عنوان مثال، طراحان سوپرماشین GT فورد، با استفاده از تکنیک چاپ سه‌بعدی لیزری، طراحی فرمان به سبک فرمول یک همراه با کنترل‌های یکپارچه برای راننده، پدل‌شیفترها و قسمت‌های سبک‌وزن در ساختار درهای بازشونده به طرف بالا را انجام داده‌اند. فورد همچنین از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی برای توسعه مانیفولد مکش در موتور مسابقه‌ای اکوبوست برای GT بهره برده است.

 Ford 3D printing
Ford 3D printing

مدل دیگری که در فورد از این تکنولوژی بهره‌مند شده، موندئو ویگنال بوده است که در آن از قطعات اولیه سه‌بعدی برای قسمت‌هایی چون طراحی شش ضلعی به کار رفته در جلوپنجره با حاشیه آلومینیومی، پوشش متالیک مشکی مات و بخش برّاق پایین جلوپنجره با نوارهای کرومی و جزئیات طراحی درها استفاده شده است.

 Ford 3D printing
Ford 3D printing

همچنین طراحان از چاپ سه‌بعدی برای ارزیابی نشان‌های «ویگنال» و تزئیینات بیرونی کمک گرفته‌اند. از دیگر قسمت‌های چاپ‌شده می‌توان به چرخ‌های نیکل آلومینیومی ۱۹ اینچی ویگنال و اگزوز دوگانه کرومی با پرداخت آلومینیومی اشاره کرد.

 Ford 3D printing
Ford 3D printing

فورد در سال ۱۹۸۸ اولین ماشین چاپگر خود را که در آن سومین ماشین از این نوع در دنیا محسوب می‌شد، خریداری کرد و به‌تازگی، پانصد هزارمین قطعه چاپ‌شده سه‌‌بعدی خود را تولید کرده است.

 Ford 3D printing
Ford 3D printing

در همین حال، فورد برای مشتریانی که چاپگرهای سه‌بعدی در اختیار دارند، قالب‌های خود را پیشنهاد می‌کند. این مشتریان می‌توانند مدل‌هایی در مقیاس دلخواه از فورد GT، فورد ST، فیستا ST، پیکاپ F-150 رپتور و هزاران خودروی دیگر داشته باشند. [دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

3 دیدگاه

  1. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    تکنولوژی خیلی باحالیه، ولی هنوز راه درازی داره، اینکه کل ماشین رو بشه با این روش تولید کرد، به شرطی که مقاومت مورد نظر رو داشته باشه، یک مساله اساسی هست.

    پاسخ
  2. محمد جواد کارگر
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    تکنولوژی که در حال حاضر در ایران در زمینه پرینتر سه بعدی وجود داره بصورت تقریبی 10 تا 15 سال پیش توسط خودرو سازانی مثل فورد یا بی ام دبلیو استفاده می شده.
    نکته ای که وجود داره و در این مقاله بیان نشده استفاده از پرینتر های سه بعدی خاص و بسیار پیشرفته در زمان کنونی توسط این شرکت هاست که احتمالا در 10 تا 15 سال آینده در ایران مرسوم خواهد شد.
    در حال حاضر شرکت ایران خودرو هم پرینتر سه بعدی SLS رو در اختیار داره که حدود یک میلیارد تومان قیمت داره اما اتفاق خاصی هم در حوزه طراحی بوجود نیاورده.
    http://www.3dparsian.ir

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.